SF Cremona vs de nye i Domus serien

H

hobby

Gjest
Noen som har sammenlignet SF Cremona mot de nye gulvstående i Domus serien?

Cremona koster f.eks. 40k mer enn Domus Concerto. Er Cremona SÅ mye bedre ennde nye høyttalerne fra SF?

Ellers er prisdifferansen fra Cremona opp til de nye Guarneriene "kun" 20k, men da begynner det å koste en del. Har også alltid vært mest fortrolig med gulvstående så det skal vel mye til om jeg velger de.

Forsterker som skal benyttes er Accuphase E-408.
 
T

timc

Gjest
Det vil jeg absolutt påstå. Cremona og Domus er to forskjellige verdener.

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Får det du betaler for, ja. Forskjellen ligger i detaljeringsevnen, og Cremonaserien er således mer musikalsk enn Domusserien (som allerede er veldig musikalsk).
kbwh er forøvrig en lykkelig Domus-eier.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
var på en demo med SF hos stereofil, hvor jeg fikk høre et par modeller i domus serien og cremona auditor. Jeg opplevde domus serien som ganske så fattig/tynn i lyden, det an jo selvsgat ha no med matching av utstyret med da de gikk over til cremona auditor ble det en helt annen verden, var rett og slett nydelig :D auditorn virket på en måte som en større høyttaler en de gulvstående i domus serien..
mvh Jørgen
 
K

kbwh

Gjest
Cremona Auditor er en fryktelig god liten høyttaler.
I bestykning og størrelse er den sammenliknbar med Concertino Domus. Til dobbel pris ville det være trist om den ikke hentet ut mer av musikken.
Forøvrig hører mine ører at både Domus og Cremona er Sonus fabere, dvs. at de har ganske lik klangbalanse.

Hva legger du i begrepet Tynn/fattig lyd, Jørgen? Det er ord jeg har hørt folk bruke om Linn, og da forstår jeg heller helt ikke hva de mener.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hva legger du i begrepet Tynn/fattig lyd, Jørgen? Det er ord jeg har hørt folk bruke om Linn, og da forstår jeg heller helt ikke hva de mener.
heihei
det jeg mente var at jeg opplevde lyden som lite "fyldig" hvis det blir et bedre ord, nedover i frekvensene.
nå kan det jo hende jeg har fått helt feil inntrykk av disse høyttalerne, er jo mye som kan ha vært feil i oppsettet (plassering matching med resten av utsyr), men av det jeg hørte da hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt.

mvh Jørgen
 
K

kbwh

Gjest
Jeg unner hvem som helst et sett Cremona Auditor ;)
Skulle jeg oppgradert selv hadde det nok blitt Cremona 3-veis, som er veldig kjekk også til Gustav Mahler og liknende husveltende utskeielser.
 
T

timc

Gjest
Kan på en måte være litt enig med Finvaag. Sammenlignet med Cremona serien blir Domus litt tynn og blodfattig. Sammenlignet med likt prisede ting blir saken en helt annen.

Mvh
 
H

hobby

Gjest
Takk for mye tilbakemelding. Det ser da ut til at det peker i retning av Cremona, ja..., men må jo få hørt på de selv først naturligvis...:)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har Cremona 3 veis og valgte denne etter lang tids lytting på forskjellige høyttalere. De ble kjøpt for 2 år siden og jeg har ikke angret en dag. Domus serien er også meget god, men Cremona lyden er en annen verden, og absolutt verd differansen i pris.

Samleren.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis valget sto mellom Grand Piano Domus og Cremona Auditor (samme kostnad omtrent) hadde jeg valgt den beste musikktilbyderen, altså sistnevnte. Max lydtrykk er oppskrytt.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Har også Cremona!! Har testet flere andre høytalere i samme prisklasse og høyere, og mener at selv til prisen på 60K, er Cremonaen et kupp. Eks. på andre som jeg har testet er f. eks. B&W 802 Nautilus (75K) og Tannoy Dimension TD12 (98K). I midt oppsett spiller Cremonaen fletta av disse 2. Drømmen er nå neste steg i Sonus Faber familien..... Amati Anniversario....... Hva får man ekstra med et prishopp på 110K tro??
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg var på vei til å kjøpe Cremona Auditor her tidligere.

Desverre så ble jeg`LURT`av en forhandler til å låne med meg hjem et sett av Respons Baby Grand!
Etter 2 minutter ringte jeg selgeren å ba han bestille inn et sett til meg. ;D

Nå lurer jeg på hva jeg har`gått glipp`av?
Er det noen av dere som har hatt gleden av å lytte til Cremona og Respons,på samme oppsett?
Enten gulvstående eller stativ,forskjellene er nok tydelige alikevel.
 
H

hobby

Gjest
Hvis valget sto mellom Grand Piano Domus og Cremona Auditor (samme kostnad omtrent) hadde jeg valgt den beste musikktilbyderen, altså sistnevnte. Max lydtrykk er oppskrytt.
Da er kanskje Guarneri mye bedre enn Cremona også, vil jeg anta?
 
T

timc

Gjest
Nå har ikke jeg fått lyttet til Guarneri/Amati enda. De som har prøvd disse sier at å hoppe fra Domus til Cremona er et mindre hopp en fra Cremona til Homage. Dersom dette stemmer betyr det at............................

Mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.983
Antall liker
6.203
Nå har ikke jeg fått lyttet til Guarneri/Amati enda. De som har prøvd disse sier at å hoppe fra Domus til Cremona er et mindre hopp en fra Cremona til Homage. Dersom dette stemmer betyr det at............................

Mvh
.... at man ikke lander med det første?

Det plager meg litt at jeg ikke har fått somlet meg til å høre disse cremonaene ennå. Tidsklemme er noe herk...
 
D

Dilla

Gjest
Har hatt Amati og har nå Guarneri. Begge disse er i en annen liga enn Cremona serien. Noen ganger får man det man betaler for...

Har du ikke planer om å hoppe opp til homage serien, så anbefaler jeg IKKE å høre på de :)
 
H

hobby

Gjest
Har hatt Amati og har nå Guarneri. Begge disse er i en annen liga enn Cremona serien. Noen ganger får man det man betaler for...

Har du ikke planer om å hoppe opp til homage serien, så anbefaler jeg IKKE å høre på de :)
TK,
har du den nye Guarneri Memento, eller den "gamle" ?
Hvordan vil du beskrive de viktigste forskjellene fra Cremona ?
 
A

Affa

Gjest
Er det bare meg eller har Sonus mistet all magi? Kjedelige synes jeg. Domus serien ser ut som navnet. Domus-EPA-Prix, hva blir det neste? Cremona er overpriset og grumsete. Hva gikk galt i hodet til designeren da de høyttalerstativene ble tegnet? Guarneri er deilig, Amati er grei. Stradivari er derimot ufyselig. Uten linjer og logikk. Et monster på lik linje med Eros Ramasotti.

Sonus er stativhøyttalere. Alt annet er tull. Som stasjonsvogn fra Ferrari.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.122
Antall liker
10.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er egentlig litt enig med Affa her :)
Synes Cremona Auditor ser bra ut. Spesielt i Grafitt finish som det heter på Cremonsk.
PS: Til nøds hadde jeg byttet ut min 10 år gamle Audi(o) stasjonsvogn med en Ferrari Stasjonsvogn ::)
 
K

kbwh

Gjest
...og der fikk Affa en av sine alt var mye bedre under krigen-raptuser igjen. Bær over med ham.
 
T

theStig

Gjest
Jepp. Visstnok en 456 bygget custom av Ferrari for den nåværende sultanen av Brunei. Det er han typen som har en Audi A6 i sølv.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Er det bare meg eller har Sonus mistet all magi? Kjedelige synes jeg. Domus serien ser ut som navnet. Domus-EPA-Prix, hva blir det neste? Cremona er overpriset og grumsete. Hva gikk galt i hodet til designeren da de høyttalerstativene ble tegnet? Guarneri er deilig, Amati er grei. Stradivari er derimot ufyselig. Uten linjer og logikk. Et monster på lik linje med Eros Ramasotti.

Sonus er stativhøyttalere. Alt annet er tull. Som stasjonsvogn fra Ferrari.
Smaken er vel som baken.

Når det gjelder Stradivari, ser denne helt fryktelig ut på bilde, men den er adskillig mer harmonisk og virker mindre i levende live.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Jeg slutter meg til samleren og andre som gir Cremona et godt skussmål. Jeg antar at de som slenger med leppa i denne tråden ikke har god nok elektronikk og kilde, eller kanskje ikke engang har hørt dem under kontrollerte forhold.

Mvh.
 
D

Dilla

Gjest
TK,
har du den nye Guarneri Memento, eller den "gamle" ?
Hvordan vil du beskrive de viktigste forskjellene fra Cremona ?
Hei!
Det er Guarneri homage jeg har, har verken sett eller hørt memento.

Guarneri lyder "større og varmere" og har mer "nerve" enn Auditor. Guarneri gir meg i langt større grad følelsen av at jeg lytter til musikerne og ikke til to trekasser. Higher fidelity kort sagt. Guarneri går dypere og har bedre bassgjengivelse. Har lest at flere (nordamerikanere) synes Guarneri blir for lett i bassen, det kan jeg ikke begripe. Tror Guarneri er lettere å drive enn Cremona Auditor, 8-9 300B watt fungerer overraskende bra med Guarneri og det samme gjør forsåvidt 250 DP watt. Her er det altså bare å velge og vrake i forsterkeri. Guarneri er en ganske mye større høyttaler enn mange oppfatter fra bilder. Auditor ser temmelig puslete ut ved siden av. Ikke det at størrelsen betyr noe... men det forklarer nok forskjellen i bassfundament. Synes absolutt Cremona Auditor er en god høyttaler, ikke sånn å forstå, men den har flere gode konkurrenter, f.eks. B&W 805s. Domus har jeg ikke hørt. Mitt tips: se deg om etter et par brukte Guarnerier, da har du to gode makkere til Accuphasen din! Tørr nesten love at du ikke vil angre! MEN -hør selv!
:)
 
A

Affa

Gjest
Jeg slutter meg til samleren og andre som gir Cremona et godt skussmål. Jeg antar at de som slenger med leppa i denne tråden ikke har god nok elektronikk og kilde, eller kanskje ikke engang har hørt dem under kontrollerte forhold.

Mvh.
Det er en grei høyttaler med ytelser nesten som Dynaudio Focus 220. Til 3 dobbel pris er ikke det imponerende. Cremona er mer påkostet i finishen, men det er alt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Internkablingen på Amatiene skulle det ikke være så mye å klage på......



Er det noen som vet hvordan Cremona er kablet i forhold?
 
K

kbwh

Gjest
Stereophile har testet Cremona. Mener å huske at de nevnte det meste om komponentvalg.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er en grei høyttaler med ytelser nesten som Dynaudio Focus 220. Til 3 dobbel pris er ikke det imponerende. Cremona er mer påkostet i finishen, men det er alt.
Det er greit at det foreligger divergerende og tildels provoserende uttalelser vedr. tema. Meget underholdende. Den som ivektlegger dette har gått i fellen.

Samleren
 
A

Affa

Gjest
Det er greit at det foreligger divergerende og tildels provoserende uttalelser vedr. tema. Meget underholdende. Den som ivektlegger dette har gått i fellen.

Samleren
Du har selvfølgelig ikke hørt begge. Cremona kan heller ikke sammenlignes med Electa Amator 2 til 30 tusen. Cremona er for hjemmekinoaktig etter min smak.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Du har selvfølgelig ikke hørt begge. Cremona kan heller ikke sammenlignes med Electa Amator 2 til 30 tusen. Cremona er for hjemmekinoaktig etter min smak.
Jeg har hatt på mitt lytterom besøk av både SF Electa Amator 1 og 2. Begge svært gode på hver sin måte. Cremona ivaretar de gode SF kvalitetene på et for meg klart enda høyere nivå med en fyldigere og mer naturtro bassgjengivelse. Jeg forstår likevel dine synspunkter, SF Electa Amator er mer en "liebenhaver" modell. Uansett SF lager vakre høyttalere som har en lyd som står til utseende. Og til sist, man blir ikke lei dem, de bare vokser og vokser.

Samleren
 
K

kbwh

Gjest
Som samleren er inne på:
Electa Amator, spesielt 1. generasjon, med skrånende bakplate, esotar, på valnøtt og stein-stativer, har en "oh mercy" utstråling som er, well, deilig.
 
Topp Bunn