Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.898
    Antall liker
    1.911
    Sted
    Sortland
    Mine damer og herrer: Elham Amar

    Amar Elham vs Warmerdam Max - FIDE Grand Swiss 2023 - Chess.com

    Vinner i dag mot Max Warmerdam (2636) i stor stil! (Elham Aram har 2568 i rating.)
    Spillte mot Ivan Rauf Mamedov i går og sto til seier med svarte brikker.
    Det så ut som om Mamedov hadde et angrep mot kongen, men det ville ikke ført fram - og Elham stod til klar gevinst
    om han fant det rette trekket - (Konge til B8 i trekk 48) - men imponerende med remis mot Mamedov.

    Nå har han 2/4 i FIDE Grand Swiss etter at han tidligere har spillt remis mot Mamedov (2648) og Saric (2647),
    og tapt for Niemann i første runde.

    Aryan Tari har remis mot Deac (med svart), en imponerende seier over Harekrishna (med hvit), remis mot Martirosyan og
    i dag remis mot Grandelius. Veldig solid prestasjon hittil av Tari!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    sprekt.

    har du noen (u)offisiell rating selv?
    Ikke så mye å skryte av. Perset på 1900 for noen år siden. Nå er jeg på 1700 (FIDE Elo klassisk). Ganske tidkrevende å holde oppe nivået. Selv om lysten er der til å spille mer turneringer, må jeg prioritere andre ting. Men det er det vakre med sjakk: Like gøy uansett nivå, så lenge du spiller mot jevnbyrdige motstandere. Der er onlinespill fint. Blir mye lynsjakk på chess.com. Der har jeg presset meg over 2000 et par ganger i 3+2 lynsjakk.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Det er bra, pedal! Prøver meg på turneringsspill for første gang, nå i høst, det er ganske gøy.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Pass på. Turneringsspill er farlig vanedannende!
    Svetten siler under armhulene der du sitter og vrir knotten. En emosjonell berg og dalbane med lykke, fortvilelse, anger og mental utmattelse.

    Norge har etterhvert fått bra utvalg i turneringer i alle fartsdisipliner. Hvor i landet bor du?
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Ja, det er ekstremt vanskelig å ha oversikt over brettet, stillingen og konsekvensene av mulige trekk. Jeg prøver å tenke minst mulig på det og følger intuisjonen en del, men det mest slitsomme er å være på defensiven. I min klasse er det nok ikke så seriøst som for de på 2000-nivået.

    En ting som fascinerer meg er hvor fort en stilling kan snu fra vinst til tap. Bare ved ett trekk egentlig. Bor i Buskerud, så her er det mange klubber å velge blant.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Russiske Artemjev taper terreng mot Magnus. Det kan vi like. Spesielt når Artemjev har gitt uttrykk for at han elsker Putin og krigen han fører i Ukraina.
    Man skulle tro at sjakkspillere i toppen var på et høyere intellektuelt og moralsk nivå.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    @pedal - re. tidsforbruk; min samlede tidsinvestering i sjakk beløper seg til 30 min. for noen tiår siden. 15 min. til å sette opp brett/brikker, de resterende 15 min. fordelt mellom å slå brikkene utover gulvet i raseri over å ikke få noe drag på spillet for deretter å måtte rydde opp igjen det hele og legge bort esken. Aner ikke hvor den ble av etterpå.

    Tålmodighet, logisk tenking og interesse for uendelige problemløsninger sto m.a.o. ikke på lista over mine egenskaper på den tiden 🤭🤭
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Det var en spennende turnering.
    Det lugget litt for Magnus i turneringens første del. I likhet med foregående to Fischer Random VM på hjemmebane, så spilte de da med Hurtigsjakk betenkningstid.
    Magnus har selv sagt at FR formatet fortjener lang (klassisk) tidskontroll. Noe han også beviste med å dominere hele den avsluttende K-O delen.

    Tror FR har begrenset appell hos den jevne amatør, men veldig artig å se proffene i aksjon på dette viset, med action og spenning fra første trekk!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen, Garry!
    -Den mest dominerende sjakkspilleren gjennom tidene.
    IMG_1253.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn