Sport, sykkel og trening SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    28
    Audiophile skrev:
    Done! Er forøvrig glad over å se en sjakktråd her på Hi-Fi Sentralen, selv om jeg stort sett foretrekker å diskutere sjakk på dedikerte sjakkforum :)
    Velkommen skal du være!
    Hifisentralens intelligentsia (vi er ikke så mange) har her en litt annerledes sjakktråd med mer bredde enn dybde, he-he, jfr foregående 900 innlegg. Sjakk kan som kjent praktiseres på alle nivåer. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.998
    Denne tråden har gått meg hus forbi. :eek:

Sjakk var en av mine lidenskaper før studiene, men har vært lite spilling de siste 10 årene.
    Er en nesegrus beundrer av verdens beste sjakkspiller. ;D

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    28
    Heeey - her strøymar det på med deltakarar!!! På tide med et dedikert sjakkforum på HFS3, Høvding?*

*Vi nærmer oss 1000 innlegg...

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Velkommen skal du være!
    Hifisentralens intelligentsia (vi er ikke så mange) har her en litt annerledes sjakktråd med mer bredde enn dybde, he-he, jfr foregående 900 innlegg. Sjakk kan som kjent praktiseres på alle nivåer. :)
    Takk, det var egentlig ikke ment som noe sleivspark mot tråden her, problemet er bare at jeg ikke besøker dette forumet så ofte og da blir det litt vanskelig å følge med i tråden :) Men jeg vil nok komme med noen innspill de gangene jeg har anledning.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.516
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile skrev:
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.
    Jag har fått med meg at de høye herrer har definert det som en idrett slik at de skal kunne lage storkommersielle forestillinger rundet dette. IKke noe galt med det heller. Kjekt at det blir litt blest om dette.

Men sjakk kan jo spilles like godt av en lam, døv, stum person med alle fire lemmer amputert og som kommuniserer med mystiske nevrologiske aparater... så idrett eller sport... neppe. Da strekker man begrepet ganske så langt i alle fall.

V

vredensgnag

Guest
    Dephnot skrev:
    Audiophile skrev:
    Hvorvidt sjakk er en idrett kan diskuteres. Husk at både Norges Toppidrettsgymnas (NTG, som har egen linje for sjakk) og den Olympiske komite (IOC) anser sjakk for å være en (konkurranse)idrett.
    Jag har fått med meg at de høye herrer har definert det som en idrett slik at de skal kunne lage storkommersielle forestillinger rundet dette. IKke noe galt med det heller. Kjekt at det blir litt blest om dette.

Men sjakk kan jo spilles like godt av en lam, døv, stum person med alle fire lemmer amputert og som kommuniserer med mystiske nevrologiske aparater... så idrett eller sport... neppe. Da strekker man begrepet ganske så langt i alle fall.
    Jeg registrerer et avgrunnsdypt sluk i dephs innsikt omkring betydningen av ordet idrott. Du tenker på 'sport', deph. Det er noe annet.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21007.msg1092165/topicseen.html#msg1092165

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.516
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Dephnot skrev:
    Audiophile skrev:

Jeg registrerer et avgrunnsdypt sluk i dephs innsikt omkring betydningen av ordet idrott. Du tenker på 'sport', deph. Det er noe annet.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21007.msg1092165/topicseen.html#msg1092165
    En interessant utlegning men det må da ligger mer i begrepet enn noen som er flink i et eller annet. Hvorfor ser man aldri Andreas Viestad, Halvdan Sivertsen, Jan Thomas, Vebjørn Sand etc. figurere på listene over navn som skal bli årets idrettsutøvere? Mange av den deltar jo i ymse konkurranser også.

Stort sett ALLE andre på listene enn den geniale brettspilleren driver jo med fysisk idrett.

For all del, hyggelig om Carlsen får prisen. Men den virker litt konstruert og tilpasset slik at han skal få være med i kåringen. Det tradisjonelle er jo en liste med folk som er flinke til å skynde seg.

