Skal spille inn plate. Hvilket format foretrekker dere?

Foretrukket format

  • Nedlasting (høyoppløst)

    Stemmer: 12 28.6%
  • Cd

    Stemmer: 9 21.4%
  • Lp

    Stemmer: 11 26.2%
  • Lp med nedlastings kode

    Stemmer: 19 45.2%

  • Totalt antall stemmer
    42
  • Avstemningen er stengt .

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Hei.
Driver å jobber med et par plateproskjekter nå i sommer og lurer på hvilket format er det egentlig folk foretrekker?
Begge platene er jazz, den ene med et stort ensemble med nyskrevet musikk mere inspirert av Stravinsky enn amerikansk jazz den andre er en mere standardplate med pianotrio og vokal?

mvh J.O
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vinyl. Og jeg kommer seff til å kjøpe den, hos Big Dipper. :D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Klabert at vi kjøper vinylen J.O.
Spill gjerne inn et spor med en heftig bassolo som avslutning på skiva 8)


Tilleggskommentar:
I tillegg til vinyl, så mener nå jeg at innholdet bør distribueres som nedlastbart i to eller fire ulike formater/kvalitet fra normal low-rez og opp til hi-rez. Sistnevnte utgjør marginale produksjons-/distribusjonskostnader sammenlignet med CD om det blir tilrettelagt gjennom eksisterende eller tilgjengelige distribusjonskanaler.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vinyl er kult. Stort sett alle er vel enige i det.
CD er veldig lett tilgjengelig når andre enn vinylentusiastene skal få tilgang på produktet og når det er gjort riktig kan det høres skrekkelig bra ut det også.
Vinyl med nedlastningskode? tja, det kunne jo gått an, men det blir vel en slags entusiastgreie på lik linje med vinylen man allerede står med i hånda. Nedlastningskoder er vel mest nyttig dersom det er snakk om et format som er langt over 16/44. Men dersom miks/mastering gjøres skikkelig så kommer man etter min mening ufattelig langt med standard cd. Og det koster jo ikke mye å slenge ved.

Prakteksempelet på en utgivelse slik jeg ser det, er det Radiohead gjorde da de slapp In Rainbows. Vinylsett med CD integrert i omslaget, slik at uansett hva man skulle ha, så kjøpte man samme pakka. Nå koster sannsynligvis en slik løsning en god del mer enn en vanlig cd eller vinylplate å produsere, men det er en annen sak...
(Den nevnte pakka hadde vel å merke litt upraktiske mål, siden den var akkurat litt for stor for de fleste LP-hyllene verden over, men akkurat den detaljen trenger ikke å være et eksempel til etterfølgelse.)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Tja, vil du nå flest mulige kjøpere er det jo bare ett alternativ.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Tja, vil du nå flest mulige kjøpere er det jo bare ett alternativ.
Og det er?

Tenker kanskje att det er lettere å få litt blest rundt en plate hvis den kommer på vinyl.
Har gitt ut en del ting før som bare har druknet i alt det andre som kom selv med gode kritiker osv..

Bare bra med innspill så kjør på..
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Jeg likte egentlig forslaget Vinyl med CD integrert i omslaget. Massene streamer vel fra spotify uansett.
Da står du igjen med oss lyd/musikk freaker. Og med overnevte forslag så kan de som sverger til pc basert avspilling rippe til hardisk :)
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Vinyl er helt klart det formatet jeg kjøper mest av for tiden, men DSD filer som nedlastning er også aktuelt. Link til tidligere utgivelser..?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gleder med forresten til å høre deg spille Straviskyjazz.


På vinyl.... :D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Foretrekker at det ligger på Spotify/Wimp etc. slik at man kan få hørt hva dette er.

Skal det kjøpes er det kun LP som er aktuelt.

Men da skal det være bra nok til å være verdt det.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Selg den på Bandcamp.
Da kan folk høre på preview før de kjøper, og du velger selv hva slags format og pris du selger.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Lp med nedlastings kode

Burde vært obligitaroisk med nedlastningskode syns jeg, på nye vinyl utgivelser. Kjøper nesten ingen cd-er lenger, og streamer ikke.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Tja, vil du nå flest mulige kjøpere er det jo bare ett alternativ.
Og det er?

Tenker kanskje att det er lettere å få litt blest rundt en plate hvis den kommer på vinyl.
Har gitt ut en del ting før som bare har druknet i alt det andre som kom selv med gode kritiker osv..

Bare bra med innspill så kjør på..
Tror det er flere en meg her inne som kjøper det meste/alt som Hubro/Rune Grammofon gir ut på lp. Jazz cder kjøper stort sett kun når det ikke finnes på vinyl, men da må det være meget bra før jeg kjøper cden (om det ikke er på konsert da). Har aldri kjøpt Jazz på mp3/flac, det blir bare helt feil for meg (men har kjøpt klassisk flac).
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nedlastning hvis du vil at jeg skal kjøpe den:cool: Uaktuelt å invistere i en vinylrigg.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.942
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Hvis jeg skal bruke penger så kjøper jeg kun CD.
Jeg bruker ikke penger på nedlastning/streaming.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ble veldig nysgjerrig på det store ensemblet. Hva og hvem?
Når spiller dere live?

Når det gjelder formater foretrekker jeg nedlasting ala 2L. Booklet og alle formater tilgjengelig. Laster ned i 96khz stort sett. Hadde jeg hatt utstyr til det ville jeg lastet ned i fullformat.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.661
Antall liker
58.497
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg ser gjerne at all musikk kommer ut på kvalitetsvinyl i kvalitetspressing.
Forseggjort cover og innercover i fora versjon !:)
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Vi får se og regne litt på hva som er forsvarlig økonomisk men det hadde vært veldig stas å gi ut en vinyl...

Det store ensemblet er Scheen Jazzorkester med bla Guttorm Guttormsen, Rune Klakegg, Audun Kleive med flere.
Vi spiller inn et verk som Audun har skrevet.
Vi spiller det live på Canal street i Arendal 26 juli og i Skien 6 aug.

Her er en link til en annen plate jeg har gjort..

Romantic Notions by Rune Klakegg Trio on Spotify

Husk at vi tjener bare noen øre pr avspilling på spotify....
Dekker ikke kaffebudsjettet på innspillingen engang...

Et annet stort ensemble jeg spilt med er Geir Lysne Listening ensemble gitt ut på tyske ACT men det er noen år siden nå.
Jan Erik Kongshaug ved spakene (Rainbow) på de platene.
De platene låter veldig bra...

Mvh J.O
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Vinylutgivelse i et opplag på 500 ex er økonomisk forsvarlig. Fysisk format som et "statement", håndfast bevis for historien. CD? naaaah, er hva det er. Resten får strømmetrollet stå for, inn i det store dragsuget med en verden full av lydtapet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ville ha satset på et fysisk format og da er gjerne LP det beste. I tillegg bør det være mulig med nedlasting. Ville tro man tjener bedre på det enn å tilby det via streaming.

Med LP og nedlasting er det tilgjengelig for alle.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Der ville være hivens om dere gjorde materialet tilgjengelig i hirez, og en lp i god kvalitet.
 
Topp Bunn