Skal jeg bytte noe?

U

utgatt60135

Gjest
Etter et misslykket kjøp av J.M Lab Cobalt pga for lys/pågående/slank klang var det en fryd å kunne spille alle plater med ProAc. Men etterhvert så ville jeg få mer ut av de beste innspillingene uten at det ble for lys klangbalanse. Focal Micro var midt i blinket for mine ønsker da.

Men nå har jeg tenkt endel på hva som egenlig er mest nøytralt og om plater generelt har godt av å sminkes litt. Og i det aller siste så har det godt opp for meg at at jeg tror en noe snillere klang hadde vært mer ideelt i det lange løp.

Det var derfor med stor spenning jeg i kveld fikk besøk av en lydteknikker. Jeg må bare si med en gang at det var veldig tilfredstillende at vi faktisk hadde helt like oppfattelser. Han ble veldig imponert og syntes det låt brutalt ærlig. Han mente det låt så godt som nøytralt, ikke for lyst eller frempå, bare rå lydfremførelse uten å dekke over noe som helst. Men han foretrakk en litt mykere/snillere klang for å dempe uregelmessigheter og lydeffekter. Han mente de ble litt vel ærlige.

Det var litt morsomt at han med en gang hører hva de har brukt av effekter og sier at det er veldig vanlig. Usminka innspillinger er det ikke mange av dessverre. Jeg presenterte han for en ECM innspilling fordi jeg tidligere mente at de runder/mykner lyden noe. Den innpillingen syntes han passet anlegget mitt glitrende men han mente klart at de var avrundet uten at jeg nevnte hva jeg trodde.

Så til spørsmålet: Hva kunne jeg gjort for å få til litt mer avrundet og snillere klang uten å tape noe av betyding på andre områder? Jeg er redd for at jeg vil tape for mye godlyd ved å bytte høyttalere. Kanskje en annen forsterker kan gi det lille jeg hadde hatt godt av? Noen tanker her? Jeg har ikke råd til nye investeringer så det må i så fall gå i omtrent null med bruktkjøp.

Vi snakket uansett om at det er moro å ha hatt et anlegg som låter såpass "high-end" og brutalt godt i en periode selv om det kanskje er fornuftig å trekke seg litt tilbake etterhvert for mer ørevennlig klang. Bedre lyd enn dette trenger jeg rett og slett ikke. Lydteknikkeren synes subben spilte meget bra og absolutt tilfredstillende om enn ikke perfekt. Akkurat slik jeg tenker. Han syntes også, litt overrasket, at en deling på såpass høyt som 60hz fungerte godt for en homogen overgang.

Jeg har ikke kjøpt musikk med tanke på anlegget men har etterhvert merket at jeg nesten alltid velger de gode musikalske platene som også har god lyd. Resten spilles masse, men ikke så intens i stolen. Så tiden er kanskje inne for å snu retningen? Men ikke mye ettersom jeg ikke er noen stor fan av spesiell varm og rund lyd.

Men jeg må legge til at lyttenivå har mye å si. Anlegget spiller like godt lavt som høyt og ved lav/middels lyttenivå er det ikke stort å trekke uansett. Musikkinnlevelsen blir jo bedre på lavt nivå som regel. Jeg er søren meg ikke sikker...
 
M

musicus

Gjest
Er man i det moduset kan det rimeligste väre å stenge av anlegget noen dager og bruke tiden til å tenke på/gjöre noe annet, når du så har koblet bort hifién en tid og siden begynner å spille skiver igjen kan det (bytte trangen) ha gått over ;) :)....

Funker det ikke? da er det fare for at kronene ruller litt igjen ;D

mvh
 
K

KindOfBlue

Gjest
Gratulerer. Lydnirvana - følelsen av å kjenne musikkopplevelsen nettopp slik den skal være.
Nice.

Hva bytter man på en Stradivarius?
 
R

Rojoh

Gjest
Ønsker man å spille blues, så bytter man ikke noe på Stradivariusen. Man bytter ut Stradivariusen. ;)

Mvh. Johan
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Kommentarer til trådstarters innlegg og spørsmål.
-"Hi end" skal ha ørevennlig klang. (med alle andre parametre inntakt self ;))
-Har selv eldre modeller Focal, matching er svært viktig, kan kanskje anbefale høyttalerkabelbytte i ditt system (hvis det er au 24 du har der). Kan f. eks. foreslå Kimber Monocle, kunne muligens bidra til at du opplever musikkgjengivelsen "rundere", Au24`s "signatuer" er vel alt annet enn dette! :D (nb! bruker au24 selv her :))
-Signal og nettkabler betyr self. også like mye. Hvis det er snakk om store problemer slipper du antakelig ikke unna elektronikkbytte for å oppnå ønsket resultat tenker jeg (kjenner ikke elektronikken din fra kontrollert miljø)!

lykke til!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig dilemma.

Hvordan måler Miniene da? Er de paddeflate eller har de en tendens?
 
U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Artig dilemma.

Hvordan måler Miniene da? Er de paddeflate eller har de en tendens?
Det hadde vært moro å målt og kanskje hadde vært noen overraskelser der. Finnes det noe billlig måleutstyr der ute? Lydmannen klarte ikke å oppfatte noe spesielle dip eller topper.

Jeg har hørt Copland og Marantz på micronene og det låt som... tja..rør? Varmt, deilig og behagelig om ikke nøytralt. Ser jo at de dukker opp på bruktbørsen stadig vekk. Hvordan er bassen i dem? Sugden har meget hurtig og "tight" bass, men runder ikke kantene oppover tror jeg. Det gjør ikke Cary heller.

Hvordan hadde det spilt med rør midt i kjeden mon tro?



Svar til de andre;

Kabelbytte hadde vært interessant å prøve, men vet ikke helt om det ville ha gitt nok endring. Jeg har ikke byttetrang alså ;). Ei heller lydnirvana. Hva er det? Jeg vil ha store musikalske opplevelser. Det er det jeg har dyr HiFi til :). "High-end skal ha ørevennlig klang" Hmm..... Ja enig i utganspunket, men problemet er at de fleste plater rent teknisk er langt fra high-end. Dermed blir totalopplevelsen ofte ikke high-end. Kjeden vår med spiller, amp og talere er bare halve kjeden. Dermed må man kanskje gjøre et kompromiss. Etter hva jeg erfarer så vil et slikt kompromiss gå litt utover den aller beste ytelse på de mer naturlig innspillte platene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fant ingen målinger på Micro, men fant Nova Utopia Be i Stereophile. I den grad de hører til samme familie så kan det jo også være noen tekniske likhetstrekk..

John Atkinson;

However, despite its having a nominal value of 8 ohms, the Nova's impedance varied considerably, remaining below 6 ohms for much of the midrange and above 9 ohms for much of the treble (fig.1, solid trace). If the Nova Utopia is used with an amplifier having a highish source impedance—a classic tube design, for example—the treble region will shelve up by a couple of dB, changing the perceived balance considerably. However, it is probably not a good idea to use a tube amplifier with this speaker..

Jeg kjenner ikke utgangsimpedansen i Sugden 21SE; er den teknisk kompatibel egentlig, eller hever den diskantnivået kunstig mye pga høy utgangsimpedans tro? Ang rørforsterkere; det er ikke alltid at ting er som de synes å være; dersom impedansvariasjonene i høyfrekvensen i Micro Be er nogenlunde som i Utopia Be, så vil en typisk rørforsterker antakelig være akkurat det man ikke skal ha?

Ellers er jo mitt forslag til førstetiltak det å sette de vinkelrett på bakvegg, på med fronttrekk, og spille noen dager for å se om ikke det er mer tilfredsstillende på sikt. Det imponerer stort sett alltid mest med innvinkling og trekk av. Men det er ikke sikkert det mest imponerende det første minuttet er det samme som best på sikt. Imo.

Mvh Vidar P
 
K

KindOfBlue

Gjest
Vidar P skrev:
Ellers er jo mitt forslag til førstetiltak det å sette de vinkelrett på bakvegg, på med fronttrekk, og spille noen dager for å se om ikke det er mer tilfredsstillende på sikt. Det imponerer stort sett alltid mest med innvinkling og trekk av. Men det er ikke sikkert det mest imponerende det første minuttet er det samme som best på sikt. Imo.

