Skal sette opp ny frontvegg

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Hei.
Om ikke lenge skal vi dele av stuen for å bygge et ekstra rom. Dette fører til at den nye veggen vi setter opp blir frontvegg hvor tv vil monteres, og høyttalere vil stå foran. Siden det er stue er utseende førstepri, men spørsmålet er om det er noe jeg kan gjøre med veggen som vil ha lydmessige fordeler? Er det noe annet enn standard gips som vil være til fordel for lyden?
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Jeg tror spørsmålet ditt er for generelt stilt @AleksanderMR
Vi vet ikke hva vi skal svare på:)

Hvis du skriver fysiske mål og form på rommet (i 3 dimensjoner), hva slags utstyr (høyttalere og evt subwoofere) du skal benytte, så hjelper det. Videre om du har hatt problemer med akustikken i rommet tidligere, hva slags vegger og tak du har, og hva sim er prioritet av musikk eller film - spille høyt eller på moderat volum.

Og viktigst: er du opptatt av å lydisolere veggen mtp lydlekkasje til/fra naborommet, eller er det lydopplevelsen (akustikk) du er mest opptatt av?
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Ser det kanskje var litt uklart. Lydisoleringen har jeg en noenlunde plan for. Jeg tenkte mer på det at det er mye klang i rommet, og om veggen kunne bestå av noe mer akustisk optimalt enn vanlig gips. Jeg tenker ikke på akustikkplater, da det er noe jeg uansett vil sette opp etterhvert. Men finnes det veggmaterialer man ville brukt om man for eksempel skal bygge lytterom? Jeg har sett på spilevegg, men det blir litt heftig.
Jeg tror svaret på mitt eget spørsmål er nei, men er greit å få det bekreftet/avkreftet.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hei.
Om ikke lenge skal vi dele av stuen for å bygge et ekstra rom. Dette fører til at den nye veggen vi setter opp blir frontvegg hvor tv vil monteres, og høyttalere vil stå foran. Siden det er stue er utseende førstepri, men spørsmålet er om det er noe jeg kan gjøre med veggen som vil ha lydmessige fordeler? Er det noe annet enn standard gips som vil være til fordel for lyden?
Jeg har haft stor fordel af dobbelt gips på 45 mm rockwool. Før det havde jeg store problemer med bassen. Virker som gips væggen tæmmer bassen voldsomt mye.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.766
Antall liker
1.622
Sted
Sjælland. Danmark.
Krydsfiner 3/4 tommer på træskelet med 2 x 8 tommer lægter, med to lag evt. gips inderst og krydsfiner yderst, med 2 x 10 " eller mere er endnu bedre, men tager plads op.
Væggen skal være stærk, og væggen må ikke give sig, når en dør lukkes.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Om ikke lenge skal vi dele av stuen for å bygge et ekstra rom. Dette fører til at den nye veggen vi setter opp blir frontvegg hvor tv vil monteres, og høyttalere vil stå foran. Siden det er stue er utseende førstepri, men spørsmålet er om det er noe jeg kan gjøre med veggen som vil ha lydmessige fordeler? Er det noe annet enn standard gips som vil være til fordel for lyden?
Nuvel, det er jo ikke sikkert at alle vil skrive under på at gipsvegger umiddelbart kan sies å være til fordel for lyden......
Har hørt oppsett i rom med BARE gipsvegger, der eier mistenkte at gipsveggene i seg selv omtrent drepte alt av dynamikk i lyden.
Det skulle da tilsi at gipsveggene i så fall fungerer som gigantiske svamper, som suger til seg dynamikk over hele frekvensfjøla.....
Men hvis rommet ditt er livlig, slik du skriver, kan jo EN gipsvegg kanskje likevel slå gunstig ut.....

mvh
Proffen
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Præcis for der var udelukkende beton før. Havde vildt upræcis og gyngende bas. Også på grund af værst tænkelige dimensioner på rummet. 4.95 x 5.2 x 2.6
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ikke være så tradisjonell da :D Si til madammen at det sunneste og kuleste for tiden er lune, koselige, myke tekstil vegger, som i tillegg bedrer vår konsentrasjonsevne, sørger for ro og livskvalitet, ved at det gjør underverker for akustikken. Deretter bygger du lettveggen med 15cm stendere med c/c 30 cm, 15 cm isolasjon og kler/strekker opp SceneMolton eller DecoMolton på begge sider. Plater er oppskrytt. Mange festepunkter overalt på veggen fremdeles, på gulv og tak list etc, og Molton tåler mye finnes i ett utall farger.
Da har du ihvertfall en lydmessig fordel....
 
Topp Bunn