Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg ikke uenig om. Vi snakker om 2 problemstillinger. Jeg er ganske sikkker på at hvis en reduserer nivået i Roon så dreper en dynamikken. Har skrudd av all eq og beholdt nivåreguleringen hos meg på -9db. Det funket dårlig. Bare en test for min del. Har også hatt dac med digital volumkontroll. Flat dynamikk på lavt volum.
    Brukte du headroom managment? edit; spør fordi jeg prøver å forstå åssen Roon fungerer. Har ikke prøvd selv, ser bare på bruksanvisningen.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Brukte du headroom managment? edit; spør fordi jeg prøver å forstå åssen Roon fungerer. Har ikke prøvd selv, ser bare på bruksanvisningen.
    Niks. Bare registrere klipping og drar ned nivået for å unngå dette. Godt mulig det finnes løsninger for å inngå at en mister dynamikk.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det teknisk issue med roon?
    Ser man på Trinnov, så kjører de 64 bits oppløsning på alle dsp kalkulasjoner, ingen avrundingsfeil og såvidt jeg vet ingen problem med digital klipping
    Blir ikke overrasket om at jobben gjøres bedre i Trinnov😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ta å juster ned de værste toppene, så lar du resten være. Du ender oppmed å justere i hjel musikken
    Enig det. Poenget var litt å teste hvor langt en kunne gå for å gjevne ut responsen og finne ut om dette kun hadde positive eller også negative sider. En erfaring rikere. Jeg at det viktigste en gjør er å finne best mulig plassering av ht, sub og lytteposisjon. Deretter gjøre det en kan i forhold til akustikk. Først da kan en justere edrulig ned de veste toppene.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Je jeg vet at Gansterer like å dele lavt, lurer bare på om du får mere trøkk hvis de 9” hadde gått noe høyere :unsure:
    men han vet jo hva han driver med….
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Je jeg vet at Gansterer like å dele lavt, lurer bare på om du får mere trøkk hvis de 9” hadde gått noe høyere :unsure:
    men han vet jo hva han driver med….
    Usikker, men skjønner hva du mener. Mellomtone elementet spiller i hele 7 oktaver. Fra 100hz som ikke er mellomtone virker heftig for en stakkars 7” tommer. Men om jeg skal begynne å forandre på dette er jeg usikker på. Spørsmålet jeg må stille meg, hva mangler jeg. Trenger jeg mere i det område? Får ikke inntrykk av at coax driver sliter. Hvis det er riktig at ene bassdriven går litt høyere opp enn 100hz så det kanskje svaret hvorfor dette låter bra.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Kan det være 140Hz? Her fra måling av The Kiss i Stereophile og den deles vel likt med The Music

    Fig.3 Vienna Acoustics Klimt The Kiss, anechoic response on tweeter axis at 50",
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Godt mulig. Får gå ned i kjelleren å måle The Kiss😅 Ikke min kjeller, men der jeg er på besøk nå😀 Svinger godt her. Spesielt i går kveld med masse godt øl.🤓
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Usikker, men skjønner hva du mener. Mellomtone elementet spiller i hele 7 oktaver. Fra 100hz som ikke er mellomtone virker heftig for en stakkars 7” tommer. Men om jeg skal begynne å forandre på dette er jeg usikker på. Spørsmålet jeg må stille meg, hva mangler jeg. Trenger jeg mere i det område? Får ikke inntrykk av at coax driver sliter. Hvis det er riktig at ene bassdriven går litt høyere opp enn 100hz så det kanskje svaret hvorfor dette låter bra.
    Ut hva jeg Vienne opplyserdeler på 100hz😉

    4DDC1562-B923-41B3-BB05-5F64251B1A23.jpeg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Det jeg har hørt fra importør er at Peter Gansterer relativt kontinuerlig forbedrer, slik at en Vienna The Music som kjøpes idag er bedre enn de du har @Sevald, sorry :censored:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det ble spilt på solution 511. Ingen vits å spille på hybrid blokkene MC da disse høyttalerne har singel amp inngang.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har hørt fra importør er at Peter Gansterer relativt kontinuerlig forbedrer, slik at en Vienna The Music som kjøpes idag er bedre enn de du har @Sevald, sorry :censored:
    Håper du har rett i det. Det motsatte ville vært trist. Men jeg stilte det samme spørsmålet for noen år siden. Da var svaret at det var en del produksjonsmessige forandringer som ikke hadde noe å si for lyden. Men hvis det f eks har kommet bedre delefilter hadde det vært kjekt å vurdert😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, flere som har forstått det Mc og Dynaudio en killercombo!😬
    Mulig😀 Men jeg fikk ikke høre den kombinasjonen. Det jeg likte med Dynaudio var at de spilte ikke så ulikt The Music. Allikevel høyttalere som ikke går kjellerdypt og trenger subber synes jeg. Eller så var dette noe jeg kunne levd med.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg var innom Duet Audio. :(
    Jeg husker jeg likte veldig godt de industridesign-katastrofene som står bak Dynaudioene der, sannsynligvis noe av det jeg har likt best av alt jeg har vært utsatt for.

    Dynaudioene derimot synes jeg mangler såpass med trøkk og snert at de ble litt dølle. Noe som helt sikkert er en positiv ting straks man får de inn i et mindre rom med litt større akustiske utfordringer. Voldsomt pene i virkeligheten selv om det er litt femi formfaktor på slike stylter :LOL:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg var som tidligere benevnnt i en annen thread innom Duet og fikk spilt Gary Numan, Ghost Nation med Soulution 511 og Piega MLS2 ..... fyttikatta så det svingte .... Men smaker det så koster det :eek: :censored:
    Aldri fått hørt de nye Confidence, ennå, har ikke råd til å høre på dem :ROFLMAO:
    Hørt kort på Blade nylig på Duet, synes det låt anemisk der, men må være noe med plassering
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Er det like bra med øl og musikk ikveld @Sevald?
    Når jeg har fått orden på anlegget (akustikk) her også et par steg videre så er du hjertelig velkommen til øl/grappa/whisky/cognaq/musikk
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du må gjerne gi en lyd når du er i Bergen om du vil stikke innom en tur!
    Liker å følge denne feelgood tråden din!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det like bra med øl og musikk ikveld @Sevald?
    Når jeg har fått orden på anlegget (akustikk) her også et par steg videre så er du hjertelig velkommen til øl/grappa/whisky/cognaq/musikk
    Takk. Det høres veldig kjekt ut. Litt lettere å dra til svigers i helgene når jeg kan lufte meg på kjekke demoer. Døren er åpen hos meg også for de som ønsker å komme😀😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg var innom Duet Audio. :(
    Jeg husker jeg likte veldig godt de industridesign-katastrofene som står bak Dynaudioene der, sannsynligvis noe av det jeg har likt best av alt jeg har vært utsatt for.

    Dynaudioene derimot synes jeg mangler såpass med trøkk og snert at de ble litt dølle. Noe som helt sikkert er en positiv ting straks man får de inn i et mindre rom med litt større akustiske utfordringer. Voldsomt pene i virkeligheten selv om det er litt femi formfaktor på slike stylter :LOL:
    Dynaudio går ikke spesielt dypt og mangler litt kjøtt i bunn. Men er det egentlig feil? Mange høyttalere går dypere, men det har kanskje en pris. Relativ små elementer som spiller ned i 20hz må jobbe fryktelig og vil forvrenge. En kostbar høyttaler bør kun gjør den jobben den har forutsetning til å klare og la være å gjør det den egentlig ikke er i stand til å gjør. Hvis en høyttaler forvrenger under 50hz så mener jeg at den kan gi f å spille under 50hz. La heller anstendige subber gjøre den delen av jobben. Dynaudio sammen med et subsystem tror jeg ville spilt meget bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn