Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    I 13/14 sesongen var o2 opptaket til sundby 83.. dette er ikke spesielt høyt sammenlignet med utøvere i f.eka proffsykling som du nevner
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I 13/14 sesongen var o2 opptaket til sundby 83.. dette er ikke spesielt høyt sammenlignet med utøvere i f.eka proffsykling som du nevner
    Proffsykling er vel relativt ekstremt. Mener også å huske at Indurain hadde en hvilepuls på rett over 30.
    Hvilken norsk utøver hadde det beste O2 opptaket, da?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nei, han irriterer seg over tiebreaksystemet, hvor man kan risikere å tape pga sin egen høye rating. I dette tilfellet tapte han på 5 poeng dårligere kvalitet på 21 (20 tellende) partier
    Det var da virkelig ikke det han sa?
    Men uansett bør vel de som har samme poengsum ideelt sett møtes til innbyrdes oppgjør, selv om det ikke blir lett i hurtigsjakk dersom man neste dag skal over i lynsjakk.

    Min teori er selvsagt at det hele enten var avtalt spill at Karjakin skulle vinne, eller at Karjakin hypnotiserte polakken.
    Han snakker da vitterlig om dette i intervjuet, i tillegg selvsagt at han sier tapet til polakken var det dummeste han hadde sett.. men han skylder ikke på noen av delene. Man hadde samme diskusjen etter hurtigsjakken.. at det burde avgjøres med omspill
    Helt kort - om enn litt sent svar her:
    Jeg oppfattet irritasjonen som først og fremst å gjelde polakken, men la gå - dette får det bli opp til den enkelte å tolke.

    Jeg har i og for seg atskillig sans for omspill - det er vanskelig å skjønne at spillere som står likt i poeng, skal rangeres etter hvem de har møtt underveis. Det Magnus tapte på i lynsjakken, var egentlig hans egen høye rating, som enkelte andre har påpekt. Men omspill mellom mange spillere samtidig som man skal ha lynsjakk dagen etter, fremstår som lite realistisk. I så fall må man ha lengre tid mellom de to disiplinene.

    Carlsens lynne er det nok vanskelig å gjøre noe med. Til en viss grad kan han kanskje lære å tilpasse seg omgivelsene, men det blir nok en krevende øvelse - om enn ikke umulig.

    Jeg opplever ikke Magnus som bortskjemt eller arrogant, men snarere at han oppfører seg helt som "seg selv". Under det kunstneriske innslaget som var en del av åpningen av VM i Chennai, valgte Magnus å lese i en sjakkbok han nettopp hadde fått overrakt som gave, i stedet for å følge med på innslaget. Fryktelig upassende, men en klar indikasjon om at Magnus var der han skulle være - i sin egen sjakkverden.

    I forhold til Bobby Fischer oppfører Carlsen seg eksemplarisk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nyttårsforsettet til Carlsen på Facebook:
    - Godt nyttår til alle mine venner! Mitt nyttårsforsett for 2017 blir å slutte å være dårlig taper, og jeg blir skikkelig sur hvis jeg ikke greier det.

    Dette skulle vel borge for dobbelt kaos, hvis det skjærer seg
    :eek:
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Nyttårsforsettet til Carlsen på Facebook:
    - Godt nyttår til alle mine venner! Mitt nyttårsforsett for 2017 blir å slutte å være dårlig taper, og jeg blir skikkelig sur hvis jeg ikke greier det.

    Dette skulle vel borge for dobbelt kaos, hvis det skjærer seg
    :eek:
    Så selveste MC er egentlig enig med oss surmegger? Nå ble jeg sur(ere), hvis han begynner å slutte med sutringen hva skal vi gnåle om da?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bitching er alltid en god inngang til et nytt år har jeg erfart.
    Godt nyttår, alle grinebritere (dvs. fornuftige meningsfeller) og alle dere andre som sikkert trer ut av dusjen hver gang dere skal pisse :cool:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bitching er alltid en god inngang til et nytt år har jeg erfart.
    Godt nyttår, alle grinebritere (dvs. fornuftige meningsfeller) og alle dere andre som sikkert trer ut av dusjen hver gang dere skal pisse :cool:
    Problemet er jo at jeg havner i dusjen hver gang jeg pisser - jf. tråden om rundstrålende høyttalere.
    Balla nsen er ikke hva den en gang var - særlig ikke i natt. :cool:
    Ja, gott ny åår til able på sjentrallenn her"!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Det ble en del diskusjon om bukker og tabber ved Carlsen under VM, i tidlige partier der han ikke fant gevinstvarianter. Disse var langt fra så opplagte som hans kritikere ville ha det til.

    Men i dag bukket han så det gjallet etter, i denne stillingen. Han hadde god tid og så hva han skulle gjort da det var for sent. Det ville ført til en briljant variant i få trekk. Nå ender sannsynligvis partiet med remis, og da kommer han til å bli godt sur.
    Karjakin skulle til å analysere sitt gevinstparti mot Aronjan, men så på gevinstvarianten til Carlsen, før denne gjorde feil trekk. Karjakin var full av beundring over hva Carlsen var i ferd med å gjøre -- det er slike briljante varianter sjakkspillere lever for.

    Carlsen trakk 56.Lf7+. Kort etter innså han hva han skulle gjort. Det må være utrolig bittert.

    (Karjakin så på stillingen slik den var tidligere enn den i diagrammet. "That is fantastic," kom det fra Karjakin. Diagram 2 er stillingen Karjakin så på. Carlsen kunne la Giri få en dronning og likevel vinne).

    Legger til: det ble remis i 123. trekk.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    matt i 3 overså han der (som giri måtte gi dama for å forhindre). Var fortsatt vunnet stilling, men krevde 59. Lc4, noe Carlsen overså.

    Som Rune Djurhus i sin tid sa. Det er for seint å tenke nå.

    Carlsen kjemper videre i en teoretisk remis-stilling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    World Cup er kommet til 3. runde. Carlsen er eneste spiller uten tap.
    Interessant format. Man seedes og turneringen åpnet med 128 spillere. Etter første runde var det 64, osv.

    Først to dager med klassiske parti, mot samme motstander, med ulike farger. Om det står uavgjort etter disse må man ut i en utslagsdag: hurtigsjakk/lynsjakk/armageddon. Carlsen har sluppet utslagsdag hittil, mens favoritter som Karjakin og Anand alt er slått ut.

    Carlsen har lenge ønsket seg dette som formatet for verdensmesterskapet, fremfor hvordan man nå finner utfordreren. Selv har han ikke noe å tape (bortsett fra førsteplassen), mens vinnerne får plass blant kandidatene som skal spille om retten til å utfordre ham. Dersom Carlsen står løpet ut blir han nok veldig fornøyd.

    Nå spiller han mot Xiangzhi Bu fra Kina som tok skalpen til Bacrot i forrige runde.

    Kunne vel like gjerne lagt dette inn i stemningsbilder. Svart sliter med stillingen allerede.

    https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/tbilisi-fide-world-cup-2017/3/1/1

    Skjermbilde 2017-09-09 kl. 13.54.09.jpg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    ^. Carlsen så spøkelser og spilte seg av brettet (lett å si når man har comp-evaluering, men Ld2 så veldig naturlig ut) og da han valgte en annen bane ble det etterhvert veldig hyggelig for motstanderen. Carlsen brukte opp hele tidsfordelen på forholdsvis opplagte trekk, og så kom han i tidsnød.

    Must win i morgen, om ikke er det hjemreise. Da spiller Carlsen med svart. (Se runden i linken over).
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man skulle tro at computersjakk er gørrkjedelig, men med innsiktsfull kommentering fra Daniel King blir det faktisk ganske interessant.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes 960/Fischer Random er ganske kult. Og når det også spilles uten tidstillegg for trekk kan det jo bli riktig så heseblesende ser man.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    ^ Gikk kjapt unna. Bra det ikke er 11-5 før lynsjakkrundene i morgen, da kommer det nok også til å fly brikker av brettet. Carlsen var ikke glad i intervjuet etterpå. ;)

    Det blir naturligvis ganske dårlig kvalitet på spillet uten tidstillegget. Før sjakkcomputere tok man pause ved trekk 40, for så å gjenoppta partiet senere. Sjakk er så komplisert at man regnet det som fair, selv om spilleren fikk hjelp av sekundanter. Sjakkcomputerne ble raskt så gode at man besluttet å spille partiet helt ut, men for å sikre spillkvalitet kom tilleggstid for hvert trekk. Ulike regler for denne, men det gjør at man unngår de verste blemmene (som regel).

    Rapport fra VM-match Karpov-Kasparov i Sevilla på side 12. Det kunne bli dramatikk også dengang.
    http://www.sjakk.no/filarkiv/nsf/norsk_sjakkblad/arkiv/nsb 1988-1.pdf
     
    Sist redigert:

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Etter 6.runde i Sinquefield Cup måtte Carlsen kjempe for å holde remi mot Grishuk etter en "svak" åpning. Caruana dro fra med ett halvpoeng etter en liten perle av en avslutning mot Karjakin:
    Caruana-Karjakin 6th Sinquefield Cup GCT 2018 runde 6

    Ståa etter runden:
    2018-08-25 08_49_11-6th Sinquefield Cup GCT 2018.jpg

    Og i kveld møter Carlsen med hvite brikker Caruana.

    Edit: Ser at runde 5 mangler i oversikta, men alle partiene endte remi så bare legg på ett halvpoeng på alle spillere :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I morgen braker det løs! Kl. 1600 norsk tid - VM-matchen Carlsen-Caruana.

    Etter det jeg har fått med meg så langt, spiller Caruana med hvite brikker i morgen i det første partiet - hvilket betyr at han også avslutter med hvit i det 12. partiet (hvis de kommer så langt). Carlsen får to hvite på rad i parti nr. 6 og 7.

    Magnus Carlsen virket opplagt på dagens pressekonferanse - håper at det betyr at han har funnet formen.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    ^

    Krysser fingrene, men er dessverre redd for at tittelen ryker denne gangen. Fabi har visst bunnsolid form i 2018, Magnus betydelig mer up&down, men satser jo på at han, som så ofte før, er best når det virkelig gjelder!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Når det gjelder tidligere VM-matcher så har vel Carlsen strengt tatt i stor grad vært akkurat god nok når det gjelder...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Carlsen har hittil vært sterkest når de har møtt hverandre, men Caruana har økt sin spillestyrke betraktelig.

    Det blir en spennende match, med to spillere som er oppfinnsomme og som er i stand til å skape sjanser. Caruana har det med å regne seg vekk i lovende posisjoner og jeg forestiller meg at det kan bli noen lange partier.

    De har spilt fire klassiske partier i år. Det ble tre remis og en seier til Carlsen, men Carlsen fant ikke to gevinstlinjer i to av remispartiene. Hadde han gjort det, ville det stått 3,5-0,5 mellom dem. Til hans forsvar skal sies at det var sjakk på veldig høyt nivå, der gevinsten lå i tricky kombinasjoner, selv i Sinquefeld, der Carlsen var sikker på seier, men fant ikke en liten nyanse i hvordan han skulle koordinert angrepet.
    Utfra resultatene i år vil jeg tro at Carlsen vil kunne holde fortet. Det blir bra sjakk.

    http://www.chessgames.com/perl/ches...ovescomp=exactly&moves=&opening=&eco=&result=

    Skjermbilde 2018-11-09 kl. 12.40.13.jpg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Caruana regnet seg vekk og kom i tidsnød. Carlsen kom i gevinstposisjon og fant ikke beste vei videre. Partiet ble på 115 trekk og endte remis. En god start. Etter at gevinstsjansen ble borte brukte Carlsen partiet for å løfte seg fra dårlig stemning og for å teste ut matchnervene. Det var imponerende å se hvor kjapt Carlsen kom i god stilling mot Caruana, selv om Carlsen spilte sort.

    VGs "sjakkreportasje" har i det minste en beskrivelse av Woody Harrelsons "trekk", men er ellers velsignet fri for beskrivelse av brikkenes forflytning på brettet. Derimot er det mye pila til det ene og det andre, på det og det trekket. Blir litt som å beskrive hva som skjer på måltavlen på en fotballkamp, uten referanse til hva som foregår på banen.

    https://www.vg.no/sport/i/WLzlz2/carlsen-sloeste-bort-sjansen-jeg-greide-ikke-aa-finne-knockouten

    Stillingen da Caruana reddet seg unna tidsnød med Sh2 i sitt førtiende trekk og før Carlsens Lxc3, som "nullstilte" partiet.

    Skjermbilde 2018-11-10 kl. 08.59.33.jpg

    Tisdall oppsummerer:

    Skjermbilde 2018-11-10 kl. 09.01.21.jpg
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    I den posisjonen gjorde Carlsen en taktisk brøler. Han har ett trekk igjen. Og da er det beste å repetere. Spiller Carlsen Qg1 så må Caruana svare med Nf1. Tidskontroll nådd og han har mulighet til å lete etter vinst med 1 time ekstra på klokka.

    I stedet slo han bonden på c3, med den følge at den sterke bonden på f4 falt og dronningbytte ble tvunget frem. Til og med jeg kan regne meg frem til at det aller troligst ender i et 4 mot 3 tårnsluttspill som på dette nivået er kliss remis.

    Carlsen rota bort en gylden mulighet til å sette enormt press på Caruana. Han sto til kliss vinst i 35. trekk. Som Kasparov sa under live-sendingen. He was not impressed by the next 5 moved.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Det var nok "psykologisk" vanskelig å sende dronningen ned til g1 igjen, siden den hadde vært der tidligere. Herlig første parti frem til 40. trekk. Carlsen "nullstilte" også med h4, noen trekk før, men det oppdaget ikke Caruana. Om Carlsen overbeviser seg selv om at han regner mye raskere enn Caruana og spiller mer solid, henter han dette hjem.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For oss vanlig dødelige så er det psykologisk vanskelig å gå tilbake. For drevne sjakkspillere så er det noe som heter "always repeat". I tidsnød er det særdeles vanlig å reptere trekk for å komme til 40. trekk. Det må ha vært presset av en VM-match som gjorde at han bare spilte Bxc3.

    h4 var et dårlig trekk. Heldigvis for carlsen så var det bare ett trekk som utliknet, og det satt langt inne for et menneske å spille det trekket med 1 minutt på klokka for 4 trekk.

    Carlsen hadde Caruana på tauene i 5 trekk i tidsnød og kastet bort muligheten.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet med disse lange partiene er at man kan ikke sitte pal så lenge om gangen. Det er jo en del plikter, mm. man må gjøre.
    Jeg liker dårlig alle avbruddene.
    Er spent på hva Norway Chess kan bidra med i så måte (mhp. ekstratid).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, jeg hadde selvsagt stor tro på at Magnus skulle dra dette inn, men jeg har liksom ikke helt fått tak på hva denne store muligheten han gikk glipp av var.

    Fulgte sendingen på NRK.
    Dronningen til G1 og Caruanene setter hesten tilbake.
    Så tårnoffer til på G3 - også skulle han bort til A/B1 med dronningen - og kunne trolig raske med seg A, B og kanskje C bonden til Caruane, og med støtte fra løperen på E5 så er det selvsagt farlig.

    Men det er jo ikke helt ufarlig det som da skjer på andre siden.
    Hvis Carlsen slå springeren med F-bonden - så har jo Caruana fri bane for både tårn og dronning. Slår han med H-bonden så har Caruana en fribonde - og tårn og dronningtil å passe på.

    Så får meg så er det ikke helt trivielt at å bytte tårn mot springer, også raide noen bønder, for å så guide A bonden til dronning mens du passer på at Caruanene ikke får til noe med sitt tårn/dronning par.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ved et ev. tårnoffer vil Carlsen slå tiblake med H-bonden, ikke f-bonden, og ha 2 konnekta fribønder, og fremdeles blokkere hvit inne. Disse fribøndene er meget farlige. 2 slike bønder på 6. (3.) rad sies å være verdt et helt tårn. Sesse sier at han bør vente med ev. kvalitetsoffer til etter han har flyttet bønder på dronningfløyen. Sesse sier også at nevnte kvalitetsoffer ikke var nødvendig, at støtet med bønder på dronningfløyen vil gi Caruana store nok problemer.

    Med kvalitetsofferet vil hvit vil ha tårn og dronning mot løper og dronning. Tårn er best med åpne linjer. Det er det ikke så mange av. Svartfelts-løperen dominerer brettet. Hvit må også hele tiden forsvare seg mot bondestøtene g2, g1 dronning, eventuelt f3 først. Sort er 2 trekk unna dronning. Svartsfeltsløperen forsvarer også forvandlingsfeltet h8. Et slikt offer er mer risikofylt og carlsen risikerer å tape hvis angrepet ikke slår gjennom.


    fremfor tårnofferet kan Carlsen spille b5 og b4 for å sprette opp de svarte feltene rundt hvits konge. De hvite offiserene står låst og hvit har ikke motspill. Svart kan nesten gjøre som han vil på dronningfløyen. Hvits konge er også mindre trygg enn svarts. Noe som i seg selv taler imot dronningbytte. Carlsen burde ha holdt så mange brikker på bordet som mulig. Jo færre brikker, jo lettere er det å forsvare seg.

    Hvis man vil ha de aller beste analysene under partiet, så anbefales andre kommentatorer enn de norske. chess24 med Peter Svidler er et særdeles godt alternativ. St. Louis chess club har Yassir Seirawan som er en utrolig dyktig kommentator.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Lett å se slikt når man kikker på Sesse og Stockfish, vanskeligere når man sitter ved brettet og hver brikke veier et tonn når du skal flytte den, fordi så mye står på spill.

    Mulig jeg banner i kirken, men slike comp-analyser kan man finne hvor som helst. Kanskje fint å bare la et diagram fra en avgjørende posisjon stå slik at sjakkinteresserte kan gruble over dem, i stedet for å få en "løsning" i neste innlegg. Det var derfor jeg kun skrev hva Carlsen gjorde (Lxc3) og ikke hva han burde gjort.

    Når det gjaldt kvalitetsofferet var både Grischuk og Svidler lenge tvilende til at det kunne være rett, når noen formidlet comp-analysen til dem via chat på Chess24. Ellers enig i at det å følge Svidler og Grischuk var en fornøyelse, spesielt i sluttspillfasen i går, da de gjennomførte en på sparket sluttspillskole til stor glede for meg.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sant. Presset er enormt. Derfor går man gjerne for den løsningen som innebærer minst mulig sjanse for motspill. Dessverre gikk Carlsen for løsningen som også kastet bort fordelen. Carlsen trengte å gjøre ett trekk for å nå tidskontrollen. Aldri ta avgjørende valg lå siste trekk før tidskontrollen. Repeter. Dronning g1, g7, Lxc3 er bedre enn å spille Lxc3 direkte.

    Å regne seg frem til trekk 55 fra trekk 40 er overkommerlig (selv for hobbyspillere) siden alle trekkene er forsert. Toppspillere tar den analysen på 5 sekunder. (bruker resten av tiden på å kvalitetssikre). Og da ser man at det er 4 mot 3 bønder (3 mot 2 også), som blir remis 19 av 20 tilfeller (99 av 100). Den konklusjonen tilsier at man burde bruke tid for å finne en annen løsning, derav repetering av situasjonen til å passere tidskontrollen.

    Carlsen burde ha brukt mer tid på å beregne kvalitetsofferet og push av bønder på dronningsiden.


    Nå er det vann under brua. og neste parti er i gang. Ser dessverre ut til å ikke bli like spennende da Carlsen har dårligere bondestilling med 3 bondeøyer mot Caruanas 2. Tiden er kritisk. Carlsen vil komme i tidsnød
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Carlsen har vandret inn i en prep Caruana hadde på lager. Enkelt sagt spiller Carlsen nå mot en supercomputer, som har gjennomanalysert varianten. Men de har nådd trekk 21 og stillingen er lik, med unntak av at det har kostet Carlsen mange minutter å matche supercomputeren over brettet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Carlsen har vandret inn i en prep Caruana hadde på lager. Enkelt sagt spiller Carlsen nå mot en supercomputer, som har gjennomanalysert varianten. Men de har nådd trekk 21 og stillingen er lik, med unntak av at det har kostet Carlsen mange minutter å matche supercomputeren over brettet.
    Ser ut som om Carlsen hoppa av ved å ikke spille teoritrekket etter 10...Rd8, ifølge kommentator-teamet hos st. louis-teamet, som i dag skuffer med å ikke analysere de første 2 timene. *skuffa*
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    "Nakamura: "I think I have to say I am rooting for Magnus because when I look at it, especially compared to this event, this is rapid and blitz, I think to have someone becoming the world champion when they're not as strong at rapid and blitz as well as classical, to me it would seem a bit odd to have a world champion who is not strong in all the formats. Because obviously Magnus is fabulous at blitz and rapid as well. Historically it would seem a bit off if Magnus doesn't win."

    Etter å ha vunnet Tata Steel Chess India Rapid.

    https://tatasteelchess.in/
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    oooh. Caruana har gitt Carlsen en nøtt i 6. trekk.

    edit: denne runden vil bli spennende.
     
    Sist redigert:

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Da har Magnus utligna og vel så det.Tror han kan vinne dette!

    [pgn]
    1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 g6 4. O-O Bg7 5. Re1 e5 6. b4 Nxb4 7. Bb2 a6 8. a3
    axb5 9. axb4 Rxa1 10. Bxa1 d6 11. bxc5 Ne7 12. Qe2 b4 13. Qc4 Qa5 14. cxd6 Be6
    15. Qc7 Qxc7 16. dxc7 Nc6 17. c3 Kd7 18. cxb4 Ra8 *
    [/pgn]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn