Skal jeg bytte noe?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, det er sikkert verd ett forsøk om du allerede har ett par slike!
Så kan du jo si hvordan det gikk da.

Noe annet du kunne gjøre er å rense alle plugger og kabelender og kontakter i annlegget ditt.
F.eks med Caig Deoxit eller noe slikt. Også ac pluggene!!

Det kan være med på å lette prosessen med å finne noe som blir slik du vil ha det.
Rent er pent!

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Lyngen skrev:
Da har jeg vinklet høyttalerne godt utover og skal spille med de slik en stund. Ikke tvil om at det mykner klangen endel og kanskje var det det som skulle til ::).
Ja, jaggu!

Tanken om at jeg ønsket litt mykere klang har ikke bare blitt redusert men har vært helt fraværende siden jeg vinklet høyttalerne slik at de treffer ca en meter bak hodet i stedet for rett mot ørene. Var det virkelig bare det som skulle til? Må si jeg er litt overrasket. En annen mulig forklaring er at mindre høytspilling kan ha vært godt for øret som jeg skadet litt på en konsert for en god stund tilbake. Jeg har ikke savnet bedre fokus heller faktisk. Spilte i kveld Siri Svale Band - Blackbird, som jeg leser mange mener skal låte på grensen til hardt. Og Katie Melua - Piece by piece, men ingen som helst tendenser til hardheter. Meluas sibilanter er absolutt ikke ubehagelige.


Uansett så er jeg bare knall fornøyd for tiden. Focal Utopia Micro er rett og slett svært gode høyttalere :D. Ingen bytter med andre ord :). Super match med resten av godsakene også.

Apropos bekreftelser så var en kar som spiller noe selv og som er HiFi interessert innom for å lytte til musikk. Han skjønte ikke bæra på hvor jeg fikk tanken fra. Han syntes det låt nøytralt og behagelig men heller en tanke mot det varme muligens. Ikke bytt noe var den klokkeklare beskjeden.



Jeg har også byttet tilbake til Mullard CV 4003 rørene. Jeg syntes SS utgangen låt best med ProAc, men nå lurer jeg på om røreren låter best faktisk. Det er slett ikke lett å høre forskjell, også i og med at rørutgangen har lavere nivå. Men jeg synes mellomtonen virker litt mer åpen og organisk med rørere i bruk. Hvis jeg da fikk til bra nivåmatching med den lite følsomme kontrollen fra Sugden.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Det var jo leit å høre ::) Og jeg som hadde håpet på noen Micro Utopia i Classic finish på bruktbørsen ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gode nyheter Lyngen! Må alltid høre på Onkel P vettu :)

Seriøst; mange høyttalere fungerer faktisk best når de er vinklet litt ut, eller helt perpendikulært på bakvegg. Det som initialt er umiddelbart imponerende, detaljerikt og crisp; det kan bli litt mye når man ikke skal la seg imponere av klar lyd, men høre på musikk over tid. det er iallefall min opplevelse med høyttalere.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
limvingen skrev:
Det var jo leit å høre ::) Og jeg som hadde håpet på noen Micro Utopia i Classic finish på bruktbørsen ;)
Hehe, kanskje når jeg flytter f.o.m januar. Jeg synes da det ser ut som du sikler på Diablo ;).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var jo bare gjetting som sådan fra min side; men takk for hyggelig tilbakemelding. Morsomt når man får mer utbytte av sine investeringer med så enkle midler.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn