signalkabler som sitter for tett?

K

Kafka

Gjest
signalkabler

Hvordan er det når metallet på kontaktene på signalkablene treffer hverandre bakpå forforsterkeren min?
Med enkelte signalkabler er omkretsen såvidt stor at plussen og minusen kommer borti hverandre rent fysisk ved inngangen til forforsterkeren. Vil det påvirke signalet? Når jeg spiller virker alt å være ok, men jeg er skeptisk til at metall møter metall slik.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg går ut fra at det er RCA-kabler det gjelder. På en RCA-kabel er senterlederen pluss og hylse/skjerm minus, og så har du en sånn kabel pr kanal fra kilde til forforsterker og videre fra forforsterker til effektforsterker. Vanligvis går minusleder for alle kanaler enten rett til felles chassisjord på innsiden av boksen, eller til et punkt med signaljord på kretskortet inni. Derfor gjør det ikke så mye om de kontaktene berører hverandre på utsiden heller. Men personlig ville jeg nok valgt kabler med mindre kontakter, sånn at ting ikke blir stående i mekanisk spenn bakpå der.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er vel minusene som kommer i kontakt med hverandre? Og ettersom minus-L = jord = minus-R, skjer det ikke noe om det blir kontakt. For å øke nattesøvnfaktoren kan du prøve å klemme et stykke papir mellom kontaktene. Du skal ikke høre noen forskjell - men da er du helt sikker.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hva slags plugger er det snakk om? RCA, XLR?

"Plussen og minusen" kan umulig komme borti hverandre, ettersom disse ligger skjermet i selve kontakten. Det jeg regner med du mener, er at kappen på kontaktene berører hverandre?
I så fall har ikke dette noen betydning. Spill ivei!
 
K

Kafka

Gjest
Ja, riktig, det er kappen på kontaktene som berører hverandre. Det er RCA-kabler det snakk om.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja, riktig, det er kappen på kontaktene som berører hverandre. Det er RCA-kabler det snakk om.
Da er det som Asbjørn sier ovenfor - og som jeg også har forsøkt å få frem - at siden alle kappene er minus (= signaljord), og systemet har et felles kontaktpunkt for signaljord ett eller annet sted, spiller det ingen rolle om det blir signaljordkontakt i pluggene eller om denne kontakten oppstår et annet sted.

PS: Men jeg er enig med Asbjørn m.h.t. mekanisk påkjenning - du bør ikke ha plugger som utsetter kontaktene for spenninger.
 
K

Kafka

Gjest
Ok, det høres bra ut, og jeg skal følge rådene her. Takk for god informasjon, nå sover jeg nok litt bedre.
 
Topp Bunn