Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Tviler på han går veldig offensivt ut siden det viktigste fortsatt er ikke å tape... eventuelle geniale forberedelsestrekk er nok brukt opp nå skulle man tro, så det spørst hvor mye noen av de kan dra opp av hatten. Tipper Mangus ikke heeelt hadde sett for seg at denne matchen skulle gå til 12 partier og kanskje lengre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Blir morsomt på onsdag, men var skuffende idag. No guts, no glory.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Nok Ruy Lopezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz nå

    Men klart, er vel fristende "å safe" litt ja. Jaja, ble litt av et antiklimaks, men onsdagen blir det garantert kuler og krutt!
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Det 12 partiet burde kåre en vinner. altså armageddon. Ikke hurtig og lynsjakk i noe som egentlig er en vm-turnering i langsjakk. Den som har hvit må vinne for å vinne i det 12te og siste partiet for å bli verdensmester, og at det holder med remis for at svart skal vinne hvis stillingen er uavgjort før siste parti. Uendelige omkamper som ikke har noe med prinsippene i langsjakk i forhold til tidsforbruk synes iallefall jeg ikke noe om, selv om jeg synes det har vært morsomt og interessant å følge partiene så langt.
    Fordelen med å spille hvit i langsjakk er ikke stor nok til at den er en farbar løsning. Armageddon eksisterer åpenbart kun for å faktisk få en avgjørelse dersom det fortsatt er uavgjort etter en mengde andre forsøk på å avgjøre. Tror eksempelvis Magnus ikke har veldig store problemer med å safe inn et remis dersom han vet at det er det eneste som skal til for å vinne matchen. Uavgjort er det suverent mest vanlige resultatet mellom toppspillere til tross for ganske stor ratingforskjell osv, så det er da nok "for enkelt" for den som har sort i siste parti dersom det holder å spille uavgjort for å vinne matchen,
    Vil tilbake til dette med 12 partier. Spillerne vil da ha det i bakhodet hele tiden og tilpasse sitt spill deretter. Så vet de at, hvis stillingen er uavgjort før siste spill, og hvis armageddon avgjøres av loddtrekking i forhold til farve, så har de på en måte satt seg selv i denne situasjonen. So Deal with it! Eller som Hardingfele sier:"No guts, no glory.":p

    Hva er på en måte feil med denne argumentasjonen? Er selv ingen sjakkspiller, skal det sies, men observerer "på en måte fra" sidelinjen.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Det er et stykke til Armageddon, så det tenker de nok ikke på.

    Først skal det spilles fire hurtigsjakkpartier. 25 minutter pr spiller - pluss 10 sekunder som legges til pr trekk.

    Om det ikke blir en avgjørelse skal det spilles lynsjakk. To og to partier. Om en vinner ett og det andre blir remis, så har man en vinner av matchen. Om det står likt etter to, skal det spilles to nye. Totalt ti partier. 5 minutter + 3 sekunder pr trekk.

    Om det fortsatt står likt, noe som er veldig usannsynlig, skal det spilles Armageddon. Det har fått altfor mye oppmerksomhet.

    Kan bli mye sjakk på onsdag, og vanskelig å følge med i lynsjakken, om det går dit.

    Carlsen er i verdenstopp i hurtigsjakk og har også vært i verdenstopp i lynsjakk, mens Karjakin ikke har hevdet seg i toppen.

    For publikum blir det jo underholdende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rakk såvidt å jekke en øl før det var ferdig:p.
    Men det blir jo en kjempeartig onsdag.:)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Unøyaktig der Hardingfele. Karjakin er en dyktig hurtigsjakkspiller med sin 3. plass på rankingen, 2 plasser bak Carlsen. Lynsjakk og forskjellen er mer som i langsjakk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Unøyaktig der Hardingfele. Karjakin er en dyktig hurtigsjakkspiller med sin 3. plass på rankingen, 2 plasser bak Carlsen. Lynsjakk og forskjellen er mer som i langsjakk.
    Ranking og ranking. Jeg kikker på forrige mesterskap, der Karjakin ikke plasserte seg så bra. Det er mesterskap der begge deltok. Så jeg var nok ikke unøyaktig. Men Karjakin er ingen push-over i noen av disiplinene. Han vant Rapid foran Carlsen i 2012. ingen av dem deltok i 2013. Men Carlsen vant i 2014 og 2015.

    Han plasserer foran Karjakin i Rapid/Blitz når det er mesterskap, og det er vel dette han regner med skal slå ut nå. Men Karjakin har vist at han ikke lar seg dytte av brettet så lett. Carlsen kommer til å tenke på parti 3 i dette mesterskapet, uansett hvordan det går.

    Jeg hadde gjort meg klar med et par gode øl i kveld, men fikk knapt åpnet den første før det var over!

    Fra 2014. Med 3 minutter på klokken.

     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ...
    Carlsen er i verdenstopp i hurtigsjakk og har også vært i verdenstopp i lynsjakk, mens Karjakin ikke har hevdet seg i toppen.
    ...
    Ranking og ranking. Jeg kikker på forrige mesterskap, der Karjakin ikke plasserte seg så bra. Det er mesterskap der begge deltok. Så jeg var nok ikke unøyaktig. Men Karjakin er ingen push-over i noen av disiplinene. Han vant Rapid foran Carlsen i 2012. ...
    Jeg håper for at du ved en feil la inn en "ikke" der. Slik det står nå motsier deg selv innen det har gått 1 linje.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    ...
    Carlsen er i verdenstopp i hurtigsjakk og har også vært i verdenstopp i lynsjakk, mens Karjakin ikke har hevdet seg i toppen.
    ...
    Ranking og ranking. Jeg kikker på forrige mesterskap, der Karjakin ikke plasserte seg så bra. Det er mesterskap der begge deltok. Så jeg var nok ikke unøyaktig. Men Karjakin er ingen push-over i noen av disiplinene. Han vant Rapid foran Carlsen i 2012. ...
    Jeg håper for at du ved en feil la inn en "ikke" der. Slik det står nå motsier deg selv innen det har gått 1 linje.
    Du er en raring. Forrige mesterskap var i 2015.
    Karjakin vant i 2012, men har ikke vunnet siden. Kanskje vinner han nå og da blir han veldig glad. Glede er en fin følelse, det varmer og det kribler i kroppen og man er ikke i stand til å være sur.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg er ikke den eneste raringen her. Tekstanalyser følgende setning: "mens Karjakin ikke har hevdet seg i toppen". Hint: Det betyr ikke "Karjakin gjorde det dårlig i forrige mesterskap" slik du insisterer.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Carlsen så ikke vinsten 2 ganger i parti 2. Parti 3 var kunst.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jeg fulgte litt med på analysis.sesse.net og parti 2 var teknisk sett "vunnet" en hel del ganger (to eller tre ganger det var matt i x trekk) og en mye større fordel enn hva NRK-pila indikerte ved mange anledninger. Utover det har dette vært klassespill av Carlsen - Karjakin har aldri vært i nærheten av mer enn et halvt poeng pr. parti.

    Med forbehold om at det ikke skjer noe rart i 4. hurtigparti, men det ser lovende ut. Skal vel litt til å gjøre noe veldig dumt når Carlsen har overtaket og mer tid på klokka og er i flytsonen, men vi får se. Karjakin er nok bedre i forsvar enn angrep mot en så sterk spiller som Carlsen.

    Parti 3 var kunst, ja.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    pen matt! Karjakin nølte i Df2, og Carlsen leste kroppsspråket og brettet. Knock out!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    The Michael Jackson of chess. -Tenker selvfølgelig på de hvite sokkene.

    Leggetid nå
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Carlsen så ikke vinsten 2 ganger i parti 2. Parti 3 var kunst.
    Du er så flink, men strengt tatt så han ikke tre gevinster i parti 2 - han hadde også en matt i 22 trekk. Dårlig av ham å ikke se den. ;)

    (Svidler, om "de åpenbare" trekkene Magnus ikke spilte: The machine will see the win, but for a human this is still misplayable)
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner jo hvorfor Karjakin tok det tungt i går - Putin ville vel gitt ham både datsja og yacht om dette hadde gått veien. Den røde plass i går kveld.

    Skjermbilde 2016-12-01 kl. 10.42.27.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    kult bilde, men det er vel en Photoshop-jobb det der??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Altfor skarpt bilde på storskjermen relativt til resten av bildet var det jeg umiddelbart hengte meg opp i, samt at Moskva har 2 timer ekstra tidsforskjell og det neppe er spesielt kult å sitte utendørs i Moskva en 5-6-7 timer en natt sent i november
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Altfor skarpt bilde på storskjermen relativt til resten av bildet var det jeg umiddelbart hengte meg opp i, samt at Moskva har 2 timer ekstra tidsforskjell og det neppe er spesielt kult å sitte utendørs i Moskva en 5-6-7 timer en natt sent i november
    Tenkte selv "russere er gærne" da jeg så det, men moro lell. Jeg har sett nordmenn overnatte ved siden av 5-milsløypa i 16 minusgrader under Lillehammer-OL, så det er ikke helt usannsynlig. Men jeg ser ikke andre henvisninger til sjakkoverføring på Den røde plass.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For mange tror jeg at finaledagen var et høydepunkt med den mange omgangene med hurtigsjakk. Mye lettere å følge med på av ukyndige, spesielt når man har gode kommentatorer som snakker underveis. VGs dekning med Adgestein og Hammer var tipp topp i så måte og har nok fått flere interessert i sjakk, om ikke annet enn som tv-sport.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Folkene i NRK sitt studio hadde iallefall munndiaré under gårsdagens sending. Slitsomt
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Fulgte Gustafsson/Svidler -- det ble for mye utenomsnakk på VG og NRK. Forsøkte meg på VGTV i siste parti, for å få nasjonalfølelsen inn, men der snakket de om Spikersuppa og å synge om bønder som feier over dronninga mens det nærmet seg en a-tempo konklusjon, så det hoppet jeg av.

    Svidler og Gustafsson så mattmuligheten med Kh2 og vurderte om Carlsen kom til å våge å gå inn i den.
    Svidler mente at det var usannsynlig, Carlsen hadde partiet sikret om dronningen gikk mellom med Dg3.
    Han anså det kun hypotetisk at Carlsen skulle våge å gå inn i en variant der han også måtte vurdere konsekvensene av at løperen gikk mellom, med enten Lf8 eller Ld8, om Carlsen spilte Tc8+.
    "Med så lite tid på klokken er det ikke mulig, han må kalkulere disse variantene, det går ikke. Han kommer til å spille Dg3. Om han spiller Tc8+, ja, da ... da blir jeg imponert."

    Da Carlsen spilte Tc8 kom det tørt: "I'm impressed."

    Det ville også vært matt med Lf8, men da i syv trekk.

    Å avrunde en VM-match med et dronningoffer er høyere enn den våteste drøm en sjakkspiller kan forestille seg. (Stakkars Karjakin, det er hva som vil bli husket).
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Karjakins første ord på den avsluttende pressekonferansen var "Happy birthday, Magnus!" - og høstet stor applaus. Han har opptrådt tvers igjennom sporty og sympatisk under hele matchen. Og han KAN spille sjakk - men greide ikke å gire om til hurtigsjakk. Alt i alt ikke urettferdig at Magnus forsvarte tittelen, men det KUNNE ha stått noen mindre Magnus-gunstige sifre på resultattavlen etter de første 12 partiene.

    Jeg tror mange har fått et positivt inntrykk av både Karjakin og manageren hans. Hva med en norsk Karjakin-fanklubb?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Folkene i NRK sitt studio hadde iallefall munndiaré under gårsdagens sending. Slitsomt
    Jepp, man rekker jo ikke reflektere selv før de har listet opp en 4 -5 alternativer. Og så må man ha med seg viktige ting som Dag Otto og Farmen ;), så det var ikke så mye jeg så på Carlsen. Ikke helt min greie.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Karjakins første ord på den avsluttende pressekonferansen var "Happy birthday, Magnus!" - og høstet stor applaus. Han har opptrådt tvers igjennom sporty og sympatisk under hele matchen. Og han KAN spille sjakk - men greide ikke å gire om til hurtigsjakk. Alt i alt ikke urettferdig at Magnus forsvarte tittelen, men det KUNNE ha stått noen mindre Magnus-gunstige sifre på resultattavlen etter de første 12 partiene.

    Jeg tror mange har fått et positivt inntrykk av både Karjakin og manageren hans. Hva med en norsk Karjakin-fanklubb?
    Tipper Karjakin knuser Carlsen neste gang de møtes. Karjekin har jo ikke hatt de beste treningsforholdene de siste årene så vi har ikke sett han i toppform. Når han vinner, så skal jeg heie. Høyt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Karjakins første ord på den avsluttende pressekonferansen var "Happy birthday, Magnus!" - og høstet stor applaus. Han har opptrådt tvers igjennom sporty og sympatisk under hele matchen. Og han KAN spille sjakk - men greide ikke å gire om til hurtigsjakk. Alt i alt ikke urettferdig at Magnus forsvarte tittelen, men det KUNNE ha stått noen mindre Magnus-gunstige sifre på resultattavlen etter de første 12 partiene.

