Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.086
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med dine høyttalere hadde jeg ikke sittet og fjaset med dårlig øl utendørs! Selv fjaser jeg med bedre øl, men sikkert ikke så gode høyttalere…….innendørs……..omvendt hadde sikkert vært bedre. Øl har jeg og slipper å få solen i øynene 😆
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med dine høyttalere hadde jeg ikke sittet og fjaset med dårlig øl utendørs! Selv fjaser jeg med bedre øl, men sikkert ikke så gode høyttalere…….innendørs……..omvendt hadde sikkert vært bedre. Øl har jeg og slipper å få solen i øynene 😆
    Grillpils🤓 Må jo ha mat….og motivasjon til å grille😜 Kvalitets øl nytes i caven senere🤩
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kalibrering av hjemmekinoen. Den er nå koblet direkte til Acr Deco og basstårn, og går ikke via Minidsp. Det er auto select på innganger på hypex. Tror det blir enklere for jentene i huset når du skal se film. Eller det som verre er, MGP i caven i kveld. Far legger andre planer🥴
    IMG_6912.jpeg
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    395
    Antall liker
    442
    Sted
    Brøttum
    Du har ikke skaffet deg MultEQ-X altså? Brukte det forrige gang jeg gikk gjennom setup hos meg .... Rota meg vel bort litt i alle målepunktene, men det låter da greit på film i alle fall. ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kalibrering av hjemmekinoen. Den er nå koblet direkte til Acr Deco og basstårn, og går ikke via Minidsp. Det er auto select på innganger på hypex. Tror det blir enklere for jentene i huset når du skal se film. Eller det som verre er, MGP i caven i kveld. Far legger andre planer🥴 Vis vedlegget 920053
    Av en eller annen grunn har jeg fått til RoomPerfect, ARC Genesis og Dirac Live til stereo, men har aldri blitt fornøyd med Audysses og det greiene som Pioneer kjører til surround. Til surround har jeg alltid endr opp med å justere nivå «by ear» og kun helt marginalt med DSP.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For å være helt ærlig så legger jeg ikke mye energi i film lyden. Ikke mye den er i bruk. Men tilbake til kalibreringen.. synes ikke bassen er like rå som før på film. Arc deco og basstårna er ikke separert i hjemmekinoen. Blir som en fullrange høyttaler. Kunne tenkt meg å separert Arc Deco og basstårna på hjemmekinoen. Men å både ha deling dobbelt med deling i både hjemmekino receiver og internt i Arc Deco og i basstårna er ikke optimalt. Finnes løsninger som å droppe interne delingen i Arc Deco og basstårna, og kjøre delingen i Minidsp SHO på musikk og i Receiver på film. Men har egentlig tanker om å bytte den ut.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For å være helt ærlig så legger jeg ikke mye energi i film lyden. Ikke mye den er i bruk. Men tilbake til kalibreringen.. synes ikke bassen er like rå som før på film. Arc deco og basstårna er ikke separert i hjemmekinoen. Blir som en fullrange høyttaler. Kunne tenkt meg å separert Arc Deco og basstårna på hjemmekinoen. Men å både ha deling dobbelt med deling i både hjemmekino receiver og internt i Arc Deco og i basstårna er ikke optimalt. Finnes løsninger som å droppe interne delingen i Arc Deco og basstårna, og kjøre delingen i Minidsp SHO på musikk og i Receiver på film. Men har egentlig tanker om å bytte den ut.
    Skjønner. På film blir det nok lagt på noen dB på sub i forhold til om det går via frontene. Det er i hvert fall min opplevelse uten at jeg har dokumentert det via målinger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. På film blir det nok lagt på noen dB på sub i forhold til om det går via frontene. Det er i hvert fall min opplevelse uten at jeg har dokumentert det via målinger.
    Har ikke sjekket så mye om min Marantz SR7010 har eq muligheter. Å legge til noen db i bunn hadde løst ”problemet”
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    For å være helt ærlig så legger jeg ikke mye energi i film lyden. Ikke mye den er i bruk. Men tilbake til kalibreringen.. synes ikke bassen er like rå som før på film. Arc deco og basstårna er ikke separert i hjemmekinoen. Blir som en fullrange høyttaler. Kunne tenkt meg å separert Arc Deco og basstårna på hjemmekinoen. Men å både ha deling dobbelt med deling i både hjemmekino receiver og internt i Arc Deco og i basstårna er ikke optimalt. Finnes løsninger som å droppe interne delingen i Arc Deco og basstårna, og kjøre delingen i Minidsp SHO på musikk og i Receiver på film. Men har egentlig tanker om å bytte den ut.
    Dette lukter StormAudio lang vei :D
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Kalibrering av hjemmekinoen. Den er nå koblet direkte til Acr Deco og basstårn, og går ikke via Minidsp. Det er auto select på innganger på hypex. Tror det blir enklere for jentene i huset når du skal se film. Eller det som verre er, MGP i caven i kveld. Far legger andre planer🥴 Vis vedlegget 920053
    Dette ser lovende ut, men hvor(frekvens) deler du mellom frontene og basstårnene? Hvilken delefrekvens anbefaler Audyssey?
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    395
    Antall liker
    442
    Sted
    Brøttum
    Jeg bruker Hypex rett i receiver (fordi dspen min er kun i bassen 😅 ), men jeg har lagt inn HPF og LPF i dsp og Hypex før det fores inn i Marantz (har gjort dette de siste 6-7 årene faktisk). Lar Audyssay gjøre det den skal, så justerer jeg volum/nivå manuelt etterpå, noen ganger med mic for å få likt nivå mens andre ganger bruker jeg bare øra. Atmos stilles cirka +5dB kontra resten pga anbefaling om det, utenom det så stilles bassen i mellom -5 og 0 mener jeg, ellers får man ikke riktig kalibrering. Skrur opp volumet i bassen på ampa til ønsket nivå, som gjerne ligger i område 15-30dB over resten, har "lite" akkurat nå med rundt +15dB. Måler meg frem for å fikse delay og slikt til slutt, ordner delayet mellom de ulike subba før jeg tar kalibrering med Audyssay da den ikke får fiksa det uansett. MultEQ-X fungerer nok ikke på SR7010, det kom vel ved modellen nyere (50-,60-,70-,8011 og nyere), vil kalle det en "nesten-mini-dsp" der man kan ratte kurver, jeg har også mulighet for to ulike kalibreringsfiler (2 presets) som jeg fikser når senteren er ferdig så jeg har en preset for 7.2.4 Atmos og en for 2.2 stereo. Mulig to preset er løsningen for deg også?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Arc Deco har deling mot basstårna på 110hz. Delingen ligger i hypexene i basstårn og Arc deco. Jeg kunne fint latt Minidsp tatt seg av denne delingen og problemet er løst. Men Minidsp er der kanskje på lånt tid. Å ha samme deling eller deling på deling i hjemmekino receiver er uheldig. Da blir filter dobbelt så bratte. I dag behandler SR 7010 og Minidsp Arc deco og basstårn som en høyttaler. En annen mulighet er selvfølgelig å ha 2 preset i hypex, da den ene ikke har delingsfiltre. Er egentlig bare et konstruert problem, da jeg har den enkleste løsningen i Minidsp SHD preeen og splitte Arc Deco fra basstårn
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Av og til går det litt fort i svingene. I følge min lokale vinyl sjappe hadde jeg for lenge siden bestilt Sabbat vinyl boks via Facebook.kanskje jeg ikke var edru. Er band og sjanger som ikke er min greie. Får prøve å selge skiten🤓

    IMG_6930.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Ipa er ølet sitt 😬😁
    (Ikke hørt den musikken fra SS)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Min erfaring med Audyssey er at man gjerne må legge til 3-5db på sub kanalen.. Ellers så blir det litt tynnt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Av og til går det litt fort i svingene. I følge min lokale vinyl sjappe hadde jeg for lenge siden bestilt Sabbat vinyl boks via Facebook.kanskje jeg ikke var edru. Er band og sjanger som ikke er min greie. Får prøve å selge skiten🤓

    Vis vedlegget 920701
    Shabby Record fanget opp at jeg skulle selge Sabbat boksen som jeg kjøpe med en feiltagelse. Tok kontakt og tilbydde seg retur. Det er god service😀🎶
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Sympatisk type, du :p

    Noko av det eg saknar med å bu i eit hus frå ca 2000, kontra eit nyare, er eige teknisk rom til serverar, svitsjar og router, med cat6 i veggen overalt. Er det noko som irriterer vanvittig, så er det alle desse maskinene som susar.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sympatisk type, du :p

    Noko av det eg saknar med å bu i eit hus frå ca 2000, kontra eit nyare, er eige teknisk rom til serverar, svitsjar og router, med cat6 i veggen overalt. Er det noko som irriterer vanvittig, så er det alle desse maskinene som susar.
    Enig i det. Savner det samme, men har en plan trekke nye kabler. Har også et bedre sted for serveren når jeg er ferdig. I stuen er det alltid noe støy fra varmepumpe osv…. Så den kan fint stå der inn til videre☺
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn