Alt til hus og bolig Sedvanerett eller ikke?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Her må jeg ty til dere kloke folk der ute, som har mye mer erfaring med det å eie bolig og slikt enn det jeg har. En av vår families eiendommer er min brors leilighet i Hovedgaten. Som dere skjønner midt i sentrum, og huset med omgivelser har vært uforandret siden 1959. Slik som dere ser på bildet er tomtene oppdelt (som den røde streken viser), så de som har bodd og virket i huset jeg fotograferer fra andre etasje i har måtte passere naboeiendommen for å komme til egen parkeringsplass.

Dette har altså funger uproblematisk i nesten 60 år, helt fram til menigheten Arken kjøpte huset av de hyggelige tyrkerne som eide det før dem. De har et bygg vis a vis, og planlegger vel en form for kafé på gateplan eller noe slikt i framtiden med dette bygget. Bildet er tatt på baksiden av husene, altså ikke selve hovedgaten.

parkering arken vs privat.jpg

Som dere ser ut fra bildet har en av Arkens forstandere parkert helt håpløst med tanke på min mulighet til å snike meg ut fra parkeringen vår. Jeg klarte såvidt å snike meg forbi med fem cm klaring. Men det er ikke det verste, på dagtid så parkerer de to biler side om side for å åpenbart ødelegge parkeringsplassen vår med å forhindre oss å passere deres tomt. Jeg må legge til at det er fullt mulig å parkere to, kanskje tre biler på deres tomt uten å sperre for vår parkeringsplass hvis de parkeres på skrå og opp mot husveggen, slik alle andre andre grunneiere i hele området parkerer.

Spørsmålet mitt er, kan Arken (som lettest kan beskrives som den typen forsamling som er organisert psykopati) virkelig bryte med 60 års parkeringspraksis, spesielt i sentrum der det selvsagt på dagtid er få parkeringsplasser?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.989
Antall liker
6.214
Du får melde deg inn i menigheten. så ordner det seg sikkert.

Det jeg ville gjort var å ta en prat med dem. Det løser mange potensielle konflikter. Hvis det ikke fører fram får man ta en runde med jordskifteretten og skaffe seg veirett.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
50 år er visstnok det som er grensa for hevd. Slik jeg mener å huske at det var.
Men det er aldri lurt å innlede en samtale med dette.


[edit: huska feil! WayAhead har korrigert meg i sin post nedenfor]
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.290
Sted
Ytterst i havgapet...
I sin ytterste konsekvens kan det stå på om det er tinglyst adkomstrett til de andre plassene.. Sjekk originalskjøtet, om det finnes....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette ser ut til å dekke situasjonen: https://binghodneland.no/artikler/hevd-rett-til-andres-eiendom/

Rent praktisk sett, kan det være greit på prøve med en prat først, før en begynner å bråke i forliksrådet (som vil være første rettsinstans her.)

Jeg vil anbefale å ta regelmessig bilder av biler som blokkerer parkeringen, for å ha beviser.

Johan-Kr
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig i rådene over. Først sjekke hva som er tinglyst på eiendommene. Ideelt sett er det tinglyst et servitutt (en forpliktelse) på naboeiendommen som gir din bror veirett. I så fall er det klokkerent. Alternativt er han nok på hevd, i kraft av etablert praksis så langt tilbake. Jeg ville sjekket formalia først, så tatt en vennlig prat, deretter en litt mindre vennlig prat, og så skaffet meg en advokat som sender rekommanderte brev og sånt. Viktig poeng: Hvis man ikke hevder sin rett, mister man den etter en viss tid. Det er litt farlig å "håpe at det går over". Hvis dere er bombesikre på rettsforholdene og ikke konfliktsky kan du tilkalle bergingsbil for å fjerne en feilparkert bil som sperrer veien, og så sende regningen til bileieren. Da blir det nok livlig ganske fort. Jeg ville snakket med advokat før jeg tok det så langt, og dessuten vurdert hva slags relasjon man ønsker å ha til naboen i fortsettelsen. :)

https://www.paragrafen.no/?id=62
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1966-12-09-1

Litt sent nå, selvsagt, men hvis det er grunn til å tro at naboeiendommen skal selges er det ofte lurt å be eieren om å tinglyse denne typen rettigheter før eierskiftet. Da blir det ingen spørsmål i ettertid. Jeg kjøpte et hus i Sverige i fjor høst, og det var et helt nøste av servitutter i diverse retninger på både vår og naboenes eiendommer. Det tok ganske mye tid å bli sikker på at vi forsto eksakt hva vi kjøpte og at selger forsto eksakt hva hun solgte. Etter å ha fått kartverket til å påvise eiendomsgrensene (vi fant tre forskjellige målebrev...) fant vi også ut at mitt uthus står med et hjørne godt over på en naboeiendom. I Sverige er hevdsgrensen for slikt 10 år, og den er forlengst utløpt, men vi fikk likevel tinglyst en servitutt på naboen om at dette er OK. Om hun selger til nån annan jävla norrman om noen år er det likevel case closed.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Om en skal dykke i servitutter osv er det viktig å få utskrifter/kopier av originaldokumentene da jeg selv (mfl) har vært ute for at opplysningene i de elektroniske registrene på kartverket er farlig mangelfulle og at en er hengitt kapasiteten til den enkelte som finner frem opplysningene så jeg anbefaler på det sterkeste å gå inn i originaldokumentene.

Så vidt jeg vet er finnes dokumenter eldre enn 1949 kun i papirform, opprinnelig stablet hos sorenskrivere - nå i et eller annet statsarkiv men enten originaldokumentene befinner seg her eller der er det min sterkeste anbefaling å få kopier av de. Der kan det dukke opp mye nyttig og interessant.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Legger til at det kan være nyttig å sjekke ut statutter/originaldok/matrikkelene for de berørte naboeiendommene og.

Det kan finnes mye nyttig å hente rett ut på nettet her: Se eiendom (matrikkel mm)

Historiske flyfoto: https://kart.finn.no legg inn aktuell adresse og klikk på "historiske" så får en opp historiske flyfoto fra forskjellige årstall.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.290
Sted
Ytterst i havgapet...
Dessverre er det en del feil heftet med den digitale grunnboka, da alle oppføringer og detaljer øyensynlig ikke er tatt med. Jeg opplevde dette da jeg skulle hjelpe min mor. Hun overtok en delteig etter sin bror som eide naboeiendommen, men noen år etterpå fikk hun beskjed fra den nye eieren at hun hadde en heftelse i resteiendommen etter broren. Dette var bare et par år etter overgangen til digitalt register. Jeg ringte da til jordskiftekontoret for regionen ( før alt ble overført til Statens Kartverk). En hyggelig dame sa da " - men vent litt", og etter en sjekk i "gammelboka" viste det seg at heftelsen var slettet i 1932....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Baluba: Det første du gjør må da være å lure ut av dem deres versjon av saken, vel? Få en grunn til hvorfor det er som det er. Så slår du i bordet med områdets regler dersom naboen bryter dem. Vil de da ikke komme til enighet, ta inn forbruker-TV, som Solveig B. og TV2...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for veldig god hjelp, alle sammen. Det har vært opplysende og lærerikt. Vi har foreløpig ikke gjort noe med situasjonen, ser den litt an for å se hvilke planer de har med huset og plassen. De er svært uhøflige, en gang jeg ba høflig om å få komme til eiendommen fikk jeg beskjed om at de eide fram til der streken går. Det at det bare var en bil som sperret oss ute var faktisk et tilfelle av dårlige parkeringsevner i kombinasjon med liten vilje til å ta hensyn til andre. Håper ikke det blir nødvendig å gå til retten eller noe slikt, de vil forhåpentligvis forsøke å være på godfot med naboer de også. :rolleyes:

Det blir ingen mediasak. Jeg må faktisk tenke litt som en politiker i min posisjon, jeg påkaller meg ikke potensielt negativ oppmerksomhet for å beskytte min troverdighet i enhver situasjon. Plutselig er jeg politisk rådgiver for Siv, og da er det greit å ha minst mulig av denslags i bagasjen... ;)

Legger til at det kan være nyttig å sjekke ut statutter/originaldok/matrikkelene for de berørte naboeiendommene og.

Det kan finnes mye nyttig å hente rett ut på nettet her: Se eiendom (matrikkel mm)

Historiske flyfoto: https://kart.finn.no legg inn aktuell adresse og klikk på "historiske" så får en opp historiske flyfoto fra forskjellige årstall.
Se eiendom bekreftet det papirkartet over eiendommene vi har fått, men det historiske fotografiet var så utydelig at det var umulig å tyde om det var utmark eller sivilisasjon. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Baluba: Det er det man har Solveig til..:cool: Enkelte naboer må ha husregler inn med pipette. vet du.. Vet en del om det der. Og prøver de seg med Guds vrede og desslike, jekk dem ned med det verdslige rettsapparatet..Dog KUN hvis du VEIT at det som er feil ligger hos DEM. Gi dem ingenting de kan ta dere på seinere.
 
Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
I en eiendomstvist for noen år siden måtte jeg til Statsarkivet på Kongsberg for å nøste opp fra gammelt av.
Meget ryddig opplevelse, ringte på forhånd så ei vogn med dokumenter og mapper lå klart. Greit å få med hva som har skjedd før egen levetid ved tvister.
Står det ikke noe ufordelaktig i gamle avtaler, så er jo hevdstiden 20 år.

(Det blir nok baluba i Arken, hi-hi)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Fyller inn en sak jeg selv erfarte ifm mangelfulle opplysninger i det offentlige digitale "verket".

For noen år siden kjøpte jeg en hytte bygget i 1938. I skjøtet jeg fikk fra kartverket stod det kun vei og vannrett. I og for seg greit men i originalskjøtet står det vannrett (brønn på eiendommen tomten var skilt ut fra) samt veirett frem til hovedvei. Det er en vesentlig forskjell på "veirett" og veirett frem til hovedvei om man skal hevde den saken.

Underveis - på 50 tallet kjøpte den daværende hytteeieren til ca 700 m2 som ble lagt til tomta. Underveis i denne prosessen fant jeg ut at kartet over eiendommen ikke stemte med grenseboltene som markerte eiendommen. Alle offentlige kart over eiendommen viste den originale eiendommen fra 30 tallet. Den tillagte delen var innført i originalgrunnboken. For å få sjekket ut dette nærmere dro jeg til kommunen og påpekte feilen og da de gikk igjennom dokumentene i arkivet viste det seg at de hadde mottatt dokumentene mht utvidelsen av tomten men at denne endringen ikke var tegnet inn på kommunens kart.

Apropos, hvis gamle håndskrevne dokumenter er vanskelige å lese får du gjøre som slektsforskerene, skanne doc og invertere de slik at skriften blir hvit og dermed lettere å lese.

Vel, lykke til med gravingen..
 
Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Så vidt jeg kan skjønne er eneste måte de kan ha og få rett til å stenge for parkeringen på at rett til adkomst ikke er tinglyst og at de har erklært at bruk av adkomst til parkering er "tålt bruk". Det siste ville være merkelig når dere ikke kjenner til noe slikt. Merk at jeg verken er jurist eller noen ekspert så ta det med en skjeppe salt.

Ellers enig i at god research er stedet å begynne. Om man så blir sikker på at man har rett så ville jeg bare fortalt dem høflig og bestemt hvordan det ligger an og at de må slutte å sperre med en gang, hvis ikke blir det mange turer til inntauingstomta, og ferdig med det. Hvorfor du vil legge to pinner i kors for å ha et godt forhold til svært utrivelige sektmedlemmer er litt uforståelig for meg, men det er mer et spørsmål om smak og behag enn noe annet. Man får nøye seg med å konstatere at man ønsker å være i verden på forskjellige måter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er vel det at jeg ikke ønsker noe ubehag med naboene der nede, og at jeg tror det lar seg gjøre. De tok seg til rette før de kjøpte eiendommen også, de eier som nevnt eiendommen vis a vis, det gamle veveriet i Kopervik. Det finnes stort sett parkeringsmuligheter under et steinkast unna de tidspunktene jeg pleier å være der. Vi får se hvordan det går, sperrer de av med to i bredden igjen når jeg skal være der så gir jeg i alle fall beskjed, for det virker litt demonstrativt.

Sekt, ja, det er de. Faktisk har de blitt å små at det virker som en front for et businessforetak mer enn en menighet. Indre stridigheter gjør at de ikke lenger har store møter som før i tiden, det er bare en liten gruppe som ser ut som et styre som møter opp nå. :rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det beste er nok å innlede med å oppplyse de som parkerer på den måten om hva som har vært vanlig praksis, og at det er vanskelig for dere å få brukt deres egen parkerinsplass når de parkerer på den måten. De fleste normale mennesker pleier å ta til seg slike opplysninger på en grei måte, og tenke seg bedre om hvordan de parkerer i framtiden for å ikke stå i veien og helst bevare et ok forhold til naboene sine.

Kan det tenkes at dette rett og slett er ubetenksomhet? Jeg tenker bare på all den i sannhet håpløse parkeringen man ser andre steder rundt omkring utført av mennesker som trolig er i stand til å utføre andre enkle oppgaver som å spise med bestikk og oppretholde et minimum av personlig hygiene o.l., men å parkere på en fornuftig måte klarer de altså ikke. Kan være at de rett og slett trenger litt vennlig voksenopplæring, for hvis ikke vil jeg si at de gjør det bare på jævelskap. Og det sømmer seg vel ikke fromme og gudfryktige kristensektmedlemmer?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kan det tenkes at dette rett og slett er ubetenksomhet? Jeg tenker bare på all den i sannhet håpløse parkeringen man ser andre steder rundt omkring utført av mennesker som trolig er i stand til å utføre andre enkle oppgaver som å spise med bestikk og oppretholde et minimum av personlig hygiene o.l., men å parkere på en fornuftig måte klarer de altså ikke. Kan være at de rett og slett trenger litt vennlig voksenopplæring, for hvis ikke vil jeg si at de gjør det bare på jævelskap. Og det sømmer seg vel ikke fromme og gudfryktige kristensektmedlemmer?
Nei, grunnen er verken jævelskap eller ubetenksomhet. De er bare tvers igjennom uten interesse for andres behov og rett til å ferdes i verden. De står til venstre i rulletrapp, driver rundt på fortau flere i bredden, dobbeltparkerer, finner frem bankkortet etter at alle varene er slått inn, somler i lyskryss osv. Det er de samme folkene som gjør alt sammen. At de ikke gjør det på jævelskap betyr ikke at de ikke er jævlige, for det er de.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kan det tenkes at dette rett og slett er ubetenksomhet? Jeg tenker bare på all den i sannhet håpløse parkeringen man ser andre steder rundt omkring utført av mennesker som trolig er i stand til å utføre andre enkle oppgaver som å spise med bestikk og oppretholde et minimum av personlig hygiene o.l., men å parkere på en fornuftig måte klarer de altså ikke. Kan være at de rett og slett trenger litt vennlig voksenopplæring, for hvis ikke vil jeg si at de gjør det bare på jævelskap. Og det sømmer seg vel ikke fromme og gudfryktige kristensektmedlemmer?
Nei, grunnen er verken jævelskap eller ubetenksomhet. De er bare tvers igjennom uten interesse for andres behov og rett til å ferdes i verden. De står til venstre i rulletrapp, driver rundt på fortau flere i bredden, dobbeltparkerer, finner frem bankkortet etter at alle varene er slått inn, somler i lyskryss osv. Det er de samme folkene som gjør alt sammen. At de ikke gjør det på jævelskap betyr ikke at de ikke er jævlige, for det er de.
Hvis man tenker over det kan man begynne å lure på hvorfor man i det hele tatt skal kjempe for planetens og artens overlevelse.

baluba, totte har overbevist meg. Fuck dialog og høflighet. Her er hva du burde gjøre.

3Lkql0d.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
He he, de gode forslagene strømmer heldigvis inn. Har bare ei hakke selv, men nedi veien er det anleggsarbeid så jeg kan sikkert låne noen ekstra fra de som jobber der. ;)
 
Topp Bunn