På vei mot en enklere hverdag.. :
Tenker å koble opp en SqueezeBox Touch mot DEQX. Jeg ønsker å bruke DAC-en i DEQX for å gi enklest mulig signalvei og tenkte derfor å bruke SBT sin "digital coax" utgang. I en overgangsfase hadde det vært kjekt å kunne ha både CD-spilleren og SBT koblet opp mot DEQX samtidig. Men DEQX-en min har bare én S/PDIF inngang som pt. er brukt for CD-spillerens PCM signal. DEQX har derimot en AES/EBU inngang i tillegg.
I et tidligere innlegg (i en annen kontekst) beskrev Nordenstam hvordan man konverterer fra S/PDIF til AES/EBU:

(Det skal sies at jeg har full tillit til det Nordenstam sier her, men jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke misforstår og dermed kan gjøre noe dumt som eventuelt kan ødelegge DEQX-en eller SBT-en.)
Mvh
Tenker å koble opp en SqueezeBox Touch mot DEQX. Jeg ønsker å bruke DAC-en i DEQX for å gi enklest mulig signalvei og tenkte derfor å bruke SBT sin "digital coax" utgang. I en overgangsfase hadde det vært kjekt å kunne ha både CD-spilleren og SBT koblet opp mot DEQX samtidig. Men DEQX-en min har bare én S/PDIF inngang som pt. er brukt for CD-spillerens PCM signal. DEQX har derimot en AES/EBU inngang i tillegg.
I et tidligere innlegg (i en annen kontekst) beskrev Nordenstam hvordan man konverterer fra S/PDIF til AES/EBU:
Kan jeg følge den samme prosedyren for å lage en kabel som kobler SBT sin "digital coax" utgang på DEQX sin AES/EBU inngang? Det hadde jo vært utrolig kjekt å slippe så rimelig unna, og uten enda flere bokser..Nordenstam skrev:De fleste sender/mottager moduler takler så og si alt av spenningsnivåer og impedanse-mismatch er sjeldent et problem på så korte strekk. Det bør derfor normalt sett fungere fint å lodde riktige kabler, uten elektrisk konvertering.
Fra RCA(SPDIF) til XLR(AES/EBU): senterpinne på 2 og jord på 1 og 3 på RCA siden, skjermen kobles ikke til på XLR siden. Dette forutsetter en annen felles jordforbindelse, som oftest er den allerede der gjennom jordete stikkontakter. Om det ikke er felles jord noe annet sted må skjerm/jord kobles på begge sider.
(Det skal sies at jeg har full tillit til det Nordenstam sier her, men jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke misforstår og dermed kan gjøre noe dumt som eventuelt kan ødelegge DEQX-en eller SBT-en.)
Mvh