Seriemotstand på 8" mellomtone & passiv bass boost.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Jobber med passivt filter på dipolene.

Fostex T500 diskantene er delt perfekt mot Fostex FE203En-S av grelv 2-orden (12dB) ved 5000 Hz. T500 er dempet med L-Pad

FE203 er høypasset ved dipolpeaken på ca 250-300 Hz 1-orden (6dB).

Acoustic Elegance LO15 er lavpasset 2-orden (12db).


Det spiller meget bra men jeg kunne tenke meg å prøve litt mer loudness (og da ved hjelp av kun passive komponenter) med et ekstra 1-ordens lavpassfilter av bassene 18dB under (det eksisterende delefilteret) delefrekvensen på dipolpeaken.

For å gjøre det så må den følsomme mellomtonen dempes med en seriemotstand, vil det være uheldig?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Da må du vel korrigere verdiene i det 1 ordens hp filteret du har på mellomtonen.
Da du i praksis ser på en annen motstand en bare elementet utgjør.
Passive filter er både gøy og litt frustrerende :) :)
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Er det lov å spørre om hvilke komponentverdier du bruker i T500 filteret?

Mvh.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
203
Høypass 33uF serie
Lavpass 1,2 mH serie 2,2 uF par


T500
motsatt fase
Høypass
2,2 uF serie 0,27 mH paralell
Lpad 18 ohm serie, 33 ohm paralell

NB dette filteret er beregnet for min dipol og enhver konstruksjon må beregnes spesielt
 

Vedlegg

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
L-Pad på 203 mellom filter og element?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
L-Pad på 203 mellom filter og element?
Det er det jeg lurte på ja. Men det går jo mye mer effekt til mellomtonen enn til diskanten og en 10 eller 20 watts motstand blir for spinkel. Man kan jo paralellkoble verdier slik at totalverdien blir korrekt.
Er skeptisk til å strupe en 8 tommer.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Jeg boosta bassen på min OB ved å legge til en spole med en motstand over før mitt 12 db filter.
Det fungerte godt uten at det var nødvendig å dempe fostex noe.
Kanskje du bare skulle prøve det. Jeg er veldig enig i din skepsis til å strupe 8 tommer'n :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Spole med motstand? Forklar nærmere er du snill?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Hehe mitt evige problem er å forklare hehehe.
bilde er tingen

bass.jpg

Satte denne før 2ordens filter som kutter ved 150hz. Fikk betydelig bedring i bunn.
Jeg sliter som sagt med å forklare det tekniske. Rundt dette.
Men jeg vet det fungerer. både hørt og målt forbedringer :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Det er et baffle step filter:

mh-audio.nl - Home

Spolen trer inn som et 6dB lavpassfilter, motstanden påvirker i hvor stor eller liten grad lavpassfilteret skal tre inn.

Brukte du dette filteret på begge eller en bass?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
På begge bassene. Nå skulle man ikke tro at ett bafflestep filter skulle hjelpe på en så bred høyttaler.
Men det gjør det definitivt.
Leste en plass at filteret senker qts altså den totale q på elementet. det kan vel være årsaken til bass økningen :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Hadde vært artig om det ble litt fart i denne tråden. temaet er spennende og lærerikt.
Faren er vel at dsp løsninger har overtatt og ingen bryr seg om passiv filtrering lenger :) :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Det reduserer ganske enkelt nivået over knekkfrekvensen til spolen.
Tviler på at det endrer Q.
På dipolen din så vil det filteret redusere nivået fra ca 150Hz og opp til der fulltonen tar over noe som vil gi en hengekøye i frekvens responsen med redusert detaljering i "øvre slam".
Har du før/etter målinger?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det reduserer ganske enkelt nivået over knekkfrekvensen til spolen.
Tviler på at det endrer Q.
På dipolen din så vil det filteret redusere nivået fra ca 150Hz og opp til der fulltonen tar over noe som vil gi en hengekøye i frekvens responsen med redusert detaljering i "øvre slam".
Har du før/etter målinger?
Da må jeg leite litt. De ligger på en eller annen harddisk her. Men ikke på denne pc'en. Mener det var på sidene til Troels Gravesen jeg leste om den endringen i total q på elementet. Det er mange meninger der ute. Ikke alltid lett å vite hva man skal navigere etter :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Jeg vet at man kan tune Q på basser med dobbel voice coil med passive komponenter.
Flott hvis du legger ut info hvis du finner noe om dette.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
JBL Everest har en spole på den ene bassen som lavpasser ved ca 100Hz. Da får man en bass boost som vist i kurven.
I tillegg fjerner man horisontal loobing som inntreffer rundt 350Hz.
mh-audio.nl - Home
 

Vedlegg

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Skal se litt rundt hva jeg finner. av artikler og målinger :) Så poster jeg her inne.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
L-Pad på 203 mellom filter og element?
Det er det jeg lurte på ja. Men det går jo mye mer effekt til mellomtonen enn til diskanten og en 10 eller 20 watts motstand blir for spinkel. Man kan jo paralellkoble verdier slik at totalverdien blir korrekt.
Er skeptisk til å strupe en 8 tommer.
Du tenker at du kommer til å brenne motstander? Det tror jeg ikke blir noe problem i det hele tatt siden du er over 250-300Hz. Ville prøvd meg frem med variabel L-Pad til ønsket resultat, så tatt ut L-Paden, målt den og kjøpt noen flotte effektmotstander! :) 10w motstander vil holde helt fint!
 
D

dustcap

Gjest
Bare undrer på begrepet variabel L-pad. Er det ikke to motstander som tilpasses, hvordan kan det være mulig å få to rette verdier med en skrubryter. Eller kan de to motstandene følge en slags tabell skala.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Bruke en slik først for å finne hvor my demping:



Etterpå ta den ut, måle verdien en har funnet, så montere faste motstander.
Begrepet variabel L-Pad står kanskje ikke i ordboken, men jeg mente en slik som på tegningen. :)
 
D

dustcap

Gjest
Helt enig i at en variabel L-pad gjør nytten.

Men her er et eksempel på hvordan de to motstandene kan varieres, med tre grafer, som har noe forskjellig kurve. Noe forvirrende ok lesing:
Resistor Options
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Jeg har forstått det slik at seriemotstanden sørger for en flat demping og at den i parallell gradvis tilter i takt med at verdien blir lavere?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Leste ikke hele linken din dustcap og mulig det jeg nevner no er nevnt allerede. :)
Seriemotstanden står for demping ja. Paralell motstanden er for at filteret skal fortsatt fungere likt etterhvert som en demper -> kontinuerlig strømtrekk -> motstand som filteret "ser" blir lik (f.eks 8ohm)

Hadde det vert element uten filter, kunne en ha brukt bare motstand i serie, men da blir det vesentlig lavere dempefaktor.

Kan også bruke bare seriemotstand når en har filter, men da må filter konstrueres på nytt.

Tror dette skal være noenlunde riktig! :) Blir mange nyanser og ting som spiller inn når en tweaker med passive komponenter. Det er vel til slutt øra som teller! :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Jeg lovte å komme tilbake med målinger og litt info.
Målingene finner jeg ikke.
Årsak: Jeg er tidenes surrehue. Lagring i kategorier og med relevante filnavn er ikke min beste side.
Dermed aner jeg hvor de er blitt av. Bedre å ikke publisere. Enn å spre feilinformasjon.

Men dette er ett utdrag ifra troels gravesen sin OB11 konstruksjon, relatert til bass filteret.

The bass: The DeltaLite needs a baffle step compensation circuit to decrease sensitivity and equalize the low end. 8.2 mH shunted by 5 ohms does the trick and we're down in the 95 dB range. The DeltaLite 2515 really does some 98-99 dB as stated in driver's spec. Generally I find Eminence data not too far from reality, and even frequency response from this 15" driver is excellent.
After the baffle step compensation circuit we have a standard 2nd order low-pass section at around 150-175 Hz.
I my listening room I have a 1.0 ohm resistor (10 watt) in series with the bass section to better match room acoustics. Two 15" bass drivers have no problem loading a 25 sqm listening space!

Med gode komponeneter synes jeg dette filteret fungerte fint. Og ga ett godt løft i bunn.
Sitter du inne med ett passelig komponent lager. Så tar det ikke lange tida å slenge sammen ett filter å prøve det ut :)

 
Topp Bunn