Ps. for å ikke virke alt for kranglete så har jeg sendt en stemme til ham.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.998
    Har lest at sjakk regnes som nasjonalidretten i Russland. ::)

V

vredensgnag

Guest
    Voldsomme påkjenninger går gjennom en elitespillers kropp, i partier som varer fem-seks timer, gjerne over perioder på en til flere uker, avhengig av match- eller turneringsformat.

Kasparov hadde treningsregime som en toppatlet i de årene han var verdensener - simpelthen nødvendig pga påkjenningene under turneringer og matcher. Tror de veide Karpov før og etter noen runder mot enten Kasparov eller Korchnoi - i en sekstimers økt gikk Karpov ned flere kilo i vekt, nervøs energi og sikkert en del svetting. Det er satt hjertemonitorer på sjakkspillere, og hjertene slår i vill takt når det står på, mens åndedrettet kan gå fra sipping av luft og cyanose til pusting som en langrennsløper etter målpassering.

Få i dagens toppsjakk som ikke også er i toppform. Nakamura betalte prisen for å være i dårligere form enn resten av feltet ved å glippe i andre halvpart av to store turneringer nylig.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.516
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Kasparov hadde treningsregime som en toppatlet i de årene han var verdensener - simpelthen nødvendig pga påkjenningene under turneringer og matcher. Tror de veide Karpov før og etter noen runder mot enten Kasparov eller Korchnoi - i en sekstimers økt gikk Karpov ned flere kilo i vekt, nervøs energi og sikkert en del svetting. Det er satt hjertemonitorer på sjakkspillere, og hjertene slår i vill takt når det står på, mens åndedrettet kan gå fra sipping av luft og cyanose til pusting som en langrennsløper etter målpassering.
    Det er nok bare nervene som spiller dem et puss. Tilsvarende kroppslig reaksjonsmønster finner du sikkert hos mange under årets første lutefiskmiddag også.

På en mer seriøs side, påkjenningene på toppnivå er utvilsomt store, og det lønner seg derfor helt sikkert å drive idrett ved siden av sjakkspillingen for å være i form og kunne hevde seg. Idrett som i fysisk fostring og ikke som i brettspill.

De som ikke driver med idrett og trening ved siden av sjakken har helt sikkert en ulempe.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Dephnot skrev:
    Som sagt, det kan diskuteres hvorvidt sjakk er en idrett, men sjakk er definitivt en sport, ihvertfall slik jeg ser det. Dette har jeg begrunnet i mine tidligere innlegg her i denne tråden.

Begrepet 'idrett' er nok også kulturelt betinget. I f.eks. Russland er sjakk helt klart en idrett. Her i Norge har nok mange den oppfatning at idrett må inneholde et fysisk element, men det blir feil å tro at dette er en universell eller absolutt definisjon. Jeg synes forøvrig forklaringen til idrettsprofessor Sigmund Loland er ganske grei:

Sjakk inneholder konkurranse, det krever avanserte ferdigheter og du trenger smartness i øyeblikket, men det mangler kroppsutfoldelsen. Sjakk kan både kalles ferdighetsspill og intellektuell idrett. Ordet kommer fra norrønt og består av ordene id og drott. Id betyr aktivitet eller dåd, mens drott betyr kraft, styrke eller utholdenhet, sier han.
    Jeg synes også begrepet "mental sport" er et greit begrep når det gjelder sjakk.

N

Nifelheim

Guest
    Sjakk krever utholdenhet, noe man må være i fysisk god form for å ha.

Et parti sjakk kan sammenliknes med en 5-timers eksamen i et tungt fag som matematikk eller fysikk. De som har tatt høyere utdanning vet hvor kake man er etter en slik eksamen. Et langparti sjakk gjør deg tilsvarende sliten.

Spiller man NM så er det 9 partier over 7 dager. Dvs man har et parti hver dag i en uke og hvor 2 dager har 2 partier den dagen.

Skal man være i toppen så må man ha god kondisjon.

Ja, man konkurrerer ved å sitte stille og er dermed ikke like fysisk krevende for kroppen som om man løper 3000m, men man må være god på 3000m for å være i toppen.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Et parti sjakk kan sammenliknes med en 5-timers eksamen i et tungt fag som matematikk eller fysikk. De som har tatt høyere utdanning vet hvor kake man er etter en slik eksamen. Et langparti sjakk gjør deg tilsvarende sliten.
    Som jeg nevnte tidligere her, så synes jeg faktisk et seriøst (lang)parti sjakk er betydelig mer slitsomt enn de lange matteeksamnene jeg hadde under høyskole/universitetsutdanningen :) Men jeg skjønner hva du vil frem til og er naturligvis helt enig i det du sier :)

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Dephnot skrev:
    Stort sett ALLE andre på listene enn den geniale brettspilleren driver jo med fysisk idrett. ... For all del, hyggelig om Carlsen får prisen. Men den virker litt konstruert og tilpasset slik at han skal få være med i kåringen. Det tradisjonelle er jo en liste med folk som er flinke til å skynde seg.
    Det er nok flere grunner til at Magnus nomineres til disse listene: Pressen ønsker å anerkjenne prestasjonene til Magnus, som tross alt er imponerende, uansett om du synes sjakk fortjener å bli kalt en idrett eller ei.

En annen faktor er at sport, slik jeg har vært inne på tidligere, er et bredere begrep enn idrett og som omfatter bl.a. sjakk (ihvertfall slik jeg ser det). Da er det naturlig at man inkluderer Magnus på listene over de største idretts- og sportsutøverne her til lands. Det at han i det hele tatt blir nominert, og at han faktisk vant Folkets Idrettpris for noen år tilbake, er jo en sterk indikasjon på at både pressen og folk forøvrig ønsker å hedre hans idretts/sportsprestasjoner.

Det at Magnus er stort sett den eneste på listene som ikke driver en fysisk orientert idrett, har vel sammenheng med at det er (svært) få personer (i såpass ung alder) som har utmerket seg i den grad han har gjort innen liknende sportsgrener.

N

Nifelheim

Guest
    Audiophile skrev:
    Nifelheim skrev:
    Som jeg nevnte tidligere her, så synes jeg faktisk et seriøst (lang)parti sjakk er betydelig mer slitsomt enn de lange matteeksamnene jeg hadde under høyskole/universitetsutdanningen :) Men jeg skjønner hva du vil frem til og er naturligvis helt enig i det du sier :)
    Da må du ta i hardere på eksamen :p Eller var du blant de som forberedet seg så godt at du dro en strak 1.0 uten å måtte bryne hjernen så veldig? ;)

For min del så var stemmer sammenlikningen. Hvor sliten man var etter eksamen eller partiet er jo varierende. Noen ganger slipper man å anstrenge seg like hardt.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Da må du ta i hardere på eksamen :p Eller var du blant de som forberedet seg så godt at du dro en strak 1.0 uten å måtte bryne hjernen så veldig? ;) For min del så var stemmer sammenlikningen. Hvor sliten man var etter eksamen eller partiet er jo varierende. Noen ganger slipper man å anstrenge seg like hardt.
    Ja, for all del, dette kan jo variere fra person til person :) (jeg ville bare påpeke ovenfor de som ikke har spilt sjakk i konkurransesammenheng, at det kan -- utifra egen erfaring -- også oppleves som mentalt tøffere enn en matteeksamen).

