Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil bare presiserte at jeg synes det har vært utrolig moro med Minidsp og kunne virkelig høre hva en får igjen for å virkelig vel intrigere et bass system. Jeg tror fremdeles det er mere å hente. Men når jeg sammenlignet så må dette gjøres uten å korrigere. Når en ikke hører cymbaler fade ut. Bare et flat kjedelig anslag. Låter grovkornet, blir det kjedelig.Da jeg hadde naim 272 til en pris av 50k låt det litt av det samme. Men med ekstern strømforsyning så kom den seg, selv om det aldri virkelig blomster.

    Selv om jeg i en periode kan finne glede i å ratte og prøve ut nye ting, er det musikken og lytting jeg ønsker å vie min tid til. Spesielt etter det siste året som også har tatt av min tid til bygging. Jeg finner det også rart da enkelte mener det ikke er noe særlig forskjell på dacer. Dac består av mere enn en dac-chip.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer også på hvor jeg kunne sett disse forskjellene på målinger? Frekvens responsen er ganske lik. Mulig litt bedring på forvrenging.
    For at sammenligningen skal være verdt noe må jo frekvensrespons være helt identisk. Hvor oppsto forskjellene?

    Spørsmålet blir jo om det er ren frekvensrespons du hører eller om det er andre ting. Frekvensrespons er enkelt å fikse, andre ting er umulig med dac.

    Jeg leser dette med like stor nysgjerrighet som alle andre og synes det er gøy med direkte sammenligninger.
    Er det hørbar forskjell hvis du dropper hele Dirac plug-in?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For at sammenligning skal være verdt noe må jo frekvensrespons være helt identisk. Hvor oppsto forskjellene?
    Det ble knapt forskjell i frekvensresponsen ved å henge på dac på utgangen. Men å bruke MSB som pre/dac/streamer ble det noe lavere forvrenging.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Regner nesten med at forvrengningen det er snakk om er i området feilmargin og ikke styrt av det som var koblet på. For hvis ikke er det noe rart ute og går. Målte du med umik?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ja, åpen for innspill.
    Jeg kan spille vinyl.
    Da uten basstårn. En løsning jeg kan leve med. En stund😉
    Det enkle er full kalibrering av høyttalere og sub sammen.
    Da blir hver enkelt høyttaler "romkorrigert" i fullrange.
    Til slutt settes delefrekvensen du trives best med.......når musikk avspilles (y)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det enkle er full kalibrering av høyttalere og sub sammen.
    Da blir hver enkelt høyttaler "romkorrigert" i fullrange.
    Til slutt settes delefrekvensen du trives best med.......når musikk avspilles (y)
    Jo. Det er en sak. Mye å hente på korrigering. Men hvorfor skulle det spille så mye dårligere med Minidsp uten bruk av Dsp biten enn f eks MBS?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at jeg lett kan. blir satt i samme bås som de som hører magi med strømrens osv. med mitt innlegg. Men det får så være. Jeg er ingen erfaren løk med dsp, men jeg vil betrakte meg som en engasjert og erfaren lytter. Så får de som tror jeg bare innbiller meg disse tingene bare tro det. Ikke misforstå. Jeg setter like mye pris på de som spiller kritiske spørsmål, som de som bare heier med. Men det er ikke sikkert alle vekter alle parametere likt som meg. Men det er heller ikke sikkert alle oppsett avslører det samme som hos meg. Jeg bare undrer og tenker høyt. Synes det er fint å dele utfordringer og ikke bare late som at alt skinner.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Jo. Det er en sak. Mye å hente på korrigering. Men hvorfor skulle det spille så mye dårligere med Minidsp uten bruk av Dsp biten enn f eks MBS?
    Det å lytte til mange forskjellige oppsett hjelper til å utvide horisonten for tolkning av både blomsterspråk og omsetting av teori til praksis - anbefales (y)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det å lytte til mange forskjellige oppsett hjelper til å utvide horisonten for tolkning av både blomsterspråk og omsetting av teori til praksis - anbefales (y)
    Enig i at å komme seg rundt er en god ting. Men jeg trenger ikke lære om blomsterspråket, det får blomsterfinn ta seg av😉 Jeg skulle så gjerne hatt flere i nærmiljø som drev med DSP og som jeg kunne dele erfaringer med. Men mitt innlegg handlet ikke om dsp. Dsp er et verktøy som er fantastisk. Mitt innlegg handlet om hørbare kvalitetsmessig forskjeller mellom produkter. Jeg hadde ikke tenkt å dra inn pris. For pris alene trenger ikke bety noe. Men Minidsp SHD pre koster 1/10 av MSB. MSB har tidligere vært i her i hus og sammelignet med Michi P5/Sotm. Forskjellene der var marginale, men MSB trakk det lengste strået.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Teknisk er nok en Trinnov mye bedre. Uten å hørt den, er jeg litt redd for at den bare er et supert verktøy, men om det spiller like flott som f eks MSB ville jeg blitt overrasket. Men jeg tror den spiller langt bedre enn Minidsp.

    Det samme gjelder den kommende DEQX saken. Dette er den som frister mest. Men jeg er ikke overbevist om at dette er produktet som spiller like oppløst som jeg ønsker.
    Når det gjelder disse fantastiske boksene må du nok legge mer arbeid ned i det enn hva mange gir inntrykk av her inne. Det er lett å falle for fristelsen å bare sette opp mikrofonen og la maskinen spy ut "perfekte" kurver i andre enden.

    Mnidsp har åpenbart satt skrekken i deg hva gjelder DEQX og Trinnov. Men disse to siste er ikke plug & play. Før du kan begynne å sammenligne disse med dumme DACer, som kun skal omsette et bittog til noe du kan tolke som musikk, bør du sikre deg om at ting er på stell i din håndtering av signalmanipulatordelen. For om du bare kjører på kan de virkelig føkke opp ovennevnte bitstrøm og gi deg joikaboller i steden for biff.

    Og trokke du skal tvile et sekund, Trinnov er et helt annet dyr enn minidsp. Disse franskmennene er ikke grådige tatere, dette er produkt de har lagt ned masse arbeid og entusiasme i - noe supporten de gir sine kunder vitner om.

    Om du ikke får MSB opplevelse rett ut av boksen må du brette opp ermene og jobbe mot det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Litt feil det du sier om at Minidsp har satt skrekken i meg. Jeg liker muligheten Minidsp gir meg. Å la den spy ut kurver, var ikke en suksessfaktor. Bedre å ratte selv. Nå er det ikke Minidsp som et verktøy eller Trinnov for den slags skyld, jeg kritisere. Jeg bare tenker om en kan ratte seg forbi alle problem, hvis ikke produktet i seg selv er bra nok. Jeg bare stiller spørsmålet og søker etter svaret. Jeg er mere enn villig til å legge mye arbeid i å få en Trinnov eller Deqx til å låte ditt jeg vil. Hvis en ikke stopper opp og av og til tester og stiller seg noen spørsmål, hvordan skal en da ta de riktige valgene?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal omformulere litt. Jeg er ganske bestemt på at Minidsp hos meg, uansett hvor bra jeg ratter, vil ikke låte like bra som MSB, bortsett fra å implementere bassene. Får jeg i pose å sekk med Trinnov eller Deqx? Jeg håper virkelig det.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Får jeg i pose å sekk med Trinnov eller Deqx?
    Vet ikke jeg, men du får åpenbart ikke i pose og sekk med MSB heller. Kanskje du må kjøpe både pose og sekken? Eneste jeg vet er at jeg ikke er ekspert på en dritt og finner stadig signalovergrep jeg har utført i kurverunkingens tjeneste. Men lyden blir stadig bedre.

    Får si som Eidsvåg "eg kan ikkje gå alle skrittå for deg" 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    MSB blir bare brukt som et eksempel. Jeg vet hva jeg ønsker. Jeg bygget ikke basstårn for å ikke implementere de skikkelig. Men jeg er ikke villig til å la det bli på bekostning av resten. Tar pillen min, sover på det. Og vil stake ut veien videre.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at jeg lett kan. blir satt i samme bås som de som hører magi med strømrens osv. med mitt innlegg. Men det får så være. Jeg er ingen erfaren løk med dsp, men jeg vil betrakte meg som en engasjert og erfaren lytter. Så får de som tror jeg bare innbiller meg disse tingene bare tro det. Ikke misforstå. Jeg setter like mye pris på de som spiller kritiske spørsmål, som de som bare heier med. Men det er ikke sikkert alle vekter alle parametere likt som meg. Men det er heller ikke sikkert alle oppsett avslører det samme som hos meg. Jeg bare undrer og tenker høyt. Synes det er fint å dele utfordringer og ikke bare late som at alt skinner.
    Beklager hvis jeg gir inntrykk av at jeg ikke tror på dine opplevelser eller at jeg forsøker å så tvil om dem. Det er absolutt ikke intensjonen. Min nysgjerrighet og mine spørsmål er langt mer selvsentrerte enn det, kan man oppnå fullverdig hifi med noe av det rimeligste utstyret man kan få tak i som måler veldig bra på predefinerte tester? For det er hva jeg er ute etter.

    Forstår det er kjedelig å bli møtt med spørsmål om volummatching, frekvensrespons ol. når man bare hører etter forskjeller ved A-B testing, men det er mye enklere å be andre gjøre den kjedelige jobben enn å gjøre det selv 😁

    Jeg berømmer slik testing som du gjør istedenfor å blindt følge påstander. Hvor allmenngyldig testingen din er for oss andre er jo ikke ditt problem.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Intensjonen min er like mye å belyse min problemstillingen. Da kan andre som vurdere samme vei, lese om min erfaring og utfordring. Samtidig så setter jeg pris svar fra andre som er foran meg i løypen. Er det egentlig så sjokkerende at ikke Minidsp nådde opp? Til prisen er det et kjempefint produkt. Men den låter ikke bedre, selv om andre sier at den er god nok.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    og/eller at du fokuserer på detaljer som det ikke er fokusert på av andre og ikke lett tolkes ut av enkle målebrev.

    Jeg har fortsatt, kanskje urimelig, tro på at mange av forskjellene ligger i det analoge grensesnittet og at grunnleggende god knowhow inne analog elektronikk er essensielt for et godt produkt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    og/eller at du fokuserer på detaljer som det ikke er fokusert på av andre og ikke lett tolkes ut av enkle målebrev.

    Jeg har fortsatt, kanskje urimelig, tro på at mange av forskjellene ligger i det analoge grensesnittet og at grunnleggende god knowhow inne analog elektronikk er essensielt for et godt produkt.
    Jeg er heller ikke uenig. En dac er mere enn den digitale biten.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Minidsp SHD bør ikke stå høyere enn -6,5 dB på volumknotten hvis signalet inn har 0 dB, da raser ytelsen - hvis jeg forstår målingene til Amir riktig. Da går ytelsen fra 112 sinad til et sted på 50 tallet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Minidsp SHD bør ikke stå høyere enn -6,5 dB på volumknotten hvis signalet inn har 0 dB, da raser ytelsen - hvis jeg forstår målingene til Amir riktig. Da går ytelsen fra 112 sinad til et sted på 50 tallet.
    I know. Problemet er vanlig lyttevolum… -20db
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir det noe forskjell hvis du kjører -7 på SHD og heller regulerer nivået på kilden? Nysgjerrig på om det er selve volumjusteringen eller maksytelsen som er problemet.

    @Armand har lenge forfektet at det beste er å kjøre en analog volumjustering etter dac/dsp for maksimal ytelse. Vi venter i spenning på den multichannel volumknotten derfra 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir det noe forskjell hvis du kjører -7 på SHD og heller regulerer nivået på kilden? Nysgjerrig på om det er selve volumjusteringen eller maksytelsen som er problemet.

    @Armand har lenge forfektet at det beste er å kjøre en analog volumjustering etter dac/dsp for maksimal ytelse. Vi venter i spenning på den multichannel volumknotten derfra 😁
    Usikker. Streamer ligger i Minidsp, kan prøve å justere ned innganger.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er synd at Amir har det for travelt til å teste ting skikkelig. Han testet ikke analog inn på SHD, heller ikke om det skjer noe når man streamer eller aktiverer Dirac.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en helt annen oppfatning av minidsp, hos meg er det attakk og livlig lyd. Stereoperspektivet er enormt stort - roger waters sin "amused to death" fyller hele rommet både i bredde og høyde. Selv på lavt volum så bare "virker det".
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en helt annen oppfatning av minidsp, hos meg er det attakk og livlig lyd. Stereoperspektivet er enormt stort - roger waters sin "amused to death" fyller hele rommet både i bredde og høyde. Selv på lavt volum så bare "virker det".
    Har samme oppfatning hos meg med dette albumet. Lurer på om fasekorrigering gjør at qsound funker bedre. Ikke dette jeg opplever som slapt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir det noe forskjell hvis du kjører -7 på SHD og heller regulerer nivået på kilden? Nysgjerrig på om det er selve volumjusteringen eller maksytelsen som er problemet.

    @Armand har lenge forfektet at det beste er å kjøre en analog volumjustering etter dac/dsp for maksimal ytelse. Vi venter i spenning på den multichannel volumknotten derfra 😁
    Har fra tid til annen vurdert å kjøre ting 0dB ut til ekstern DAC med analogt hjul, bare for å teste gullørene.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kanskje slaktet Minidsp SHD. Men det er ikke riktig. Skjønner godt at folk er fornøyd. Poenget er at den får ikke det beste ut av anlegget mitt. I dag skal den kobles til igjen og det blir besøk og testing med basstårn😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men når det er sagt opererer Trinnov med 64 bit floating, miniDSP 32 bit, så det er en annen verden.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Vurdert å kjøre ddrc-24 på line-out på preamp mot bassene som ett kompromi? Kan du ratte bassene via den, og høyttalerne uten dsp. Blir ikke optimalt men kanskje du blir mer fornøyd med det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn