Signalkabler med varm lydsignatur?

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Noen forslag til kabler med "varm" lydsignatur?

Kunne tenkt meg mer varme oppover..

Mvh
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Noen forslag til kabler med "varm" lydsignatur?

Kunne tenkt meg mer varme oppover..

Mvh

kjør eq eller legg en trafo i mellom

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana]Model CI-2RR

[/FONT]http://www.jensen-transformers.com/ci2rr.html[FONT=Helvetica, Arial, Verdana][/FONT]
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Van den Hul, Audioqest ,Monster er alle varme i lyden, men du mister også litt hurtighet/plutselihet ( :) )i lyden .
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
;)

Vet ikke om de selger disse nå.
Rosa, triple shielded signalkabler fra Biltema med meget god skjerming.


Mvh Roar
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Generelt tror jeg du ikke skal forvente deg for mye endring ved å bytte signalkabler. Joda, det kan være hørbare forskjeller, men de er veldig små. Andre ting er viktigere.

Jeg er heller ikke helt sikker på hva du mener med "varme oppover". "Varm lyd" betyr vanligvis tilstrekkelig nivå i mellombass/grunntoneområdet (ca 200-500 Hz) og ikke for mye nivå i øvre mellomtone/presensområdet (3000-6000 Hz). Avvik i høyere frekvenser enn det oppleves annerledes, f eks mer eller mindre "rom" og "luft". Forskjellene mellom signalkabler gjør seg stort sett gjeldende aller øverst, så det er i beste/verste fall små endringer i opplevd "luftighet" du får ved å bytte signalkabler snarere enn nevneverdige endringer i "varme".

Noen av de tingene som kan gi et litt kjølig inntrykk er kansellering mellom direktelyd og lyd reflektert via gulvet på gulvstående høyttalere, ujevn spredning i overgangen mellomtone/diskant hvis delefrekvensen er satt litt høyt, manglende dynamiske evner i mellombassen pga lite membranareal, osv. Jeg ville slengt et par saueskinn på gulvet i refleksjonspunktene og hørt hva som skjedde. Neste steg er å prøve en eq som du faktisk kan gjøre noe med. :)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg er helt enig Asbjørn, og egentlig skeptisk til hvor mye kabler kan gjøre..
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Går ut fra at det er signal kabler det er snakk om og ikke høytalerkabel..


Van den Hul : har selv D-102-3 signal som virker være litt var eller har en litt smuud og behagelig mellomtone og diskant.
Det er sammenlignet med noen nye BetterCables analog kabel som virket være noe livlig i toppen.
Brukt i dedikert analog signal linje for musikk.

Av brukeromtale og kjent Doxa stil, kan Doxa sine kabler passe en varm klang beskrivelse.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hmmm, hvorfor sier ingen noe om hvilket utstyr alle disse kabelanbefalingene er testet med?

Det er ganske stor forskjell på hva som skjer f eks i overføringen mellom en passiv preamp og en minimalistisk effektforsterker med lav inngangsimpedans, og det som skjer i overføringen mellom en typisk CD-spiller og en normal pre med 50-100 kOhm inngangsimpedans. En kabel som tilfører en bestemt lydsignatur i det ene tilfellet kan låte klin likt med alle andre kabler i det andre.

Med all mulig respekt: Det er tilnærmet meningsløst å si at en signalkabel "låter slik og sånn" uten å si noe om hva som var koblet til i hver ende.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Hmmm, hvorfor sier ingen noe om hvilket utstyr alle disse kabelanbefalingene er testet med?

Det er ganske stor forskjell på hva som skjer f eks i overføringen mellom en passiv preamp og en minimalistisk effektforsterker med lav inngangsimpedans, og det som skjer i overføringen mellom en typisk CD-spiller og en normal pre med 50-100 kOhm inngangsimpedans. En kabel som tilfører en bestemt lydsignatur i det ene tilfellet kan låte klin likt med alle andre kabler i det andre.

Med all mulig respekt: Det er tilnærmet meningsløst å si at en signalkabel "låter slik og sånn" uten å si noe om hva som var koblet til i hver ende.

Cambridge Audio azur 751DB via den analoge stereo utgangen ( cd og ekstern hardisk ) - Her i mellom er da Van den hul v/s BetterCables kommer inn - Doxa Pre 012 i passiv innpakning - Doxa 140 med Lauvland ekspeimentel 72/73 oppgradering - Doxa 8-1

Ymse musikk fra dunk dunk til vokal som gir en frysninger til avkledd auqustisk musikk med en liten dersj eldre metallica.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er helt enig Asbjørn, og egentlig skeptisk til hvor mye kabler kan gjøre..
Det er egentlig bare tull å hive seg ut på diskusjoner ang. dette, men jeg er ikke like kategorisk enig med Asbjørn som det du er, Sandli1. Selvsagt kan man gjøre andre inngrep, men gitt at man vil ha det man har, utenom signalkabler - hva så? Jeg fikk den forandringen som jeg var ute etter i mitt oppsett. Det er jeg rimelig overbevist om at andre også kan få til.

Til trådstarter; jeg ser at andre allerede har foreslått det samme som jeg skulle - hvis du ikke har prøvd Black Magic, så gjør det. Jeg har ikke hørt deres siste nyvinninger, men Revelation og Giant er knallgode kabler. For stive og kraftige til mine ( vektmessig ) beskjedne komponenter, dessverre. Lykke til med utprøving!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har forresten Black Magic Revelation balanserte signalkabler jeg også, ett par med forgylte og ett med rhodiumbelagte Furutech-kontakter. Fem meters strekk fra DEQX HDP4 til Hypex UcD monoblokker, 100 ohm utgangsimpedans og 100 kOhm inngangsimpedans om jeg ikke husker feil.

De kablene låter eksakt likt som de rimelige Supra EFF-I signalkablene jeg hadde fra tidligere, og eksakt likt med alle andre signalkabler jeg har prøvd på de strekkene. Endret ikke klangbalansen i anlegget en tøddel. De ble kjøpt mens jeg ennå trodde på "gode" råd fra Fidelity og lignende steder. Har ikke sett noen grunn til å bytte dem ut, ettersom de står der og er passe lange, men min erfaring leder til et litt annet råd: Spar pengene til noe annet.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kabler er eq ...I mindre grad om de er rett konstruert..Men for de som ikke sitter med dsp og slike ting kan en kabel gjøre en forskjell... At det er forskjeller på kabler er en etablert sannhet..Hvor mye forskjellene består i og om det skal koste penger er noe annet... Kabler er uansett siste touch, det er ikke der en legger penger for å finne hovedforandringer i anlegget..
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg er helt enig Asbjørn, og egentlig skeptisk til hvor mye kabler kan gjøre..
Hvorfor startet du en tråd hvor du etterspør kabler med varm lydsignatur?
Denne har jeg ventet på sirant !

Jeg ønsker forslag fra andre.

Har testet ut en Van Den Hul kabel (noen dager), synes det ble noe "mørkere/varmere"..
Forventer ikke total forandring ved bytte av kabler btw.

