Skal man vedlikeholde gummioppheng på høyttalermembraner?

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei,

Tilgi meg om dette er et tåpelig spørsmål, men bør man gjøre noe for å vedlikeholde gummiopphenget til høyttalermembraner?

På f.eks. gummilister i biler bør man vel egentlig (selv om man ikke gjør det) smøre med silikon eller lignende med jevne mellomrom, men skal man gjøre dette på gummien på høyttalere? På en høyttaler er det vel like stor risiko for slitasje og oppmorkning, og om man burde smøre med noe hva bruker man da? Silikon, fett, syrefritt? Eller la være?

Mvh Eirik
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Aldri hørt om, og jeg vil anta at det ikke er å anbefale i det hele tatt. Greit nok at silikon eller lignende kan forlenge levetiden på selve gummien, men jeg tipper det er alt annet enn bra for limet som fester opphenget til membran og chassis.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Tror det er unødvendig, hadde det vært hadde det vel stått i manualen.
Har forøvrig en haug elementer fra Seas som har passert 40 år og gummien var nok ikke mykere da de var nye enn de er nå.
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Det er elementer fra Spendor og jeg tror de har sin opprinnelse i Seas, så det høres betryggende ut.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Lä være.

Mine egne ht (med gummi), er 30år gamle og i original skik.
Der er ALDRIG foretaget noget som helst, og de spiller stadig som nye.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
I motsetning til biler, så er vel neppe høyttalerne noe særlig utsatt for ufiltrert sollys og vær og vind :)
 

KvennaMekaniske

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2016
Innlegg
108
Antall liker
65
Sted
Sandsvær
Lä være.

Mine egne ht (med gummi), er 30år gamle og i original skik.
Der er ALDRIG foretaget noget som helst, og de spiller stadig som nye.
Mine Jean Marie Reunaud XO II ble reparert nå rundt juletider. Trolig ca 30 år gamle de også. Seas elemeter med helt fillete kanter, men lot seg fint reparere med en ny gummikant.

Jeg tenker de nå holder i 30 nye år helt uten noe mer vedlikehold
 

Modifix

Bransjeaktør
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
261
Antall liker
510
Det skal man heller ikke hvis enhederne er udstyret med ægte gummi, sort eller gråligt indfarvet..det er det bare ikke altid i nyere tid. En del gummilignende plasticprodukter med blødgøringsmidler i, er desværre observeret i markedet og de nedbrydes lidt i stil med skumophæng.
 
Topp Bunn