Diverse Sesongnostalgi: Konfirmasjonsanlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sesong for konfirmasjon neste måned, og siden påsken tilsynelatende byr på få teknisk orienterte tråder så kan vi kose oss med enda mer nostalgi utover de tre høyttalertrådene som er i vinden denne påsken. Denne tråden vil automatisk ekskludere endel av våre medlemmer, for kravene er enkle til deltakelse her:

    1: Anlegget må være kjøpt for konfirmasjonspengene, eller være en konfirmasjonsgave.
    2: Det må være et anlegg. Slepebrøler og mindre regnes ikke som anlegg, alle hadde en kassettspiller på et tidlig tidspunkt.
    3: Med anlegg menes alt fra alt-i-ett med enten platespiller, kassettspiller eller begge deler, til komponenter. Men full size (eller kompakte komponenter) med eksterne høyttalere.

    Så til mitt anlegg. Kjøpt for konfirmasjonspenger i 1980. Jeg var fjorten år og fikk over 7000 kroner. 5200 gikk til dette racket fra Sanyo med originalt møbel med glassfront. Høyttalerne har jeg ikke funnet bilde av, de må ha vært en utgått modell for de finnes ikke i Jamos 1980-katalog. Ganske standard 20 liters toveishøyttalere med fast fronttrekk og ingen justeringsmuligheter. Såvidt jeg husker tålte de 40 watt kontinuerlig, jeg antar at det var i 4 ohm. Men elektronikken fant jeg et samlebilde av i en dansk bruktannonse, og det så slik ut.

    sanyo rack3.jpg

    sanyo rack2.jpg


    Sanyo System 20 platespiller.
    Sanyo DCX 233 receiver.
    Sanyo RD 203 kassettdeck.

    Jeg var svært fornøyd der jeg spilte punk og metall blandet opp med reggae og andre former for rytmisk musikk. Men det var bare en forsmak som varte i et år, innen høsten 1981 var både receiver og høyttalere byttet ut med mer kompetente alternativer. Så røyk platespiller ut, og plutselig var ferien mellom ungdomsskole og gymnas over og jeg fikk deltidsjobb på Boahs Kopervik. Fra da av var det en slippery slope.

    Hva valgte du å bruke konfirmasjonspengene på som vil kunne defineres som et anlegg?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var konfirmert i -91 og dro til Hifiklubben for å handle Cerwin Vega AT40, en NAD integrert og en Denon cd-spiller, husker ikke lenger navnet på forsterker eller cd spiller, men dette var ett anlegg som ga mye glede i noen år.

    Jeg tror fortsatt at AT40 hadde god lyd til å være CV, men har ikke hørt de på nærmere 25 år...
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg hadde vel ikke noe konfirmasjonsanlegg, men derimot et dimmeanlegg. Med andre ord et anlegg kjøpt for de 10k dimmepengene jeg fikk når jeg dimiterte i 1991. Det var et rent Sony anlegg med komponenter bestående av en CPD790 CD spiller, en TAF420 forsterker og et par 121ES høyttalere. Husker at det imponerte med fantastisk bra romfølelse, og det spilte nok datidens utgivelser på en langt mer tilgivende måte enn senere anlegg.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk et Sanyo anlegg av mine foreldre til min konfirmasjonen i 1985. Det var ikke så flott som ditt og det var en "alt i ett" løsning med dobbel kassettspiller, radio og platespiller på toppen. Det kom med rack som hadde plass for LP'ene og løse høyttalere. Jeg tror det kostet kr. 5000, men det er dessverre kastet. Det hadde nok ikke spilt så bra i dag, men skulle gjerne hatt det for gøy :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde vel ikke noe konfirmasjonsanlegg, men derimot et dimmeanlegg.
    Nå var vel poenget med tråden konfirmasjonsanlegg? ;)
    Ja, årsaken er litt hva vi var fornøyd med da vi var 14 år, kanskje til og med veldig stolte over. Jeg dimmet da jeg var 28 år, og de dimmepengene gikk til bærbar DAT. Men det var altså en voksen mann med det som av mange ble regnet som high end som disponerte dimmepengene. Det samme gjelder studielån ved høyere utdanning, nesten voksen og med litt peiling på hva man holder på med. Det som er litt spennende med konfepenger er å se tilbake på om man var heldig eller uheldig med investeringen vi gjorde som kyllinger.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra tiltak Balboa! :)


    Kjøpte dette i det herrens år 1996.

    Adcom GCA 510 forsterker, ringkjerne trafo var viktig! :)
    1413449-adcom-gca510-passive-preamp-and-high-gain-amp-in-one-chasis.jpg



    Genexxa 1000 høyttalere, sleit mest med mellomtonene på disse, byttet et par stykker.
    gx1000.jpg



    Sony CD spiller hadde jeg fra før.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg husker veldig godt da vi kjøpte anlegget. Mor og far hadde ikke greie på sånt, så jeg fikk plukke det ut selv. Vi hadde ikke god råd med en far som var vaktmester i kommunen og en mor som jobbet deltid. Vi så først på et anlegg til rundt kr. 3000, men det låt ikke bra i det hele tatt. Jeg husker enda at jeg hadde litt dårlig samvitthet etter at jeg fikk presset igjennom det aktuelle anlegget. Jeg var utrolig fornøyd og kunne sitte å spille i timesvis på gutterommet :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker veldig godt da vi kjøpte anlegget. Mor og far hadde ikke greie på sånt, så jeg fikk plukke det ut selv. Vi hadde ikke god råd med en far som var vaktmester i kommunen og en mor som jobbet deltid. Vi så først på et anlegg til rundt kr. 3000, men det låt ikke bra i det hele tatt. Jeg husker enda at jeg hadde litt dårlig samvitthet etter at jeg fikk presset igjennom det aktuelle anlegget. Jeg var utrolig fornøyd og kunne sitte å spille i timesvis på gutterommet :)
    Det var liksom det, at man hadde stereolyd på gutterommet slik at den gamles anlegg i stuen ikke fristet lenger. TV hadde vi likevel ikke på rommet, hvis vi var heldige hadde vi familiens 12" svarthvitt som ble brukt på campingturer. Med datidens programmer var det ikke noe særlig å bruke den til, eneste alternativ var radio på FM og MB, så muligheten for selvvalg og å begynne på den platesamlingen vi drømte om å bygge gav god grunn til å trekke seg tilbake til gutterommet over flere platesiders lengde. ;D

    Imponerende konfeanlegg, oks81. Regner med fram til at du er født i 1981. :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg var 14, kjøpte jeg en Rotel RA-810A, flyttet med meg Philips CD-380 CD-spilleren fra miniracket jeg hadde fra før, kjøpte et par brukte Dantax 3-veis svært mediokre høyttalere med 8" bass av en litt eldre bekjent og overtok en Technics SL-B202 etter mine foreldre.

    ...og bestemte meg for å ikke konfirmere meg.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Standard


    36_1882927303.jpg



    Platespilleren husker jeg ikke.Enten var det Philips eller Lenco.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte du det for konfirmasjonspengene dine? Du er virkelig mye eldre enn jeg trodde du var. ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Konformitetsanlegget mitt var et seilbrett. Hva tenkte jeg på?

    Skrivefeil, videreutviklet, og jeg vil si forbedret. Konfirmasjon, konformasjon, konformitet. :D
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte du det for konfirmasjonspengene dine? Du er virkelig mye eldre enn jeg trodde du var. ;)
    Eldre herre?Gammel?Jeg?Tenker aldri år,hverken på andre eller meg selv.
    Enten er du voksen eller så er du ikke :rolleyes:.
    Den dagen en ser på døden som noe positivt en gleder seg til,da er en gammel nok og voksen;)

    Kjøpte den ikke.Fikk den av min bestefar ;)
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    IMG_0698.jpg
    IMG_0698.jpg

    Jeg konfirmerte meg i 84, og jeg kjøpte ganske snart noen Jamo P255 høyttalere i tidsriktig rød metalic, Technics sux 55 forsterker og en billig direktedrevet Apollon platespiller som jeg ikke husker navnet på.
    Jeg var stolt som en hane, og høyttalerne var gromme greier, syntes jeg da.
    IMG_0700.jpg
    IMG_0700.jpg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Her gikk konfirmasjonspengene til en nad 306 forsterker, en nad cdspiller i samme serie og et par quadral rubin. Spilte som en drøm i de tre årene jeg hadde det. Lurer på hvor mange ganger jeg hørte på Pearl Jam - Ten på dette anlegget.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Konfirmasjonsanlegget mitt ble bare med tanken, da jeg stakk av med bilen til tanta mi og krasjet den. Bye, bye penger. ;)
    Tyvlante derfor Technicsanlegget til brodern ;D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Konfirmant anlegget ble bestillt dagen etter dagen. Et komplett anlegg fra Aiwa. Med store bokhylle høyttalere. Mener jeg betalte 4000 kr for det.

    Bytta ganske raskt over til et par sonab med doble ti tommere. Og en Pioneer a616. Som jeg hadde i mange år. Bygde så en sub med en 15 tommer fra cadience. I en svær kasse. Ampen til den var en pa amp. Gud så mye morro jeg hadde med det anlegget..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Konfirmasjonsanlegget mitt ble bare med tanken, da jeg stakk av med bilen til tanta mi og krasjet den. Bye, bye penger. ;)
    Tyvlante derfor Technicsanlegget til brodern ;D
    Det var da en trist historie, men sikkert en god lærepenge. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Fisher rack kjøpt på EPA i Kongsvinger. Forsterker, tuner, kassettspiller og platespiler. Og alt var i "Studio Standard" ;) Inkludert høyttalere og stort rack med glassdører. Alle jeg kjente var veldig misunnelige på dette anlegget. Blåste nesten alle konfirmasjonspengene. Året må ha vært 1985.
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Konfirmasjonsanlegget mitt ble bare med tanken, da jeg stakk av med bilen til tanta mi og krasjet den. Bye, bye penger. ;)
    Tyvlante derfor Technicsanlegget til brodern ;D
    Det var da en trist historie, men sikkert en god lærepenge. ;)
    Trist? Skal gi deg trist jeg.
    Er ikke konfirmert engang, skilt mor på dårlig betalte jobber,en far som ga beng
    og vi var 4 gutter. Husker allikevel med glede min eldste brors tandberg spolebåndopptaker
    og musikk han hadde tatt opp fra radio.:)
     
    Sist redigert av en moderator:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Konfirmasjonsanlegget mitt ble bare med tanken, da jeg stakk av med bilen til tanta mi og krasjet den. Bye, bye penger. ;)
    Tyvlante derfor Technicsanlegget til brodern ;D
    Det var da en trist historie, men sikkert en god lærepenge. ;)
    Trist? Skal gi deg trist jeg.
    Er ikke konfirmert engang, skilt mor på dårlig betalte jobber,en far som ga beng
    og vi var 4 gutter. Husker allikevel med glede min eldste brors tandberg spolebåndopptaker
    og musikk han hadde tatt opp fra radio.:)
    jeg visste det, jeg visste det! ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Morro.. det startet for meg i 1999 med en Sony Str825 surround reciver som jeg fikk i gave.. kjøpte så b&w dm603s2 for pengegavene :)

    DSC04409.jpg
    str-db825a.jpg


    Ballet fort på seg derfra... blandt annet bugde jeg proac klonene som jeg enda har.. electrocompaniet ec 4.5 og aw60 ble kjøpt.. så et par zapsolute monoblokker.. 78w klasse a and the rest is history
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd!

    Da jeg fikk penger til konfirmasjonen, var det i grunnen ikke noe spørsmål om hva jeg skulle bruke det på: Stereoanlegg. Jeg hadde akkurat begynt å ta pianotimer hos en eksentrisk og kul jazzpianist, og han hadde gitt meg i lekse å høre på Oscar Peterson og Keith Jarret. Dessuten ville jeg bli han kule i gjengen med anlegg. Så jeg spurte den kuleste fetteren min om råd, som gikk i lang svart frakk og hørte på Depeche Mode, Nirvana, The Smiths og The Cure. Han sa at 6000-7000 var absolutt minimum av hva jeg måtte finne på å bruke. Så i tillegg til de få tusenlappene jeg hadde fått til konfen, gikk jeg med søndagsavisen flere måneder i strekk og sparte hver krone. Til slutt ble det dette:

    - CD-spiller og forsterker fra Technics (fant faktisk et bilde!)

    81_188737838.jpg


    - Infinity reference 20 (bilde fra nettet)

    18198776846_32ce2d7ed9_o.jpg



    -------
    Jeg aner ikke hva jeg ville synes om dette i dag. Men det ga meg mye, mye, mye musikalsk glede i mange år. Syv år, for å være nøyaktig, fram til partyspilling på folkehøgskolen tok knekken på høyttalerne. Elektronikken havnet etter hvert på en hytte.

    Begynte å tenke over hvor mye det ville vært i dagens kroner... 8000 kr i 94. Det var absolutt alt jeg hadde av sparepenger, hver eneste øre. Hvor mye ville det vært i dag? Uansett så var det jo veldig mye for en 14-åring den gangen.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke bidra her. Fikk walkman til konfirmasjon i 1981.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Flott tråd ! Sønn i huset står konfirmant om tre uker,så tanken har allerede vandret til den gang da...Året 1989,fattern og jeg på vei til den lokale hifisjappa. Pioneer A331,Sony CDP 250, Pioneer tuner,Yamaha platespiller,Pioneer casettedeck og Avance 4000 høyttalere. Alt i et hvit rack med glassdør!
    Tror neppe jeg må ta veien til hifisjappa med sønnen om noen uker....Er vist data som er inn nå.
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Konfirmasjonsanlegget, det ga meg mye glede og jeg hadde ønsket meg skikkelig stereo i flere år mens jeg hadde en kompakt liten CD/kassett-spiller.
    Sommern 2003 hadde jeg akkurat hatt konf og gleden med å kjøpe første stereo var ekstrem stor.
    Så da tok jeg og familien turen til Lyd og Bildet hjørnet i Oslo og kjøpte Genexxa GX1000sha, Yamaha AX-496 samt tilhørende DC-spiller og Tuner. Kvitteringa fra dette kjøpet har jeg faktisk enda.
    5_536403098.jpg
    5_-1200432636.jpg
    0_981061566.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd!
    ...

    Begynte å tenke over hvor mye det ville vært i dagens kroner... 8000 kr i 94. Det var absolutt alt jeg hadde av sparepenger, hver eneste øre. Hvor mye ville det vært i dag? Uansett så var det jo veldig mye for en 14-åring den gangen.
    Takk for at du likte tråden. Ble selvfølgelig nysgjerrig på ditt spørsmål, så jeg spurte verdensveven om hjelp.

    konfirmasjonsanlegg pris olav2.jpg


    Det har vært litt liten inflasjon i de årene. Men jeg ramlet faktisk av sofaen da jeg sjekket egne tall. :eek:

    konfirmasjonsanlegg pris mitt eget.jpg


    Tallene kan kun forklares med at mine foreldre var svært sosialt aktive personer, og at jeg hadde en hel arme med gamle grandtanter som hadde feite lommebøker. Dessuten bidra jo mormor med 3000 alene såvidt jeg husker. En svært privilegert fjortis var jeg åpenbart, og hvor har det ikke gått opp for meg før nå. Det var da som heiteste hule, tilsvarer det anlegget jeg kjøpte for 5400 kroner i 1980 nesten 20.000 kroner i 2017? Det er nesten for sykt.

    Flere som har hatt imponerende start på sin galskap her inne, noe som ikke overrasker. Trondmeg blir freaken mens Frikken scorer høyt. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn