Selge musikk med eller uten volumleveling

Vil du ha interesse av å kjøpe album som ikke er nivåjustert?

  • Ja

  • Nei

  • Vet ikke, må prøve først


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.368
Torget vurderinger
0
Hei

Jeg har planer om å gi ut og selge musikkalbum hvor et av fokusene er å tilby et naturlig og autentisk lydbilde.

I den forbindelse holder jeg på å planlegge en webshop og lurer på hvilken interesse det er på HFS for å ha mulighet til å kjøpe filer som ikke er volumjustert etter opptak? Dvs at man kjøper opptaket med nivået musikken er tatt opp og at man kjøper en identisk fil med orginalformat og utuklet.
I praksis vil volumet ligger mellom 10-20 desibel lavere enn det vil være hvis man kjøper den samme musikken volumjustert.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.596
Antall liker
14.506
Sted
Langesund
Vil det si at de som ikke er volumjustert har 10-20 db mer dynamikk? Hvis, så ja takk herfra :)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.368
Torget vurderinger
0
Nei da, det vil kun si at det digitale headroomet er det samme ved avspilling som ved innspilling. Et av målene med lydbildet er at dynamikken ikke skal begrenses mer enn mikrofonene bidrar med, men dette gjelder uavhengig av leveljustering. :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
TVer og bildemateriale utstyres med benevnelsen HDR for High Dynamic Range. Kanskje HDR også kan brukes innen lyd? I så fall mer informativt enn bare Hi-Res Audio.

EDIT: Så hva du skrev ovenfor. Tenker jeg feil?
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Nei da, det vil kun si at det digitale headroomet er det samme ved avspilling som ved innspilling. Et av målene med lydbildet er at dynamikken ikke skal begrenses mer enn mikrofonene bidrar med, men dette gjelder uavhengig av leveljustering. :)
Usikker på om jeg forstår hva fordelen med dette vil være :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.596
Antall liker
14.506
Sted
Langesund
Jeg også, Hvis de er like så tar jeg den med høyest nivå. Da havner jo grunnstøyen i anlegget lengre ned i forhold til platens nivå
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.368
Torget vurderinger
0
TVer og bildemateriale utstyres med benevnelsen HDR for High Dynamic Range. Kanskje HDR også kan brukes innen lyd? I så fall mer informativt enn bare Hi-Res Audio.

EDIT: Så hva du skrev ovenfor. Tenker jeg feil?
Kjenner ikke til HDR dessverre.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.368
Torget vurderinger
0
Usikker på om jeg forstår hva fordelen med dette vil være :)
Fordelen er vissheten om å ha en uforandret fil.
For noen oppsett kan det også gi en bedre gainstruktur.
Det er ikke gitt at alle dacer har analogt headroom.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
For å unngå problemer med klipping i DAC så er det en god ide å peak limite på -1 dBFS... Ellers synes jeg man heller skal søke å mastre for en spesifikk DR i stedet for å utgi noe med full dynamikk, noe de færreste vil ha glede av uansett.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.368
Torget vurderinger
0
For å unngå problemer med klipping i DAC så er det en god ide å peak limite på -1 dBFS... Ellers synes jeg man heller skal søke å mastre for en spesifikk DR i stedet for å utgi noe med full dynamikk, noe de færreste vil ha glede av uansett.
Takk for tips!
Dynamikken kommer ikke til å komprimeres på mine utgivelser. Det får andre holde på med.😊
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.416
Torget vurderinger
23
Dynamikk er sjølve livet!
 
S

Syncrolux

Gjest
Takk for tips!
Dynamikken kommer ikke til å komprimeres på mine utgivelser. Det får andre holde på med.😊
Hvorvidt det er bra eller ikke kommer nok litt an på musikkformen. Hva er det snakk om egentlig?
 
S

Syncrolux

Gjest
Ok. Blir spennende!

Det er ikke noe galt med litt komprimering i seg sjøl hvis det brukes fornuftig. Men brickwall limiting derimot .... det låter ille.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg vil bare legge til litt ang komprimering. Det er ofte veldig bra å komprimere hvert enkelt instrument litt forsiktig, for det gir mer varme, punch, nærhet, definisjon og detaljering.

Selve miksen bør man unngå å komprimere, for det høres fort ille ut. Samme med brickwall limiting. Denne moderne og veldig påtrengende lyden som er på mange nyere plater er nettopp resultatet av mange runder med brickwall limiting.
 
Topp Bunn