Mvh Vidar P
Interessant. Min erfaring også, med mine Dynaudio Focus 140. Jeg satte på igjen fronttrekket, foretrekker den bittelille tilbløtingen det medførte.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.920
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Fronttrekk kan som nevnt bløte opp litt, jeg ville også eksperimentert med vinkling av høyttalerene. Små justeringer som skal til her for at det lyder mere og mindre analytisk.
Elektronikken din burde passe til dine preferanser.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som sagt; sjekk teknisk kompatibiltet Cary -> Sugden -> Focal og evt kabler (du bruker vel ikke noen elektrisk sett "rare" kabler?). Så dette med vinkling og fronttrekk. Og ikke minst høyde! Det kan utgjøre store variasjoner i frekvensgang; så store at det kan sette f.eks kabelbytter i et litt merkelig perspektiv.

Etterstram elementer om du ikke har gjort det, og sjekk at det ikke er noe på eller under stativer som kan "skralle"... f.eks er spikes på hard stein ikke alltid en like god ide.

Sånn generelt, og helt uten sammenheng med trådens konkrete eksempel, så vil jeg si at utbytting av ting for å korrigere et lydaspekt, uten å først ha identifisert årsaken/opphavet med sikkerhet, vanligvis ikke er en god ide. Da blir det liksom litt famling i blinde, som ofte bl.a kan medføre at man bytter et problem mot et annet.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Sånn generelt, og helt uten sammenheng med trådens konkrete eksempel, så vil jeg si at utbytting av ting for å korrigere et lydaspekt, uten å først ha identifisert årsaken/opphavet med sikkerhet, vanligvis ikke er en god ide. Da blir det liksom litt famling i blinde, som ofte bl.a kan medføre at man bytter et problem mot et annet.

Mvh Vidar P
Tror de fort du kan ha rett i det og det er jo problemet med bruktkjøp; ikke noen selvføge å kunne teste først. Jeg har jo hatt alle komponentene på hjemlån først til nå (unntatt Cobalt).

Jeg vinkler høyttalerne rett imot ørene og lytter ganske så nærme dem. Må gjøre det for å få presis fokus. Finnes ikke noe trekk foruten metallgittret over domen som festes magnetisk. Men jeg tror kanskje ikke det er stort å si på klangbalansen egentlig. Jeg tenker mer på generelt litt mykere/rundere klang. Runde kantene om det gir mening. Lector spillerne gjør nettopp det, men da mistet jeg de gode egenskapene på transienter i forhold til Cary`n.

Kanskje hadde det beste vært å lytte mer konsekvent på lavere volum foreløpig. Skal flytte om ikke alt for lenge også. Teknisk kompablitet ved impedansetilpasning har jeg ikke greie på.

Takk for svar :).
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Vidar P skrev:
Ellers er jo mitt forslag til førstetiltak det å sette de vinkelrett på bakvegg, på med fronttrekk, og spille noen dager for å se om ikke det er mer tilfredsstillende på sikt. Det imponerer stort sett alltid mest med innvinkling og trekk av. Men det er ikke sikkert det mest imponerende det første minuttet er det samme som best på sikt. Imo.

Mvh Vidar P
Interessant. Min erfaring også, med mine Dynaudio Focus 140. Jeg satte på igjen fronttrekket, foretrekker den bittelille tilbløtingen det medførte.
Hehe

Først ble dette bare tullpreik (siste innlegg), og nå spiller de best med front-trekk.
Da er du snart tvert imot hva produsenten selv anbefaler, kuuuult 8) 8)

;) R
 
B

Back_Door

Gjest
Ditt lille dilemma er jo i prinsipp det samme som de fleste av oss sliter med: Det er svært vanskelig å få i pose og sekk. Det betyr for de fleste at man må prioritere hva som man mener er viktigst.

Når det gjelder vinkling av høyttalere mot bakvegg, tenker jeg på den betydning det har for hvor reflektert lyd treffer i forhold til lytteposisjon. Dermed er det ikke så sikkert at det er bare positivt med en vinkelrett posisjon i forhold til bakvegg heller.
 
U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Ditt lille dilemma er jo i prinsipp det samme som de fleste av oss sliter med: Det er svært vanskelig å få i pose og sekk. Det betyr for de fleste at man må prioritere hva som man mener er viktigst.
Nettopp :).

Det viktige er å få de gode musikkopplevelsene. Unnlater vi musikkperler pga dårlig lyd? Jeg gjør ikke det vanligvis. Men jeg er mer usikker når det gjelder klassisk musikk. Der er jeg mer følsom for å bli distrahert merker jeg. Jeg har prioritert de som har både god lyd og god musikk og har faktisk hørt lite på mine "gamle" plater etter nyanskaffelsene. Jeg får forsøke det mer og se om jeg blir like oppslukt i musikken ;). Jeg tror stemningen og humøret betyr ganske mye for hardhetene faktisk. Subjektivt selvsagt. Noen gode glass kan jo fjerne slike uregelmessigheter, hehe.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes det kanskje hørtes en anelse optimistisk ut å lytte helt nærfelt med høyttalerne vinklet rett inn mot øret, og håpe på en smooth klang? Eller misforstår jeg?

Kan du ikke prøve å rette opp høyttalerne, finne deg i litt mindre pinpoint noen timer, og se hva som skjer etter noen skiver? Kan hende du finner, som mange andre, at søken etter pinpoint fokus alltids fort er på bekostning av musikalsk smooth-het og helhet? Søken etter pinpoint i konsertsalen er iallefall vanligvis temmelig fåfengt... og det er argumenter for at dette med pinpoint fokus sitter mer mellom ørene i form av en tilvent artefakt fra hifi.
Hvor pinpoint er forresten egentlig lyden fra en vokal, et klaver, en strykkerrekke etc etc... temmelig svære og mektige greier i virkeligheten.

Og så vil jeg understreke dette med høyde! Det er enda viktigere jo nærmere man sitter. Still deg på huk en halvmeter til en meter foran høyttaleren, gjerne sideveis, og beveg hodet saaaaaaakte opp og ned med knærne; på en slik måte at øret beveger seg saaaaaakte fra nivå med senter av bassen til godt over diskanten. Og ned igjen. Svære (!) utslag på frekvensgangen ettersom hvor høyt øret sitter; iallefall på høyttalere med Chebychev, Linkwitz-Riley eller Butterworth delefilter (ikke D'Appolito; hele poenget med de er å utjevne dette).

Mvh Vidar P
 
S

Storebror

Gjest
Dette er en litt vond situasjon å komme ut av. Lyngen.
Har man først hengt seg opp i noen ikke-optimale aspekter ved gjengivelsen så fokuserer man mer eller mindre bevisst på dem ved musikklytting.

Har du hatt disse ankepunktene fra du fikk høyttalerne i hus, eller har de sneket seg frem over tid?
Ofte er det veldig nyttig å lytte hos andre for å høre om ankepunktene befinner seg i topplokket eller om det er forskjell fra hvordan det spiller andre steder.

Det kan være tøfft å koble ut hifinervene og analysefokuset når man skal nyte musikk.
Ofte er det et triks å slå av anlegget for noen timer/dager for å nullstille hodet.

Mener å lese i innleggene dine at du egentlig trivdes mer med ProAc, men det er vanskelig å skulle gå tilbake siden de låter "hifi-dårligere" selv om de fremfører musikk med større glede i dine ører? Tar jeg feil?

Mvh
Rolf
 
M

musicus

Gjest
Storebror skrev:
Det kan være tøfft å koble ut hifinervene og analysefokuset når man skal nyte musikk.
Ofte er det et triks å slå av anlegget for noen timer/dager for å nullstille hodet.



Mvh
Rolf
Min lille erfaring og, tilbake til start likssom 8) ....

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
musicus skrev:
Storebror skrev:
Det kan være tøfft å koble ut hifinervene og analysefokuset når man skal nyte musikk.
Ofte er det et triks å slå av anlegget for noen timer/dager for å nullstille hodet.



Mvh
Rolf
Min lille erfaring og, tilbake til start likssom 8) ....

mvh
Det blir som med den siste desperate løsning for en pc som låser seg. Man trekker ut strømmen for en tid.. ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nah, avvekslingen gjør at ting høres faktisk bedre ut når man så setter seg ned igjen for å lytte noen dager senere. Har erfart samme etter hytteturer osv.

JMLab anbefaler faktisk HT pekende rett frem, ikke vinklet.
 
U

utgatt60135

Gjest
Storebror skrev:
Dette er en litt vond situasjon å komme ut av. Lyngen.
Har man først hengt seg opp i noen ikke-optimale aspekter ved gjengivelsen så fokuserer man mer eller mindre bevisst på dem ved musikklytting.

Har du hatt disse ankepunktene fra du fikk høyttalerne i hus, eller har de sneket seg frem over tid?
Over tid..

Det er ingen vond situasjon alså mer som en annen skrev her - "lille dilemma". Jeg har vanligvis ikke noen betydelige problemer med at jeg henger meg opp i svakheter i innspillingen så lenge det ikke låter hardt.

Ja, jeg var faktisk mer begeistret da jeg fikk hjem ProAc. Men jeg tror det har mest med tilvenning å gjøre. Vi blir så altfor vant med å ha god lyd 8). Kanskje sunt å nedgradere etter endel år ::). Byttet til Focal ga mest utslag i bassen. Det ble en ny bassopplevese og det var utrolig deilig å følge basstoner. Og hurtigheten da..


Jeg skal prøve å vinkle dem mer utover over tid. Jeg burde kanskje ikke forvente smooth klang så nært og rett på på med høyt volum kanskje ::).

Mange interessante innlegg...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Merker på mine Nova Be at for mye vinkling inn gir for mye nivå i rundt 10-15Khz. Det gjelder å finne den riktig vinkelen...krysser mine bak meg, dvs. de peker ikke direkte på hvert øre. Sitter dog 4.5m unna hver HT i en likesidet trekant.

Kan det ikke være at HT er såpass avslørende for ting tidligere i kjeden at den påpeker mangler der?

Mine er riktig satt opp og med rett utstyr foran hverken lyse eller skarpe, heller litt i retning det svakt mørke.

Sugden har jeg ikke hørt selv.

Hva med litt fyldigere kabel enn Au24? Der har jeg hørt andre ting som er mere behagelig på JMLab. Bruker en ren kobberkabel (ikke sølv el.l.) her hos meg med beste resultat ift. sølv, gull osv. i HT kablene.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Hei Lyngen, jeg tror vi setter noen av de samme kriteriene når vi lytter til musikk.
"Ørevennlig over tid" - som du sier, tror jeg finnes i merket jeg har forelska meg i, Ihverfall finner jeg det svært lett å sammenligne Sim Audio med dine Preferanser når jeg leser hva du skriver.
Men husker jeg rett så har du vel lyttet på merket , og husker jeg rett liker du lyden fra AP også, pluss disse merkene ilag og........., ja du skjønner hvor jeg vil hen.
Ikke meningen å pålegge deg å bytte noe men dette kan kanskje være ett lite tips inn i fremtiden ?......(-da jeg regner med dette er en livslang hobby for deg som det er for meg) ;D

MVH Johnny
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har nevnt det før, men:
I vinter hørte jeg på noe som spilte nesten 3dB høyere enn jeg trodde det gjorde. Jeg kunne ikke forstå hvofor det ikke låt som det burde før jeg fant ut at det var nivået som var for høyt.

Lurt å prøve å skru ned litt ja. Det kan være at du spiller med "feil" nivå. Allerede -0.5dB klinger mykere i mine ører, men det oppleves ikke som lavere.

ot
Focus 140 med frontgrill? No way José! Men det er meg...
/ot
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Storebror skrev:
Dette er en litt vond situasjon å komme ut av. Lyngen.

Mener å lese i innleggene dine at du egentlig trivdes mer med ProAc, men det er vanskelig å skulle gå tilbake siden de låter "hifi-dårligere" selv om de fremfører musikk med større glede i dine ører? Tar jeg feil?

Mvh
Rolf
Godt skrevet Rolf, for jeg innbiller meg at du er farlig nært hovedproblemet her. ;)

Nei Lyngen; få deg et par Heritage fra Klipsch og en god røramp, slik at du kan kose deg med musikken! 8)
Når foten går så tenker du IKKE lengre på hifiparametere. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det feil av meg å mene at det er endel musikk Lyngen er veldig glad i som ikke ville komme til sin rett med dine foreslåtte, Continuo?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Er det feil av meg å mene at det er endel musikk Lyngen er veldig glad i som ikke ville komme til sin rett med dine foreslåtte, Continuo?
Jeg kan ikke helt se det, Valentino.

Men forslag om bytting-av-ting-til-noe-mye-mer-egnet vil jo strømme på, fra alle himmelretninger. Lyngen gjør jo klokt i å anskue det med... a-certain-what's-it :)

Mvh Vidar P
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Valentino skrev:
Er det feil av meg å mene at det er endel musikk Lyngen er veldig glad i som ikke ville komme til sin rett med dine foreslåtte, Continuo?
Det er ikke feil av deg å mene det Valentino, men hvis du tror at forslaget som jeg nevnte ikke klarer å fremføre en symfoni eller lignende med innlevelse, så burde du ta deg en lytt. ;)

Da jeg skrev innlegget så var jeg i utgangspunktet ironisk, men jeg tror at Lyngen famler litt i blinde her.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Høres ut som lyngen er klar for et par harbeth compact 7.
Prøv å få lånt et sett med hjem. :)
 
B

Back_Door

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg tror stemningen og humøret betyr ganske mye for hardhetene faktisk. Subjektivt selvsagt. Noen gode glass kan jo fjerne slike uregelmessigheter, hehe.
Egen erfaring tilsier at disse "gode glass" kan endre mitt fokus fra det negative til noe mer positivt. ;) Som deg har også jeg ofte opplevd hvordan stemning og humør påvirker opplevelsen. Tar vi da med alle de dårlige innspillinger som også kan finnes i samlingen, er det neimen ikke lett å vite om det er det ene eller det andre som er feil..
Det som den ene gangen føles som hardt og litt for pågående, kan den andre gangen føles som nakent, nøytralt og ærlig.
Som regel evaluerer man best ved å glemme lyden til fordel for musikken.
 
U

utgatt60135

Gjest
johnnygrandis skrev:
Hei Lyngen, jeg tror vi setter noen av de samme kriteriene når vi lytter til musikk.
"Ørevennlig over tid" - som du sier, tror jeg finnes i merket jeg har forelska meg i, Ihverfall finner jeg det svært lett å sammenligne Sim Audio med dine Preferanser når jeg leser hva du skriver.
Men husker jeg rett så har du vel lyttet på merket , og husker jeg rett liker du lyden fra AP også, pluss disse merkene ilag og........., ja du skjønner hvor jeg vil hen.
Ikke meningen å pålegge deg å bytte noe men dette kan kanskje være ett lite tips inn i fremtiden ?......(-da jeg regner med dette er en livslang hobby for deg som det er for meg) ;D

MVH Johnny
Du har rett i dine antagelser :). Vi får se..
 
U

utgatt60135

Gjest
thomand skrev:
Høres ut som lyngen er klar for et par harbeth compact 7.
Prøv å få lånt et sett med hjem. :)
Det hadde vært spennende - kanskje senere.
 
U

utgatt60135

Gjest
Continuo skrev:
Nei Lyngen; få deg et par Heritage fra Klipsch og en god røramp, slik at du kan kose deg med musikken! 8)
Når foten går så tenker du IKKE lengre på hifiparametere. ;)
Da må de låte totalt anderledes enn på messa i Trondheim ;). Det var langt fra mitt lydideal iallefall. Men de kan sikkert mye bedre..

Men jeg er ikke en typisk "fot" lytter. Jeg sitter mest stille å koser meg med vakker, klangrik og naturlig klang. Musikken må være frigitt fra anlegget.
 
T

Tølper

Gjest
Lyngen skrev:
Continuo skrev:
Nei Lyngen; få deg et par Heritage fra Klipsch og en god røramp, slik at du kan kose deg med musikken! 8)
Når foten går så tenker du IKKE lengre på hifiparametere. ;)
Da må de låte totalt anderledes enn på messa i Trondheim ;). Det var langt fra mitt lydideal iallefall. Men de kan sikkert mye bedre..

Men jeg er ikke en typisk "fot" lytter. Jeg sitter mest stille å koser meg med vakker, klangrik og naturlig klang. Musikken må være frigitt fra anlegget.
For meg høres det ut som om du er ute etter Dynaudio i Contour eller helst minst Confidence serien. :)

Mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Da har jeg vinklet høyttalerne godt utover og skal spille med de slik en stund. Ikke tvil om at det mykner klangen endel og kanskje var det det som skulle til ::).

Jeg ville lytte til en av mine gamle klassiske favorittplater, men kom over en uåpnet plate med noen av mine absolutte favoritter. Så da satte jeg heller på den.









Å du verden så vakkert :D! Så nydelig å lytte på.. Og her var det ikke et snev har hardheter, bare med deilig litt mørk, frodig og stor klangrikdom. Og for en atmosfære! Savnet ikke noe på fokus.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Lyngen skrev:
Continuo skrev:
Nei Lyngen; få deg et par Heritage fra Klipsch og en god røramp, slik at du kan kose deg med musikken! 8)
Når foten går så tenker du IKKE lengre på hifiparametere. ;)
Da må de låte totalt anderledes enn på messa i Trondheim ;). Det var langt fra mitt lydideal iallefall. Men de kan sikkert mye bedre..

Men jeg er ikke en typisk "fot" lytter. Jeg sitter mest stille å koser meg med vakker, klangrik og naturlig klang. Musikken må være frigitt fra anlegget.
Messe? Det ordet får meg til å fryse på ryggen, nei kom deg hjem til en som har et oppsett. ;)
Er liksom to forskjellige verdener.
 
U

utgatt60135

Gjest
Continuo skrev:
Lyngen skrev:
Continuo skrev:
Nei Lyngen; få deg et par Heritage fra Klipsch og en god røramp, slik at du kan kose deg med musikken! 8)
Når foten går så tenker du IKKE lengre på hifiparametere. ;)
Da må de låte totalt anderledes enn på messa i Trondheim ;). Det var langt fra mitt lydideal iallefall. Men de kan sikkert mye bedre..

Men jeg er ikke en typisk "fot" lytter. Jeg sitter mest stille å koser meg med vakker, klangrik og naturlig klang. Musikken må være frigitt fra anlegget.
Messe? Det ordet får meg til å fryse på ryggen, nei kom deg hjem til en som har et oppsett. ;)
Er liksom to forskjellige verdener.
Hvis jeg hadde satt opp anlegget mitt der de sto så tror jeg lyden hadde vært bra den. Så hvorfor klarer de ikke å matche de opp bra når de virkelig skal vise det beste for publikum? De var jo arrangør også og de andre oppsettene i rommet låt meget anderledes.

Nå er det jo snart messetid igjen. Så får jeg se hva de får til i Gøteborg :). Rommet er ikke alltid synderen selv om det er populært å skylde på det.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
I cd spilleren, Cary 303/300 er det 12AU7 rør i rørutgangsdelen.
Mullard CV4003 longplate... hadde vært en fin start på dette jaget etter litt mer ferm lyd..

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Imperial skrev:
I cd spilleren, Cary 303/300 er det 12AU7 rør i rørutgangsdelen.
Mullard CV4003 longplate... hadde vært en fin start på dette jaget etter litt mer ferm lyd..

mvh
De ble anskaffet til en pris av 2000,-. Jeg byttet tilbake til de gamle for å spare dem fordi de ikke ble brukt. Betydelig bedre lyd med SS.

Men tror det var med ProAc så jeg kan prøve å bytte igjen :).
 
Topp Bunn