Juss og økonomi Sending og betaling av varer betalt med PayPal ?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er det trygt å sende varer og få betaling via PayPal?

Har hørt at det har vært svindel ifm PayPal.

Hvilke rettigheter har mottaker og selger?

Kan mottaker dikte opp problemer og få igjen pengene?
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.508
Antall liker
7.843
Torget vurderinger
0
Er det trygt å sende varer og få betaling via PayPal?

Har hørt at det har vært svindel ifm PayPal.

Hvilke rettigheter har mottaker og selger?

Kan mottaker dikte opp problemer og få igjen pengene?
Min erfarng er at det er tilnærmet umulig å få penger tilbake fra Pay Pal.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.413
Antall liker
12.492
Sted
Sørlandet
Er det trygt å sende varer og få betaling via PayPal?

Har hørt at det har vært svindel ifm PayPal.

Hvilke rettigheter har mottaker og selger?

Kan mottaker dikte opp problemer og få igjen pengene?
Min erfarng er at det er tilnærmet umulig å få penger tilbake fra Pay Pal.
Min erfaring er den helt motsatte. PayPal er en meget sikker og proff betalingstjeneste.

Det skal ikke være enkelt for deg eller motpart å få penger ut eller i retur og hvordan alt fungerer er også meget godt beskrevet av PayPal. Jeg kjøpte et antall dac`er fra Kina (beskrevet i godt kjøp tråden her inne) og selger visste seg å være en svindler. Han tok ut pengene før jeg rakk å reagere og dermed måtte jeg benytte klageordningen til PayPal som fungerte utmerket men tar den tid dem har sagt at det vil ta.

-BB-
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.508
Antall liker
7.843
Torget vurderinger
0
Jeg fikk en helt tom eske fra sender i Kina. I følge PayPal hadde jeg motatt varen jeg hadde bstillt for selger kunne vise fram kvittering for at han hadde sendt en eske. Den esken som kom var vel ca 1/10 av den størrelsen den skulle hatt for å kunne innholde produktet, så jeg filmet åpningen av den tomme esken. Det var ikke nok for PayPal!
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dvs at hvis jeg sender en vare/ eske via UPS til Frankrike og mottaker betaler med PayPal så er alt trygt for meg ?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er rimelig trygt, men vær obs på paypal driver med stygge gebyrer opp til nesten 10 % for oss overseas. les alt nøye før du sier hvilken sum du trenger.

har også hørt at man bør ta pengene ut av paypal straks man får dem, for å ikke havne i slik paypal-svindel der mottaker påstår at han ikke fikk varen.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er ikke pengene låst en tid etter?
Hvis en rett etter overfører pengene til norsk konto, vil paypal kunne trekke på kortet mitt som ligger der?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
jeg vil måtte google for å finne ut av dette.

Hvis det blir en konflikt mellom selger og kjøper så vil paypal låse pengene, ja. Om det låses øyeblikkelig har jeg mine tvil om. Google er din venn.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Som alle andre betalingstjenester garanterer heller ikke PayPal mot at selger (eller kjøper) er en kuk. Min holdning til kjøping over nett fra fremmede er at pengemengden involvert ikke skal være større enn at om jeg bir lurt så skal følelsen begrense seg til et sted rundt "mildt irriterende".

PayPal går vel for å være kjøper-vennlig fremfor selger-vennlig uten at jeg har noen erfaringer med det. Har brukt det ganske mange ganger og aldri hatt problemer (mest fra Tyskland og USA), men har stort sett handlet fra selgere på eBay med veldig mange og gode tilbakemeldinger. Har aldri solgt noe og fått betalt via PayPal.
 
Topp Bunn