    Jeg tror mange har fått et positivt inntrykk av både Karjakin og manageren hans. Hva med en norsk Karjakin-fanklubb?
    Tipper Karjakin knuser Carlsen neste gang de møtes. Karjekin har jo ikke hatt de beste treningsforholdene de siste årene så vi har ikke sett han i toppform. Når han vinner, så skal jeg heie. Høyt.
    De ga ham et solid trenerteam og solide ressurser. Karjakin sa vel selv hva som gikk galt. Det var hviledag etter part 11. Carlsen bestemte seg etter partiet for å spille en kjapp remis følgende mandag, etter hviledagen. Imens gikk Karjakin i bunkersen og studerte varianter - poof, mandagens parti var over på 35 minutter. Så begynte Karjakin påny å fylle hodet med hurtigsjakklinjer.

    Han var sandblåst mellom ørene da onsdagen kom - husket dårlig, sa han - mens Carlsen hadde hvilt og var opplagt. Akkurat den feilen gjør han nok ikke igjen. Men om det er nok til å knuse Carlsen gjenstår å se.

    Sally Simpson på Chessgames går i rette med dem som mener at Dh6 i siste parti var opplagt.

    IMG_3095.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fulgte Gustafsson/Svidler -- det ble for mye utenomsnakk på VG og NRK. Forsøkte meg på VGTV i siste parti, for å få nasjonalfølelsen inn, men der snakket de om Spikersuppa og å synge om bønder som feier over dronninga mens det nærmet seg en a-tempo konklusjon, så det hoppet jeg av.

    Svidler og Gustafsson så mattmuligheten med Kh2 og vurderte om Carlsen kom til å våge å gå inn i den.
    Svidler mente at det var usannsynlig, Carlsen hadde partiet sikret om dronningen gikk mellom med Dg3.
    Han anså det kun hypotetisk at Carlsen skulle våge å gå inn i en variant der han også måtte vurdere konsekvensene av at løperen gikk mellom, med enten Lf8 eller Ld8, om Carlsen spilte Tc8+.
    "Med så lite tid på klokken er det ikke mulig, han må kalkulere disse variantene, det går ikke. Han kommer til å spille Dg3. Om han spiller Tc8+, ja, da ... da blir jeg imponert."

    Da Carlsen spilte Tc8 kom det tørt: "I'm impressed."

    Det ville også vært matt med Lf8, men da i syv trekk.

    Å avrunde en VM-match med et dronningoffer er høyere enn den våteste drøm en sjakkspiller kan forestille seg. (Stakkars Karjakin, det er hva som vil bli husket).
    Gå inn på ca.5:00:30 i videoen - så kan dere se og høre Peter Svidler og Jan Gustafsson på Chess24:


    Karjakin er nede på under 30 sekunder, og Magnus ligger på rundt 2 minutter igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Svindler & co må jo være tidenes komentatorpar, men fordrer nok et visst kompetansenivå. Artig å se med fasiten i hånd, men ville slitt med å følge resonnementene underveis. Bae på NRK har nok funnet akkurat riktig kompleksitetsnivå når han prater for å illustrere planer og den underliggende kompleksiteten i spillet - også verdt å se parti nr 10 med Svindler som kommentator i den avgjørende fasen - selv han,som den 17. beste spiller i verden skjønner faktisk ikke helt genialiteten i det Magnus gjør før det faktisk skjer, han ser det som "drawish" og "defendable" mens Magnus gradvis forbedrer stillingen sin før han går til angrep. Svindler er også voksen nok til å innrømme at "Apparantly Carlsen understood this position better than us - which is generally the case".
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Synes NRK generelt hadde gode sendinger.
    Spennende hurtigsjakk der Magnus var best i alle fire partiene, mens Karjakin har en imponerende evne til å flytte raskt og presist i pressede situasjoner. Men til slutt måtte han bukke under.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Svindler & co må jo være tidenes komentatorpar, men fordrer nok et visst kompetansenivå. Artig å se med fasiten i hånd, men ville slitt med å følge resonnementene underveis. Bae på NRK har nok funnet akkurat riktig kompleksitetsnivå når han prater for å illustrere planer og den underliggende kompleksiteten i spillet - også verdt å se parti nr 10 med Svindler som kommentator i den avgjørende fasen - selv han,som den 17. beste spiller i verden skjønner faktisk ikke helt genialiteten i det Magnus gjør før det faktisk skjer, han ser det som "drawish" og "defendable" mens Magnus gradvis forbedrer stillingen sin før han går til angrep. Svindler er også voksen nok til å innrømme at "Apparantly Carlsen understood this position better than us - which is generally the case".
    Svidler, ikke Svindler. ???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn