Høyttalere Shit happens - and something good too: Buchardt S400 på vei.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Som overskriften antyder: Dagen startet med en skikkelig "shit happens". Jeg fikk endelig bestillt Neutric overganger (XLR-RCA) slik at jeg kunne få prøvd det nye (brukte) effekttrinnet. I det effektrinnet ble startet, sa det bare brumm, brumm og atter brumm. Fuck! Åpnet lokket, og fant ut at inngangstransistorene som var montert på en plate hadde løsnet fra printet. Helt sikkert postvesenets skumping og forsåvidt en litt lettvindt løsning av forsterkerkonstruktøren kanskje. Anyway - shit happens. Gjerne dobbelt opp også. Koblet inn et annet effekttrinn, og oppdaget at basselementene i ene AE-høyttaleren skurret. Dobbelshit! Brent spole sikkert. 20 år gammel høyttaler. Blir sikkert knot å få tak i nye elementer/få dem skikkelig overhalt.

Vel: Jeg kunne bannet og stekt hele kvelden - til ingen eller liten nytte. Både effekttrinn og høyttalere er kjøpt brukt, så de veldig store verdiene er det ikke snakk om. Eller til å leve med om man får summet seg litt. Vi får fikse, og se. Ta tiden til hjelp. Kjente dog at jeg hadde behov for en opptur. Jeg hadde allerede lest mangt og meget om en annen høyttaler som virket veldig interessant: Buchardt S-400.

Så dermed gav jeg meg selv en liten gave i all elendet: Et par S-400 i Smoked Oak er bestillt. Tenkte denne tråden kunne bli en inntrykkstråd når de kommer. Blir spennende å se om EAR røreffekttrinnet på 32wpc/klasse A er midt i blinken, eller om et fikset effekttrinn etterhvert får æren av å dra lasset. Eller ingen av delene. Uansett har og kjenner jeg på et behov for å ha et par gode høyttalere i sving - og er redd for at det vil ta tid å få fikset AE-2ene. Dermed gleder jeg meg til S-400ene ankommer.

S-400.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Til lykke. Får store ovasjoner mange steder de.
Eks her

 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja, Zero Fidelitys omtale var vel medvirkende til at jeg turde å bestille dem. Løsningen med returrett er dog en god sikkerhetsventil hvis det skulle være helt feil - men sitter med en mistanke om at de blir stående... :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.883
Antall liker
13.878
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Grattis! Dette gleder jeg meg til å lese om :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.254
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Buchardt imponerte stort på hifimessen et tidligere år!
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Buchardt imponerte stort på hifimessen et tidligere år!
Ja, tittet på Horten-tråden fra 2017 og det virket som mange ble positivt overrasket over lyden man fikk for pengene. Det var S-300 modellen som ble stilt ut der. Fikk forresten en mail fra Buckhard i dag morges. Meldte om veldig stor interesse. Lagerbeholdningen er solgt ut, så neste batch er ikke tilgjengelig før tidlig desember/januar avhengig av finish. Ser ut til at det blir julegaven til meg selv da.:)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Grattis! Dette gleder jeg meg til å lese om :)
Ja, det blir spennende å høre dem. Jeg ser jo at S-400 ser ut til å dele mye av de samme designløsningene som Amphion Argon1. Utstyrsmessig skal de bli spennende å høre hvordan 19mm tekstildomen i waveguiden høres ut på S-400. Der bruker vel Amphion nokså konsekvent metalldomer.

Angående waveguide. Dette er vel kanskje en av de tingene potensielle kjøpere bør være oppmerksom på siden høyttalerne må bestilles og betales, og liten tilgang til demo rundtom. Jeg er nokså sikker på at det låter nokså definert og "nakent" oppover siden man får mindre reflektert lyd fra nærliggende flater. Jeg er vant med slik respons fra tidligere høyttalere - bl.a. Tannoy. Har også hørt litt på tidligere Amphion-modeller og likt de godt.

Akkurat dette er nok verdt å reflektere litt over før man smeller inn med en bestilling. Jeg antar at akkurat dette kanskje ikke er alles cup-of-tea. Sammen med aluminium bass/mellomtone tror jeg ikke dette er en utpreget "romantisk" høyttaler med koselig vintage-klang. Ser at det er noen på Gearslutz som har kjøpt inn S-400 som nærfelt monitor i studioene. Det jeg legger merke til i de få rapportene jeg har funnet hittil, er at ingen har klaget over vanskelig matching og krensenhet på utstyr. Det forteller meg at S-400 kan se ut til å være godt voicet og at man har hatt kontroll med oppbrytninger i metall mellombassen. Det lover jo veldig godt.
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Disse er steike bra! Dette her er en ny "benchmark" etter min mening. Flere høyttalerprodusenter som burde skjelve i buksa nå.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
S300 mk2 står som den beste stativeren som har vært i hus her.. sinnsykt mye godlyd for pølsepris.. og med tanke på det Zero Fidelity sir om S400 som også nylig har testet S300.. ja da er det kansje skremmende hvor god s400 vil være for mange der ute :)

Men igjen, som altid, våre ører er og blir forskjellige :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Utrolig spennende høyttaler. Konstruksjonsprinsipp som virker smart ved første øyekast. Gleder meg til å lese inntrykkene etterhvert.
 

cykelmyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2017
Innlegg
58
Antall liker
108
Sted
Silkeborg, Danmark
S400 er en spændende højttaler - især på grund af waveguiden, der minder meget om Amphion. Jeg har selv Amphion Argon 3L, som med waveguiden giver et meget bredt sweetspot, og helt utroligt præcis placering af instrumenter og vokalister i både bredden og dybden af lydbilledet. Og det gælder, uanset om man sidder i sweetspot, eller helt ude til siderne!
S400 virker som en meget velkonstrueret højttaler, og det ville være meget interessant, hvis nogen ville teste den op mod Amphion Argon 1S, der størrelsesmæssigt er næsten ens med S400, og også har passiv basenhed bagpå. Prismæssig er de også nogenlunde ens.
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Ble et par her også etter litt ventetid. Denne batch er også utsolgt, neste på nyåret.
Kom inn døra i dag.....


C60BDF3C-597F-4D16-961D-592B3616DAB3.jpg
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Tipper disse passer som hånd i hanske med kinki studio ex-m1.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Ble et par her også etter litt ventetid. Denne batch er også utsolgt, neste på nyåret.
Kom inn døra i dag.....
Spennende. Mine er også fortollet og er rett rundt hjørnet. Du/vi får gi dem litt tid med innspilling. Ellers ser det ut til at Steve Guttenberg også får et par fra denne batchen til test etterhvert. Han likte S-300 godt.:)

 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Merkelig hvor stort lydbilde de klarer å gjenskape. Fruen trodde det var de store o.b’ene som spillte.
Den waveguiden er godt kalkulert. Rett og slett imponert og enda ikke innspillt.....
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.254
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Buchardt imponerte stort på Hortensmessa i 2017!!! Grattis
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Merkelig hvor stort lydbilde de klarer å gjenskape. Fruen trodde det var de store o.b’ene som spillte.
Den waveguiden er godt kalkulert. Rett og slett imponert og enda ikke innspillt.....
Jeg fikk mine idag. Jeg skrev at jeg bestillte de i eikefiner-finish, men siden disse utgavene ikke ble tilgjengelige før litt senere på nyåret, hoppet jeg på S-400 i sort finish. Ikke mye å ta bilde av nå på kvelden, men de er nå koblet opp på litt midlertidig elektronikk for innspilling. Jeg lovet meg selv å avvente de store konklusjonene, men synes det virker lovende dette her. :)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg er allerede på det stadiet der jeg har satt på Led Zeppelin II. Selve syretesten, og jeg satte den ikke på for å teste, men rett og slett fordi jeg fikk lyst til å spille denne platen. Jeg liker disse høyttalerne allerede.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hmmm, hvor lenge må jeg holde meg? Hvor lenge må ting spilles inn? Nå spilles David Bowies The man who sold the world ganske høyt. Jeg har lekt litt med plassering og lytteposisjon. Selv med en LabGruppen effektamp svinger det skikkelig. Nei, jeg vet da neimensanten ikke jeg. Det er da ikke sånn skikkelig hifi skal være, er det det da?
20181215_215845.jpg
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Snudde mine ‘på hodet’ for å få diskanten høyere opp, synes det hjalp. Knapt 5 timer innkjørt.
Kjører en stresstest neste uke. Har bare prøvd med rør-utstyr, mye torque men lav power. Har en
inngående SS på >200 w, men det spiller p.t. meget bra på rør opptil moderate volum.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hmmm, hvor lenge må jeg holde meg? Hvor lenge må ting spilles inn? Nå spilles David Bowies The man who sold the world ganske høyt. Jeg har lekt litt med plassering og lytteposisjon. Selv med en LabGruppen effektamp svinger det skikkelig. Nei, jeg vet da neimensanten ikke jeg. Det er da ikke sånn skikkelig hifi skal være, er det det da?
Vis vedlegget 521633
Godt å se at du i allefall har ordentlige stativer til disse, for det fortjener de.

Orginal stativene var ikke det råeste jeg har vært borti, og jeg poengterte det til Mads Buchardt at han burde gjøre en liten design endring på dem. At bunnplaten er samme størrelse som topp platen gjør den serdeles ustødige, spesielt om man kjørte spikes. jeg sandfylte mine, men selv da var det ikke rare vind draget som skulle til før hele greia sto og vippet godt.. :)
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Snudde mine ‘på hodet’ for å få diskanten høyere opp, synes det hjalp. Knapt 5 timer innkjørt.
Kjører en stresstest neste uke. Har bare prøvd med rør-utstyr, mye torque men lav power. Har en
inngående SS på >200 w, men det spiller p.t. meget bra på rør opptil moderate volum.
Hei! Hva er bredden og dybden på topplate til disse stativene? Har noen som ligner og vurderer s 400 selv.
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Snudde mine ‘på hodet’ for å få diskanten høyere opp, synes det hjalp. Knapt 5 timer innkjørt.
Kjører en stresstest neste uke. Har bare prøvd med rør-utstyr, mye torque men lav power. Har en
inngående SS på >200 w, men det spiller p.t. meget bra på rør opptil moderate volum.
Hei! Hva er bredden og dybden på topplate til disse stativene? Har noen som ligner og vurderer s 400 selv.
16x16 cm
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Snudde mine ‘på hodet’ for å få diskanten høyere opp, synes det hjalp. Knapt 5 timer innkjørt.
Kjører en stresstest neste uke. Har bare prøvd med rør-utstyr, mye torque men lav power. Har en
inngående SS på >200 w, men det spiller p.t. meget bra på rør opptil moderate volum.
Hei! Hva er bredden og dybden på topplate til disse stativene? Har noen som ligner og vurderer s 400 selv.
16x16 cm
tusen takk!
 

JFR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2017
Innlegg
169
Antall liker
114
Ja til flere bilder!:cool:
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Godt å se at du i allefall har ordentlige stativer til disse, for det fortjener de.

Orginal stativene var ikke det råeste jeg har vært borti, og jeg poengterte det til Mads Buchardt at han burde gjøre en liten design endring på dem. At bunnplaten er samme størrelse som topp platen gjør den serdeles ustødige, spesielt om man kjørte spikes. jeg sandfylte mine, men selv da var det ikke rare vind draget som skulle til før hele greia sto og vippet godt.. :)
Ja, jeg vil mene at man bør koste på seg noen gode og solide stativer til disse høyttalerne. Må selvsagt fylles med sand eller noe annet passende. Uten å forskutere for mye enda, tegner det seg et bilde av en veldefinert og velbalansert bassgjengivelse som kan tenkes å lide på for pinglete stativer. Uansett; dette er spennende. Jeg liker godt hva jeg hører allerede, og ser ikke for meg å benytte meg av returretten :)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tenkte lenge at nå må jeg skrive litt mer om disse høyttalerne. Men det er vrient å finne rette ord på noe så komplekst, men hvis vi holder oss til det enkle:

Jeg burde vært i seng for mange timer siden. Jeg registrerer at det er jeg ikke. Jeg spiller musikk i stedet.

Så: Hvordan er dette da? Jeg har jo hørt at man bør spille disse høyttalerne inn. Mads Buchardt presiserer også det. Selv har jeg vært litt småsjuk med feber og forkjølelse de siste dagene, men nå begynner det å slippe. Har ikke blitt så mye spilling de siste dagene, men i kveld logger jeg noen timer.

For å påskynde prosessen (neida - det bare ble sånn - disse høyttalerne nærmest ber om å vri opp volumet. Her har Buchardt laget innspillinsvillig høyttaler ;) ), har jeg logget litt SPL i lytteposisjon her i kveld. Koser meg med Goldfrapps Supernature på delvis repeat. Dette er vel hva man kan kalle EDM eller noe slikt. Passe komprimert og rimelig basstungt. 90-95dBC i lytteposisjon (2,5m fra ht) låter midt i blinken. Logget 99dBC/peak, men da flatet det nok litt ut dynamisk og jeg så ikke noe stort poeng i skru mer opp. Det sagt: Ikke noen form for skjærende knust glass eller andre grimasfremkallende ulyder. Hva skal man si? 95dBC peak i lytteposisjon på komprimert EDM uten noen form for øretretthet eller andre uhumskheter. Jeg har allerede noen timer med 90dBC+. Bassen holder fint følge (Selv om den nok er noe avrundet helt der nede når volumet bikker 95+). Bare kos selv med midt-på-treèt elektronikk.

Dette var bare en bitteliten teaser/forhåndsinnblikk i mitt bekjentskap til Buchardt S400. Jeg forstår mer og mer hvor balansert og sammensatt disse høyttalerne er. Det er mer å fortelle, men akkurat nå kan jeg bekrefte at dette låter helt supert på EDM/elektronica med 90-95dBC i lytteposisjon (2,5/3m). Hele natten om så er. Glem slitsom diskant og øretretthet. Skal du spille høyere ,så får du kjøpe noe Funktion One eller noe slikt.

:)
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Tillykke med høytalerne, bra for en Danske som mig, at høre at ikke all now how, på høytaler fronten, er gået tabt for den nye generation av konstruktører der hjemme.

Mvh og fortsatt god jul
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tillykke med høytalerne, bra for en Danske som mig, at høre at ikke all now how, på høytaler fronten, er gået tabt for den nye generation av konstruktører der hjemme.

Mvh og fortsatt god jul
Takk for det.:)

Jeg tror jeg kan konstatere at den fine kunsten med å lage gode høyttalere fortsatt er tilstede i nabolandet Danmark. Jo flere timer jeg får med S400 fra Buchardt Audio, jo mer forstår jeg hvor godt sammensatt disse høyttalerne er. Desto verre å forsøke å beskrive eller forklare, fordi mye synes å skje på det subtile plan. Det er relativt enkelt å måle SPL og si noe om hvor høyt man realistisk kan spille. Det er mye mer vrient å forklare alt det andre... ;)

Jeg kunne kanskje forsøkt å beskrive lyden og forsøke å henge dette på konstruksjonsdetaljene, men akkurat der vil jeg heller henvise til de testene som finnes på Youtube. Da er det kanskje like artig og forklarende om jeg forteller om dagens lytteøkt, og hvordan den tok form?

Det er jo jul og selskaper. Hodet er allerede fullt av lyd. Kommer hjem. Ikke utpreget lyst eller behov for musikk. Stillhet er helt greit. Men jekker en øl og myser i samlingen. Hva har jeg lyst å spille i kveld? Blar forbi den ene anerkjente artisten etter den andre. Stopper med Sixteen Horsepower - Sackeloth `n Ashes. Dette er ikke audiofilt godteri. Det er også rimelig langt fra EDM og elektronica. De som kjenner til David Eugene Edwards vet at dette er rimelig intense saker. Dette er julemusikk i en litt annen innpakning enn vanlig. På en eller annen måte dras jeg bare med. S400 høyttalerne klarer på en eller annen måte å formiddle denne intense musikken på en slik måte at jeg bare blir sittende. Det handler ikke om hvor mye bass eller hvor luftig det er. Ei heller om SPL. Jeg målte, og logget litt over 80dB peak. Men intensiteten og drivet i musikken holder meg i lyttestolen. S400 klarer å formiddle dette drivet selv med middels elektronikk.

Neste plate og nåtid: Samme prosedyre, og jeg stopper ved kanskje det Pink Floyd albummet jeg tross alt synes er blant de fineste: Atom Heart Mother. Kansje som en konsekvens av å ha spilt Sixteen Horsepower? Atom Hearth Mother er et av de mykeste og behagelige albumene jeg har. Balanse gjenopprettet? Igjen suges jeg inn og med - på tross og tvers av parametre og annet hifidilldall. Ikke spiller jeg veldig høyt. Ikke er det andre sensasjonelle prestanda i spill.

Jeg skal prøve å komme med mer fornuftige beskrivelser av S400 etterhvert, men de synes å være nokså konsistente på å være fengslende (når man først har satt seg ned) og nokså åpne for egne musikalske forslag... ;)
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Litt høyere promille nå, men jo fuller man er, jo sannere taler man - ikke sant?;)

Var innom en langvarig favoritt: Suzanne Vega; 99,9 Fahrenheit. Deretter det eneste klassiske albumet jeg drar frem av og til.
R-2884685-1436951231-9184.jpeg.jpg

Nå spilles Fairport Convention: Nine

Jeg tror ikke jeg gidder å spenne buen stort mer, men hopper bare rett til konklusjonen:
Til prisen og med alle betraktninger som gjelder noe så komplekst som høyttalere; kan jeg ikke komme på noe hifiprodukt jeg såpass ærlig og oppriktig har ønsket å anbefale som Buchardt S400. Høyttalere er helt klart det mest komplekse i hele audiokjeden, men S400 er også kanskje den høyttaleren jeg både emosjonelt og teoretisk føler har den laveste inngangsbillettprisen til fornøydheten av det jeg har vært borti til nå.

Puh, godt å få det sagt. 30 dagers prøv og smak og fri frakt tilbake. En nobrainer.

The End.
 
Topp Bunn