Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Sjakk er også metode.
    Ikke på samme måte eller i samme grad, ihvertfall utifra egen erfaring :)

    På en matteeksamen er det ofte mer fokus på at man løser et gitt sett med problemer i henhold til gitte metoder. Selv om teknikk utgjør et element i sjakk, så handler det ofte (ihvertfall for meg) mer om å tilpasse seg dynamikken på brettet (fordi du spiller mot en menneskelig motstander, hvis spillestil kan variere fra person til person).

    Men det som oppleves som mest krevende i forhold til matteeksamen er regning av varianter: På en matteeksamen kan du alltids skissere ned mellomregninger og du kan ofte dobbeltsjekke svarene dine, men i sjakk må alt dette skje i hodet.

    Det er ikke hva man tenker som gjør en sliten
    Fra mitt ståsted er det er nettopp måten en tenker på som utgjør den vesentligste forskjellen her :)

    Måten jeg håndterer sjakkproblemer på rent mentalt sett er ikke identisk med måten jeg takler matteproblemer på, selv om det kan sies at sjakk og matte har en rekke ting til felles.

    Den største forskjellen, for min del ihvertfall, ligger i måten en visualiserer spillet på rent mentalt. I sjakk foregår alle beregninger i hodet, på en matteeksamen har du både penn, ark, kalkulator og kanskje noen godkjente bøker tilgjengelig (oppslagsverk for tabeller o.l.).

    En annen faktor er at på en matteeksamen har du ofte en bedre formening om hvorvidt du er kommet frem til en løsning på problemet. I sjakk (tenker da på OTB) har du som regel ikke noen klare fasitsvar (unntaket er naturligvis forserte varianter, osv.), og i en rekke type stillinger krever det svært mye intens konsentrasjon for å holde noenlunde orden på sakene. Når jeg spilte lengre partier av denne typen, var jeg merkbart mer sliten i hodet sammenlignet med lengre matteeksamener.

    Men jeg er naturligvis helt enig i at både et langparti sjakk og en matteeksamen tar på kreftene og at det krever en del konsentrasjon :) (jeg vil jo ikke gi inntrykk av at matteeksamen opplevdes som plankekjøring)
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Magnus har uoffisielt høyest rating gjennom tidene etter gårsdagens sterke seier (med sort) mot Luke McShane og i dag venter verdenstoer Levon Aronian i runde 2 av London Chess Classic. Jeg skal følge den med argusøyne, dette blir spennende!!!
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Aronian er tydelig stresset og bruker lang tid. Dette går veien!!!
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Etter et dårlig midgame av Magnus drar han frem et meget solid endgame og drar nok i land dette.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tidenes beste er Norsk.. Er det tidenes Norske idrettsprestasjon?

    Overskygges av første kampen til Norge i Håndball EM for kvins.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Tidenes beste er Norsk.. Er det tidenes Norske idrettsprestasjon?

    Overskygges av første kampen til Norge i Håndball EM for kvins.
    Rolig, han er ikke verdens beste enda. Det er enda en lang vei igjen. Han har riktignok høyeste liverating gjennom tidene, men den offisielle ratingen kommer ikke før 1/1 tror jeg. Altså lenge etter at inneværende turnering er ferdig. Det som imidlertid bør tolkes som et positivt tegn er at Magnus virker usedvanlig skjerpet og at han mot normalt har åpnet en turnering bunnsolid. Vanligvis er han en spiller som spiller på seg moment underveis og gjør rent bord mot slutten av turneringer. Nå har han allerede slått nr 2 (med hvit) og spilt remis mot nr 3 (med sort) så jeg har stor tro på at vi kan skryte av at verdens høyest ratede spiller gjennom tidene er norsk etter nyttår.

    Det blir IMO litt søkt å snakke om tidenes beste. Sjakkspillere idag har helt andre hjelpemidler og avsindig større databaser som hjelpemidler enn man hadde i tidligere tider. Sjakk på det nivået dreier seg mye om å utvikle idèer basert på tidligere forståelse av spillet. Hadde jeg fått valgt èn spiller blant tidenes største som Magnus skulle møte ville jeg neppe valgt Kasparov men heller Capablanca. Han var i sannhet suverèn; etter sin død bestemte man seg for å hedre han på et noe originalt vis. Det ble utgitt en bok som inneholdt alle hans tapte partier gjennom hans profesjonelle karriere. Det var en meget tynn bok.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Utrolig prestasjon - nå ser vi frem til at Carlsen blir utfordrer i VM-syklusen, og ubestridt kan kalle seg verdens beste etter å ha spilt mot Anand.
    Det må være fryktelig å spille mot Carlsen, motstanderen er nødt til å finne optimale trekk. Selv Kramnik må ha stusset da han satt med en god stilling som hvit, og Carlsen fant h5, over brettet. "An incredible resource," kalte Kramnik det i analysen etterpå - og da forstår man hvilket nivå disse to spiller på.

    Skjermbilde 2012-12-05 kl. 08.33.52.png
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Utrolig prestasjon - nå ser vi frem til at Carlsen blir utfordrer i VM-syklusen, og ubestridt kan kalle seg verdens beste etter å ha spilt mot Anand.
    Det må være fryktelig å spille mot Carlsen, motstanderen er nødt til å finne optimale trekk. Selv Kramnik må ha stusset da han satt med en god stilling som hvit, og Carlsen fant h5, over brettet. "An incredible resource," kalte Kramnik det i analysen etterpå - og da forstår man hvilket nivå disse to spiller på.

    Vis vedlegget 169507
    Hvor stammer dette spillet fra? Klarer ikke å finne det i London Chess Classic.

    Cheers!
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Og da kan vi gratulere Carlsen som verdens best ratede spiller noensinne.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Ja, fy flate. Grattis, Magnus! Krysser samtidig fingrene for at du banker Anand på mandag. Å gå ubeseiret gjennom en slik turnering er intet mindre enn fabelaktig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette er virkelig stort!
    Skulle ønske bestefaren min kunne opplevd denne dagen.
    Da jeg var liten satt vi sammen å analyserte partiene til Karpov og Kasparov og omtalte de nærmest som guder. I dag sitter russiske besteforeldre med barnebarna på fanget og analyserer Magnus sine partier. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    - but does he boogie??
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    [h=1]Carlsen også offisielt tidenes sjakkspiller[/h] OSLO: For en måned siden passerte han Garri Kasparovs gamle rekord. Nå ranker også Det internasjonale sjakkforbundet (FIDE) Magnus Carlsen som verdens beste sjakkspiller.

    På den uoffisielle ratinglisten Live Chess Ratings, som oppdateres daglig, passerte den norske 22-åringen Garri Kasparovs gamle rekord under London Chess Classic i desember.
    1. januar oppdaterte også World Chess Federation (FIDE) sin offisielle liste. Nå har Magnus Carlsen, som opprinnelig er fra Tønsberg, også 2.861 poeng her. På de neste plassene av aktive spillere ligger Vladimir Kramnik (Russland) og Levon Aronian (Armenia).

    (tb.no)
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Ettermiddag/Tidlig kveld. Starter sannsynlig 14:00 15:00 eller 16:00


    Edit: [FONT=verdana,arial,helvetica][SIZE=-1]1500 CET 1400 UK (fra en du[SIZE=-1]de på chess[SIZE=-1]games)[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/FONT]
     
    Sist redigert:

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Bra. Rekker en liten skitur først, om jeg skulle få lyst til det.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Tydeligvis er sidene til FIDE sprengt i fillebiter av voldsom interesse... Er det noen som har en fungerende link til sending av matchen?
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Sjakkerne fikk det på beina igjen og her er linken:

    http://london2013.fide.com/en/component/content/article/40-static-content/133-live-games

    Magnus hopper rett ut i det som må være den tøffeste matchen av dem alle, sort mot Aronian. Det er imidlertid et godt tegn at han har begynt å prestere stabilt gjennom hele turneringer og ikke balle på seg moment etterhvert, som har vært tilfelle utallige ganger tidligere.

    Mitt delvis utrente øye syns ihvertfall å skimte et håp etter tolv trekk....
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Grei remis for Carlsen med sort, og så får han sikte seg inn på seier med hvit mot Aronian senere i turneringen.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Ja, det virket som om begge var innstilt på remis. Jeg syntes bare jeg kunne skimte et aldri så lite taktomslag fra Magnus når han tvang Levon til et ekstra trekk med hvit løper med 11. dxc4. Men han fikk den jo selv i hatten like etter med 15. b4. Etter det var det ren massakre fra begge sider. Hev brikker ut vinduet som fulle anleggsarbeidere gjorde de. Dårlig underholdningsverdi, men et godt resultat for Magnus å ta med på veien.

    Nå i ettertid vil jeg si det var optimalt å møte Aronian med sort i første match, siden begge (sannsynligvis) var såpass nervøse var utfallet på mange måter gitt på forhånd.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.226
    Antall liker
    267
    Ikke så mange sjakkentusiaster her? Dagen i dag blir nok forrykende!
    Gårdsdagens match vant Carlsen (out of the blue) etter 7 timer! Sterkt!
    Han er en skikkelig fighter som ikke gir seg så lett.

    Live Games


    Fikk litt ånd over meg, fant fram til mitt nydelige Fidelity Avant Garde 2265 brett fra 1993 for å teste ut noen problemstillinger i løpet av Magnus sine partier.
    Det er en god stund siden jeg brukte det sist, det ser ut til å være noe tull med magnetsensoren til e6, treg, virker av og til ikke. Noen her som har erfaringer rundt dette, eller som kan gi tips om hvor jeg skal henvende meg for bistand/reparasjon?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Svært spennende innspurt nå, med både Ivanchuck og Carlsen i alvorlig tidsnød. 5-6 minuter igjen på klokken på henholdsvis 10 og 14 trekk.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Himla meg alvor dette.... Har aldri sett Magnus gå tom for tid før. Dette går veien.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Grr.. Chessbomb crashet pga. overbelasting og jeg er helt sikker på at begge timer ut... men så fortsetter det.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn