Scandyna SD 503 höyttalere ? (Dynaco A-25 på steroider?)

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Innlegg
54
Antall liker
77
Jag har kjöpt ett par Scandyna SD 503 höyttalere, i ganska dåligt skick. De ska nu renoveras.
Är det någon som vet litt mer om disse? Jeg skulle gerne vilja veta mer.
Det verkar även finnas likadana med andra 'labels', som Sakai SA5050.

Jeg var intresserad av Dynaco A-25 och liknande. På HifiKit i Stockholm lyssnade jag på Seas kit A26, vilket är en modern variant av A-25. De lät helt fantastiskt! Verkligen trevlig höyttalere.
Och så ville jag ha ett par 8 ohms höyttalere för en rörforsterker anläggning, därför kjöptes disse Scandyna SD 503, som ser ut som en Dynaco A-25 på steroider!

Det är (som vanligt) Andrew på https://www.anapeachloudspeakerrestoration.co.uk/ som gör renoveringen åt mig.

Jag har höga förhoppningar om disse! Om du vet något mer om dem så berätta gerne!
 

Vedlegg

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Innlegg
54
Antall liker
77
De är färdigrenoverade.
Fantastiska höyttalere. Kör dem nu med en nyrenoverad Tandberg Huldra 7, alltså rörförstärkare på 2x2,5W med EL84 rör. Kombinationen är perfekt. Disse höyttalere verkar ganska lättdrivna. De spiller mye djupt. Med Huldra 7'an är dette en verkligt bra kombination, med den vill man bara lyssna på musik.
Om någon har ett par av disse höyttalere, ta vara på dem, de är helt suveräna!

De har fått nytt front tyg också, men på bilden är fronten avtagen.
Unnskyld den usla bilden och mitt "svorska" språk.
 

Vedlegg

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Innlegg
54
Antall liker
77
De är helt original, elementen målte perfekt. Filtren är som synes renoverade (ikke modifierade på någon måte, bara nya kondisar och motstånd).
Jeg vet ikke mye om modellen. Inte heller när de lanserades. De kjöptes i england.

Träet var ikke i perfekt skick, det var en vattenskada på den ena, men de blev riktigt bra ändå.

Framförallt låter de så trevligt, som en chokladbakelse för öronen!
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Det er virkelig trivelig å se at du tar vare på og renoverer gammel stereo, @JeppeW!🙂 Jeg liker også "gammelt" utstyr, som etter litt "ettersyn" fremdeles kan gi hygge og glede i årene fremover! "Bruk og kast - samfunnet" er ikke noe jeg trives med, i hvert fall!
Tore
 

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Innlegg
54
Antall liker
77
Det er virkelig trivelig å se at du tar vare på og renoverer gammel stereo, @JeppeW!🙂 Jeg liker også "gammelt" utstyr, som etter litt "ettersyn" fremdeles kan gi hygge og glede i årene fremover! "Bruk og kast - samfunnet" er ikke noe jeg trives med, i hvert fall!
Tore
Samma här ToreP, bruk og kast är bedrövligt. Og så byggde man med sån otrolig kvalitet förr.
Mitt vintage intresse kommer nog av minnen från barndomen, då min sinnesbild av hur det lät var mye positiv, det var ett koseligt och musikaliskt lyd. I alla fall som jag mindes det. Så jeg började försöka sätta ihop min egen "vintage anläggning", för att se om det går att återskapa. Jag tänkte att kanske var mitt minne av lyden bara en fantasi, eller så var det verkligen ett speciellt lyd då.. Nu är min slutsats att mitt minne var korrekt, det var (är) ett speciellt lyd i disse apparater og höyttalere. Jeg besöker även high end audio mässor här i sverige, intresserar mig litt för modern hifi också, men jag håller fast vid min vintage utstyr. Den är snyggare, bättre byggd, möjlig att ge service, fungerer med alla nutida källor och sist men inte minst så låter den bedre än det mesta som produceras idag, enligt mig..
 
Topp Bunn