Signalkabel for platespiller

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg holder på med et lite prosjekt, og lurer på den ideelle kabling mellom platespiller og stepup/riaa.
Skal i hovedsak benyttes med en gammel Ortofon MC30 super og T20 stepup.

Jeg har en bit av en kabel av type Supra dual som er en:
The Supra Dual Design Supra Dual is designed for noise immunity and for best musical performance. The Semi-balanced connection configuration enhances the immunity to electro-magnetic interference. It means that the screens are connected to earth at only one end of the cable, so there is no signal through the screens, but they serve only as screens. The earth connection is at the end where the marking text starts. Connect the earthed end to the sorce device. Besides the good shielding properties of the Aluminum foil, the cores are symmetrically twisted to avoid the magnetic pickup. The Dual cable is a fast interconnect of low capacitance. Supra Dual is insulated with PE (Polyethylene) which makes only 52 pF/m and makes the propagation velocity to 66% of the speed of light.

Denne kabelen er uten plugger. Kabelen har lav kapasitans, og antar at dette er en god kabel til platespiller.
Kommentarer om Nordost og lignende kan tas i andre tråder!

Hvordan skal jeg koble dette?

Hvor skal skjermen tilkobles? til platespiller og plugg? Bare platespiller? Bare plugg?
Egen jordingsleder til platespiller?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde akkurat en runde med spørsmål og svar i forbindelse med kjøp av 'DIN'-stikk på eBay. Selgeren (duo-phonic?)var ganske klar på at han ikke anbefalte å koble skjermen sammen med 'retur'-lederen som er vanlig på pseudobalanserte linjesignaler. Han anbefalte å kun koble den til senterpinnen i 'DIN'-pluggen. Deretter mente han det var greit å la den være uterminert i RIAA-enden og trekke en separat jordleder til jordskruen, eventuelt å koble RIAA-enden av skjermene til jorskruen.

Noe å tenke på for alle som bruker vanlige signalkabler mellom platespiller og RIAA der det er phonoutganger på platespilleren?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Gode forslag til MYKE kabler for bruk med MM PU? (Mellom spiller og RIAA)

(Har brukt Belden profibus 3079a i en annen sammenheng, men de blir for stive i det nye oppsettet.)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.429
Antall liker
17.136
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Hva er de optimale (vet det er et dumt begrep) spesifikasjoner og verdier for en slik signalkabel?
Eller - skrevet på en annen måte - hvilke grunnleggende retningslinjer bør man følge ved DIY?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Generelt sett skulle den vel ha lav kapasitans… (Jeg snakker MM her)

Det er i det minste det jeg er på jakt etter. Beldenkabelen var fin der, men altså altfor stiv.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg lurer fælt på en der heter 428 Phono med vinklet DIN, på Ebay, søk litt.....han der lager de bor i Hellas, nettsiden er back-promo.co.uk, han har flere varianter.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Enig med Rudi;Oyade er bra, BlackMagic Revelation er også bra ( men steike stiv ) - men her hos meg, er Nordost Frey best.
 
Topp Bunn