Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slubbert

    Gjest
    Men - det er skikkelig flaut å se at han må lære seg elementær barneoppdragelse på live TV. Dette er såpass ille at det er innenfor å antyde at han har en diagnose - eventuelt at hans foreldre har strykkarakter i barneoppdragelse. Dette bør beklages.
    Jeg vet ikke om han har noen diagnose, men det synes som han har autistiske trekk. Og det er kanskje nesten påkrevd for å bli et slikt "vidunderbarn" i utgangspunktet, det går en fin linje mellom genialitet og galskap som det heter. Hvis han har en diagnose er det nok Aspergers syndrom.

    Reaksjonen i etterkant av tapet er forøvrig helt i tråd med hva man kunne forvente av en med Aspergers.

    Og det mange genier opp gjennom som trolig hadde det syndromet: https://www.newscientist.com/article/dn3676-einstein-and-newton-showed-signs-of-autism/
    Å kople Carlsen til Aspergers har vel nesten like mye rot i virkeligheten som da homoryktene begynte å gå om Ulvang og Stoltenberg.

    Det er også god grunn til å være skeptisk til påstander om at Einstein og Newton var autister heller: Isaac Newton was Autistic, or Not – Darin Hayton

    Jeg synes man skal være forsiktig med slike spekulasjoner om navngitte personer i det offentlige rom. Det kan skape store problemer for de som blir rammet av ryktene.
    Jeg skrev ikke at han har Aspergers, men *hvis* han har en diagnose ville jeg gjettet den siden oppførselen som ble gjenstand for diskusjon er konsistent med Aspergers.

    Forøvrig er HFS OT et lukket forum.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Varmer opp.
    Litukov valgte klokelig å legge Kongen før partiet nådde mattposisjonen i bildet, men det var på sin plass å føre brikkene dit da jeg spilte gjennom. Leonid Stein spilte svart, Litukov tullet vekk Dronningen.

    Er nå noen få parti unna å ha spilt gjennom alle Leonid Steins partier. En sjakkspiller som mange mener burde fått VM-pass, men av ulike grunner gikk ikke det. En fryd å gå gjennom hans partier og merkelig at han ikke er mer anerkjent, men det skyldes at han ikke kom til VM. Han mente selv han ikke fikk like stor støtte som sine sovjetiske rivaler, fordi han var jøde. Vant sovjetmesterskapet flere ganger (63, 65, 66) og gjorde det godt i Interzonals.

    Han var i knallslag i 1961. En jævel med svart.

    Noen av hans perler, mot spillere som ble/var verdensmestere:

    Boris Spassky vs Leonid Stein (1964),

    Leonid Stein vs Tigran Vartanovich Petrosian (1961),

    Leonid Stein vs Mikhail Tal (1961),

    "Insane in the Ukraine" - ikke mot en verdensmester, vordende eller blivende:

    http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1132189,


    IMG_3054.jpg
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det diskuteres om en sjakkspiller som M.C, skal kalles en idrettsmann eller ikke. Jeg ser ikke noe poeng i det.. Det virker som om en sjakk spiller som han er litt under en idrettsmann, men kan altså bli mer akseptert hvis han blir anerkjent som idrettsmann. For meg har han fortjent stor respekt uansett om sjakk er idrett eller ikke.
    Mental idrett er det vel i alle fall. Spiller vel liten rolle om sjakk kalles idrett eller ikke, interessant er det absolutt, men det blir ikke seier i kveld heller????????
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    om carlsen er idrettsmann? helt klart. Krever sin fysikk å holde ut et slikt maraton av sjakkpartier.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Carlsen med hvite brikker i kveld. Begynner å nærme seg skjebnetimen. Han må utligne.

    Hadde vært spennende å se Tb4 igår, men han valgte i stedet Ta8.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Som de påpekte i går har Carlsen spillt (godt) under sitt toppnivå i denne matchen mens Karjakin har prestert helt på sitt toppnivå. Jeg har egentlig mista trua på at Carlsen kan snu dette - Karjakin spiller svært solid mens Carlsen gjør de unøyaktighetene man ikke kan tillate seg på dette nivået om partier skal vinnes. Han har jo hatt en unik evne til å redde seg inn og ovverraske, og vi kan jo håpe at så skjer igjen, men det ser ikke veldig lovende ut. Men med to hvite partier igjen er jo muligheten i utgangspunktet ikke så ille for å i det minste utligne og få 6-6 etter 12 partier.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    32...Tb5 må være ett av de modigste trekk som er spilt i en VM-match. Synd at idéen det innvarslet ikke ble realisert.
    Carlsen er villig til å kjempe, også med svart. Men det røyner på, nå.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    32...Tb5 må være ett av de modigste trekk som er spilt i en VM-match. Synd at idéen det innvarslet ikke ble realisert.
    Carlsen er villig til å kjempe, også med svart. Men det røyner på, nå.
    Ja - det ser ut som om det røyner veldig på for Magnus. Han - som alle har antatt var i bedre fysisk form enn Karjakin - virker sliten. Ser ukomfortabel ut, der han sitter. Bruker mye tid - kom i tidsnød igjen i går - og var tydelig ubesluttsom ved et par anledninger. Mens Karjakin ser helt uberørt ut, og virker å være i flytsonen på alle måter. Spiller fornuftig og holder seg unna risikalble boomerang-trekk og tabbetrekk.

    Hva har skjedd?

    Har toppgutta lært seg å spille Magnus-stillinger like godt eller bedre enn Magnus? Eller har Magnus brukt for mye tid på sponsorer og sjakk-app'en sin - mens Karjakin har sittet pal i treningsmodus dagen lang siden han vant kandidatturneringen, og knekket koden?

    Litt bange anelser akkurat nå. Jeg er redd at kveldens parti nr. 10 ikke blir morsomt å se på med norske øyne. Men krysser naturligvis alt av fingre og tær og håper på det beste.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Tvitvi!!!

    Er ikke hjemme før 12:00 i natt. Jeg skal virkelig krysse fingre for Carslen og håper på en skikkelig positiv overraskelse når jeg slår på TVen når jeg er vel hjemme :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror også at Carlsen deltok i vel mange andre sjakkturneringer, mens Karjakin var i treningsleir. Men la oss se - i flere partier har Carlsen hatt gode sjanser og i partiet han tapte hadde han skikkelig pågangsmot, som i går, da han straks begynte å presse med svart. I kveld har han hvit, la oss se hva han og Heine Nielsen har i reserve.

    Han liker jo å ha ryggen mot veggen. Det har han nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ha - 1-0. Strøkent sluttspill av vår mann
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Carlsen utnyttet at Karjakin ikke er glad i å pushe. Man kan jo lure på hvorfor han satte Springeren på h3 i det hele tatt.

    Men bra at Karjakin ikke kan gli i mål på remiser. Håper det avgjøres i klassiske partier. Og godt at det er hviledag i morgen. Tror Carlsen blir sur når han analyserer løperbyttet tidligere i partiet. Lc2 ville vært et bedre spor, som ikke ville gitt Karjakin remissjanser, men han så ikke den taktikken, heldigvis.

    Karjakin så remisen under pressekonferansen. Men instinktet hans er å trekke seg tilbake, ikke å pushe på med begge springerne.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det måtte 2(3) bukker (trekk 20, 21 og 56) til fra Karjakin og deretter presist spill av Carlsen for å endelig knekke Karjakin.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det måtte 2(3) bukker (trekk 20, 21 og 56) til fra Karjakin og deretter presist spill av Carlsen for å endelig knekke Karjakin.
    Merkelig at Karjakin ikke gikk for remisvarianten i trekk 20, ja. Men trekk nr. 56, Thh7, er resultatet av at Magnus - på sitt meget tålmodige vis - hadde fått frem en trekktvangstilling. Tårnet på h8 var overbelastet - måtte holde seg på 8.rad og samtidig vokte h-linjen. Og samtidig flytte - en umulig oppgave. Å flytte noen av de andre sorte brikkene ser ut til å være enda verre for sort - ifølge de analysene jeg har sett. Utrolig godt spilt av Magnus når han først kom inn i sin vanlige rytme.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Det er bare et resultat av at han hadde brukt opp tiden. Magnus gjorde noe uventet og Karjakin hadde ikke tid til å se etter mulighetene det ga, så han fortsatte på planen han hadde lagt. Gambling på høyt nivå av Magnus.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Det måtte 2(3) bukker (trekk 20, 21 og 56) til fra Karjakin og deretter presist spill av Carlsen for å endelig knekke Karjakin.
    Merkelig at Karjakin ikke gikk for remisvarianten i trekk 20, ja. Men trekk nr. 56, Thh7, er resultatet av at Magnus - på sitt meget tålmodige vis - hadde fått frem en trekktvangstilling. Tårnet på h8 var overbelastet - måtte holde seg på 8.rad og samtidig vokte h-linjen. Og samtidig flytte - en umulig oppgave. Å flytte noen av de andre sorte brikkene ser ut til å være enda verre for sort - ifølge de analysene jeg har sett. Utrolig godt spilt av Magnus når han først kom inn i sin vanlige rytme.
    Ikke ofte man får se et "bred front" angrep med bonderekken på plass så langt ut i partiet. Det var et bevisst valg, for å kunne skape sjanser sent. Siden Carlsens e-bonde ble viktig senere, og Karjakins f-bonde kunne skapt et hinder, kan man spekulere i at det var årsaken til at Carlsen valgte løperavbyttet. Men han sa selv at det var først etter at han utførte trekket at han så at Karjakin kunne ha fremtvunget remis.
    Under spillet tenkte jeg at Karjakin følte han hadde en god stilling og ikke ville gå inn i en remisvariant etter tyve trekk, men han sa selv at han ikke vurderte den. Det kostet, men bra for oss som følger matchen.

    Enig med Ulf. Selv foretrekker jeg å ikke være surmaget når jeg følger sjakk. Det er et herlig spill som krever at det begås feil for at noen skal vinne. Det begynner likt og etter en del feil kan en av spillerne kanskje vinne. Tror det var Tartakower som sa at "bukkene ligger alle på brettet, klare til å begås."

    Tolv perfekte remiser ville vært en katastrofe. Kjør heller datamaskin.
    I denne matchen har vi hatt flere kampremiser og nå en klassisk Carlsen kjøttkvern som Karjakin ikke klarte å forsvare seg mot.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Wesley So med en flott gjennomgang av partiet. Han viser samme vei vekk fra remisen som Svidler/Gustafsson diskuterte i går, der Carlsen har D, T og to S mot D og to T. So mener hvit står minst likt etter disse avbyttene.

    CB News - Game 10: Carlsen strikes back / Notes by Wesley So | Chess News

    (Legger til: liker disse stormesteranalysene. De gir et lite innblikk i hvor himmelhøyt disse spillerne ligger i sine vurderinger, samt hva de må ta hensyn til som en amatør som meg ikke ser. Med datamaskiner som sjekker analysene er det mulig å få disse "straks")

    En fin rapport fra Tisdall.

    http://mattogpatt.no/2016/11/25/law-of-averages/
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    For de som får sjakkabstinens av å måtte vente på parti #11 helt til i morgen kveld:
    30 minutter lang gjennomgang av parti #10 av Svidler.

     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Wesley So med en flott gjennomgang av partiet. Han viser samme vei vekk fra remisen som Svidler/Gustafsson diskuterte i går, der Carlsen har D, T og to S mot D og to T. So mener hvit står minst likt etter disse avbyttene.

    CB News - Game 10: Carlsen strikes back / Notes by Wesley So | Chess News

    (Legger til: liker disse stormesteranalysene. De gir et lite innblikk i hvor himmelhøyt disse spillerne ligger i sine vurderinger, samt hva de må ta hensyn til som en amatør som meg ikke ser. Med datamaskiner som sjekker analysene er det mulig å få disse "straks")

    En fin rapport fra Tisdall.

    Law of averages
    Himmelhøye vurderinger, ja.....

    Så denne analysen i dag (Kingscrusher.com):

    Stillingen etter Karjakins trekk nr. 54 - Magnus (hvit) i trekket:

    Trekk 54.jpg

    Her ble IKKE b5 spilt. Hvorfor? Fordi sort springer ganske kjapt etter bondefremstøtet kunne ha hoppet inn på d4 eller e3 og forkludre opplegget.

    Stillingen to trekk senere - etter Karjakins trekk nr. 56 - Magnus i trekket:

    Trekk 56.jpg

    Karjakins stilling er helt identisk, men tårnene til Magnus har flyttet litt på seg. NÅ er tiden inne til å slå til med b5 - det avgjørende bondefremstøtet. Springeren til Karjakin kan ikke lenger sprette inn og forkludre opplegget. For en amatør som meg ser stillingene helt like ut. For Magnus: to HELT forskjellige stillinger. Fascinerende!
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg spiller altså ikke sjakk, men hvorfor flyttet ikke Karjakin kongen til F2 i trekk 28. Da måtte han jo enten kunne ta bonden på E2 ustraffet eller at de byttet av tårn og dronning og han vant en bonde. I så fall ville han jo stått 2 bønder over....

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Da kunne svart flytte tårnet til f8 og binde dronningen. Det ville blitt tårn for dronning.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Parti nr. så ut som en fredelig remis for meg. Pilen stabilt på nullpunktet. Men under overflaten et veldig spennende og skarpt parti - se Peter Svidlers oppsummering på Chess24:

    https://www.youtube.com/watch?v=Mp9IbnertCs

    Jeg så ingenting av dette da de spilte - må ha det med små mokkaskjeer, jeg.....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Parti nr. så ut som en fredelig remis for meg. Pilen stabilt på nullpunktet. Men under overflaten et veldig spennende og skarpt parti - se Peter Svidlers oppsummering på Chess24:

    https://www.youtube.com/watch?v=Mp9IbnertCs

    Jeg så ingenting av dette da de spilte - må ha det med små mokkaskjeer, jeg.....
    Det var enda en spennende kampremis. Satt med brett oppsatt og fulgte trekkene, uten computer. Og så garantert bare en brøkdel av det Svidler så. Men jeg syns sjakk blir utrolig spennende når man bare får trekkene og sitter og vurderer hva neste trekk kan være. Får bedre blikk for hvordan de setter og desarmerer problemer.

    Mandag kveld skal jeg egentlig være på et lokalt folkemøte, men det spørs ...

    Takk for link!

    (Strålende gjennomgang av Svidler. Hørte ham første gang for en del år siden, da han kommenterte for ICC.)
     
    Sist redigert:

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Det 12 partiet burde kåre en vinner. altså armageddon. Ikke hurtig og lynsjakk i noe som egentlig er en vm-turnering i langsjakk. Den som har hvit må vinne for å vinne i det 12te og siste partiet for å bli verdensmester, og at det holder med remis for at svart skal vinne hvis stillingen er uavgjort før siste parti. Uendelige omkamper som ikke har noe med prinsippene i langsjakk i forhold til tidsforbruk synes iallefall jeg ikke noe om, selv om jeg synes det har vært morsomt og interessant å følge partiene så langt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det 12 partiet burde kåre en vinner. altså armageddon. Ikke hurtig og lynsjakk i noe som egentlig er en vm-turnering i langsjakk. Den som har hvit må vinne for å vinne i det 12te og siste partiet for å bli verdensmester, og at det holder med remis for at svart skal vinne hvis stillingen er uavgjort før siste parti. Uendelige omkamper som ikke har noe med prinsippene i langsjakk i forhold til tidsforbruk synes iallefall jeg ikke noe om, selv om jeg synes det har vært morsomt og interessant å følge partiene så langt.
    Fordelen med å spille hvit i langsjakk er ikke stor nok til at den er en farbar løsning. Armageddon eksisterer åpenbart kun for å faktisk få en avgjørelse dersom det fortsatt er uavgjort etter en mengde andre forsøk på å avgjøre. Tror eksempelvis Magnus ikke har veldig store problemer med å safe inn et remis dersom han vet at det er det eneste som skal til for å vinne matchen. Uavgjort er det suverent mest vanlige resultatet mellom toppspillere til tross for ganske stor ratingforskjell osv, så det er da nok "for enkelt" for den som har sort i siste parti dersom det holder å spille uavgjort for å vinne matchen,
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere VM-matcher som har stått til remis er avgjort i hurtigsjakken, før lynsjakk. Armageddon er siste utvei, og da har svart ett minutt mindre tid og remis/seier som gunstig utfall, mens hvit må vinne.

    Lite sannsynlig at det går så langt. Matchen er tolv klassiske partier (lenge var det 24, men det er for dyrt). Hurtig/lyn/armageddon er bedre enn loddtrekning.

    http://www.nytimes.com/1983/05/08/arts/chess-should-chance-decide-the-outcome-of-a-match.html
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Ja, det er sikkert gode grunner for at det der som det er. Uansett morsomt å følge med. Torstein Bae gjør det ennå mer interessant.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gønner han på med d4 i dag tro?
    Litt lei spanske åpninger nå. Blir en hard kveld for et utpreget a-menneske som var oppe 0530 i dag.

    Tvi tvi!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn