Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Godt du fikk ordnet SOtM igjen! Må si det ikke akkurat virker som at du er «helt løk på data» ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    M

    medlem215396

    Gjest
    Å være avhengig av pc for å spille av må være noe drit. Å bruke pc/ mac for å editere metadata er noe annet …..synes jeg.

    Skjønner dem som ikke vil legge mye penger i streamer pga hurtig utviklende teknologi og heller satse på dac’en, men dac’er utvikles dem og. NDX2 uten ekstern psu er superduper 😊 og dønn stabil.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gikk gjennom låtene til Stereopluss. Fikk noe å tenke på. Stod ikke så bra til som jeg hadde trudd. Så er det begrenset hva 2 12” får til. Her må det legges planer.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Etter 20 vaktutrykninger på jobb kveld og natt den siste uken, er jeg kanskje ikke helt på. Men prøver å gjøre meg opp en mening. Liker whest jækla godt. Men synes Electrocompaniet er ikke langt unna. Et lite snev av varme i EC. Mulig Whest er på håret mere oppløst. Begge er støysvake. Tidvis synes jeg kanskje lydbilde blir litt større med EC. Dette er kun litt syning og jeg må lytte mere for å konkludere.

    D556BC2E-5559-42C5-BDAC-6261A2D7FCCE.jpeg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Da er vi jo ganske enige, mer varme i EC var det jeg kom frem til også
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Litt fintuning på pu innstillinger på hver av de da for å dra ut potensialet
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Overraskende holder Michi bra følge med disse 2. Mangler det lille ekstra. Må leke litt mere med innstillingene, men tidligere erfaringer er at min pu later ganske likt med forskjellig belastning.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å lurer i fremtiden subløsning her i hulen. Har lurt på bygge selv. Kanskje 2 stk dayton UM22 18 på hver side. Kasser som er slanke i dybden og går fra gulv til tak. Evt 15". Da kunne jeg kanskje hatt 3 stk på hver side. Kikket også litt på dei nye subbene til Av shop. 2 slike stalket på hver side. Går ikke kjeller dypt. Men kunne kanskje presset dem litt med dsp.
    Hadde det vært en god løsning?

    957F3F24-72EE-43E8-A597-9F3D1D526F0F.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mulig noen synes at jeg har tatt et kjedelig valg av platespiller Clearaudio Ovation og Magnify arm.. Ingen eksotiske former. Ingen boreplattformer eller kjempestore tallerken. Dette blir liksom litt Toyota. Men jeg synes den oser kvalitet og er stilren. Hvordan der låter vet jeg ikke, må bruke litt tid til å sette den opp skikkelig😀

    Vis vedlegget 734996
    Har glemt å gratulere deg med ny platespiller! Lekker og glætt som resten av oppsettet, sklir rett inn. Bare synd den ikke kan stå på egne ben... 😁
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sitter å lurer i fremtiden subløsning her i hulen. Har lurt på bygge selv. Kanskje 2 stk dayton UM22 18 på hver side. Kasser som er slanke i dybden og går fra gulv til tak. Evt 15". Da kunne jeg kanskje hatt 3 stk på hver side. Kikket også litt på dei nye subbene til Av shop. 2 slike stalket på hver side. Går ikke kjeller dypt. Men kunne kanskje presset dem litt med dsp.
    Hadde det vært en god løsning?
    Helt sikkert, men synes det der var kjipe greier å klemme inn i det lekre rommet/oppsettet ditt. Altfor dyrt for noe så kjipt!
    Jeg er ingen ekspert på bassløsninger, men etter turen til OMF ble jeg overbevist om at det er ønskelig å jevne ut responsen i hele rommet best mulig.
    Tror kanskje det er mer bassvaluta for pengene med flere drivere spredd i høyde og bredde enn det er med færre store?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror kanskje det er mer bassvaluta for pengene med flere drivere spredd i høyde og bredde enn det er med færre store?
    Det kommer virkelig an på spørs. Merker relativt stor forskjell etter at jeg samlet bassen til en side av rommet.

    Negativt: Litt mer eq
    Positivt: Mindre unaturlig lekkasje og større frihet i valg av delingspunkt

    Om man liker musikk utover sedvanlige to kanaler tror jeg kringbass er vinneren. Men har man stereo er jeg ikke like sikkert.

    (Kan tenkes at jeg går tilbake til kringbass, men først skal TWOT 2.0 fullføres)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Intet er som førstehåndserfaring! Jeg tenkte umiddelbart på basstårn med mange drivere plassert i front kontra et par større subber stacket med stor avstand mellom driverne.

    Jeg er usikker på om jeg ville forsøkt med spredde subber rundtomkring i dedikerte rom, tenker det er unødvendig komplisert i forhold til et par tårn i front med en dæsj EQ. Ser rotete ut også. :sick:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg går gjerne for flere drivere. 3 eller 4 15 tommere på hver side. Eller enda flere 12 tommere. Lukket kabinett. Subbene fra AVshop er et eksempel på hvordan jeg ser for meg kassene. Liten dybde og heller litt breiere kasser stablet. Grunnet til flere kasser for å lettere transportere. Til sammen danner de 2 bass tårn. Får heller ratte litt hard eq. Jeg har noen tanker om hvordan de kan se litt penere ut. Har ikke lyst til at det første en legger merke til i rommet er subbene. Diskre og dempet visuelt er målet. Lurer på å lage en egen tråd.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har glemt å gratulere deg med ny platespiller! Lekker og glætt som resten av oppsettet, sklir rett inn. Bare synd den ikke kan stå på egne ben... 😁
    Takk. Den står bedre på egne bein enn woodpecker jeg hadde. Men ikke noe nederlag å trivest endå bedre med skosåler🤪
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir spennende å se hvor du ender...kapasitet er ikke feil. Kunne sikkert ønsket meg mer , men rommet setter sine begrensinger. Og lyden er grei nok. Men alltid artig å forske litt... :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bass er spennende, jeg var gjennom (det jeg kaller) en liten hærskare før jeg falt for fristelsen med diy-subber. Var vel snakk om 15-16 subber på tre år, endte med 5 kjøpesubber som frontrekke i kinoen og 4 kjøpesubber i stereo.
    Hvis du har dårlig rygg osv så bygg subba der de skal stå, så slipper du å løfte noe annet enn platene (som jo for så vidt er tunge nok i seg selv). Hvilke løsning du måtte velge er jo opp til deg selv, om noen uker har jeg to av dine tiltenkte valg i samme rommet på 25kvm. Der ligger det to ultimax-subber (um18-22) på sidene og på motsatt side står det da to ferdige basstårn med 8* 10" i hvert tårn, drevet av like forsterkere (behringer nu6000dsp). Ultimax-subba mine er det bygget lerretsvegg foran, så de er skjult og ikke mulighet for inspeksjon (noe jeg ville ha), der er alt plassbygget. Tårna er jo en annen sak, men planen er at de skal fremstå som "modest" og gli inn i miljøet nedi kjellerstua som det sub 100k-anlegget det faktisk er. ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet ikke når Snickers lanserer sine 15" elementer, men de høres jo spennende ut. Vurderer du dem?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har planer om å bruke snikkers sine 15", vet ikke når de blir ferdige
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i tidlig fase. Men jeg har lyst å lande på en plan og begynne på kassene. Vet @Snickers-is skal lansere elementer. Men kjenner ikke til spec. Ei heller når de blir lansert.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om jeg skal handle dykksag/sirkelsag med skinne. Har fra før grei slissesag, men tenker at skinnesag er mere nøyaktig. Tanken er å begynne i det små med basskassene/tårn. Noen som har lyst å anbefale en skinnesag til en grei pris?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om jeg skal handle dykksag/sirkelsag med skinne. Har fra før grei slissesag, men tenker at skinnesag er mere nøyaktig. Tanken er å begynne i det små med basskassene/tårn. Noen som har lyst å anbefale en skinnesag til en grei pris?
    Skinnesag er kanskje det beste verktøyet jeg har kjøpt. Jeg har Festool sin, men ser at blå Bosch er nærmest en ren kopi , så jeg vil tro den også er svært bra, minuset er at ingen av disse har en grei pris.

    Jeg har aldri tatt i en selv, men har sett at Scheppah sin som Jula har får mye skryt til prisen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde lyst til å handle Festtool men den ble dyr. Endte opp med bosch gkt 55 gce. Ble litt rimelige. Handlet også vinkel skinne og en ekstra på 80cm. Lurer i lamellfres og. Men da evt en billig en.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja lamellfres, du får jo garanti på verktøyet.
    Såg på den nå. Bør vel gjøre gjøre jobben. Vet liksom ikke hva jeg skal se etter. Et verktøy som jeg ikke har brukt før. Men tenker at det er sikkert lurt å bruke på sammenføyninger og avstivere.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det eneste en bør være litt obs på, er tykkelsen på lamellene vs tykkelsen på sagbladet. Jeg kjøpte noen lameller (på Jula ?) Som var en del tynnere enn sagbladet. Det gjorde at platene "vinglet" litt når jeg satt de sammen. Som igjen gjorde at jeg noen steder fikk noen bittesmå skjevheter i kassene. De har i en slags finer. Mener Gustavsen (?) har noen i presset bøk (?), de sveller ørlite når de blir fuktige av limet, og da blir det en helt tight passning...
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste en bør være litt obs på, er tykkelsen på lamellene vs tykkelsen på sagbladet. Jeg kjøpte noen lameller (på Jula ?) Som var en del tynnere enn sagbladet. Det gjorde at platene "vinglet" litt når jeg satt de sammen. Som igjen gjorde at jeg noen steder fikk noen bittesmå skjevheter i kassene. De har i en slags finer. Mener Gustavsen (?) har noen i presset bøk (?), de sveller ørlite når de blir fuktige av limet, og da blir det en helt tight passning...
    Godt tips. Takk😀
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på prisklasse, men jeg har Makita sin lamellfres, og den er knallgod...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn