Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Begynte å følge Svidler en del år tilbake, da han kommenterte for ICC. Han og Yermolinsky leverte alltid innsiktsfullt. Etter en stund kommer man inn i tempoet variantene leveres i.

    Men ikke like lett for alle å henge med i partiet. GM Tal Baron fikk en overraskelse. Synd for Karjakin at det er denne krasjlandingen som blir stående som minne over matchen:

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Med mindre du fulgte partiene er det vel du som nå ta deg en bolle eller to
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Carlsen er en elendig taper. Det har blitt gjentatt og gjentatt til det kjedsommelige. I de siste to mesterskapene har han også demonstrert det til fulle for alle som følger med på TV.

    Min bestemor ville nok ha sagt at den gutten fortjener å fortsette å tape og tape inntil han har lært å oppføre seg ordentlig.

    Mitt svar på det er at den gutten aldri vil kunne lære seg å oppføre seg slik min bestemor ønsker. Hadde han vært i stand til det, ville han vært en langt dårligere sjakkspiller.

    Men uansett, er det neppe fornuftig å skylde på en polakk som bukker i det siste partiet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, han irriterer seg over tiebreaksystemet, hvor man kan risikere å tape pga sin egen høye rating. I dette tilfellet tapte han på 5 poeng dårligere kvalitet på 21 (20 tellende) partier
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg bare ler av Carlsens tapermentalitet nå i forhold til sist gang hvor jeg var svært kritisk.
    Trassigheten har visse fellestrekk med Sinnataggen i Vigelandsparken.
    Tipper at utlendingene godter seg proposjonalt med utfallene.
    Kanskje også en parallell til dopingsakene på ski....
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nei, han irriterer seg over tiebreaksystemet, hvor man kan risikere å tape pga sin egen høye rating. I dette tilfellet tapte han på 5 poeng dårligere kvalitet på 21 (20 tellende) partier
    Det var da virkelig ikke det han sa?
    Men uansett bør vel de som har samme poengsum ideelt sett møtes til innbyrdes oppgjør, selv om det ikke blir lett i hurtigsjakk dersom man neste dag skal over i lynsjakk.

    Min teori er selvsagt at det hele enten var avtalt spill at Karjakin skulle vinne, eller at Karjakin hypnotiserte polakken.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når motstanderen til argeste konkurent står til klink vinst der så og si alle trekk vinner, men går så og klarer å finne trekket som ikke vinner, og deretter nekter å ta remis tilbytt av karjakin via trekkgjentakelse for så å bare tape klart 3 trekk senere så har Carlsen alle grunner til å være frustrert.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, han irriterer seg over tiebreaksystemet, hvor man kan risikere å tape pga sin egen høye rating. I dette tilfellet tapte han på 5 poeng dårligere kvalitet på 21 (20 tellende) partier
    Det var da virkelig ikke det han sa?
    Men uansett bør vel de som har samme poengsum ideelt sett møtes til innbyrdes oppgjør, selv om det ikke blir lett i hurtigsjakk dersom man neste dag skal over i lynsjakk.

    Min teori er selvsagt at det hele enten var avtalt spill at Karjakin skulle vinne, eller at Karjakin hypnotiserte polakken.
    Han snakker da vitterlig om dette i intervjuet, i tillegg selvsagt at han sier tapet til polakken var det dummeste han hadde sett.. men han skylder ikke på noen av delene. Man hadde samme diskusjen etter hurtigsjakken.. at det burde avgjøres med omspill
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg bare ler av Carlsens tapermentalitet nå i forhold til sist gang hvor jeg var svært kritisk.
    Trassigheten har visse fellestrekk med Sinnataggen i Vigelandsparken.
    Tipper at utlendingene godter seg proposjonalt med utfallene.
    Kanskje også en parallell til dopingsakene på ski....
    Vel, nummer 1 i langsjakk, nummer 3 i hurtigsjakk med samme poengsum som vinner og nummer 2 i lynsjakk med samme poeng som vinneren. Det er trolig bare du som ler.

    At han er irritert over å "miste" to titler basert på en rangering som neppe har hatt nevneverdig påvirkning i kampene er jo ikke rart. Det blir litt som om VM ved uavgjort etter 90 min i finalen blir avgjort av hvilket lag som har
    møtt høyest FIFA rankede lag på veien.

    mvh
    OMF
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Det er som i all annen idrett og sport, før man starter ett mesterskap har man alt i egne hender...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg bare ler av Carlsens tapermentalitet nå i forhold til sist gang hvor jeg var svært kritisk.
    Trassigheten har visse fellestrekk med Sinnataggen i Vigelandsparken.
    Tipper at utlendingene godter seg proposjonalt med utfallene.
    Kanskje også en parallell til dopingsakene på ski....
    Vel, nummer 1 i langsjakk, nummer 3 i hurtigsjakk med samme poengsum som vinner og nummer 2 i lynsjakk med samme poeng som vinneren. Det er trolig bare du som ler.

    At han er irritert over å "miste" to titler basert på en rangering som neppe har hatt nevneverdig påvirkning i kampene er jo ikke rart. Det blir litt som om VM ved uavgjort etter 90 min i finalen blir avgjort av hvilket lag som har
    møtt høyest FIFA rankede lag på veien.

    mvh
    OMF
    Bare for å ha sagt det. Jeg følger interessert med på sjakk hele tiden og heier på Carlsen. Det er bare sutringen jeg ikke kan utstå.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Rimelig høy på seg selv ! Et godt råd må være å lære seg folkeskikk og bli voksen. Dette blir for dumt og flaut!
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    ^^Samme som her det. Kanskje han bare er allergisk mot konfetti? Uansett, det er bra det er over nå, hvis ikke så hadde jeg gått over til å følge med på sjakkradioen i stede for tv....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rimelig høy på seg selv ! Et godt råd må være å lære seg folkeskikk og bli voksen. Dette blir for dumt og flaut!
    Ja, da er bedre med Bjørn Dæhlie og Nortug som snurrer pirruetter, lager hysjetegn, går baklengs over mål og kaller motstanderne for barneskirenn i en idrett der vi bruker mer penger på støtteapparat en resten av verden til sammen.

    Summerer du resultatet i langsjakk, hurtigsjakk og lynsjakk så er MC soleklart verdens beste med Karjakin som god nummer to - så blir det veldig langt til nestemann.

    Mvh
    OMF
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg bare ler av Carlsens tapermentalitet nå i forhold til sist gang hvor jeg var svært kritisk.
    Trassigheten har visse fellestrekk med Sinnataggen i Vigelandsparken.
    Tipper at utlendingene godter seg proposjonalt med utfallene.
    Kanskje også en parallell til dopingsakene på ski....
    Vel, nummer 1 i langsjakk, nummer 3 i hurtigsjakk med samme poengsum som vinner og nummer 2 i lynsjakk med samme poeng som vinneren. Det er trolig bare du som ler.

    At han er irritert over å "miste" to titler basert på en rangering som neppe har hatt nevneverdig påvirkning i kampene er jo ikke rart. Det blir litt som om VM ved uavgjort etter 90 min i finalen blir avgjort av hvilket lag som har
    møtt høyest FIFA rankede lag på veien.

    mvh
    OMF
    En slik lynsjakkturnering er mer å sammenligne med et seriemesterskap enn en ren finalekamp. 21 serierunder - med den forskjellen at man ikke møter nøyaktig de samme motstanderne. Ved poenglikhet anses den som har hatt de vanskeligste motstanderne (rating) å være best. På en måte kan man si at denne rating-regelen kompenserer for at man i sjakk ikke kan registrere noen målforskjell - slik man kan i fotball. Vinner man i sjakk, vinner man - hvor overlegent man vinner er umulig å si.

    Den lavere ratingen på motstanderne til Magnus Carlsen var selvforskyldt. I og med at han i lynsjakken ganske tidlig tapte mot Karjakin - uforklarkig tabbe, forøvrig - fikk han i noen runder møte litt enklere motstandere (lavere rating), før han spilte seg opp igjen. Samme skjedde da han tapte mot Ivantchuk - enda et par lettere motstandere før han kom seg opp igjen.

    Magnus tapte to partier, mens Karjakin tapte bare ett. Forøvrig en bukk mot Nakamura i en stilling som Karjakin normalt burde ha vunnet. Magnus var nær ved å tape et tredje parti også - mot Jobava, som greide å rote bort en vunnet stilling og tape.

    Karjakin virket stødigere og jevnere enn Magnus - og selv om det er litt tilfeldigheter ute og går, virket det på meg som om tilfeldighetene slo ganske jevnt ut. En velfortjent seier til Karjakin etter min mening. Det er selvfølgelig lov for Magnus å være irritert over at han ikke vant - helt OK for en vinnerskalle av hans kaliber - men i lynsjakken tapte han de to viktigste partiene: mot Karjakin og mot Ivantchuk - og mer skulle det ikke til.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Rimelig høy på seg selv ! Et godt råd må være å lære seg folkeskikk og bli voksen. Dette blir for dumt og flaut!
    Ja, da er bedre med Bjørn Dæhlie og Nortug som snurrer pirruetter, lager hysjetegn, går baklengs over mål og kaller motstanderne for barneskirenn i en idrett der vi bruker mer penger på støtteapparat en resten av verden til sammen.

    Summerer du resultatet i langsjakk, hurtigsjakk og lynsjakk så er MC soleklart verdens beste med Karjakin som god nummer to - så blir det veldig langt til nestemann.

    Mvh
    OMF
    Tullete sammenligning. Har aldri sett noen av disse med sutretryne, ei heller at de har gått midt i seiers seremonien enten de var 1,2 eller 3.

    De eneste andre idrettfolkene jeg kommer på i farten som kan sutre er disse RBK ungdommene på landslaget i fotball, og de er ikke gode engang....

    Tror MC kunne trengt en time out og tenkt litt på hvor vanvittig priviligert han er; som andre topp utøvere så lever han veldig godt på lidenskapen sin, en aning ydmykhet kommer man ganske langt med. Og siden vi er i sportsverden; mange kunne lært mye av Jansrud og Aksel L.S...f.eks..
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror nok problemet til Carlsen er at nederlag smerter så mye at det rett og slett ikke er til å holde ut.
    Tar selvsentreringen overhånd så tenker han der og da at 'dette vil jeg bare ikke mer' og da er det dette som vinner og alt annet går overbord der og da (han simpelthen bare mister det).
    Tror neppe dette er noen bevisste Justin Bieber fakter som skal heve interessen gjennom uortodoks opptreden, men heller at det er personligheten som er 'problemet'. Det er dessuten for mange yea-sayers i følget som lister seg på tå og ingen som setter skapet på plass.
    Men han får bare holde på. At han er best bestrides ikke, men jeg må tilstå at underholdningen hos meg utelukkende er knyttet til sjakkspillet hans....
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Det er dessuten for mange yea-sayers i følget som lister seg på tå og ingen som setter skapet på plass.
    Er nok et poeng det. De lever også godt av MC sine prestasjoner.

    Hva tror vi hadde skjedd hvis nevnte PN jr. var skikkelig sur på et eller annet og bare gikk midt i en seiers seremoni i et VM på ski? Mitt tips er at det hadde blitt noe støy....
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er dessuten for mange yea-sayers i følget som lister seg på tå og ingen som setter skapet på plass.
    Er nok et poeng det. De lever også godt av MC sine prestasjoner.

    Hva tror vi hadde skjedd hvis nevnte PN jr. var skikkelig sur på et eller annet og bare gikk midt i en seiers seremoni i et VM på ski? Mitt tips er at det hadde blitt noe støy....
    PN jr har da rast gjennom mixed zone og ikke stillt opp på blomsterseremoni etc mange ganger.. de beste har sinnsyke vinnerinstinkter og hater å tape, er nettopp derfor de klarer å tyne ut absolutt alt
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er dessuten for mange yea-sayers i følget som lister seg på tå og ingen som setter skapet på plass.
    Er nok et poeng det. De lever også godt av MC sine prestasjoner.

    Hva tror vi hadde skjedd hvis nevnte PN jr. var skikkelig sur på et eller annet og bare gikk midt i en seiers seremoni i et VM på ski? Mitt tips er at det hadde blitt noe støy....
    PN jr har da rast gjennom mixed zone og ikke stillt opp på blomsterseremoni etc mange ganger.. de beste har sinnsyke vinnerinstinkter og hater å tape, er nettopp derfor de klarer å tyne ut absolutt alt
    Vel - det kan være gode grunner til at man ikke ønsker å stille opp, og sånn sett holder seg unna. Alt fra at man må rekke et tidlig fly til at man har kollapset - hva vet jeg. Kan hende ikke helt comme il faut, men det kan være til å forstå. Men når man først har valgt å stille opp, tilsier god folkeskikk og god sportsånd at man holder ut. At man gratulerer de andre på podiet, at man takker publikum, arrangørene og de øvrige konkurrentene som er tilstede. Det skal jo være en hyggelig avrunding av et stort arrangement. Og hvis Magnus Carlsen hadde vunnet, ville det vel ikke ha tatt seg ut om noen av de andre gjorde tilsvarende?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Det er jeg helt enig i men det betyr ikke at han dermed slipper å vise respekt for arrangøren, konkurrentene, publikum etc. av den grunn.

    Som Ulf-B sier, hadde MC vunnet og f.eks. en svenske på 2 plass raste ut midt i seremonien hadde det blitt skikkelig bråk her hjemme...
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er det vel heller ingen som mener. Det er vel mer snakk om å ha forståelse for en slik reaksjon og ikke være for bastant i karakteristikkene om hva som skjedde de første timene etter at siste kamp.

    Mvh
    OMF
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Ja - og det blir helt feil å si at Magnus Carlsen er "en som spiller brettspill". Han har dedikert livet sitt til sjakk fra han var en 6-7 år gammel. Har sikkert like mange seriøse treningstimer bak seg som Petter Northug eller enhver annen skiløper - om ikke flere.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Det er det vel heller ingen som mener. Det er vel mer snakk om å ha forståelse for en slik reaksjon og ikke være for bastant i karakteristikkene om hva som skjedde de første timene etter at siste kamp.

    Mvh
    OMF
    Hadde han vært 12 år så kunne jeg vært villig til å prøve og forstå han.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Jeg mente selvsagt ikke selve prestasjonen, men hvor mye innsats som ligger bak en seier.
    Det er forskjell på en toppidrettsutøver og en som lever av å spille brettspill.
    Jeg tror at et tap er værre når det ligger mange 1000 timer med blod, svette og tårer bak.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Jeg mente selvsagt ikke selve prestasjonen, men hvor mye innsats som ligger bak en seier.
    Det er forskjell på en toppidrettsutøver og en som lever av å spille brettspill.
    Jeg tror at et tap er værre når det ligger mange 1000 timer med blod, svette og tårer bak.
    Opplagt at du ikke aner noe som helst om hva som legges ned av innsats på toppnivå i sjakk
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Jeg mente selvsagt ikke selve prestasjonen, men hvor mye innsats som ligger bak en seier.
    Det er forskjell på en toppidrettsutøver og en som lever av å spille brettspill.
    Jeg tror at et tap er værre når det ligger mange 1000 timer med blod, svette og tårer bak.
    Er ikke omtrent halvparten av verdens profesjonnelle skiløpere norske. Og nå skal denne fyllekjørende, dopingtatte, ressursmegalomane gjengen liksom være et forbilde for hvordan man skal oppføre seg.....halvparten av norske meldaljer er tatt med astmamedisin.

    Det er vel 600 millioner mennesker som spiller sjakk regelmessig, og over 170 000 rangerte spillere i internasjonale turneringer.

    Mvh
    OMF
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Jeg mente selvsagt ikke selve prestasjonen, men hvor mye innsats som ligger bak en seier.
    Det er forskjell på en toppidrettsutøver og en som lever av å spille brettspill.
    Jeg tror at et tap er værre når det ligger mange 1000 timer med blod, svette og tårer bak.
    Opplagt at du ikke aner noe som helst om hva som legges ned av innsats på toppnivå i sjakk
    Akkurat som at du ikke aner noe om innsatsen toppidrettsutøvere legger ned i sin idrett.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Å sammenligne idrettsfolk som dedikerer livet sitt til trening med en som spiller brettspill er vel ikke heeelt riktig?
    Nei, det er det ikke.
    MC sin prestasjon overskygger alt noen norsk langrennsløper har gjort.

    Mvh
    OMF
    Jeg mente selvsagt ikke selve prestasjonen, men hvor mye innsats som ligger bak en seier.
    Det er forskjell på en toppidrettsutøver og en som lever av å spille brettspill.
    Jeg tror at et tap er værre når det ligger mange 1000 timer med blod, svette og tårer bak.
    Er ikke omtrent halvparten av verdens profesjonnelle skiløpere norske. Og nå skal denne fyllekjørende, dopingtatte, ressursmegalomane gjengen liksom være et forbilde for hvordan man skal oppføre seg.....halvparten av norske meldaljer er tatt med astmamedisin.

    Det er vel 600 millioner mennesker som spiller sjakk regelmessig, og over 170 000 rangerte spillere i internasjonale turneringer.

    Mvh
    OMF
    Du er du som prater om ski idrett. Jeg prater generelt om idrettsutøvere.

    Det blir selvsagt en skjevfordeling mellom vinteridrett og sommeridrett. Nå er det som du forhåpentligvis vet ikke alle land som har snø..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg mente selvsagt ikke selve prestasjonen, men hvor mye innsats som ligger bak en seier.
    Det er forskjell på en toppidrettsutøver og en som lever av å spille brettspill.
    Jeg tror at et tap er værre når det ligger mange 1000 timer med blod, svette og tårer bak.
    Opplagt at du ikke aner noe som helst om hva som legges ned av innsats på toppnivå i sjakk
    Akkurat som at du ikke aner noe om innsatsen toppidrettsutøvere legger ned i sin idrett.
    Det er ikke spesielt vanskelig å ane noe om, flere av de beste inkludert northug offentligjør sine treningsdagbøker
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Det er ingen grunn rent prinsipielt til å
    være mer imponert over noen som går fort på ski enn noen som er veldig god i call of duty på PlayStation. Som regel handler begge deler om timesvis med terping, trening og fordakelse av noe annet.

    At isrettsutøvere skal være et ideal for noesomhelst har jeg aldri skjønt - de er stort sett svært smalsporede og ekstremt egosentriske, noe som forsåvidt er forståelig gitt hva de driver med.

    Om man først driver med toppidrett er det vel knappest noe sted der er lettere å nå
    Verdenstoppen enn i smale vinteridretter omtrent ingen driver med. At Norge dominerer langrenn er ikke så rart siden ingen annen nasjon satser så mye. At de i er par tiår har dominert alpin er mer imponerende - der satses det tungt i flere nasjoner med snø og fjell.

    At griffenfeldt ikke skjønner at det er mye vanskeligere å bli verdens beste sjakkspiller enn verdens beste langrennsløper føyer seg fint inn i en slik diskurs. Som om innsats kun kan måles i liter svette og forbrente kilokalorier.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Skal man bli best i noe kreves det mye. Om det dreier seg om sjakk eller rytmisk sportsgymnastikk spiller ingen rolle.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Nemlig.

    Tror det de aller fleste reagerer på er "bortskjemtungeoppførselen" hans, ikke prestasjonen, den kan man ikke sette i tvil.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nemlig.

    Tror det de aller fleste reagerer på er "bortskjemtungeoppførselen" hans, ikke prestasjonen, den kan man ikke sette i tvil.
    Jeg er ihvertfall enig i dette.

    Når det gjelder norske toppidrettsutøvere i langrenn så kan det være interessant å se O2 opptak og hvilepuls (mm.) mot andre anaerobe disipliner (feks. proffsykling). Jeg ville ikke være overrasket om feks. Sundby er bedre trent enn omtrent hele røkla uansett idrettsgren. Dette krever spissing, (nedarvet) talent og dedikering. Alle kan ikke bli best.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn