Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg er stort sett enig. For min del handler moroa om å teste litt nye ting, eksperimentere med diverse og lese om subjektive erfaringer rundt objektive forskjeller. Sist ut for meg har vært å teste ut fase-korreksjon via Rephase og Minidsp flex8 for å se om faseskiftet rundt delefiltrene er hørbare greier.

    I mitt tilfelle er svaret helt klart ja, det er ganske hørbart - iallefall med bratte filtre. Ikke bare det, jeg synes også det er bedre lyd i Minidsp med 96 khz enn med 48 khz prosessering, alt annet likt. Så jeg har derfor droppet Dirac og gått for 96 khz plug-in med FIR korreksjon av fase rundt delefrekvens målt på en meters avstand.

    Det er ikke alle målenisser som er livredd for å teste ut forskjellige ting 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg er stort sett enig. For min del handler moroa om å teste litt nye ting, eksperimentere med diverse og lese om subjektive erfaringer rundt objektive forskjeller. Sist ut for meg har vært å teste ut fase-korreksjon via Rephase og Minidsp flex8 for å se om faseskiftet rundt delefiltrene er hørbare greier.

    I mitt tilfelle er svaret helt klart ja, det er ganske hørbart - iallefall med bratte filtre. Ikke bare det, jeg synes også det er bedre lyd i Minidsp med 96 khz enn med 48 khz prosessering, alt annet likt. Så jeg har derfor droppet Dirac og gått for 96 khz plug-in med FIR korreksjon av fase rundt delefrekvens målt på en meters avstand.

    Det er ikke alle målenisser som er livredd for å teste ut forskjellige ting 😁
    Virker som flex er super. Litt usikker på om jeg kan bruke plug-in på SHO. Mener du det er en fordel med bratte filtre? Noen vil sikkert hevde at jeg brukt mere tid til å lære leg å bli flinkere på å ratte, i stede for å bruke tid på teste utstyr🤪
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Virker som flex er super. Litt usikker på om jeg kan bruke plug-in på SHO. Mener du det er en fordel med bratte filtre? Noen vil sikkert hevde at jeg brukt mere tid til å lære leg å bli flinkere på å ratte, i stede for å bruke tid på teste utstyr🤪
    Flex er super for det den gjør og for prisen. Men akkurat som meg er den IQ begrenset, så regnekraften er ikke stor og man kan liksom ikke gjøre alt og teste alt slik jeg skulle ønske.

    Feks må man bruke 96 khz plugin for å få FIR (og bare på inngangene med 2048 taps pr kanal) slik at man ikke så lett kan sammenligne sine egne FIR resultater med feks Dirac. Da må man reboote og konvertere hele boksen tilbake til 48 khz, noe som tar et minutts tid. Av samme grunn er det ikke bare enkelt å sammenligne 48 og 96 khz lydkvalitet, man må lage to sett med PEQs i REW da verdiene kalkuleres annerledes hvis man - som meg - bruker flex som høyttaler-korreksjon.
    Om denne dingsen er siste skrik i absolutt lydkvalitet aner jeg ikke, men det finnes ikke mange alternativer som er noe bedre mtp funksjonene jeg trenger.

    Fordel med bratte filtre? Som vanlig er det sikkert situasjonsbetinget med forbehold. Det er i allefall en fordel for vertikalt lyttevindu og for potensiell power handling, men det krever (i mine ører) fasekorreksjon.
    Jeg er ingen ekspert på området og skal heller ikke late som jeg er det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Flex er super for det den gjør og for prisen. Men akkurat som meg er den IQ begrenset, så regnekraften er ikke stor og man kan liksom ikke gjøre alt og teste alt slik jeg skulle ønske.

    Feks må man bruke 96 khz plugin for å få FIR (og bare på inngangene med 2048 taps pr kanal) slik at man ikke så lett kan sammenligne sine egne FIR resultater med feks Dirac. Da må man reboote og konvertere hele boksen tilbake til 48 khz, noe som tar et minutts tid. Av samme grunn er det ikke bare enkelt å sammenligne 48 og 96 khz lydkvalitet, man må lage to sett med PEQs i REW da verdiene kalkuleres annerledes hvis man - som meg - bruker flex som høyttaler-korreksjon.
    Om denne dingsen er siste skrik i absolutt lydkvalitet aner jeg ikke, men det finnes ikke mange alternativer som er noe bedre mtp funksjonene jeg trenger.

    Fordel med bratte filtre? Som vanlig er det sikkert situasjonsbetinget med forbehold. Det er i allefall en fordel for vertikalt lyttevindu og for potensiell power handling, men det krever (i mine ører) fasekorreksjon.
    Jeg er ingen ekspert på området og skal heller ikke late som jeg er det.
    Takk for svar. Må lese meg opp, og se om jeg har samme muligheter😀
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Den artisten jeg har et størst forhold til er Ozzy. Det er mange jeg setter foran ozzy i dag, men Ozzy er en del av min oppvekst. Husker meg som snåttunge syklet rundt på bygdå med Ozzy på gettoblasteren. Derfor gleder jeg over at han fremdeles er på beina og gir ut album. Kvaliteten kan diskuteres, men fint å lese om en god anmeldelse. Min plate ligger klar på Shabby Records.

    IMG20230210153504.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg!.... Et sykt stort øyeblikk var denne konserten . Ikke mange billetter jeg tar vare på , men denne var av en slik kaliber at den ALDRI skulle i søpla!!!!
    Har ikke sett ozzy solo. Kun sammen med Sabbath.Har hatt flere planer. Ene gangen drog kompisene mine, mens jeg stod igjen på perrongen😢eller det vil si, fødestuen med min fru. Ozzy er mye mere enn den klovnen i The osbourne på tv😆
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Har ikke sett ozzy solo. Kun sammen med Sabbath.Har hatt flere planer. Ene gangen drog kompisene mine, mens jeg stod igjen på perrongen😢eller det vil si, fødestuen med min fru. Ozzy er mye mere enn den klovnen i The osbourne på tv😆
    Ja helt klart mye mer en hvordan den serien fremstilte ham . Må selvsagt være et Sharon pengestunt , men mistet nok en god del gode gamle Sabbath blodfan ( som meg selv) på den serien , men fikk garantert mange nye av den yngre garden med seg på laget. Og kontoen hans ble nok ikke svekket heller... Tror faktisk han har kastet inn håndkleet når det gjelder turneer . Men mannen kan jo knapt gå snakke , men merkelig nok synge ganske bra enda :D
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja helt klart mye mer en hvordan den serien fremstilte ham . Må selvsagt være et Sharon pengestunt , men mistet nok en god del gode gamle Sabbath blodfan ( som meg selv) på den serien , men fikk garantert mange nye av den yngre garden med seg på laget. Og kontoen hans ble nok ikke svekket heller... Tror faktisk han har kastet inn håndkleet når det gjelder turneer . Men mannen kan jo knapt gå snakke , men merkelig nok synge ganske bra enda :D
    Siste albumet var jo veldig bra. Han fikk jo god hjelp. Men fyren fallerer og har pensjonert seg forståelig nok fra turnélivet. Men han virker mere oppegående mentalt enn på lenge. Sharon har gjort mye rart. Hun melker han på alle måter🤪
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Etter at ungene har gått fra A til slappe B mennesker, er morgningen blitt kvalitets tid.
    Trikset må vera å anskaffa seg dei i rimeleg høgt tempo. Her i huset har det vore A-menneske i aksjon dei siste 16 åra.

    [Elles står eg, det mest innbitte B-mennesket, alltid opp fyrst, rett og slett fordi eg treng ein god halvtime på å verta menneske].
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som det kommer til å bli radikale forandringer i caven. Det betyr at både The Music og Michi blir byttet ut. Dette er noe jeg gruer og gleder meg til. Trygt og godt der jeg er, men jeg skal nå vandre ut i det ukjente. Michi blokkene blir lagt ut for salg, da jeg skal over i aktivt system. Mere drypp kommer😅
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Det ser ut som det kommer til å bli radikale forandringer i caven. Det betyr at både The Music og Michi blir byttet ut. Dette er noe jeg gruer og gleder meg til. Trygt og godt der jeg er, men jeg skal nå vandre ut i det ukjente. Michi blokkene blir lagt ut for salg, da jeg skal over i aktivt system. Mere drypp kommer😅
    Spanande. Du ser for deg at nyhøgtalarane er på plass i juni?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Som du kanskje forstår er en slik kommentar humoristisk ment. Selv om jeg gjerne skulle sett et slikt oppsett her inne på sentralen! DBL er noen beist. Men jeg syns de er tøffe. De aller tøffeste Naimgutta har selvfølgelig 3x500DR til sine DBL. Og gjerne en S1. Jeg bruker ofte å vise samboeren min bilder av DBL og fortelle henne hvor heldig hun er som bare har de små Harbeth 40.2 å forholde seg til.
    Det blir uansett spennende å følge med her inne!
     

    Vedlegg

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hvilke aktive høyttalere står det mellom?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn