Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.357
    Antall liker
    35.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter det jeg har forstått skal dac'n på MiniDsp Flex være av en helt annen kaliber - driver å sparer opp til den selv.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Etter det jeg har forstått skal dac'n på MiniDsp Flex være av en helt annen kaliber - driver å sparer opp til den selv.
    Det kan godt være😀 Jeg hadde på ingen måte regnet med at dacene i Minidsp SHD skulle være på øverste hylle, men hadde forventet mere. Igjen hvorfor måler Amir i ARS Dacen i Minidsp SHD pre å være bra? Han har hengt seg opp i en faktor og det er sinad. Ikke så opptatt av å lytte.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.357
    Antall liker
    35.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags andre alternativer finnes det? Spesielt når en også bruker platespiller...?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags andre alternativer finnes det? Spesielt når en også bruker platespiller...?
    i dette prissjiktet er det lite alternativer. Jeg tenker at Minidsp fremdeles er et flott produkt, men at en kanskje like godt kan velge modellene uten dac. Jeg liker at SHD pre er full size bredde. Interne dacen til bassene er sikkert mere enn god nok. Å måtte klaske på en ekstern dac for å få det til å svinge lever jeg fint med. Angrer på ingen måte at jeg handlet Minidsp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.357
    Antall liker
    35.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ennå ikke testet min som ren dac eller pre. Jeg kjører signal fra pc - dac - pre - Minidsp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal du da ta sinad måling på begge og konkludere med hva som låter best, som Amir?🤓
    Hah, nei. Om jeg brydde meg nok ville jeg nivåkalibrert begge til innenfor 0,1 dB og blindtestet ved hjelp av en tredjepart. Gjort dette (ikke forferdelig omstendelig) ved flere anledninger og fått meg noen overraskelser.

    Jeg følte feks det var dag og natt i forskjell på audiobyte black dragon og Hegel hd30, helt til jeg nivåmatchet og fikk kompis til å hjelpe med blindtest. Det gikk fra store forskjeller til mer eller mindre nada forskjeller. Sparte 25k på den testen.

    Er på ingen måte noen elektronikk ekspert og aner ikke hva som kan forårsake store forskjeller mellom to gode dacer, da må du nesten spørre Armand eller Snickers om å se nøyere på målinger av dem om du lurer på hvorfor. Det eneste jeg ville brydd meg om var å fjerne bias slik at du ikke lurer deg selv for titusener av kroner.

    Ville også kontrolltestet at det ikke skjer noe rart frekvesrespons-relatert når du går fra full SHD til digital ut.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hah, nei. Om jeg brydde meg nok ville jeg nivåkalibrert begge til innenfor 0,1 dB og blindtestet ved hjelp av en tredjepart. Gjort dette (ikke forferdelig omstendelig) ved flere anledninger og fått meg noen overraskelser.

    Jeg følte feks det var dag og natt i forskjell på audiobyte black dragon og Hegel hd30, helt til jeg nivåmatchet og fikk kompis til å hjelpe med blindtest. Det gikk fra store forskjeller til mer eller mindre nada forskjeller. Sparte 25k på den testen.

    Er på ingen måte noen elektronikk ekspert og aner ikke hva som kan forårsake store forskjeller mellom to gode dacer, da må du nesten spørre Armand eller Snickers om å se nøyere på målinger av dem om du lurer på hvorfor. Det eneste jeg ville brydd meg om var å fjerne bias slik at du ikke lurer deg selv for titusener av kroner.

    Ville også kontrolltestet at det ikke skjer noe rart frekvesrespons-relatert når du går fra full SHD til digital ut.
    Det ble noe forskjell i frekvensresponsen ved å bytte dac. Ikke mye. Men dette er nå er rettet på og er lik den interne. Jeg har forskjellige preset og kan lett teste disse mot hverandre. Forskjellene lydmessig er større når jeg spiller lavt. Jeg har også prøvd å spille på et preset uten noe justering via dsp og uten basstårn. Stor forskjell med ekstern dac. Er redd vi ikke sammenligner 2 gode dacer, men en dårlig og en god.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    …… da kan en heller ikke skylde på forventningsbias🤪 Vanskelig dette. Skal jeg bli tilfredsstilt av å lese gode målinger eller lyden? 😆
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    …… da kan en heller ikke skylde på forventningsbias🤪 Vanskelig dette. Skal jeg bli tilfredsstilt av å lese gode målinger eller lyden? 😆
    T'was a joke! Jeg tenker at hørbare forskjeller på dac bør kontrolleres med frekvensrespons (mål nært høyttaler) og volum. Du sier det er størst forskjell på lavt volum, da mistenker jeg to ting;

    1. Forskjellig lydnivå på samme voluminnstilling

    2. Loudness-funksjon på lavere nivå.

    Jeg er skeptisk av natur fordi jeg vet at produsenter villig vekk gjør triks for å selge produktet sitt. Eksempel er kabeldemonstrasjoner hvor de skrur opp lydnivået en dB etter skifte til den dyrere kabelen slik at man hører forskjell i detaljer og klarhet. Høyere gain på en forsterker gir opplevelse av mye krefter da man plutselig ikke trenger å vri så mye på knotten før det blir futt og fart.

    Tror ikke jeg hadde orket å gå så veldig langt for å kontrollteste om det virkelig var lydforskjeller, men hadde nok definitivt sjekket grundig for volum, nivå og loudness-funksjon for å spare noen titusener.
    Kan være ekstremt god timebetaling å bruke noen minutter på den biten 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan jo være at den eksterne bufrer bedre, uten å ha sett specs. Veldig lett å glemme at den største hørbare forskjellene mellom digitale kilder ligger i det analoge.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    …… denne historien er ikke over. Nye utfordringer dukker opp. Å hive på en ekstern dac er ikke så enkelt som jeg håper på. Av og til får jeg store forsinkelse i dacen, og det går til helvete. Vet ikke om R2R dacer bufrer på en annen måte, eller har større delay enn en chip dac? Men detteer dessverre ustabilt og funker ikke optimalt. Jobber systematisk gjennom helgen med å teste flere dacer og prøve å se om dette kan løses.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo være at den eksterne bufrer bedre, uten å ha sett specs. Veldig lett å glemme at den største hørbare forskjellene mellom digitale kilder ligger i det analoge.
    Ja, jeg er langt utenfor min kompetanse når det kommer til hva som kan gi forskjeller. Kan bare tipse om å teste det åpenbare for oss løkruller med mikrofon.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.006
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Håper for din skyld ikke det der var innertier. Blir i såfall dyrt 😃
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hvor en har fokus. Er bass og kvalitets bass eneste og viktigste parametre, så gjør Minidsp en fabelaktig jobb. Men det finnes så mye mere. Kommer til å skrive mere senere, men minidsp har ingenting å gjør i dette anlegget, hvis en skal se på helheten. Da svinger MSB mye mere. Med analog ingang fungere vinylen også supert. Jeg kaster anker og vandrer videre.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, har den i bakhodet selv. Men blir den tilgjengelig innen rimelig tid tro? I såfall, om jeg skal skifte beite, blir det pre8
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne helgen var viet kun til hifi. Fruen og jentene var hos svigers. 2 dacer ble testet sammen med min Minidsp SHD pre. Denafrips og MSB. Begge hadde interne klokker som gjør at de bufrer. Dermed kan ikke de kjøre synkront med den interne dacen til subbene.

    Testen måtte gjøres uten basstårn. Kun basic med frontene. Ingen dsp/eq. Spilte rett under 80 db. Dette ble målt i rew og sjekket at nivået er likt.

    Det ble brukt noen demolåter som var komplekse og som jeg ikke syntes spilte optimalt. Bl a Formula 1 av Brian Tyler og noen andre låter jeg kjenner godt.

    Minidsp med intern dac: Problemer med separasjon. Snevert og tamt lydbilde. Engasjerer lite. Får en følelse av å høre halv trist anlegg i budsjett klasse. Må dra på mere volum for at det skal bli moro.

    Minidsp med Denafrips dac: Formula 1 låten begynner å blomstre. Bedre depresjon og kontroll. Små detaljer og nyanser kommer bedre frem. Lydbildet er større og mere naturlig. Spesielt kvinne stemme synes jeg også hadde en fin forbedring.

    Minidsp med MSB dac: Litt som med Denafrips, men kanskje hakket mere oppløst.

    MSB har også streamer og den ble satt foran Minidsp som kilde, analogt inn på Minidsp. Og med intern Minidsp dac på utgangen. Tilbake til der vi var med kun Minidsp. Ikke noe særlig bedring.

    MSB har streamer, men fungere også som pre med en analog inngang som blant annet kan brukes til vinyl. Så siste test kun MSB: Det blir som å ta vekk et blodfattig filter. Lydbilde er mye større og små detaljer nærmes popper ut. Den krevende Formula 1 låten, svinger virkelig. Først nå oppleves den som pompøs og voldsom. Alt har en flott utklinging

    Dette ikke en test jeg gjorde alene, men med hjelp av en kompis. Det ble jobbet ganske så systematisk. Vi snakket ikke om små mikro forskjeller som ved kabelnettet osv. ingen voodoo. Jeg har aldri opplevd mitt anlegg så oppløst som med MSB dac.

    I forkant av testen hadde vi en solid runde med Minidsp og kalibrere frontene mot basstårn. I bassen er dette makaløst bra. Ikke noe jeg har lyst å gi opp. Men lyd handler om mere enn bare bass og har fått mye fokus. Hele frekvens området må engasjere. Det gjør det ikke med Minidsp. Det er utfordrende med eksterne dacer når de skal spille synkront. Da må en kanskje ha en felles klokke, men Minidsp låter ikke optimalt, selv med en kvalitets dac.

    Jeg er dårlig på ventepølser Til prisen er Minidsp et flott produkt, men den er ikke mere enn en vw og da kan en ikke forvente Merce.

    Teknisk er nok en Trinnov mye bedre. Uten å hørt den, er jeg litt redd for at den bare er et supert verktøy, men om det spiller like flott som f eks MSB ville jeg blitt overrasket. Men jeg tror den spiller langt bedre enn Minidsp.

    Det samme gjelder den kommende DEQX saken. Dette er den som frister mest. Men jeg er ikke overbevist om at dette er produktet som spiller like oppløst som jeg ønsker.

    Jeg er ikke den flinkeste med å beskriver lyd. Men er klar på hva jeg søker. Når cymbaler ikke klinger ut, piano ringer, og lydbildet er tamt. Ja da blir jeg lei. Jeg vil også sette fokus på at dette er ikke så enkelt som noen skal ha det til. Jeg vil ha et oppsett som får det beste ut av min høyttalere. Da er det ikke nok å bare knipse med dsp. Det må være et kvalitets produkt. Dsp er et fantastisk verktøy. Men jeg er som Ole brum. Ja takk, begge deler.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer også på hvor jeg kunne sett disse forskjellene på målinger? Frekvens responsen er ganske lik. Mulig litt bedring på forvrenging.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Når cymbaler ikke klinger ut, piano ringer, og lydbildet er tamt. Ja da blir jeg lei. Jeg vil også sette fokus på at dette er ikke så enkelt som noen skal ha det til. Jeg vil ha et oppsett som får det beste ut av min høyttalere. Da er det ikke nok å bare knipse med dsp. Det må være et kvalitets produkt. Dsp er et fantastisk verktøy. Men jeg er som Ole brum. Ja takk, begge deler.
    Sliter med å forstå hvorfor du.....sliter....
    Spiller Vinyl > ekstern DAC > DSP > forsterker > høyttalere/subber.......og nyter musikk :unsure:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sliter med å forstå hvorfor du.....sliter....
    Spiller Vinyl > ekstern DAC > DSP > forsterker > høyttalere/subber.......og nyter musikk :unsure:
    Ja, åpen for innspill. Vi snakker ikke om marginale forskjeller. Jeg kan spille vinyl og gå utenom Minidsp.. riaa direkte i monoblokkene. Da uten basstårn. En løsning jeg kan leve med. En stund😉 En annen ting er bruk av Dirac. Jeg kan begrense den kun i bassene. Men luer på om den fasekorigere hele veien likevel. Men eq stopper der jeg ber den om.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva med den digitale volumkontrollen? Jeg hadde en dac en gang med digital volumkontroll. Litt samme problemet. Ble straks bedre med dedikert pre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn