Alt til hus og bolig Sikring av løsblokker etter utsprenging

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Naboen på nedsiden har sprengt ut tomta si for å gjøre plass til parkering. Det innebærer at høyden fra tomtegrensen har økt fra 1,5-2m til ca 5m, og fjellet har store sprekker på kryss og tvers. Fjellet har alltid hatt noen sprukne blokker, men har ligget der i 40 år siden forrige utsprenging uten problemer, men nå etter ytterligere utsprenging, er "løsblokkene" mer synlige enn noengang. Det ser ikke ut som sprengingsfirmaet planlegger å sikre da de har forlatt stedet.

Så spørsmålet er om foreligger noen lovtekster, bransjenormer etc på dette, som jeg kan sjekke ut før jeg hører med nabo og kommune?

Kjedelig om jeg må sikre pga naboens utsprenging, eller får skylda om ei blokk raser ut om 10 år, eller i verste fall om det skjer personskader! Noen som kan hjelpe?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.456
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Ta en prat med kommunenes tekniske eller bygningsavdeling. De må jo ha godkjent dette arbeidet og da bør de jo ha gjort seg tanker om dette. Det vil jo være helt urimelig om du skal måtte koste sikring av skrenten. Som et minstekrav burde det legges inn en servitutt som gir naboen ansvaret for framtidig sikring eller erstatningsansvar.

En annen aktør du kan ta en prat med er forsikringsselskapet som har din husforsikring. De vil helt sikkert ikke se med blide øyne på at de kan komme til å måtte ta en framtidig erstatningsutbetaling.

Jeg går ut fra at denne skråningen ligger på naboens tomt, dvs at tomtegrensen ligger oppe på det nivået der ditt hus ligger og ikke på nedsiden av skråningen. Hvis tomtegrensen ligger nedfor skråningen må jo det bety at naboen har sprengt bort deler av din tomt. Og da er det jo et spørsmål om hva dere var blitt enige om før arbeidet ble igangsatt.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Takk for responsen. Det er ikke snakk om en skråning, men loddrett rett ned nøyaktig på tomtegrensen.

Jeg skal ta en tlf til kommunen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det kunne nesten høres ut som vi er naboer, jeg skal ha en skjæring på 2m nær tomtegrensen mot min nabo så total høydeforskjell blir ca 4,5 meter.

Nå er det naboen og ikke sprengningsfirmaet som har ansvaret for å sikre tomta så du kan jo spørre han om hva han har tenkt.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Hehe... kanskje det om du holder til i en liten sørlandsby.

Fikk ikke ringt kommunen idag; prøver igjen imorgen.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Fikk ringt kommunen igår; tror ikke de har helt kontroll. Jeg skal høre med naboen hvordan de ser på saken; det ligger noen få føringer i grannelova.
 
Topp Bunn