Seriøs DIY high end høytalere..

D

Dåbbel J

Gjest
Hvis en ikke gidder og lese og gjøre seg kjent med prinsipper og filosfi til den enkelte, så er en vel i utgangspunktet ikke videre interesert i og lære noe...


1 side ? :rolleyes:


Alt om horn på en side.... glad jeg ikke skal forfatte det :p
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Og der har vi det.... kort summert i ett eneste innlegg.
Mye av grunnen til at DIY er, og mest sannsynlig blir, for de nerdeste av nerder.
Hva med å inspirere andre til å prøve seg på selvbygg i stedet for å sole seg i sin egen fortreffelighet og endeløse kunnskap?
Ikke alle har lyst/tid/evner til å briljere med avansert høyttalerfysikk.

Hvis noen bygger en ATS4/lx521/M2 klone/etc så trenger man kanskje bare en flott presentasjon av det ferdige produktet og litt av veien dit for å våge å prøve selv.
Så kan 1000siders horndiskusjoner leve sitt eget liv, de virker nok mer avskrekkende enn inspirerende for menigmann :rolleyes:
 
D

Dåbbel J

Gjest
Men når utgangspunktet er og lage en DIY høyttaler, så må en jo legge i endel innsats og ikke bare forvente og alt servert i fanget....
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Trekk hodet ut av hornet og les første post... ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvorfor driver folk med DIY? For meg er det gleden med å bygge, skape noe, - at designet kanskje er gjort av andre betyr egentlig ikke noe. Med feks forsterkere er det mange muligheter til å variere kabinett og mekanisk design, for den som vil. Ine/ Johnnys Muse preamp er et ypperslig eksempel på dette. Jeg gjorde en gang et eget design av en 60W-er, som funket greit nok, men som på ingen måte var noe bedre enn det jeg kunne kjøpe til mindre ståler. Derfor har jeg ingen skrupler med å kopiere feks Nelson Pass sine frigitte konstruksjoner. Å designe fra scratch fordrer svært mye, både av tid og økonomi, noe som kanskje bare passer de færreste. Høyttalerne mine er designet fra scratch, og jeg brukte svært mange kvelds og nattetimer gjennom en hel vinter, før jeg kom meg til saga utpå vårparten.
Det er flere her på HFS som bygger selv, men svært få som designer selv - tror jeg. Men hva så? Gleden med å lage noe sjøl er viktig for mange, så bare stå på , gutar. At noen blir litt vel ovenfra og ned av og til, får nå stå sin prøve. Det er nok av gode rådgivere likevel.
Høyttalere står vel likevel litt i særklasse, ettersom man svært sjelden har en sjanse til å høre produktet på forhånd, selv ved byggesett. Jeg har forøvrig selv lenge vinglet med diverse tanker om et nytt prosjekt....en M2 kopi er jo en mulighet, men foreløpig mangler jeg egentlig plass til noe større enn det jeg har.....
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
En tråd som insprerte meg til å ta spranget og kan legges i kategorien oversiktlig og relativt kort er
tråden " Fra kjøpehorn til DIY " Horn, ja men en beskrivelse av en målrettet prosess med klare premisser.

Dett med interiøret og Dragen, Distinctive, det får være dit problem.:)
Men jeg prøvde å beskrive en situasjon der begge parter kommer til enighet,
ikke at den ene bestemmer fullstendig over det ene og den andre over noe annet.

Habicht
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Og der har vi det.... kort summert i ett eneste innlegg.
Mye av grunnen til at DIY er, og mest sannsynlig blir, for de nerdeste av nerder.
Hva med å inspirere andre til å prøve seg på selvbygg i stedet for å sole seg i sin egen fortreffelighet og endeløse kunnskap?
Ikke alle har lyst/tid/evner til å briljere med avansert høyttalerfysikk.

Hvis noen bygger en ATS4/lx521/M2 klone/etc så trenger man kanskje bare en flott presentasjon av det ferdige produktet og litt av veien dit for å våge å prøve selv.
Så kan 1000siders horndiskusjoner leve sitt eget liv, de virker nok mer avskrekkende enn inspirerende for menigmann :rolleyes:
Kjenner meg ikke helt igjen her, ikke mye briljering her synes jeg. At en kan diskutere teknikk uten at det støter noen må da være lov ?, hadde en tråd her selv som var ganske lang - for noen ble dette et problem i seg selv - helt ubegripelig for meg , hvis man ikke fatter interesse lenger - finn en annen tråd/ noe annet å fordriv tiden med, sålenge noen ønsker å lufte ideer må da dette være lov ?

Har drevet med diy høyttalere i lengre tid, fått mange spørsmål likt ditt og vil gjerne hjelpe, men i mange tilfeller blir dette vanskelig/umulig. Typisk problemstilling er at man ønsker benytte elementer / kabinetter etter eget hode, skal finne opp kruttet påny, men ønsker ikke sette seg inn i noe av teknikken bak, resultatet er enten at en ikke får utnyttet noe av potensialet av arbeide nedlagt i kabinettsnekring og kr nedlagt i elementer/filter, hvis ikke noen tar tak og loser en i havn og DET er ofte ikke gjort på et blunk.

Ofte får råd en tilbakevirkende effekt, har du hjulpet vedkommende til 7 eller 8 av 10 er du nærmeste en sviker, selvom du har sagt fra på forhånd.

For den som er litt observant er det jo mulig å komme langt med å kombinere deler av et ferdigtygd prosjekt med deler av et annet osv. Er en genuint nyskjerig og villig til å bruke litt tid er det kun økonomien som setter grenser for hva man kan finne på.

Dessuten er det jo slik at hvis dette er noe man skal ha selv og selv er fornøyd med resultatet , hva mer kan man forlange ?

Leste igjennom dette - litt negativt ladet dette innlegget, slik kan det altså oppleves
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Horndiskusjoner er da alltid artige- for de som er interessert i horn. Hvorfor noen som ikke er interessert i emnet skal gidde å delta og evt protestere går over min forstand og langt inn i presten sin, som gubben sa. Forøvrig er det et minstemål at man gidder lese seg opp på grunnlaget for det man har tenkt å gjøre. I dag er det stort sett gratis på nettet, - jeg har bøker for nokså mange tusen fra tiden før det....
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Men trådstarter spurte da om kit, ikke leksjoner i mangel på kunnskap og for få hyllemeter faglitteratur?

Bordsag er bestilt... et steg nærmere.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Det har du rett i.... :) og noen svar er da kommet. Dog - med kit blir det som jeg sa - litt gjettverk om hvordan resultatet blir... men jeg har trålet Troels Gravesens sider i flere år, og det han gjør virker svært solid og gjennomarbeidet.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hvis en ikke gidder og lese og gjøre seg kjent med prinsipper og filosfi til den enkelte, så er en vel i utgangspunktet ikke videre interesert i og lære noe...


1 side ? :rolleyes:


Alt om horn på en side.... glad jeg ikke skal forfatte det :p

“If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself.”
A.E.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Men trådstarter spurte da om kit, ikke leksjoner i mangel på kunnskap og for få hyllemeter faglitteratur?

Bordsag er bestilt... et steg nærmere.
Kan varmt anbefale skinnesag til HT bygging, det er vrient å manøvrere en hel plate på bordsag :)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Har blitt utrolig glad i min Makita dykksag med skinner. Kjøpte fintannet blad til batteri-sirkelsag, og da ble den utrolig presis og forutsigbar.

Ellers vil jeg gi mine varmeste anbefalinger til Troels Gravesen sine kreasjoner, især de nyere. Har selv bygd CNO 25, CA18RNX 2,5 og DTQWT.

Vet at han kommer med oppdaterte versjoner av Nomex 164 og CNO 25 etter hvert, de tror jeg blir bra!

En annen konstruktør som har diverse kit er Jeff Bagby, veldig bra mange av han sine også.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Man har da dykksag, men er ikke ensbetydende med at man ikke skal ha bordsag ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Wilmslow Audio hadde jeg glømt.... handla første gang derfra i -73 da jeg bygde min første TL, - med Goodmans TwinAxiom 8...
Var i alle fall et seriøst og godt firma.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det er mye å velge i der ute, det er helt sikkert! Liker best selv høyttalere med slakere avrulling og "time-aligned".

Hadde jeg hatt rom til det så ville jeg ha bygd disse: http://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_index.htm

Men med det rommet jeg har nå så er ikke det aktuelt. Dessuten vet jeg ikke om de er nærheten av den mellomtonen jeg har i dag. Det er den beste mellomtonen jeg har hatt med klar margin...

Men vi har alle forskjellige preferanser og lytterom. Å finne det som funker best i rommet er alltid den største utfordringen....
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det er mye å velge i der ute, det er helt sikkert! Liker best selv høyttalere med slakere avrulling og "time-aligned".

Hadde jeg hatt rom til det så ville jeg ha bygd disse: Elsinore Speakers DIY

Men med det rommet jeg har nå så er ikke det aktuelt. Dessuten vet jeg ikke om de er nærheten av den mellomtonen jeg har i dag. Det er den beste mellomtonen jeg har hatt med klar margin...

Men vi har alle forskjellige preferanser og lytterom. Å finne det som funker best i rommet er alltid den største utfordringen....
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
236
Antall liker
223
Sted
Oslo
Hei

Tegnet og bygd selv med gode komponenter, ca 25000+ i materiale, lakk, komponenter og hundrevis av timer ( :
Bygd av 32mm MDF ( 2+16mm ), vekt ca 72kg pr stk (11 liter sandkammer i bunn ).


Frank
 

Vedlegg

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
236
Antall liker
223
Sted
Oslo
Hei

Internkabling er Mundorf Silver/Gold 1.0mm til diskant og 1.5mm til mellomtone og bass. De er isolert med silkestrømpe.
Har delefilteret utenfor kassene.
De består av: Bassfilter: dynabel foliespole, Mundorf MKP . Mellomtone: Mundorf EVO Alu Oil, Jantzen Superior Z-cap, Jantzen luftspoler, Mundorf M-resist. Diskant: Jantzen Alumen med Duelund Bypass, Jantzen luftspole, Mundorf M-resist.
Diskanten er Scan Speak 6600.
Resten av høytallerkablingen er 1.0mm sølv med silkestrømpe.

Frank
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Om kit er ønskelig, er det jo mange som leverer dette. Selah Audio har jeg god erfaring med selv. Veldig hyggelig og pålitelig kar.

Kits — Selah Audio
 

Trøndertroll

Medlem
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
2
Sted
Trønderland
Hei

Tegnet og bygd selv med gode komponenter, ca 25000+ i materiale, lakk, komponenter og hundrevis av timer ( :
Bygd av 32mm MDF ( 2+16mm ), vekt ca 72kg pr stk (11 liter sandkammer i bunn ).


Frank
Nice , ser bra ut, vinkork i sandkammeret? ;-) cool.. bygd og beregnet alt fra scratch?
 

Trøndertroll

Medlem
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
2
Sted
Trønderland
Takker....

For mange flotte tips om hvor en kan få tak i komponenter og ideer! Blir mange sene nkveldstimer og sikkert mye frustrasjon :) skal etterverdt få lagt ut litt info om hva jeg lander på, foreløpig blir det iallefall noe gulvstående, godt med areal i bassen og færrest mulig komponenter... så ender det sikkert heeeelt motsatt! Uansett tusen takk for masse flotte tips!
 

Trøndertroll

Medlem
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
2
Sted
Trønderland
Kanskje ikke heeelt hi-end, men ellers vil jeg si de jeg har bygd fyller kriteriene dine. Disse kan bygges for 6-7000, så da kan du jo prøve litt?

http://www.hifisentralen.no/forumet...tc/83424-mitt-fa-rste-ha-yttalerprosjekt.html
Fantastisk håndtverk, ble plutselig skremmende klar over at her blir nok kabinettene ikke bygd av meg lengre... kommer nok til å lage tegninger å la en møbelsnekker gjøre det praktiske av tre arbeid.... det skal jo se bra ut også... ;-)
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
236
Antall liker
223
Sted
Oslo
Hei

Tegnet og bygd selv med gode komponenter, ca 25000+ i materiale, lakk, komponenter og hundrevis av timer ( :
Bygd av 32mm MDF ( 2+16mm ), vekt ca 72kg pr stk (11 liter sandkammer i bunn ).


Frank
Nice , ser bra ut, vinkork i sandkammeret? ;-) cool.. bygd og beregnet alt fra scratch?
Ikke regnet så mye på det, bygd fra egen ide. 8L melomtonekammer og 54L basskammer.
Vinkorkene er midlertidig, lage er merke etter hvert.
Se om jeg finner noen bilder av bygget.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Tanker omkring DIY vs brukt High-End?

Hvordan vil disse dyrere DIY konstruksjonene være opp mot nyere brukte Tannoy DC10ti, B&W803d, Revel Studio, Sonus F, etc...
De havner fort i samme prisleiet rundt 40k.
Finish er selvsagt opp til bygger, og det skal noe til å bygge noe i nærheten av det proffer klarer (Sonus Faber etc..)
Men vil man komme i land lydmessig?
Vil en Troels Gravesen ATS-4 spille bedre enn en Tannoy DC10ti? Eller hvor mye bedre er en Wilson, som ATS-4 minner om?
Eller vil summen av (grisedyre) komponenter oppveies og forbigås av erfarne profesjonelle aktører med erfaring og mulighet for effektiv industriell produksjon?

Noen som har tanker omkring dette? Eller gjerne konkret erfaring.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva som er best er særdeles vanskelig å svare på. Det er vel likevel slik at dersom man beveger seg utover "gjennomsnittskiktet", typsik det meste som selges i vanlige forretninger som Elkjøp, Expert osv, så er det genrelt en oppfatning av at man får mer igjen for kronene ved å bygge sjøl. Dog er det en forutsetning at man har en viss peiling på hva man gjør, og desom man starter ut helt etter eget forgodtbefinnende bør man ha satt seg svært godt inn i materien. Byggesett er forsåvidt en OK løsning, men da bør man holde seg til kjente leverandører og kunstruksjoner, og helst ikke tro at man skal ha det som utgangspunkt for å gjøre endringer.
Hvis planen er å bruke kun et par tusenlapper, er det nok enklere å ta en tur til Elkjøp..... Litt utover dette, er Bruktbørsen her egentlig en god lsning.
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
236
Antall liker
223
Sted
Oslo
Er vel sånn at det er spart i hvert ledd når man prater om høyttalere under 200.000+
Når man tenker seg 5-10 gangeren profitt på delefilterdeler.
La os si en høyttaler skal ha noen gode kondiser i diskant filteret, 800,- pr stk ganger 2 = 1600,- ganger profitt ( 5 ganger`n ) da er vi oppe i 8000,-.
Da blir det fort middels gode komponenter i også dyre høyttalere ( noe man ofte ser ).
Men når det er sagt så bruker jo høyttalerbedriftene mye tid på testing med godt utstyr osv.
Også er det jo mange som mener gode komponenter er bostkastet, der er jeg uenig, men det er lov ( :
 
Topp Bunn