Seas MR18REX/XF, noen som har gjort noe spennende med denne?

Z

Zomby_Woof

Gjest
H1699-08/06 MR18REX/XF

Fikk litt lyst til å prøve meg på et lite høyttalerprosjekt, og synes denne ser spennende ut. Noe sånn Seas-aktig betalbart, kanskje treveis med 2*8 eller 10 til bassen (pr. side), om det ikke blir alt for stort, eller ikke passer med tanke på elementenes følsomhet, passivt delt. Noen tanker? Hva trenger man å skaffe seg for å simulere og måle seg fram til noe som fungerer?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Dette klarer du Zomby! :p
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei. Helt sikkert ikke. Da er det vel bare å takke pent for velvillig assistanse og konstruktive innspill, og så bare la det være.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
LRO4Y + 2x slaver + aktiv deling? Da klarer du deg med ca 35 liter totalt på hele høyttaleren. Ellers har jo Seas relansert den hvite coaxen. De lagde jo selv en 3-veis aktiv basert på den + LROY for noen år siden.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Zomby, er det er litt tidlig å begynne å sutre etter bare 12 timer? ;)

Jeg tror det er mange som er villige til å hjelpe her inne. Bare se på icejahman som lurte på noe med delefilter for et par dager siden. Han har over 30 helt supre svar fra svært kompetente folk allerede. Jeg tror fraværet av respons i din tråd skyldes at man får et inntrykk av at du ikke har giddet å gjort særlig research selv først. Det er også litt uklart hvor mye erfaring du har fra før. Har du f.eks null erfaring så er veien fra idè til ferdig nyutviklet høyttaler med passiv deling ganske lang. Alt for lang til at man begynne å gi konkrete råd.
Prøv å legge ut litt mer konkrete planer så skal du se det rører på seg :)

Hvis du leser gjennom den rykende ferske tråden til icajahman som handler om passive delefilter og høyttalerelemeter så vil de se at det i post 28 er foreslått et program. http://www.hifisentralen.no/forumet...egning-av-komponentverdier-2.html#post2346823

Armand
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
...eller at det ikke er 100% samsvar mellom trådtittel og hva trådstarter egentlig er ute etter? (slik jeg leser det...)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg ble litt nysgjerrig på denne saken. Er denne ferdig delt mellom diskant og mellomtone?
Ikke så kostbar heller. Noen her som har hørt den?

...kunne vært interessant i setup med aktiv deling for mitt vedkommende, passiv deling er definitivt ikke mitt område.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det er to drivere med separate terminaler. Du må sette et delefilter der, enten aktivt eller passivt. I tillegg må du ha dedikert bass siden 6,5-tommeren er en dedikert mellomtone. Imidlertid er det bare bra, for det blir altfor lett støy fra en slik driver om den skal spille bass også.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ok, nei da holder jeg meg heller til min opprinnelige plan med separat Fostex fe168 og Scan-Speak ringradiator i en liten 10 liters boks.
...så får vi se hvordan det ender.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan godt leses som et tupp i leggen tilbake/ som du roper i skogen får du kjeften full av kongler til Slukets forventninger til min gjennomføringsevne på prosjektet. Av og til er det til de grader velfortjent (gjerne begge veier). ;)

Jeg hadde på ingen måte forventet at folk skulle stå opp om natta for å svare på dette ganske løst formulerte spørsmålet så det er sagt.

Men til saken. Jeg stiller med blanke ark, eller i hvert fall ikke mer enn en serviettskisse. Jeg har prøvd meg en gang, uten hell, for flere år siden enn jeg har fingre til å telle. Jeg kan ikke matte, ei heller er jeg noen reser på data. Men jeg har forstått det sånn at det etterhvert finnes betalbart og håndterbart verktøy som kan hjelpe meg til en noenlunde beskrivende modell før sag og loddebolt hentes fram.

Helt grønn er jeg ikke, men jeg er en såpass bred pensel at jeg ikke fikser dette på egen hånd.

Jeg har godt med tid for dette. Ingen hast med å få smelt opp en høyttaler som faktisk skal brukes.

Jeg har ikke lenger noen tro på svindyre ultrasuperduperkomponenter i delefilteret (i hvert fall ikke før konstruksjonen er 'ferdig'). Jeg kan derfor koste på meg en endring eller femten underveis.

Hovedmålet med dette er å lære litt mer om hifi, sekundærmålet å bygge et par høyttalere som faktisk kan brukes til å spille musikk.

Jeg er nysgjerrig på akkurat denne koaksen fordi ser den som et godt utgangspunkt for jevn spredning rundt delefrekvensen.

Tanken med to elementer i bassen er at man da kan få arealet spredd litt i høyden, og litt ned mot gulvet for å redusere 'floor bounce'. Gjerne noe som kan deles relativt høyt for å avlaste mellomtoneelementet.

Excel er dyrere enn jeg synes er fornuftig så lenge jeg knoter rundt med en stor rød L på ryggen. Passivt ser jeg for meg som en mulighet til å få et eventuelt fungerende resultat i bruk en eller annen plass uten de helt store audiofile ambisjonene.

Jeg tar gjerne imot tips om tråder som allerede inneholder informasjon jeg trenger, gjerne med sidehenvisninger siden diy-trådene har en tendens til å bli fryktelig lange og spesifikke for akkurat det elementet/den konstruksjonen de handler om.
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det slet jeg med å forstå, som du sikkert forstår..... ;D

Ellers. Kan det syes sammen med et par sånne?: H1192-08 CD22RN4X

Jeg har fått det sånn for meg at man gjerne kan dempe mellomtonen og diskanten, men slett ikke bassen. Dermed er det ikke mulig å lage en passivt delt høyttaler hvor basselementene har høyere følsomhet enn resten?

Ser at dynaBel antyder 30 liter for en. Da skulle man kunne ende med noe som er sånn noenlunde stuevennlig til slutt?

Jeg har googlet litt, lett etter programvare, gratis eller rimelig, fortsatt usikker på hva som er brukbart. Ser forresten at Madisound tilbyr filterkonstruksjon med LEAP til 55 $. Greit nok som en siste utvei, om ikke annet....
 
Sist redigert av en moderator:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
For å måle akustisk nivå kan du bruke Room Eq Wizard. Det er gratis og mer enn bra nok. Og en målemikrofon selvfølgelig.
Nå blir det litt mas om aktiv deling og DSP igjen, men jeg vil sterkt anbefale dette. Det er gøy, lærerikt og har potensiale til å bli mye bedre. Hypex har en del fine løsninger.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Alltid gøy når noen veletablerte kaster seg over diy.
Ved å fortløpende dele egne tanker, forståelse av sammenhengene, simuleringer og målinger i tråden så er jeg sikker på du komme i mål med prosjektet. Ikke vær redd for å gi gass eller tråkke uti. Det har som regel en lei tendens til å gå bra til slutt, sålenge pågangsmotet holdes oppe. Og husk, det finnes kun dumme svar.

Jeg ville heller ikke vært redd for å bruke litt penger på bitene selv om det er første gangen. Iallfall ikke om du følger rådet over. Ingenting er så demotiverende som å bruke uhorvelig med tid og energi på noe som ender med et middelmådig resultat. Iallfall er jeg skrudd sammen slik og har hatt mange nedturer i så måte ;) Gode biter gjør det litt enklere å få til et godt resultat. Nå er ikke alltid gode biter synonymt med dyrt, men som regel koster det litt over midtstreken.

Ellers. Kan det syes sammen med et par sånne?: H1192-08 CD22RN4X
Hvorfor ikke Snicker-is sin anbefaling om L26ROY?


Jeg har fått det sånn for meg at man gjerne kan dempe mellomtonen og diskanten, men slett ikke bassen. Dermed er det ikke mulig å lage en passivt delt høyttaler hvor basselementene har høyere følsomhet enn resten?
Det er en sannhet med noen modifikasjoner. Problemet med å dempe bassen er bla. at effektomsetningen i dempeleddet fort blir voldsomt i bassområdet, med dertil uønsket varmeutvikling og fysisk store komponenter. Impedansen varierer også en del i dette området, men det er noen dansker her som driver med impedanslinearisering i bassen og bekrefter sånn sett regelen ved å være unntaket. Selv holder jeg fingrene borte fra den slags og følger KISS prinsippet så langt det er teknisk formålstjenlig.

Ser at dynaBel antyder 30 liter for en. Da skulle man kunne ende med noe som er sånn noenlunde stuevennlig til slutt?
Anbefaler at du skribler ned noen retningslinjer og tanker for designet ditt, noen absolutte krav og begrensninger, hva de skal brukes til og sammen med og noen ord om bruksmønsteret ditt.
Jeg har googlet litt, lett etter programvare, gratis eller rimelig, fortsatt usikker på hva som er brukbart. Ser forresten at Madisound tilbyr filterkonstruksjon med LEAP til 55 $. Greit nok som en siste utvei, om ikke annet....
Det bugner av fullt dugende gratissoftware som løser enkeltoppgaver med høyttalerdesign. Du kommer imidlertid ikke utenom å investere i et greit lydkort, en grei målemikrofon og en impedansjigg.

Til kassesimulering (hovedsaklig for bruk til bass) kan jeg anbefale Excel programmet Unibox. Når det gjelder denne type programvare så finnes det en hel skokk, men jeg synes Unibox gir meg mye av det jeg behøver og det er enkelt og raskt i bruk. Et annet og sterkt gratisalternativ er Hornresp.

Til måling er REW nevnt. Dette er også mitt foretrukne alternativ. Jeg har i tillegg HOLM Acoustics som også er gratis, men etter en tids bruk har jeg funnet REW som det kraftigste og mest fleksible alternativet. Arta er også en god programvare, men koster noen få hundringser.

For baffelsimulering kan du prøve Edge. Denne vil gi deg noen pekepinner ift. hvilken innvirkning baffelen har på sluttresultatet. Samme leverandøren har også softwaren Basta!. Denne softwaren kombinerer kassesimulerings, baffelsimulering og filtersimulering, men koster også noen kroner.

Siden du tenker å gå veien om passive filtre så er Xsim et veldig kompetent stykke verktøy.

Bruker du gratis måleverktøy så bør du lage deg en impedansjigg dersom du skal kunne måle impedans (og TS parametere). Eksempel på dette kan du finne her Lilmike’s DIY Impedance Measurement Jig - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
Alternativt kan du kjøpe et ferdig instrument, DATS fra Dayton.
 
Sist redigert:

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.025
Antall liker
380
bruker "storebroren" 5,25'' sammen med to 6,5'' rnx. coaxen spiller ned til ca 200 hz der rnx ene overtar..eget kammer til coax lukket og rnx ene har portet kabinett. laget som slanke gulvhøyttalere..

Gud bedre det spiller!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skisse høyttaler.png


OK. Serviettskisse. Tanken var noe i denne retningen. Rett fram gulvstående treveis, relativt slank, og uten allverdens dikkedarer.

Som jeg er inne på, coaxen til Seas fordi den ser ut til å gi jevn og fin spredning omkring øvre delefrekvens. Jeg har nå Gradient med en eldre glassfibercoax (for lengst ute av standardsortimentet til Seas). Jeg liker denne veldig godt, men tipper at den nye kan være bedre. Det skrytes av membranprofil som er bedre tilpasset sekundærfunksjonen som waveguide til diskanten bl.a. Det jeg er mest betenkt med på denne er tekstildiskanten. Jeg foretrekker som regel metalldomer når jeg får muligheten.

Tanken med to elementer i bassen er som nevnt å få arealet spredd litt i høyden og litt ned mot gulvet, for å redusere/spre effekten av gulvrefleksjoner. Dermed mener jeg å huske at delefrekvensen må opp i noen få hundre, 2-3-4?, ikke tror jeg det er noen ulempe for funksjonen til coaxen heller. Men da begynner kanskje membranmaterialet å få en klangkarakter som med fordel kan være lignende hele veien?

Jeg tenkte hylleport i bunnen av kassa, gjerne stort areal for å redusere kompresjon og metning av denne. Jeg ser for meg vinkling/knekk mot kabinettets bakvegg om nødvendig for lengdens del.

Om hele sulamitten skulle greie seg med 70-80 liter, så er jeg mer enn godt fornøyd. Havner det mye over, så blir stuevennligheten gradvis redusert.

Forslagene om L26ROY og C18EN002/A strander også på at de koster sånn omtrent togangeren av de elementene jeg har hintet om så langt (ikke sett pris på den nye Excel coaxen, men den forrige lå vel omtrent der etter minnet).

Jeg ser klart læringsverdien av å gå løs i det digitale domenet med f.eks. en DLCP eller noe i den retningen. Mye kunnskap langs den veien når man kan lage 'prototype på prototype' uten at det koster annet enn tid.

Utfordringen med det er nok pris vel så mye som noe annet. Jeg har pr. i dag fire forsterkerkanaler, så jeg må enten kombinere aktiv og passiv deling eller skaffe meg et par forsterkerkanaler til. Da begynner det å bli litt penger av det før jeg i det hele tatt begynner å tenke på elementer. Dynabelpris på skissen min er ca. 9k før kasser og filterdeler. Jeg tror ikke jeg vil mye over dette før jeg har lært noen små triks.

Toveis har ikke vært i tankene mine så langt.
 
Sist redigert av en moderator:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan jo også kjøre hybridløsning. Dele coaxen passivt mellom diskant/mellomtone, også akitvt mellom coax og bassløsning.
En miniDSP 2x4HD koster neppe så særlig mye mere enn hva det koster å dele passivt rundt 200Hz hvis du går litt overbord på fancy komponenter...

Johan-Kr
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
For et lytefritt system med passive filtre er ikke coaxene til Seas min foretrukne variant, tross punktkildeoppførsel og grei spredningskontroll over deler av arbeidsområdet. Med DSP har jeg færre bekymringer med de. Prestigevariantene har noe ulineær oppførsel i diskanten, mens den nye excel varianten trenger nensom hånd mht. magnesiumskonens oppbrytning. En utgave av MR18REX/XF med metalldome kunne etter min oppfatning vært et veldig spennende alternativ, men det blir å be om noe som ikke finnes. Seas kan levere OEM utgaver med varianter, som magnesium og beryllium i diskanten, men igjen - da koster det.

Har du vurdert egen diskant i waveguide, enten Seas sin egen DXT diskant eller alternativ med bruk av f.eks. Monacor sin waveguide? Du mister selvfølgelig noe av punktkildefordelene, men til gjengjeld kan du enklere få til lineær frekvensrespons og med enda jevnere spredning. Du kan ved rett diskantvalg sågar senke delefrekvensen og øke membranarealet til f.eks. 8" i mellomtonen og klare smal spredning enda lengre ned i frekvens.

Når det gjelder bruk av basselementet oppover i mellomtonen et stykke (2-400Hz) så er det IMO ingen grunn til bekymring ift. betoning. Vi som henger til hornkonstruksjoner kvier oss ikke til å bruke 12" og 15" til slikt. Velger du fornuftige element så er du langt unna oppbrytningsområdet for konen. I din setting ville jeg lagt vekt på å bruke et element som gir den frekvensresponsen nedover som du krever, samtidig som frekvensresponsen er lineær/flat et stykke over delefrekvens og hvor det ikke er antydning til hick-ups i impedansforløpet. Velger du å koble inn bassene i overgangen med baffelsteppet så har du gjort det litt enklere for deg selv mht. filter. Å dele bassene lavt er BTW heller ikke problemfritt. Jeg vil også anbefale å gå for basselement med lav selvinduktans siden dette forenkler arbeidet med implementering av filtre. Ved bruk av passive filtre så har også Le(i,x) også stor betydning, en annen grunn til å gå for element med lav selvinduktans. Det kan i tillegg også være en fordel å velge et element med ikke-metallisk svingspoleform når intensjonen er å bruke det opp i mellomtoneområdet.

For å leke litt med effekten av elementplassering vs. tak/gulvrefleksjoner kan du kikke litt på denne SBIR calculator
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Har fortsatt trua.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sett. Fine greier det. Må tenke meg om, men er slett ikke fremmed for å handle noen brukte elementer for å gjøre noen erfaringer. Svarer etterhvert.

Noen tanker om konseptskissen?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Skissen sier jo ikke all verden. Det kan ofte være lurt å fordele bassen (også bassporter) utover høyden på høyttaleren for å få bedre integrering i rommet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nesten litt på digital glid her nå. Kanskje like gjerne kjøpe en DLCP/ tilsvarende og begynne å tafse på Gradientene i stedet... Nei dette skal tenkes og grubles over. Takker for innspill og tips, så får jeg bestemme meg en gang.
 
Topp Bunn