Mvh
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
VdH har kabler som går "begge veier". Men hva som menes med "varm signatur" vet jeg egentlig ikke, for å være helt ærlig. Kanskje "mykt" er mer dekkende???
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
VdH har kabler som går "begge veier". Men hva som menes med "varm signatur" vet jeg egentlig ikke, for å være helt ærlig. Kanskje "mykt" er mer dekkende???
Mykt/mykere er kanskje bedre ja :)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Hva er det som gjør at en noen kabler låter "varmt" og andre "lyst". Det er vel enten sølv eller kobber strømmen går igjennom?
Selv har jeg testet billige kabler (25kr/m) mot dyre (10000kr) og jeg hørte ingen forskjell. Det blir vel litt som å tro at fuktighetskremen fra Dior gir en mye finere hud enn den billige fra dagligvarebutikken til 20kr (samme innhold).
Mulig det er teoretisk og målbart, men tror ikke det er hørbart. Hører man forskjell er det antakelig fordi man vil eller noen har sagt at lyden endrer seg og da hører man det som har blitt sagt om kabelen. Direkte eller indirekte påvirkning.
Jeg hadde Nordost white lightning 2x2m og kjøpte billige 25kr/m 2x2m. Ingen forskjell. Lyttet med Nordost i lang periode.
HUFFFF! Overlat heller svar til de som faktisk HØRER og kan anbefale trådstarter det han etterspør!
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Sølv er mykt:) Kanskje ikke så varmt, men mykt er det ihvertfall.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har tidligere gått meg vill i kabeljungelen i søken på den optimale lyd.
Vi leser til stadighet om kabler som er bedre enn de vi allerede har.
Er de virkelig så mye bedre?

Bedre oppløsning og varmere lyd fra en ledningstump eller nå hva det skal være er hva de lover.
Hvor mye varme er det mulig å få ut av kabler?
Ikke vet jeg, men den varmen jeg får er fra peisen og andre varmekilder.
Er vi musikknerder lett påvirkelige eller er vi bare dumme?
Etterhvert som jeg har fått bedre råd og bedre anlegg har kabler blitt mindre og mindre viktig for meg.
I dag har jeg metervare av billigste sort og musikken som vi alle er så glad i svinger i aller høyeste grad.

Spill musikk og kos dere med de ledningene dere har!
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jeg fikk en viablue signalkabel av en her på forumet ogjeg må ihvertfall påstå at den spiller atskillig varmere enn min andre "anstendige" signalkabel i rent sølv. Viablue kabelen er av sølvforgylt kopper. Men etter min mening er det gjerne bedre med enten bare sølv eller bare kopper. Tror jeg, ihvertfall ut i fra de erfaringer jeg har. Sølv og kopper har forskjellige lydmessige karakteristikker.

Så mye forskjell i fra billige til dyrere kabler av kopper har ikke nødvendigvis hørt så utrolig stor forkjell på enda. Men det kan være den dag kommer.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Van den Hul, Audioqest ,Monster er alle varme i lyden, men du mister også litt hurtighet/plutselihet ( :) )i lyden .
hehe seriøst? varm lyd fra signalkablene men mister hurtighet hehehehehehe
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Signalkabler med varm lydsignatur må nødvendigvis være en kabel som demper høye frekvenser, altså en kabel som fungerer som et lavpass filter. Skal vi være behjelpelige til å lage et slik filter må du finne ut av ved hvilke frekvens du vil dempe. Dette kan du gjøre ved bruk av signakgenerator som du finner som app.

Kanskje det letteste likevel er å koble ut diskanten på høyttalerne for å se om du får ønsket effekt?!;)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Syns Audioquest er noe av det mest "fyldige" av sitt slag. Tester man den mot f.eks SILK (pmaudio), så burde man kunne høre en relativt grei forskjell, spesielt om man har høyttalere som er litt aggresive i mellomtone/topp registeret. Diskanten er vel ofte ikke den som har den skarpe lyden, men mellomtona. Etter hva jeg husker så er summetona på telefon rundt 800hz, og folk tenker jo på det som "diskant" :p.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Kalde, varme, harde, bløte, hurtige, basstunge, åpne, lukkede, - det finnes visst ingen grenser for hvor mye disse ledningssstumpene skal greie.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.470
Torget vurderinger
1
For hver frognertier du legger på får du en ny add-ons, siste jeg hørte om i Horten var den som gjorde kabelen så kjapp at den motvirket stående bølger i rommet :cool:
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Hehe, keep it coming guys!

Har forresten kjøpt både nye signal- og høyttalerkabler siden jeg startet tråden.
Så nå er det dyrere kabler på "lageret", enn det er i anlegget

Har forresten ikke hatt bedre lyd..
 
Topp Bunn