Seas 3 veis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Takk skal du ha Snipp!

    Så var tiden kommet til det mest spennende; vil dette i praksis fungere som tenkt?
    Med ferske målinger av impedans og frekvens, samt en bøtte med te og altfor mye røyk, var det bare å sette seg ned å simulere .
    Topologien fra tidligere delefiltere var jo bare å glemme pga ny elementplassering og dertil hørende fasevridning. Så dette var helt ny upløyet mark.
    Det første utkastet var et elektrisk 2.ordens filter på både mellomtone og diskant, men etter en lyttetest ble det forkastet.
    Etterhvert kom jeg frem til et elektrisk 3.ordens pluss zobel på mellomtonen og 2.orden på diskanten. Dette ga samme avrullingen også akustisk. For å holde styr på fasen ble det for meg en uvanlig løsning, med en motstand i serie med spolen til diskanten.

    Filteret ble (sålangt) seende sånn ut:



    Etter en godkjent lyttetest, tok jeg noen målinger for å verifisere simuleringen.
    Her er målt frekvensrespons sammenlignet med ønsket avrulling.



    Og her er målt samlet frekvensrespons sammenlignet med simulert filter i Speaker Workshop. Spot on!



    Og så en sjekk på reverse null, for å sjekke delefrekvens og fasekorrekthet:



    Som man ser havnet delefrekvensen rundt 2850hz, og den akustiske fasen ser ut til å stemme bra.


    Deretter en impedansmåling for å sjekke hvor vanskelig last dette kunne være:



    Og her kom resultatet jeg strevde lenge etter! Minste impedans godt over 6 ohm og største negative fase -25 grader.
    Det burde være en lett match for de fleste forsterkere skulle man tro.

    Nå gjenstår mye kritisk lytting, ferdigstillelse av fronten, og ikke minst å kopiere over alle endringer til den andre høyttaleren. Det blir forbasket mye jobb :'(
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Fikk en gedigen AHA opplevelse i går!

    Etter den nye baffelen kom på plass, fikk jeg et step i frekvensresponsen rundt 2000hz, som dukket opp både på diskant og mellomtone. I søken etter årsaken til denne, var en av testene og forsøke en annen mellomtone. MCA15RCY ble satt inn vha en adapterring og noen kjappe målinger ble tatt.
    Frekvensresponsen på nevnte mellomtone er jo imponerende, så av ren nysjerrighet simulerte jeg litt på delefilter til den idag.
    Men uansett hva jeg forsøkte fikk jeg ikke den akustiske fasen rett, og dermed heller ingen god reverse null. Når jeg da studerte faseinformasjonen i målingen fikk jeg meg en overraskelse.

    Når jeg da simulerte et 1.ordens delefilter, fikk jeg nærmest hakeslepp over resultatet! :)

    Må legge til at 1.ordens filter er noe jeg tenker svært lite på i denne sammenheng. I teorien på sett og vis det beste, men i praksis fungerer det ofte dårlig. En ting er å finne elementer som overlapper hvernadre langt nok i frekvens, en annen ting er om de takler å spiller over et så stort register uten å forvrenge altfor mye. Akustisk fase er heller ikke enkelt å få til å klaffe vanligvis.

    Men dette var overraskende:
    Delefilteret:



    1.orden pluss zobel på mellomtonen og 1.orden pluss en dempemotstand på diskanten. Enkelt og greit!


    Her ser man frekvensgangen, og hvert enkelt elements avrulling.



    Både i avrulling og fase klaffer det utrolig bra fra 1000-10000hz.


    Så til den største positive overraskelsen; impedans og elektrisk fase:



    Kan det egentlig bli snillere enn dette?


    Det er to ting jeg er/var skeptisk til i praksis;
    1. Vil diskanten tåle et så høyt output i de lavere frekvensene uten å forvrenge?
    2. Vil denne tilsynelatende linjære frekvensgangen låte for lyst/skarpt? (Jeg har før måttet dempe området 2-5khz en smule før jeg likte lyden.)

    Selvfølgelig har jeg koblet opp filteret, og målt at simuleringene stemmer.
    Og jeg fikk tid til en ørliten lytteseanse. Førsteinntrykket var meget bra, men jeg antar jeg er noe farget over entusiasmen over dette resultatet, så jeg får gi det noen dager før jeg uttaler meg. ;D
    Diskanten virket merkelig nok til å takle rimelig høye lydtrykk.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er det jeg alltid har sagt, 1. ordens er det nest beste ;D ;D ;D ;D

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Og jeg har protestert!
    Får vurdere fortløpende om jeg skal slutte med det, eller om jeg på trass skal sette inn igjen et 3.ordens filter og ikke innrømme noen verdens ting! ;D
    Etter en tenkepause tror jeg egentlig at svaret er innlysende! Det er fordi jeg konsekvent benytter Seas elementer at dette fungerer!
    1. orden nytter nok ikke på noe annet tenker jeg! ;D (Vrang jeg nei!)

    Fra spøk til Valborg. Jeg satte diskanten på en hardtest idag.
    2 timer med jevnt 100dB i lytteposisjon fra en høyttaler, og diskanten funker fortsatt!
    Lydtrykket lå da hele tiden på grensen for når det begynner å lyde stresset.
    Skal nå gjøre en liten justering på filteret for å dempe 2-5khz et par dB, og se om det da blir enda mer lyttevennlig.
    Snickers-is tipset meg om dette på en tidligere versjon av høyttaleren, og det funket bra da, så jeg håper det blir suksess nå også.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Etter noen timers lytting, og et par forsøk på å tweake filteret, tror jeg konklusjonen er klar.

    Dette låter bra, nesten veldig bra. MEN det er bare på moderat volum.
    Opp i lydtrykk der det begynner å bli moro, endrer lyden karakter, blir stresset og slitsom.

    Sånn jeg ser det fikk denne konstruksjonen to feil, det ene er at diskanten må hanskes med for stort output under 2000hz.
    Jeg forsøkte å løse dette med noen støttekomponenter på diskanten, som økte avrullingen nedover i frekvens, men da synes jeg noe med vitsen med 1.ordens filter allikevel blir borte.

    Det andre og som jeg synes ødelegger mer, er at jeg presser MCA15 for langt ned i frekvens.
    Pga at baffelstep her er løst med aktiv deling til bass, må mellomtonen spille ned i 200-250hz. Det aktive delefilteret jeg for tiden benytter er i tillegg bare 2.ordens, og dermed blir dette for slitsomt for MCA15RCY.

    Jeg vurderer å anskaffe et par CA15 istedet, for å teste videre på dette, hvis ikke holder jeg meg til CA18RNX som planlagt.

    EDIT: Etter kommentarer på at sistnevnte "problem" ikke kan stemme (les: er usannsynlig), skal jeg teste litt videre på denne konfigurasjonen. Mulig problemet ligger et annet sted i oppsettet?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Mye har skjedd siden siste oppdatering, men for å gjøre en lang historie kort, har den ene ht gjennomgått en liten ombygging, i form av en ny baffel for mellomtone og diskant. Diskanten har blitt byttet ut til fordel for 27TFFC, MCA15 har fått beholde plassen som mellomtone, og jeg bruker fortsatt 1.ordens delefilter.

    Sånn ser det altså ut nå:




    Og her er filteret i all sin enkelhet, delefrekvensen er ca 3100hz




    Og her er faktisk målt frekvensrespons, 1m onaxis, 4mS gating:



    300-20000hz +/- 1,5dB, og det med 1,ordens filter?!

    Målt impedans og elektrisk fase er fortsatt rimelig pent:



    Og etter omfattende demping, i et "unormalt" stort kammer til denne mellomtonen, fikk jeg også til slutt bukt med resonanser og stående bølger i kammeret. CSD ble seende sånn ut:




    Nå gjenstår det å få integrert bassen i det her. Jeg antar jeg må gå for en noe høyere delefrekvens enn før, og får jeg god klaff med fasen bør dette begynne å se (og ikke minst høre) rimelig pent ut.

    Så får jeg jakte på et bedre aktivt filter, med justerbar fase og steilhet. Med et steilere filter tror jeg L26 skal bli en sterk konkurrent til CA26 som jeg bruker nå. L26 spiller dypere og har et bedre punch i midbassen, men farger nedre mellomtone vel mye med filteret jeg har nå.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.629
    Antall liker
    21.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dine erfaringer med førsteordens deling sammenfaller med annet jeg har lest. Helt glimrende på strykekvartettnivåer, men når det trøkker til kommer stress og forvrengning.

    Mine høyttalere (jeg har ikke konstruert dem selv, men de er nærmest konstruert til meg) bruker to SEAS 5" i trykkammer avstemt til -6dB ved 50Hz. De deles elektronisk 2.orden mot bass ved 130Hz. Det virker som at jeg har nok membranareal, iallefall til mitt bruk. Har du tenkt tanken om MTM i denne kassen?

    Kjekk tråd,norcad!
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Under planleggingen var både MTM og TMM på tegnebordet. Men dette er mitt første ht bygg helt fra bunnen av, så jeg fant ut at jeg fikk prøve å gjøre det "enkelt".
    I mange tilfeller med 1.orden er det vel diskanten som sliter mest antar jeg, og selv om 3100hz høres altfor lavt ut til 1.ordens deling, er altså det med -6dB og ikke -3dB som er vanlig BW. Diskanten begynner å rulle av over 5000hz den, og mellomtonen starter vel noe under 2000hz.

    Men nå må jeg få begge ht ferdig, og sette meg til å lytte noen dager, så får jeg se om jeg kan godta å redusere lydtrykket litt i stedet :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Lenge siden noen oppdateringer her gitt!
    Ikke all verden som har skjedd i fremgang, noe pga andre prosjekter, men mest pga problemer med lakk som koker på ene høyttaleren.
    Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg forsøkt å grunne/lakke de pånytt med all verdens lakk og maling, etter veldig mange velmente råd fra både andre DIY'er, lakkerere og malemestere. Dvs det var bare den ene høyttaleren dette var et problem, og etter intens etterforskning, har jeg konkludert med at dette må komme fra et rengjøringsmiddel som ble benyttet.
    Men det kokte! ned til en ting. Det eneste som funket var oljemaling!?

    Dette er ikke moro:




    Men etter et optimistisk prosjekt hvor jeg forsøkte å lære å håndtere enn lakksprøyte, men altså benytte Jotun Lady oljemaling, har jeg nå kommet frem til dette resultatet:







    Jeg unngikk sig, og de er rimelig bra for støv. Men utetemperaturen var ikke akkurat hva man kan kalle optimal for lakkering, så glansen ble noe redusert. Nå er riktignok dette halvblank oljemaling, men jeg får gjøre noen nye forsøk til neste år. Hadde vært morsomt å få til dette med lakkering en dag! :)
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Når det gjelder lyden, har jeg også gjort noen små endringer.
    Først og fremst har mellomtonekammeret fått bitumen på begge sider av sidepanelene, pluss ganske så heavy demping vha rockwool.
    Kabinettet har også fått bitumen i bunn og topp, samt på hele bakplaten. Begge sider av mellomtonekammeret har blitt fyllt med rockwool, det samme har begge sider av de nedre avstiverne, og bakplaten rett bak basselementet. Med det påplass kunne jeg korte ned bassrefleksrøret og fortsatt opprettholde en Fb i underkant av 30hz. Kassene har også fått Tema isolator dempeføtter.
    I sum gjorde dette en positive ting med bassresponsen uten tvil. De spiller ikke ned i dypet emn til musikk gjør bassen nå en god jobb.

    De er biampet vha 2 stk Denon POA-2800 stereoblokker, og bass/mellomtone er aktivt delt.
    Diskant/mellomtone har fortsatt et passivt 1.ordens delefilter, men noe revidert ifht før.
    Jeg har rett og slett tatt utgangspunkt i en mest mulig linjær frekvensgang, selv om det betyr å tape noe i følsomhet, og at jeg vet at dette blir noe skarpt i mine ører.
    Først skal ørene få en avvenning fra Epos sine noe for snille diskantgjengivelse, og siden skal jeg kose meg med tweaking av delefilteret. ;D
    Jeg antar at jeg ganske snart vil ønske en demping i 3-5khz området.........

    Delefilteret ser nå sånn ut:



    Og målt respons fra 200-20000hz ser sånn ut:



    Målingen er gjort onaxis på mellomtonen (lyttehøyde) på 1m avstand, 4mS gating og 1/6 dB/oktav smoothing.
    +/- 1dB fra 300-17000hz er ikke å kimse av når det bare er et 1.ordens delefilter som gjør jobben.
     

    Vedlegg

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    norcad skrev:
    Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg forsøkt å grunne/lakke de pånytt med all verdens lakk og maling, etter veldig mange velmente råd fra både andre DIY'er, lakkerere og malemestere. Dvs det var bare den ene høyttaleren dette var et problem, og etter intens etterforskning, har jeg konkludert med at dette må komme fra et rengjøringsmiddel som ble benyttet.
    Men det kokte! ned til en ting. Det eneste som funket var oljemaling!?
    Ahh, kjenner til dette problemet! ;D Konklusjonen ble:

    - Oljemaling på akrylmaling/lakk går fint.
    - Akrylmaling/lakk på oljemaling "koker".

    Endte selv opp med blank oljemaling på mine høytalere, men sliter med å få et smooth resultat. Har prøvd de fineste ruller jeg finner, og alle gir masse små bobler i malingen. Men det ser jo ut som det funket fint hos deg? Lekkert ble det iallefall!
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Defo skrev:
    Ahh, kjenner til dette problemet! ;D Konklusjonen ble:

    - Oljemaling på akrylmaling/lakk går fint.
    - Akrylmaling/lakk på oljemaling "koker".

    Endte selv opp med blank oljemaling på mine høytalere, men sliter med å få et smooth resultat. Har prøvd de fineste ruller jeg finner, og alle gir masse små bobler i malingen. Men det ser jo ut som det funket fint hos deg? Lekkert ble det iallefall!
    Det funket bedre enn med rull, rett og slett fordi jeg brukte lakksprøyte :)
    Men man treffer fort på mange andre utfordringer og problemer, ihvertfall som nybegynner bak sprøyta!
    Men som sagt, jeg håper at jeg en dag lærer det...............
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Har tweaket litt forsiktig på 1.ordens filteret, og absolutt fått lyd jeg er fornøyd med. Men holder fast på problemene som kommer når man drar på skikkelig med volumknappen :)

    Har derfor rekonstruert filteret til 3.ordens avrulling, og det uten å benytte flere komponenter! Det må vel kalles KISS?

    Nytt filter:


    Fortsatt kun 6 komponenter i filteret.

    Målt frekvensrespons 1m - 4mS gating, helt uten noe glatting av målingen:


    Nice!

    Målt reverse null:


    Vitner om at elementene er i rimelig god fase rundt delefrekvensen

    Målt impedans og elektrisk fase:


    Meget snillt for forsterkeren.

    Og foreløpig inntrykk er at jeg trives bedre med dette, ihvertfall når det spilles høyt. Noe av hardheten og skarpheten er redusert betraktelig.
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Dette ser temmelig bra ut. Hva tror du rotet i diskanten kommer av? Kan du tenke deg å teste dempemateriale mellom diskantdomen og opphenget på mellomtonen? Mulig du vil greie å glatte ut toppen bedre på den måten - du har jo rippel på 15dB utslag p-p rundt 10- 17khz, så det bør være av refleksjoner/utfasing av noe slag mot opphenget til mellomtonen.

    mvh.

    Vidar
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Low-Q skrev:
    Dette ser temmelig bra ut. Hva tror du rotet i diskanten kommer av? Kan du tenke deg å teste dempemateriale mellom diskantdomen og opphenget på mellomtonen? Mulig du vil greie å glatte ut toppen bedre på den måten - du har jo rippel på 15dB utslag p-p rundt 10- 17khz, så det bør være av refleksjoner/utfasing av noe slag mot opphenget til mellomtonen.

    mvh.

    Vidar
    Forstår ikke helt hvor og hvordan du så dette? Du har vel ikke smakt på konjakken i kveld Vidar? ;D
    Frekvensresponsen onaxis ligger innenfor +/- 1,5 dB fra 300-17000 hz, for å være nøyaktig. Ved 17300hz er det en dip på -3dB, noe det ikke er noen som helst fare for at ørene mine oppfatter. Det er de nok altfor gamle til :)

    Her ser du avviket fra 88dB, med oppløsning på 1dB på Y-aksen:




    Og for moro skyld, sånn ser det ut med 1/3 oktav "smoothing":
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn