Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Litt tidlig å skrive om EAT, men gir meg for å måke innkjørselen for snø. Liker bedre regn. Men sikkert fint med snø til jul. EAT har gain justering på 70 og 76 db. Det er litt høyt for min pu. Kommer lett opp i 0 db på pre, kan og tippe over. Er redd det kan skape forvrenging og miste litt headroom. Inntrykket så langt er at det ikke er et problem og at EAT er et forbaska bra riaa. Føler dette blir veldig fokusert på hodet, steelhead, Ear og eat😆
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    20.163
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Leste nå de siste 4 sider i tråden din, og merket meg spesiellt de kommentarene med pris kontra ytelse.
    En liten anekdote herfra.
    En av kompissene med allt for mye penger fikk jeg lokket til å kløpe Sumiko Palo Santos pickuppen.
    Den er hann uenneligt glad i. Han har også dette "må ha nytt"-gen.
    Vi snakket riia.... han ville gjerne prøve ut rør, så jeg sa tilfeldigt, at Cayin hadde kommet med en ny (PH-6).
    Han kjøpte den straks, og jeg ventet et par uker, for så å høre hvordan det gikk??
    Jo Cayin stod på hyllen, og Pass XP-15 var tatt vekk/lagt ut for salg. Han mente, at den teppebanket Pass en,
    og som han sa: Den Cayin er helt klart kommet for å bli´.
    Behøver ikke alltid å komme an på pris.
    Spennende å se, hva du ender opp med. Lykke til (y)
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg så heldig at jeg ikke trenger å tenke på pris, da disse riaaene er kun på lån/test. Men skulle jeg la meg forføre er jo pris et problem, da de er ikke i den rimeligste klassen😩 Er enig med at pris, ikke avgjør hvor bra et riaatrinn er. Mange er også noe overkonstruert. Så har vi neste faktor som er rør. Jeg har nå 3 stk rør riaatrinn hos meg. Jeg burde også prøvd rørbytte, men det begynner å bli mange faktorer for å sammenligne. Det handler også om smak. Uansett så koser jeg meg på veien, forhåpentligvis så blir jeg ikke fattigere av dette….. tror jeg🤪
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kun moderat. Men som de fleste har jeg og et forhold til Queen. Hadde jeg vært super gira på Queen, hadde jeg heller fylt opp med vanlig album i stede for en stor best of samling😀
    Ja, best of er nok best med Queen. Ække som ABBA hvor de beste låtene finnes mellom de ihjelspilte hitsene.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Regner med EAT varianten av Ortofon er dyrere enn ren Ortofon? Slik som mange andre gjør det. Project har vel ikke noe variant av EAT E glo riaatrinnet? Uansett jeg er bare ute etter å teste utstyr så får vi se😀 Nå er jo jeg også veldig glad i Whest Audio. Så skulle det bli aktuelt å bytte vil nok jeg vurdere det merket😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Regner med EAT varianten av Ortofon er dyrere enn ren Ortofon?
    Har ikke sjekket pris, vet bare at det er Quintet med 3d printet ytterskall. Husker jeg så en video hvor Leif Johannsen skrøt av hvor lett det var for Ortofon å spy ut slike custom innfatninger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Heftig dag. Eldste jenten ble fjortis i dag, og vi har feiret med 18 gjester pluss oss selv. Mange små barn og et sinnsykt lydvolum. Føler meg gammel og har problemer med å takle sånne dager. Kjekt å feire, men det blir litt vel heftig. Nå er meste parten reis, men noen blir igjen på overnatting. Caven er opptatt med en som vil se etter eller annet mesterskap med ei lærkule. Husbonden har tilslutt funnet ro i sinn og sjel😉

    25DCD0F7-E542-42CB-9E47-D512FD8E6D86.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, jeg har satt ned foten. Ingen familietragedier på lørdag. Ikke inviterer jeg og ikke kommer jeg i slike tilstelninger på den dagen. Har sagt fra at søndag er en skittdag uansett, så den kan godt ødelegges.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg har satt ned foten. Ingen familietragedier på lørdag. Ikke inviterer jeg og ikke kommer jeg i slike tilstelninger på den dagen. Har sagt fra at søndag er en skittdag uansett, så den kan godt ødelegges.
    Det høres veldig fornuftig ut. Er ikke sikkert jeg vinner den diskusjonen, men verd et forsøk😀 Klarer du det samme hvis julaften faller på en lørdag blir jeg imponert😉
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det høres veldig fornuftig ut. Er ikke sikkert jeg vinner den diskusjonen, men verd et forsøk😀 Klarer du det samme hvis julaften faller på en lørdag blir jeg imponert😉
    Jeg ventet egentlig på den. 😁 Julaften er julaften og er noe eget. Da er det bare hyggelig med familie.❤
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min julaften blir hos svigers. Tipper vi blir rundt 30 stk. Jeg gruer meg. Nesten så jeg har lyst å drikke meg full og skjemme meg ut, slik at vi ikke blir invitert igjen. Men da blir det vel kun jeg og katten fremover😆
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min julaften blir hos svigers. Tipper vi blir rundt 30 stk. Jeg gruer meg. Nesten så jeg har lyst å drikke meg full og skjemme meg ut, slik at vi ikke blir invitert igjen. Men da blir det vel kun jeg og katten fremover😆
    Ok, det høres jævli ut!:eek: Litt mer intime rammer her heldigvis.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Min julaften blir hos svigers. Tipper vi blir rundt 30 stk. Jeg gruer meg. Nesten så jeg har lyst å drikke meg full og skjemme meg ut, slik at vi ikke blir invitert igjen. Men da blir det vel kun jeg og katten fremover😆
    Helt nydelig, heier på deg :D Send livestream på sentralen 😆
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Flott oppsett og fin tråd!

    Nå skjønner jeg at rørmonoblokker ikke er greia likevel, og at dette sånn sett er en avsporing, men Manley Neo-Classic driver garantert impedansen under 5 Ohm (som vel er optimal last om jeg husker korrekt).

    Vedrørende riaa så vil Manley grunnet bruk av stepup matche enkelte puer bedre enn andre (Og i større grad enn riaaer med aktivt førsteledd). Jeg vet den kan justeres for last og gain, men står ved påstanden likevel. Litt avhenhig av hvilken pickup du bruker og hva du vil ha mer eller mindre av så vil jeg slenge på et par andre kandidater: Accuphase, Luxman og Allnic. Jeg eide Ear 324 som er glimrende på sitt vis, men som hos meg, etter min smak, hadde litt lite varme (men andre steder sikkert kan være helt der oppe).
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Flott oppsett og fin tråd!

    Nå skjønner jeg at rørmonoblokker ikke er greia likevel, og at dette sånn sett er en avsporing, men Manley Neo-Classic driver garantert impedansen under 5 Ohm (som vel er optimal last om jeg husker korrekt).

    Vedrørende riaa så vil Manley grunnet bruk av stepup matche enkelte puer bedre enn andre (Og i større grad enn riaaer med aktivt førsteledd). Jeg vet den kan justeres for last og gain, men står ved påstanden likevel. Litt avhenhig av hvilken pickup du bruker og hva du vil ha mer eller mindre av så vil jeg slenge på et par andre kandidater: Accuphase, Luxman og Allnic. Jeg eide Ear 324 som er glimrende på sitt vis, men som hos meg, etter min smak, hadde litt lite varme (men andre steder sikkert kan være helt der oppe).
    Takk, men har en uvane å forurense min egen tråd med fjas og tull. Det meste er selvironi og duste innlegg. Du har helt rett, manley monoblokker, har 5 Ohm som optimal impedanse, og ikke minimum. Litt skadeskutt da jeg hadde ARC 210 rør monoblokker på mine tidlige Vienna A. Malher. Flatt og ingen dynamikk. For lav impedanse høyttaleren var det mange som mente. Både disse og de jeg nå går rett under 3 Ohm.

    Du har sikkert rett angående Steelhead, jeg har ikke lest med opp på konstruksjonen. Jeg eier en Hana Umami red pu. Ikke sikkert den er optimal match, men garanterer at den ikke blir byttet ut. Jeg vet ikke om det står originale rør i den, men har flere rør som jeg håper å få teste ut.

    Ear 324 er ikke en rør riaa, den er mindre varm i lyden enn med min PB88 . Litt smak og behag hva som låter best vil jeg tro.

    Akkurat nå er formålet kun å teste, men det hadde vært gøy å fått steelhead til å virkelig briljere. Om det er mulig i mitt oppsett er ikke godt å si. Ha en flott søndag😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det blir litt å sammenligne epler og pære. MI er en meget god pre, men jeg kan ikke bruke den sammen med basstårna. Bare gøy å høre hvordan den låter, uten å analysere så veldig mye.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne skulle du ha anskaffet deg da.
    140 t/timen og kaster 26 meter, pris ca 250 000,- vekt ca 600 kg
    Da har du redskap ingen andre i nabolaget har :=)


    Vis vedlegget 877189
    Det der er ikke snøfreser, men en minerydder😉 Fet sak, kun kjøpt det meste i dag, tror jeg. Våt snø, og måtte rekke jobb. Så litt armer å bein.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn