Signalledning filter

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
line-level-attenuators-reduce-noise-minidsp[1].jpg
line-level-attenuators-reduce-noise-minidsp[1].jpg Jeg har kjøpt en MiniDSP 4x10. I den forbindelse leste jeg litt om den på nettet. Kom over en reportasje hvor det blir opplyst at det blir litt sus med minidsp koblet til. Han skriver at hans egne høytalere har 100 db+ i følsomhet, og med å bruke -15 db filtere (som på bilde ) blir støy / sus så og si helt borte. Han må helt bort til høyttaler for å høre. Jeg lurer på om noen vet hvordan de er bygd opp innvendig. Er det bare - 15 db, eller er det noe annet filter i tillegg. Ser det står 600 ohm, men forstår ikke betydningen.
På et preamp kit jeg har er det beskrevet i manualen hvordan man kan dempe 10 db, legger ved 2 bilder fra manualen. Hvis dette er enkelt å lage selv, kunne jeg tenke meg å lodde dette direkte på kabelen. Dette fordi minidsp har Phenix skru tilkobling og ikke xlr ut. Skal disse brukes blir det mange kobblinger mellom dsp og forsterker. Håper noen sitter på noe informasjon.
line-level-attenuators-reduce-noise-minidsp[1].jpg
line-level-attenuators-reduce-noise-minidsp[1].jpg
 

Vedlegg

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Dette er ikke filtre, det er dempeledd. Muligens impedanskorrigerte av H eller pi type.
Men her er det vel to forskjellige bruksområder:
1. Ut av MiniDSP for å få lavere signal (og dermed også lavere støy)
2. Inn på preamp (som har oldies style gain-struktur)
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Hei !

Forstår jeg deg sånn at disse er like, men brukt på forskjeldige steder. ( ene -10 db og andre - 15 db )
Du skriver lavere signal og dermed lavere støy, men på et tidspunkt øker man signalet igjen, ved å skru volum mer opp. Man vil jo ha lyden like høyt som før. Er effekten av disse på sus kun når lyden er av / veldig lav ?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Greia her er at hifi-verden på 70-80 tallet opererte på ganske lavt nivå (-12 dBv). Det var nivået fra tunere, båndspillere, RIAA-forstkerere osv. Så kom digital med CD i 1983. CD har teknisk sett et dynamikkområde større enn 90 dB. For at dette ikke skal drukne i støy dro man opp analoge nivåer til +6 dBv. Skikkelig mis-match med old school, altså. Men den eneste måten å preservere det nye dynamikkområdet.

Derfor har du anbefalinger som du lenker til for din rør-preamp for å trekke nivået fra digitale kilder (D/A-utganger) ned til rundt -12 dBv. Da matcher digital med RIAA og andre "gamle" analoge kilder. Også mhp dynamikkområde.

Det samme gjelder også ut fra MiniDSP, for å oppnå det dynamikkområdet som digital tilbyr er utgangsnivået fra DAC typisk +6 dBv. Hvis du kjører dette rett i en effektforsterker uten dempeledd er kanskje nivået for høyt og dermed også bakgrunnsstøyen for høy. Et dempeledd mellom MiniDSP og effektforsterker fikser dette. Ikke helt ideelt, men det funker.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Ooops, blingsa ett par dB der. -10 dBv var "de facto" analog nivå i hifi-industrien før CD'en kom.
 
Topp Bunn