Noen eksamener og sjakkpartier er også tyngre enn andre, men generelt sett opplevde jeg lengre sjakkpartier som mer utmattende enn lengre matteeksamener. For meg hadde det mye med teknikk, fokus og presisjon å gjøre. Jeg følte at jeg måtte anstrenge meg mer i sjakkpartier for å kunne regne varianter raskt og presist. På matte- eller fysikkeksamener dreide det seg ofte mer om metodikk og resultatene kunne ofte verifiseres med hjelpemidler (som f.eks. kalkulatorer). Tidspresset var også en større faktor i sjakk og førte til at jeg ofte måtte fokusere intenst (men samtidig unngå å bli stresset) for å ikke snuble eller havne i tidsnød.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Trondheim
    Jeg er enig med Audiophile her. En eksamen i matematikk dreier seg mer om metode, mens sjakk (mot en bedre motstander) krever evnen til omstilling og overblikk. I et sjakkparti får man ikke poeng for følgefeil :)

N

Nifelheim

Guest
    OAlex skrev:
    Jeg er enig med Audiophile her. En eksamen i matematikk dreier seg mer om metode, mens sjakk (mot en bedre motstander) krever evnen til omstilling og overblikk. I et sjakkparti får man ikke poeng for følgefeil :)
    Sjakk er også metode. Det er ikke hva man tenker som gjør en sliten, men at man må konsentrere seg konstant i 4-6 timer og holde tunga rett i munnen til enhver tid. Man må jobbe hardt under en eksamen for å få tid til alt. Det samme gjelder sjakk.

Kalkulator er ikke mye til hjelp når man regner integraler og den slags. Man må passe på å holde tunga rett i munn til enhver tid, noe som krever konsentrasjon, og er man ukonsentrert et lite øyeblikk så må man backtracke for å finne feilen.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Sjakk er også metode.
    Ikke på samme måte eller i samme grad, ihvertfall utifra egen erfaring :)

På en matteeksamen er det ofte mer fokus på at man løser et gitt sett med problemer i henhold til gitte metoder. Selv om teknikk utgjør et element i sjakk, så handler det ofte (ihvertfall for meg) mer om å tilpasse seg dynamikken på brettet (fordi du spiller mot en menneskelig motstander, hvis spillestil kan variere fra person til person).

Men det som oppleves som mest krevende i forhold til matteeksamen er regning av varianter: På en matteeksamen kan du alltids skissere ned mellomregninger og du kan ofte dobbeltsjekke svarene dine, men i sjakk må alt dette skje i hodet.

Det er ikke hva man tenker som gjør en sliten
    Fra mitt ståsted er det er nettopp måten en tenker på som utgjør den vesentligste forskjellen her :)

Måten jeg håndterer sjakkproblemer på rent mentalt sett er ikke identisk med måten jeg takler matteproblemer på, selv om det kan sies at sjakk og matte har en rekke ting til felles.

Den største forskjellen, for min del ihvertfall, ligger i måten en visualiserer spillet på rent mentalt. I sjakk foregår alle beregninger i hodet, på en matteeksamen har du både penn, ark, kalkulator og kanskje noen godkjente bøker tilgjengelig (oppslagsverk for tabeller o.l.).

En annen faktor er at på en matteeksamen har du ofte en bedre formening om hvorvidt du er kommet frem til en løsning på problemet. I sjakk (tenker da på OTB) har du som regel ikke noen klare fasitsvar (unntaket er naturligvis forserte varianter, osv.), og i en rekke type stillinger krever det svært mye intens konsentrasjon for å holde noenlunde orden på sakene. Når jeg spilte lengre partier av denne typen, var jeg merkbart mer sliten i hodet sammenlignet med lengre matteeksamener.

Men jeg er naturligvis helt enig i at både et langparti sjakk og en matteeksamen tar på kreftene og at det krever en del konsentrasjon :) (jeg vil jo ikke gi inntrykk av at matteeksamen opplevdes som plankekjøring)

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    872
    Sted
    Tromsø
    Magnus har uoffisielt høyest rating gjennom tidene etter gårsdagens sterke seier (med sort) mot Luke McShane og i dag venter verdenstoer Levon Aronian i runde 2 av London Chess Classic. Jeg skal følge den med argusøyne, dette blir spennende!!!

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    872
    Sted
    Tromsø
    Aronian er tydelig stresset og bruker lang tid. Dette går veien!!!

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    872
    Sted
    Tromsø
    Etter et dårlig midgame av Magnus drar han frem et meget solid endgame og drar nok i land dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn