Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Har gledet meg til denne turneringen. Hadde et møte i London som matchet, men det ble flyttet så jeg ikke får anledning til en sjakktur. Men det blir morsomt å følge på nettet.

    Carlsen husker nok fortsatt at han glippet 52... Ta2 i 2009, som ville gitt ham en elegant seier over Howell. Året etter var han nådeløs. 2010-partiet: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1602419

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Magnus har for vane å psyke seg opp på hotellrommet og komme stormende rett til sjakkbordet, superfokusert.
    BB var æresgjest ved turneringsåpningen og fikk utføre Magnus sitt 1. trekk. Usikker på hvem som var mest beæret.



    Magnus var den eneste som vant sitt parti i dag, og han har dermed tatt en tidlig ledelse.
    Dagens parti var et fyrverkeri. Magnus spilte som ei bølle. Han har blitt flink til å legge opp partiet etter hvem han møter.
    Strategien i dag var å lede partiet ut av kjent åpningsteori så tidlig som mulig, og prøve å nedspille motstanderen på tradisjonelt vis.
    Det gikk oppskriftsmessig. Magnus ofret 2 bønder for initiativ og angrep. Effektivt, om enn ikke helt ryddig.
    Jeg hadde dog ikke inntrykk av at han noen gang var i fare for å tape. Han bare strakk strikken litt ekstra langt i streben etter å vinne partiet. David Howell er dessuten kjent for notorisk dårlig tidsdisponering, han kommer ofte i tidsnød før 40. trekk.
    Dette visste Magnus å utnytte. Howell gav faktisk opp i sitt 40. trekk, etter noen upresisheter av begge spillere. Han var vel simpelthen psyket ut.
    Allerede nå i en alder av 21år har Magnus begynt å få dette psykiske balletaket på motstanderne sine, slik som også Kasparov hadde det i sin tid.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Morsom åpningsdag, med fint spill i alle fire partier.

    Jeg syns ikke Howell ble så ensidig valset ned, pedal? Han er beryktet for sin dårlige tidsdisponering, og kom i tidsnød. Men han ga faktisk opp etter at Carlsen hadde feildisponert sin avslutning helt. Carlsen gjorde en definitivt avgjørende fordel om til "now we have a game again", som Carlsen sa under analysen etter partiet. Da skjulte Howell ansiktet med hendene. Carlsen sa han ergret seg over at han hadde spilt fordelen av brettet på slutten, men tok imot gevinsten.

    Carlsen anvendte tiden langt bedre en Howell, og etterhvert som sistemann kom i klemme, tippet det i nordmannens favør. Men Carlsen leverte noen trekk som kunne tyde på at han undervurderte Howell.

    I stedet for 20... Td6, som ble spilt her, ville Howell beholdt initiativet om han hadde spilt Db6+ (som vist i diagrammet), fulgt av 21. Tf2 Td6. I stedet blir det nå han som blir presset vekk når Carlsen besvarer 20... Td6 med 21. Tab1, som forhindrer sjakken på b6.



    Etter dette begynte spillet å renne vekk fra Howell, men han fikk noen ytterligere sjanser til å holde skansen, før det glapp da han ga opp - riktignok med småsip med tid på klokken i førtiende trekk.

    Vil man følge spillutviklingen i detalj, og hvordan spillerne droppet fordeler, så er dette en fin link:
    http://www.chessok.com/broadcast/?key=lcc1.pgn&game=0
    (Evalueringer gis etter en del trekk, har de + som fortegn er det fordel til hvit, med - som fortegn er det fordel til sort).

    Uansett bare å glede seg over at Carlsen hentet hjem viktige tre poeng. (De bruker fotballskåring i London Classic, noe som belønner dem som tar gevinstsjanser. Uavgjort får 1 poeng, så det lønner seg ikke å ligge på årene).
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hviledag på onsdag - men torsdag braker det løs igjen. Tirsdagens partier var spennende, og remisen mellom Kramnik og Carlsen ble det mest spennende partiet. Begge kjente varianten de var inne i ut i skodda, og la feller for hverandre konstant, som de parerte innsiktsfullt. Sjakk langt over mitt hode, men jeg har brukt dagen i dag på å lytte til deres analyse etter partiet, og å spille gjennom.

    Her kommenterer Carlsen og Kramnik fra 5:37. Verdt å sitte gjennom om man er sjakkinteressert, spesielt når de begynner å spørre hverandre hva den andre ville gjort i ulike situasjoner. Fra 11:00 begynner samtalen dem imellom.

    http://chessvibes.com/reports/lcc-r4-wins-for-mcshane-nakamura-and-short
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Slow Food
    Noen syntes Magnus - Kramnik var kjedelig, men jeg likte det sakte sluttspillet. PC-analysene var ikke til å stole på og man ble tvunget til å tenke selv. Den oppstillingen til Magnus med konge, bonde og løperen i d-linja var genial. Man skjønte liksom at det lå noe i gjære. Skjønt er det noen som forsvarer slikt, så er det Kramnik.
    Skulle Magnus ha slått med 25. Txh6 i stedet for gxh6 mon tro?

    Så vidt jeg vet var denne åpningen en teoretisk nyhet fra Magnus. Det kunne blitt et parti for historiebøkene, med gevinst.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Plutselig ble det trangt i tabelltoppen. Nakamura har gjort et sinnssykt sterkt comeback i denne turneringen. Bare å ta av seg hatten for det.
    Imponerende også å se det høye nivået til Luke McShane. Han er tilsynelatende en +2750 spiller.

    Skal det bli en nordmann øverst på pallen så må Magnus overgå seg selv med 2 vinst og en remis på gjenværende 3 partier. Det skal holde hardt. Sist han skulle nedspille Adams på bestilling, under OL 2010, endte det med flaut tap...

    Siden Nakamura har spilt et parti mer enn de 4 som ligger i ryggen på han, så er det ikke usansynlig at han innhentes. Men av hvem?

    Her er oppsettet for gjenværende 3 runder:

    Round 7, Sat Dec 10th, 15:00 (norsk tid)
    Nigel Short - Luke McShane
    Vladimir Kramnik - David Howell
    Levon Aronian - Vishy Anand
    Magnus Carlsen - Michael Adams

    Round 8, Sun Dec 11th, 14:00 (norsk tid)
    Vishy Anand - Magnus Carlsen
    David Howell - Levon Aronian
    Luke McShane - Vladimir Kramnik
    Hikaru Nakamura - Nigel Short


    Round 9, Mon Dec 12th, 12:00 (norsk tid)
    Luke McShane - Vishy Anand
    Hikaru Nakamura - Michael Adams
    Nigel Short - Magnus Carlsen
    Vladimir Kramnik - Levon Aronian
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    ONE DOWN, TWO TO GO
    Hurra! Fjellstø gevinst i dag. Mickey Adams hang godt med i åpningen, men spilte litt formålsløst i midtspillet. Det gjør man ikke ustraffet mot Magnus, som reorganiserte sine styrker, blåste i jakthornet og gikk på kongejakt. Adams fikk hetta og bukket i kampens hete. Game over.

    "Dessverre" vant også Luke McShane og Kramnik, så nå ligger de 3 på delt 1. plass. Men Magnus har dårligst kvalitet (Han har vunnet mest med de hvite brikkene, mens de andre har vunnet mest med de sorte brikkene. Sorte vinstpartier er mer verdt).

    Standings etter lørdagens runde:




    Det kommer til å bli et rotterace i de 2 gjenværende rundene. Det blir ikke bedre av at Magnus skal spille sort mot selveste Vishy Anand, den regjerende verdensmester. Det sies at han spiller med ei hand på ryggen i og med at han sparer på kruttet fram til tittelmatchen i mai. Men han utgjør uansett en formidabel motstander.

    Mitt tips: Magnus vinner med sort. Jepp, du leste rett! Magnus er i støtet nå. Han vet han bør/må vinne for å vinne turneringen.
    Dessuten har han et 5-manns team fra 60 Minutes på slep. Vi vet at Magnus pleier å kline til på oppfordring. Det kan selvsagt gå begge veier. Men i morgen spår jeg et glansparti og seier over Anand.
    Magnus er god nok til å slå Anand fra tid til annen og det begynner å bli en stund siden sist. 8)

    Søndag: 8. runde - kl 14:00 (norsk tid)
    Vishy Anand - Magnus Carlsen
    David Howell - Levon Aronian
    Luke McShane - Vladimir Kramnik
    Hikaru Nakamura - Nigel Short

    Vel så viktig er hvordan det går med Kramnik, McShane og Nakamura. Disse bør helst spille remis/tape 8) 8)
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    All respekt for Magnus Carlsen, hans resultater er imponerende. Verdens beste brettspiller. Men sjakk er ikke ikke en idrett. Ikke mer enn kryssordløsning, go, poker eller scrabble.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Se der! Stemmene tikker inn og bare positive tilbakemeldinger. Bravo karer!
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    All respekt for Magnus Carlsen, hans resultater er imponerende. Verdens beste brettspiller. Men sjakk er ikke ikke en idrett. Ikke mer enn kryssordløsning, go, poker eller scrabble.
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.

    Sjakk er en sport, ihvertfall slik jeg ser det (det er en organisert, konkurranseorientert disiplin der en viss grad av dyktighet er involvert). Idrett er nok tradisjonelt sett forbundet med mer fysiske konkurranseformer, men en ser flere eksempler på at ikke alle idretter stiller like store 'krav' til ren fysisk trening (man blir f.eks. ikke akkurat sliten i beina av å drive med pistolskyting, som er en konkurranseidrett).

    Å spille sjakk i konkurransesammenheng på høyt nivå er svært slitsomt, og her er god fysisk form av betydning nettopp fordi dette fremmer bl.a. konsentrasjonsevnen og utholdenheten (*). Folk som ikke har spilt sjakk noenlunde seriøst er ikke klar over hvor sliten man blir etter å ha spilt et parti i 5-7 timer (i en turnering spiller man gjerne nesten hver eneste dag i 1-2 uker). Dette er nok en av grunnene til at f.eks. Sigurd Rushfeldt (fotballspiller) og Simen Agdestein (tidligere fotballspiller og Carlsens tidligere trener) mener at sjakk er en idrett. En av tidenes beste sjakkspillere, Garry Kasparov, forstod betydningen av å holde seg i god fysisk form. Magnus er naturligvis også klar over dette og holder seg i god fysisk form.

    (*) Jeg har selv spilt sjakk siden 5 årsalderen og jeg husker selv at jeg var mye mer konsentrert da jeg i ungdomsårene også drev med fysisk fostring i form av kick-boxing. Etter at jeg sluttet med kick-boxing merket jeg at utholdenheten og konsentrasjonsevnen falt. Tidlig i tenårene spilte jeg i sjakklubb og deltok i konkurranser. I de senere år har det stort sett begrenset seg til mer uformell online-spilling. Jeg har fulgt med på nesten hvert eneste parti som Magnus har spilt siden 2005.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    Husk å sende 1 til 1987.
    Done! Er forøvrig glad over å se en sjakktråd her på Hi-Fi Sentralen, selv om jeg stort sett foretrekker å diskutere sjakk på dedikerte sjakkforum :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile skrev:
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.
    Jo når disse definererdet slik så blir det vel slik, men der er nå likevel en kraftig utvanning av begrepet.

    De trenger jo ikke engang være fysisk til stede, eller kan slappe av i en lenestol å meddele et trekk i ny og ne.

    Sratcraft på PC er jo mye mer et spill da, det krever i det minste litt fysisk innsats, og ikke bare litt fintenking.

    Nå er ikke dette et forsøk på å forkleine skapp opå noen måte, men det blir feil i mie øye å kalle det en idrett.

    Men ønkser MC all fremgang med brettspilingen.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Jo når disse definererdet slik så blir det vel slik, men der er nå likevel en kraftig utvanning av begrepet.
    Det som er interessant er at idrett opprinnelig omhandlet all form for "høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner" (Wikipedia). Det er først senere at idrett ble forbundet primært med kroppslige aktiviteter. Den norske Wikipedia'en beskriver sport som et mer omfattende begrep, og om ikke sjakk passer under idrettsbegrepet, så synes jeg ihvertfall det passer inn her, selv om den norske Wiki'en legger vekt på eksterne hjelpemidler.

    Jeg synes den amerikanske bruken av sportsbegrepet er bedre her, da de også bruker begrepet om ikke bare sjakk, men også konkurranseorientert dataspilling (i USA og en rekke asiatiske land finnes det profesjonelle ligaer der dataspilling også er blitt en kommersiell publikumssport).

    De trenger jo ikke engang være fysisk til stede, eller kan slappe av i en lenestol å meddele et trekk i ny og ne.
    Jo, de må være fysisk tilstede for å utføre trekkene (de kan ikke la andre utføre trekkene for dem). Unntaket er korrespondansesjakk, der trekkene sendes via post (fysisk eller elektronisk). Men det er ikke korrespondansesjakk vi snakker om her. De kan riktignok forlate stolen sin dersom de f.eks. trenger en toalettpause, ønsker å bevege litt på beina, ta en titt på hvordan ting ligger an i de andre partiene, osv.

    Som nevnt tidligere så krever sjakk i konkurransesammenheng en intens konsentrasjon (det at man spiller "mot" klokken gjør også sitt til at man må disponere tiden riktig og holde nervene under kontroll). Det er faktisk den mest intense mentale aktiviteten jeg kjenner til (utifra personlig erfaring). Det er mye mer slitsomt enn f.eks. en 5-timers matteeksamen. På det nivået som Magnus spiller på skal det svært få feilskjær til før du blir hardt straffet. Å holde konsentrasjonen oppe i timesvis dag etter dag er tøft, og det er ingen tilfeldighet at spillerne er slitne mot slutten av en lengre turnering (da ser man ofte at kvaliteten på spillet faller litt mot slutten og at det spilles kortere partier).

    Sratcraft på PC er jo mye mer et spill da, det krever i det minste litt fysisk innsats, og ikke bare litt fintenking.
    Sjakk er like mye et spill som Starcraft, ettersom spillbegrepet ikke forutsetter noen form for fysisk fostring :) Forskjellen ligger primært i at sjakk er et brettspill mens Starcraft er et RTS-(data)spill. De mentale utfordringene man står ovenfor i sjakk ligger på et helt annet nivå enn de man står ovenfor i Starcraft. Jeg har selv spilt RTS-spill i ca. 20 år (deriblant Starcraft II), så jeg snakker utifra egen erfaring.

    Nå er ikke dette et forsøk på å forkleine skapp opå noen måte, men det blir feil i mie øye å kalle det en idrett. Men ønkser MC all fremgang med brettspilingen.
    Å bli den høyest rankede sjakkspilleren i verden på såpass kort tid (relativt sett) og i så ung alder er svært imponerende. For mange utenforstående (som har liten eller ingen peiling på sjakk) kan det være vanskelig å forstå hvor stor denne prestasjonen er. En kan vie omtrent hele livet sitt til sjakk og allikevel ikke klare å ta GM-tittelen (som Magnus tok da han bare var 13 år gammel!). Det som gjør ting enda mer imponerende er at Norge i bunn og grunn er et B-land når det gjelder sjakk (en kan jo f.eks. se på hvilken status sjakk har i Russland, et land med sterke sjakktradisjoner). Det at verdenseneren er en 21-åring fra lille Norge vekker naturligvis oppsikt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile skrev:
    Done! Er forøvrig glad over å se en sjakktråd her på Hi-Fi Sentralen, selv om jeg stort sett foretrekker å diskutere sjakk på dedikerte sjakkforum :)
    Velkommen skal du være!
    Hifisentralens intelligentsia (vi er ikke så mange) har her en litt annerledes sjakktråd med mer bredde enn dybde, he-he, jfr foregående 900 innlegg. Sjakk kan som kjent praktiseres på alle nivåer. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Denne tråden har gått meg hus forbi. :eek:

    Sjakk var en av mine lidenskaper før studiene, men har vært lite spilling de siste 10 årene.
    Er en nesegrus beundrer av verdens beste sjakkspiller. ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Heeey - her strøymar det på med deltakarar!!! På tide med et dedikert sjakkforum på HFS3, Høvding?*




    *Vi nærmer oss 1000 innlegg...
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Velkommen skal du være!
    Hifisentralens intelligentsia (vi er ikke så mange) har her en litt annerledes sjakktråd med mer bredde enn dybde, he-he, jfr foregående 900 innlegg. Sjakk kan som kjent praktiseres på alle nivåer. :)
    Takk, det var egentlig ikke ment som noe sleivspark mot tråden her, problemet er bare at jeg ikke besøker dette forumet så ofte og da blir det litt vanskelig å følge med i tråden :) Men jeg vil nok komme med noen innspill de gangene jeg har anledning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile skrev:
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.
    Jag har fått med meg at de høye herrer har definert det som en idrett slik at de skal kunne lage storkommersielle forestillinger rundet dette. IKke noe galt med det heller. Kjekt at det blir litt blest om dette.

    Men sjakk kan jo spilles like godt av en lam, døv, stum person med alle fire lemmer amputert og som kommuniserer med mystiske nevrologiske aparater... så idrett eller sport... neppe. Da strekker man begrepet ganske så langt i alle fall.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile skrev:
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.
    Jag har fått med meg at de høye herrer har definert det som en idrett slik at de skal kunne lage storkommersielle forestillinger rundet dette. IKke noe galt med det heller. Kjekt at det blir litt blest om dette.

    Men sjakk kan jo spilles like godt av en lam, døv, stum person med alle fire lemmer amputert og som kommuniserer med mystiske nevrologiske aparater... så idrett eller sport... neppe. Da strekker man begrepet ganske så langt i alle fall.
    Jeg registrerer et avgrunnsdypt sluk i dephs innsikt omkring betydningen av ordet idrott. Du tenker på 'sport', deph. Det er noe annet.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21007.msg1092165/topicseen.html#msg1092165
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile skrev:
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.
    Jag har fått med meg at de høye herrer har definert det som en idrett slik at de skal kunne lage storkommersielle forestillinger rundet dette. IKke noe galt med det heller. Kjekt at det blir litt blest om dette.

    Men sjakk kan jo spilles like godt av en lam, døv, stum person med alle fire lemmer amputert og som kommuniserer med mystiske nevrologiske aparater... så idrett eller sport... neppe. Da strekker man begrepet ganske så langt i alle fall.
    Jeg registrerer et avgrunnsdypt sluk i dephs innsikt omkring betydningen av ordet idrott. Du tenker på 'sport', deph. Det er noe annet.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21007.msg1092165/topicseen.html#msg1092165
    En interessant utlegning men det må da ligger mer i begrepet enn noen som er flink i et eller annet. Hvorfor ser man aldri Andreas Viestad, Halvdan Sivertsen, Jan Thomas, Vebjørn Sand etc. figurere på listene over navn som skal bli årets idrettsutøvere? Mange av den deltar jo i ymse konkurranser også.

    Stort sett ALLE andre på listene enn den geniale brettspilleren driver jo med fysisk idrett.

    For all del, hyggelig om Carlsen får prisen. Men den virker litt konstruert og tilpasset slik at han skal få være med i kåringen. Det tradisjonelle er jo en liste med folk som er flinke til å skynde seg.

    Ps. for å ikke virke alt for kranglete så har jeg sendt en stemme til ham.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har lest at sjakk regnes som nasjonalidretten i Russland. ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Voldsomme påkjenninger går gjennom en elitespillers kropp, i partier som varer fem-seks timer, gjerne over perioder på en til flere uker, avhengig av match- eller turneringsformat.

    Kasparov hadde treningsregime som en toppatlet i de årene han var verdensener - simpelthen nødvendig pga påkjenningene under turneringer og matcher. Tror de veide Karpov før og etter noen runder mot enten Kasparov eller Korchnoi - i en sekstimers økt gikk Karpov ned flere kilo i vekt, nervøs energi og sikkert en del svetting. Det er satt hjertemonitorer på sjakkspillere, og hjertene slår i vill takt når det står på, mens åndedrettet kan gå fra sipping av luft og cyanose til pusting som en langrennsløper etter målpassering.

    Få i dagens toppsjakk som ikke også er i toppform. Nakamura betalte prisen for å være i dårligere form enn resten av feltet ved å glippe i andre halvpart av to store turneringer nylig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kasparov hadde treningsregime som en toppatlet i de årene han var verdensener - simpelthen nødvendig pga påkjenningene under turneringer og matcher. Tror de veide Karpov før og etter noen runder mot enten Kasparov eller Korchnoi - i en sekstimers økt gikk Karpov ned flere kilo i vekt, nervøs energi og sikkert en del svetting. Det er satt hjertemonitorer på sjakkspillere, og hjertene slår i vill takt når det står på, mens åndedrettet kan gå fra sipping av luft og cyanose til pusting som en langrennsløper etter målpassering.
    Det er nok bare nervene som spiller dem et puss. Tilsvarende kroppslig reaksjonsmønster finner du sikkert hos mange under årets første lutefiskmiddag også.

    På en mer seriøs side, påkjenningene på toppnivå er utvilsomt store, og det lønner seg derfor helt sikkert å drive idrett ved siden av sjakkspillingen for å være i form og kunne hevde seg. Idrett som i fysisk fostring og ikke som i brettspill.

    De som ikke driver med idrett og trening ved siden av sjakken har helt sikkert en ulempe.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Men sjakk kan jo spilles like godt av en lam, døv, stum person med alle fire lemmer amputert og som kommuniserer med mystiske nevrologiske aparater... så idrett eller sport... neppe. Da strekker man begrepet ganske så langt i alle fall.
    Som sagt, det kan diskuteres hvorvidt sjakk er en idrett, men sjakk er definitivt en sport, ihvertfall slik jeg ser det. Dette har jeg begrunnet i mine tidligere innlegg her i denne tråden.

    Begrepet 'idrett' er nok også kulturelt betinget. I f.eks. Russland er sjakk helt klart en idrett. Her i Norge har nok mange den oppfatning at idrett må inneholde et fysisk element, men det blir feil å tro at dette er en universell eller absolutt definisjon. Jeg synes forøvrig forklaringen til idrettsprofessor Sigmund Loland er ganske grei:

    Sjakk inneholder konkurranse, det krever avanserte ferdigheter og du trenger smartness i øyeblikket, men det mangler kroppsutfoldelsen. Sjakk kan både kalles ferdighetsspill og intellektuell idrett. Ordet kommer fra norrønt og består av ordene id og drott. Id betyr aktivitet eller dåd, mens drott betyr kraft, styrke eller utholdenhet, sier han.
    Jeg synes også begrepet "mental sport" er et greit begrep når det gjelder sjakk.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Sjakk krever utholdenhet, noe man må være i fysisk god form for å ha.

    Et parti sjakk kan sammenliknes med en 5-timers eksamen i et tungt fag som matematikk eller fysikk. De som har tatt høyere utdanning vet hvor kake man er etter en slik eksamen. Et langparti sjakk gjør deg tilsvarende sliten.

    Spiller man NM så er det 9 partier over 7 dager. Dvs man har et parti hver dag i en uke og hvor 2 dager har 2 partier den dagen.

    Skal man være i toppen så må man ha god kondisjon.



    Ja, man konkurrerer ved å sitte stille og er dermed ikke like fysisk krevende for kroppen som om man løper 3000m, men man må være god på 3000m for å være i toppen.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Et parti sjakk kan sammenliknes med en 5-timers eksamen i et tungt fag som matematikk eller fysikk. De som har tatt høyere utdanning vet hvor kake man er etter en slik eksamen. Et langparti sjakk gjør deg tilsvarende sliten.
    Som jeg nevnte tidligere her, så synes jeg faktisk et seriøst (lang)parti sjakk er betydelig mer slitsomt enn de lange matteeksamnene jeg hadde under høyskole/universitetsutdanningen :) Men jeg skjønner hva du vil frem til og er naturligvis helt enig i det du sier :)
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Stort sett ALLE andre på listene enn den geniale brettspilleren driver jo med fysisk idrett. ... For all del, hyggelig om Carlsen får prisen. Men den virker litt konstruert og tilpasset slik at han skal få være med i kåringen. Det tradisjonelle er jo en liste med folk som er flinke til å skynde seg.
    Det er nok flere grunner til at Magnus nomineres til disse listene: Pressen ønsker å anerkjenne prestasjonene til Magnus, som tross alt er imponerende, uansett om du synes sjakk fortjener å bli kalt en idrett eller ei.

    En annen faktor er at sport, slik jeg har vært inne på tidligere, er et bredere begrep enn idrett og som omfatter bl.a. sjakk (ihvertfall slik jeg ser det). Da er det naturlig at man inkluderer Magnus på listene over de største idretts- og sportsutøverne her til lands. Det at han i det hele tatt blir nominert, og at han faktisk vant Folkets Idrettpris for noen år tilbake, er jo en sterk indikasjon på at både pressen og folk forøvrig ønsker å hedre hans idretts/sportsprestasjoner.

    Det at Magnus er stort sett den eneste på listene som ikke driver en fysisk orientert idrett, har vel sammenheng med at det er (svært) få personer (i såpass ung alder) som har utmerket seg i den grad han har gjort innen liknende sportsgrener.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Audiophile skrev:
    Nifelheim skrev:
    Et parti sjakk kan sammenliknes med en 5-timers eksamen i et tungt fag som matematikk eller fysikk. De som har tatt høyere utdanning vet hvor kake man er etter en slik eksamen. Et langparti sjakk gjør deg tilsvarende sliten.
    Som jeg nevnte tidligere her, så synes jeg faktisk et seriøst (lang)parti sjakk er betydelig mer slitsomt enn de lange matteeksamnene jeg hadde under høyskole/universitetsutdanningen :) Men jeg skjønner hva du vil frem til og er naturligvis helt enig i det du sier :)
    Da må du ta i hardere på eksamen :p Eller var du blant de som forberedet seg så godt at du dro en strak 1.0 uten å måtte bryne hjernen så veldig? ;)

    For min del så var stemmer sammenlikningen. Hvor sliten man var etter eksamen eller partiet er jo varierende. Noen ganger slipper man å anstrenge seg like hardt.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Da må du ta i hardere på eksamen :p Eller var du blant de som forberedet seg så godt at du dro en strak 1.0 uten å måtte bryne hjernen så veldig? ;) For min del så var stemmer sammenlikningen. Hvor sliten man var etter eksamen eller partiet er jo varierende. Noen ganger slipper man å anstrenge seg like hardt.
    Ja, for all del, dette kan jo variere fra person til person :) (jeg ville bare påpeke ovenfor de som ikke har spilt sjakk i konkurransesammenheng, at det kan -- utifra egen erfaring -- også oppleves som mentalt tøffere enn en matteeksamen).

    Noen eksamener og sjakkpartier er også tyngre enn andre, men generelt sett opplevde jeg lengre sjakkpartier som mer utmattende enn lengre matteeksamener. For meg hadde det mye med teknikk, fokus og presisjon å gjøre. Jeg følte at jeg måtte anstrenge meg mer i sjakkpartier for å kunne regne varianter raskt og presist. På matte- eller fysikkeksamener dreide det seg ofte mer om metodikk og resultatene kunne ofte verifiseres med hjelpemidler (som f.eks. kalkulatorer). Tidspresset var også en større faktor i sjakk og førte til at jeg ofte måtte fokusere intenst (men samtidig unngå å bli stresset) for å ikke snuble eller havne i tidsnød.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Jeg er enig med Audiophile her. En eksamen i matematikk dreier seg mer om metode, mens sjakk (mot en bedre motstander) krever evnen til omstilling og overblikk. I et sjakkparti får man ikke poeng for følgefeil :)
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    OAlex skrev:
    Jeg er enig med Audiophile her. En eksamen i matematikk dreier seg mer om metode, mens sjakk (mot en bedre motstander) krever evnen til omstilling og overblikk. I et sjakkparti får man ikke poeng for følgefeil :)
    Sjakk er også metode. Det er ikke hva man tenker som gjør en sliten, men at man må konsentrere seg konstant i 4-6 timer og holde tunga rett i munnen til enhver tid. Man må jobbe hardt under en eksamen for å få tid til alt. Det samme gjelder sjakk.

    Kalkulator er ikke mye til hjelp når man regner integraler og den slags. Man må passe på å holde tunga rett i munn til enhver tid, noe som krever konsentrasjon, og er man ukonsentrert et lite øyeblikk så må man backtracke for å finne feilen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn