Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Han har kanskje ikke bevis, han bare ser at trekkene kun kan bli produsert ved juks.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Hvordan har han fått melding om det beste trekket (datamaskintrekk) ?
    Er det mistanke om juks i lynsjakk også hvor tiden er veldig knapp noen ganger?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke Carlsen lager en så stor sak uten å være sikker. En god sjakkspiller er opptatt av objektivitet og Carlsen er den beste.God betenkningstid har han hatt også. Han virker også alltid å være et hestehode foran når det kommer til tilgang på analyseverktøy så når det i dag har blitt lagt frem nye analyser for allmenheten er jeg trygg på at Carlsen har noen enda bedre. Synes det er forbilledlig at han tar støyten for noe forbundet burde kunne ha tatt. Ikke minst fordi det tyder på at han selv er juksefri.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Han har nok mere ammunisjon på lager, men kanskje ikke av det slaget som hvemsomhelst forstår.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Kanskje Carlsen burde komme med noen konkrete bevis fremfor halvkvedede utsagn.
    Carlsen befinner seg i en knipe, en knipe han havnet i straks han ble klar over at Niemann jukset. Siden han trolig ikke vet metoden for å frakte informasjonen inn, og sjakkmiljøet ikke har tradisjon for å akseptere indisier som beviser, har han fint lite valg. Han kan ikke direkte påberope seg juks i de konkrete partiene, da står han med bevisbyrden for metoden også. Han kan videre ikke spille partiene og tape dem på vanlig vis for da får kanskje ikke saken oppmerksomhet. Det er kjekt å sitte å rope om hvordan folk gjør feil, men da bør man nesten også presentere et godt forslag til en bedre løsning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er vel helst Niemann som er i en knipe, tror jeg. Magnus spiller kortene sine på en god måte…
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Kanskje Carlsen burde komme med noen konkrete bevis fremfor halvkvedede utsagn.
    Hvilke 'konkrete' bevis ser du for deg kan eksistere i en slik situasjon?

    Vet ikke om det er nevt tidligere i tråden, men Nepo sendte epost til St.Louis Chess Club og advarte om at han syntes det var en dårlig ide å invitere Niemann til gjeldende turnering. Basert på hans historie med juks.
    Se også Aronians modererte utsagn i intervju med chess.com.
    Antagelsen om at Carlsen er alene er helt feil.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her er link til hele rapporten:

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23
    Skulle nesten tro at hele verden var interessert i og opptatt av sjakk.......
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Synd at vi får "Ben Johnson" tilstander i sjakken, men verden vil bedras....eller?

    Føkk jukserne.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    600 millioner bruker over hele verden gjør det til noe som "alle" er opptatt av.

    HN er ferdig som toppspiller, om det viser seg i kommende FIDE rapporten
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Noen ide om hvordan han jukser?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg tror han er ferdig allerede.

    Det virker som Magnus har såpass innflytelse at HN er ferdig uansett. Alle i toppen vet at han jukser, og når Magnus går foran, som her, er det snart ingen som teller som vil spille mot HN.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvis HN er så dyktig som han selv påstår (spiller spill på 100%)

    Så sett ham og de ti beste sjakkspillerne i verden, i et faradaybur .... og i et 100% kontrollert område...
    Med en slik statistikk, så skal han rundspille alle ti !!!
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror han er ferdig allerede.

    Det virker som Magnus har såpass innflytelse at HN er ferdig uansett. Alle i toppen vet at han jukser, og når Magnus går foran, som her, er det snart ingen som teller som vil spille mot HN.
    Ungefär som att Kläbo ska bestämma i langrenn?😎
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ungefär som att Kläbo ska bestämma i langrenn?😎
    Tror ikke Klæbo kan øve så sterk innflytelse i sin idrett. Der er det sterke institusjoner bemannet med sterke personer.

    Det ser ut for meg som sjakk er spesiell her.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Niemann er en dust, og de andre som er avslørt på chess.com bør også navngis.

    Føkk de anabole jukserne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    I noen kulturer er det dessverre ok å jukse
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sjakksporten som liksom skulle bestå av intelligente mennesker viser seg å inneha en gjeng med juksepaver på toppen.
    Skammelig
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Blir litt sjakk matt av alle avsløringene som har kommet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne presidenten kuppet i tillegg Simen Agdestein, som tidligere var president.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    539
    Nei, og det er det som er problemet.
    Nå anser jeg det ikke å være et problem, altså at de ikke kan påvise om han har jukset i partiet mot MC, det blir irrelevant slik jeg vurderer det.
    At Hans Niemann er en juksemaker burde være hevet over enhver tvil, noe han også selv delvis har innrømmet (men ikke i den grad det viser seg at han skal ha jukset), troverdigheten hans bør og skal være lik null og han burde ikke ha få spilt ett eneste parti.
    Enhver motstander han nå vil møte ved brettet, de vil naturlig nok ikke evne å yte sitt beste med han som motstander på andre siden av brettet, klart det vil være forstyrrende nok i seg selv å møte han i et parti, selv i et parti han ikke skulle finne på å jukse. Nettopp derfor mener jeg det blir irrelevant om han jukset eller ei i partiet mot MC, Hans Niemann er en juksemaker og får som fortjent da det skal og bør medføre konsekvenser.
    Når det er sagt så støtter jeg ikke MC i måten han har gått frem på, å trekke seg fra turneringen etter tapet og å gi opp ett parti når de møttes igjen, det er absolutt ikke hensiktsmessig fremgangsmåte.
    Men igjen, Hans Niemann har jeg intet til overs for, og håper inderlig at sjakken blir kvitt den juksemakeren og løgneren. Tror også at det er bra for sjakken at denne saken kom og har fått så enormt fokus som den har, så sjakken tenker jeg kommer positivt ut av denne oppvasken.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Var vel ikke så mange andre alternativer for Carlsen og resten av eliten. Alle har visst at han var en juksemaker og ingen ville ha han med i turneringen i st louis, det visste også arrangøren uten å foreta seg noe, da var det bare rabalderalternativet igjen..
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    539
    Registrerer meg at i det Amerikanske mesterskapet så skanner de bananer, legg til en grundig anal-sjekk og sikkerheten er ivaretatt. Slik fremtiden i sjakk må bli seende ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23
    Toer-sjakk... :unsure: :unsure:
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det har ikke kommet helt godt frem hvordan det er jukset. Det er visst flere muligheter.
    M. C. sa i intervju at det er enkelt å jukse. For ham ville det være kjærkomment å få vite at nå har han mulighet til et usedvanlig godt trekk og bare det.
    Hvis han fikk slikt hint vil han finne det trekket selv i aktuell stilling, sa han.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Registrerer meg at i det Amerikanske mesterskapet så skanner de bananer, legg til en grundig anal-sjekk og sikkerheten er ivaretatt. Slik fremtiden i sjakk må bli seende ut.
    Neste steg er "avlusing", nakensjakk, baldis og Farraday-bur. Kan jo bli artig også!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det har jo vært snakket om at publikumsinteressen for kvinnesjakk ikke er så stor som man kunne ønske. Man skal ikke se bort fra at en slik løsning kan gjøre noe med nettopp interessen for kvinne(sjakk).
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    For meg likner dette litt på sykkelsporten på 90 tallet. Det var en hard og runde for å få avslørt at dopingkontrollene nærmest ikke hadde som intensjon å avsløre juksere, men å skaffe kredibilitet for sponsorer og publikum samtidig som man gav fritt leide for de pengesterke profilene.

    Tror denne snøballen kommer til å rulle seg større en god stund og det tror jeg Magnus har kalkulert seg helt greit frem til. Tror sjakken vil komme bedre ut av det på den andre siden.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn