Seas U18DXT - nå med bilder :)

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Tenkte jeg skulle legge ut en aldri så liten byggetråd. Jeg synes selv det er veldig gøy med byggetråder, men er ikke så flink til å dokumentere og dele egne prosjekt...

Dette er egentlig et gammelt prosjekt som har ligget på is til en dag hvor ungene spurte om å få litt bedre lyd på garasjeloftet. Jeg hadde delene liggende, så da var det bare å smelle det sammen!

Kassene var en gang en DIY-clone av Merlin VSM, som jeg monterte ny baffel på siden DXT-diskanten har en del mindre monteringsdiameter enn den opprinnelige. Eneste jeg gjorde var å redusere høyden med et skråkutt på kapp- og gjærsaga (så kommer de under taket ved kneveggen).

Noen lurer sikkert på navnevalget på prosjektet. Det er knabbet fra Mark K' ER18DXT. Forskjellen ligger i at jeg har brukt U18RNX/P i stedet for ER18RNX. Forklaringen er enkel: jeg bygde først Seas Idunn, men likte ikke voicingen: de var for slanke i lydbildet.

Derfor laget jeg nytt delefilter, inspirert av Mark K, men med noen justeringer gjort med prøve/feile-metoden. De største endringene består av noe mindre serie-spole til bassen (U18 ruller av oppover litt smoothere enn ER18 og så skippet jeg rett og slett det ene notch-filteret på diskanten (som suger nivået litt ned rundt 5 kHz) siden jeg ikke hadde deler liggende :)

Bassrefleksrøret har jeg forresten stappet fullt av sugerør - et gammelt jungeltriks, husker ikke hvor jeg leste det lenger... Egentlig så burde jeg ha byttet til et lenger rør for litt lavere tuning, men igjen så havnet jeg på "keep it simple" - sugerørene er lenger en porten, så da blir det jo noe lavere tuning!

Ungene er fornøyde (det blir visst aldri nok bass... det får bli neste prosjekt)!

 

Vedlegg

Sist redigert:

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Oi, se der ja! Skal få bildene på plass, men får vente til i morgen.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Kan dere se bildene nå? Hos meg vises de, men det er visst ingen garanti siden de var der i går også...
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Bildene vises klart og tydelig.
Dette ser ja virkelig bra ut du. Har selv bygget Idunn til eksterne guttungen, og han er strålende fornøyd. (Mangel på bedre viten? ;p) Kan selv være enig med deg i att det mangler litt pondus.

Bra jobba!
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Bildene vises klart og tydelig.
Dette ser ja virkelig bra ut du. Har selv bygget Idunn til eksterne guttungen, og han er strålende fornøyd. (Mangel på bedre viten? ;p) Kan selv være enig med deg i att det mangler litt pondus.

Bra jobba!
Flott, da vises bildene!

Takk for fin tilbakemelding :)
 
Topp Bunn