Forsterkere Sikring i hytta gikk plutselig mens forsterker sto i stand by ....

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Hytteanlegget gjorde hytta svart i dag. Påsken er jo hyggelig med stearinlys, men ekstra hyggelig når det ikke er ufrivillig....

Til saken: Har en Cambridge Azur 640A integrert forsterker som har vært trofast i mange år. I dag sto den påslått i stand-by og spilte altså ikke da sikringen i sikrinsskapet plutsel smalt ned. Har testet litt og funnet:

- ingen kontrslutning på noen utganger eller innganger, sikringen går også med alt utstyr frakoblet forsterkeren
- Ingen kortslutning i power ledning, først når forsterker settes på i stand by går sikringen i hytta.

Det rare er at dette skjedde uten at forsterkeren var i bruk, så litt pussig om det er en sikring i forsterkeren som er blåst og blitt sittende i "lukket" stilling. Men, alt kan jo skje....

Noen med tips der ute?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Er nok et overslag et sted ( dersom sikringa står når du plugger ut forsterkeren).... vanskelig å si uten tegning, men det kan godt være overslag i en kondis på nettinngangen, eller feil i strømforsyninga, som nok er aktiv siden du har en st,by- funksjon....
Er du kapabel til å åpne og sjekke sjøl??
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Er nok et overslag et sted ( dersom sikringa står når du plugger ut forsterkeren).... vanskelig å si uten tegning, men det kan godt være overslag i en kondis på nettinngangen, eller feil i strømforsyninga, som nok er aktiv siden du har en st,by- funksjon....
Er du kapabel til å åpne og sjekke sjøl??
Høres sansynlig ut. Ja, har litt peiling, men ikke lyst til å ta komponenter løs fra PCB eller lodde ut noe - men åpner gjerne og tar en titt. Hva bør jeg se etter?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tænker et eller andet sted, at HiFi-nørder er sjove, for hvis ikke du har separat fase/installation til dit anlæg,
Hvad er så grunden til, at du tror, det er dit HiFi, der er årsagen??
Måske konen havde gang i komfur/vaskemaskine/kaffemaskine på en gang, og det var dråben?? :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at du enten har forsterkeren på egen kurs, eller evt har sjekket andre ting på samme kurs? Det er såpass innlysende at jeg ikke nevnte det engang..
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Du har vel flere kurser i hytta?
Om alt (alle kurser) går i svart om du har flere kurser er det vel en jordfeil - og en felles jordfeilbryter som kopler ut?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Det er som jeg prøvde forklare under kun 1 sikring som går i sikringsskapet, altså ikke alle kurser, og det er den kursen forsterkeren er koblet på. Ja, det er flere andre apparater på samme kurs og ingen av disse var på og ingen av disse har noe med denne feilen og gjøre, fordi; sikringen går straks jeg skrur forsterkeren på. Andre apparater on/off på samme kurs tar ikke sikringn. Dette er testet 8 ganger og det er power on (eller stand by on) på Azuren som trigger utfallet. Kaffemaskiner, koner eller annet er ikke involvert i feilen :)
Så da følger jeg rådet og skrur den opp og ser etter brente komponenter, og lukter meg fram
Om noen visste hva som vanligvis brenner/trigger slike feil er jeg åpen for gode råd....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
:)
Det er mao forsterkeren som er problemet.
Det du kan se etter er brentekomponenter, men det er en svært begrenset metode for feilsøking. Uansett regner jeg med at utvalget av motstander, kondensatorer og eventuelle halvledere er forholdsvis begrenset på hytta.
Du har kanskje en sikring?

Hva som får slikt til å gå kan være så mangt.
En komponent som er dårlig, en uheldig konstruksjon, overoppheting/varmgang, da gjerne som et resultat av foran nevnte årsaker....

Du får derved ikke gjort noe med saken uansett, hvis det da ikke er en sikring av lagerført type?
Fortsatt god påske.
:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Leste raskt.......
Sikringen i forsterkeren må være ok siden sikringen i skapet går. Eller veldig robust?
Ta med deg forsterkeren til byen etter påske.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Takk for gode råd. Ja, utvalget av komponenter her på hytta er meget begrenset...ikke fikk jeg av lokket heller, har ikke verktøy for denne slags skruer, se bildet. Hva trenges her?
Bare litt pussig hvordan denne feilen oppsto, jeg brukte ikke forsterkeren, den hadde stått ubrukt i stand by et par timer da det plutselig smalt ned en kurs i sikringsskapet.
Men, kanskje på tide å selge denne som deler til en loddebolt-skarping her på forum og heller skaffe noe annet?
 

Vedlegg

Topp Bunn