Sikkert litt dumme spørsmål, men men....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har en usb-dac med som tar inn signal via et sett rca (cd-spiller), en usb (pc) og en spdif...
Har også en annen dac som tar inn signal fra cd-spiller via coax.
Spørsmål: Kan jeg kjøre signal fra en kilde, f x SB eller Sonos, via en coax-kabel, mens jeg bruker spdif inn på usb-dac`en?
Evt hvorfor ikke?
Og hvilke muligheter har jeg til å løse den utfordringen?

mvh
Proffen
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
S/PDIF er overføringsprotokollen, den kan være både optisk og coax. Så det er litt uklart mtp inngangene dine. SB touch har både optisk og coax utgang.
Hvis DAC'en din har inngangsvelge så skal det ikke være noen grunn til at du kan bruke denne ene DAC'en til både CD og SB
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
stejorge skrev:
S/PDIF er overføringsprotokollen, den kan være både optisk og coax. Så det er litt uklart mtp inngangene dine. SB touch har både optisk og coax utgang.
Hvis DAC'en din har inngangsvelge så skal det ikke være noen grunn til at du kan bruke denne ene DAC'en til både CD og SB
Den beste dac`en, som er koblet sammen med cd-spilleren, er av typen DIY, og ville vært krøkkete å drive på å endre innstillinger ved skifte av kilde. Den blir derfor stående som den står.

Usb-dac`en, derimot, kan ta i mot både analoge (rca) og digitale signaler. Tar den imot digitale signaler, kan jeg switche mellom usb og spdif med en vippebryter på fronten... Er bare nyfiken på om jeg kan kjøre en enkel coax inn på spdif-inngangen bak på usb-dac`en...

Er vel strengt tatt bare å prøve seg frem, eller kan det gå veldig galt?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bare hyggelig hvis jeg kan bidra.

Den eldste sønnen min har for øvrig kjøpt seg en digital svitsj - slik at han kan kjøre samtlige signaler fra alle de digitale kildene han etterhvert har fått - CD, Blu-Ray, digital-TV etc. etc. - inn på én og samme DAC. Hvis jeg ikke husker feil, kan han velge digital inngang via fjernkontroll - men det må jeg sjekke hvis det skulle være av interesse.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Om ikke jeg har direkte "bruk" for linken, kanskje andre har.

Jeg skal uansett også benytte meg av head-ampen i usb-dac`en, og signalet fra hovedkilden, cd-spilleren, kjøres via rca-kabler, og går vel dermed strengt tatt ikke gjennom dac`en på samme måte som digitale signaler...?

mvh
Proffen
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nei, signalene fra CDspilleren behandles ikke digitalt i hodetelefon-DACen din - og det hadde kan hende vært et poeng. Hvis du har koblet direkte fra CDspiller til hodetelefon-DACen, gjør for øvrig ikke den andre DACen noe særlig nytte for seg heller når du skal bruke hodetelefoner.

Jeg får ikke tak i sønnen min nå i kveld, men fant en link til en digital svitsj som jeg fikk av en av mine hifi-venner: http://www.inday.com/da4x/da4x.htm Jeg tror det var denne jeg tipset sønnen min om - men det er rundt to år siden nå, så jeg er ikke helt sikker.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ulf-B skrev:
Nei, signalene fra CDspilleren behandles ikke digitalt i hodetelefon-DACen din - og det hadde kan hende vært et poeng. Hvis du har koblet direkte fra CDspiller til hodetelefon-DACen, gjør for øvrig ikke den andre DACen noe særlig nytte for seg heller når du skal bruke hodetelefoner.

Jeg får ikke tak i sønnen min nå i kveld, men fant en link til en digital svitsj som jeg fikk av en av mine hifi-venner: http://www.inday.com/da4x/da4x.htm Jeg tror det var denne jeg tipset sønnen min om - men det er rundt to år siden nå, så jeg er ikke helt sikker.
Sant nok mht "den andre dacen" som ikke gjør så mye nytte for seg når jeg lytter i hodetlf, men det funker likevel overraskende bra. Savner i alle fall ikke umiddelbart noen dac i kjeden, men skal nok prøve meg litt frem etterhvert.

Takk for link!

mvh
Proffen
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du har jo en ganske oppegående CDspiller, da. Hvis hodetelefonforsterker-DACen din har allrighte analoge kvaliteter, burde du kunne leve ganske godt med den løsningen du har.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ulf-B skrev:
Du har jo en ganske oppegående CDspiller, da. Hvis hodetelefonforsterker-DACen din har allrighte analoge kvaliteter, burde du kunne leve ganske godt med den løsningen du har.
Til prisen tror jeg en skal slite med å finne noe som overgår den kombinasjonen, ja... ;D
Er jo litt (men bare litt) nyfiken på å teste ut et godt gammelt Sony-drivverk i oppsettet, men er slett ikke sikker på at Coplanden får reisepass av den grunn...

mvh
Proffen
 
Topp Bunn