SAT Amplifix spiser sikringer

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Hei!
Jeg har en SAT Amplifix som plutselig sluttet å fungere. Sikringa på inntaket går hele tida, dette er en 4A glassikring. Når jeg åpner forsterkeren og ser på undersiden av printkortet som sitter rett bak strøminntaket og har sikring på seg så ser det ut som om det har vært varmt og at "noe" har smeltet sammen. Jeg tipper det ble vel varmt for den på stua i andre etasje i sommer og at dette har ført til at det har smeltet og blitt kontakt mellom lederene på inntaket. Ved måling er det god kontakt mellom disse to punktene. Loddetinnet har ikke smeltet sammen. Jeg har prøvd å pusse for å bryte kontakten mellom de to lederene uten hell. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg kjøpe en kontakt fra Elfa ala dette med sikring i og droppe hele printkortet?:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-390-74&toc=20087

Like greit å kjøpe en enkel 2-pols kontakt istedet for å sende på reparasjon vil jeg tro?

SAT Amplifix.jpg
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Er det sikringen på printkortet som ryker? VH. Bernt
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Ja. Du ser undersiden av den som de fire loddede punktene nede til venstre på kortet.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
kan ikke helt se hva som skal ha smeltet sammen her, med mindre du sikter til noe jeg antar er flussmiddel mellom loddepunktene til høyre.
har du sjekket at ikke har en mer seriøs kortsluttning eller brente komponenter noe annet sted i forsterkeren?
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Nei, det har jeg ikke sjekket. Det er nok det flussmiddelet jeg tenkte på også. Synes bare det er veldig rart at det er full kontakt mellom de to strømlederene inn på forsterkeren. Da er det i hvertfall en kortslutning der. Antar derfor at det er der problemet ligger. Men, hadde da også trodd at jeg skulle få brutt kontakten om jeg pussa rent for flussmiddel mellom de to punktene. Kan legge ut bilde av oversiden i morgen.
 
N

nysjerrigper

Gjest
er jo bare å bruke "pipemetoden" med et ohmmeter mellom de koblingene du mistenker er kortsluttet evt. :)
kan ikke vær noe med likeretteren på neste kort da?
etter de slutter min kretsforståelse :D
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Det er ingen spor av varme eller kortslutning på det kortet du viser bilde av. Du bør nok få en kyndig reparatør til å feilsøke forsterkeren.
-m
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
er jo bare å bruke "pipemetoden" med et ohmmeter mellom de koblingene du mistenker er kortsluttet evt. :)
kan ikke vær noe med likeretteren på neste kort da?
etter de slutter min kretsforståelse :D
Det piper som bare det mellom de to punktene, altså mellom lederne ut fra dette kretskortet og inn på den store spolen. Det var derfor jeg tenkte at en enkel løsning måtte være å prøve ny kontakt med integrert sikring. Synes også kortet ser finere ut enn jeg hadde trodd. Ser heller ikke tegn til varmgang andre steder eller andre gåene sikringer. Selv med gåen sikring. Spørs om jeg må få kyndige til å se på ja, men dette er jo en eldre sak som jeg kjøpte rimelig så er lysten på å unngå dyre reparasjoner.

Legger ved bilde av både overside og underside med røde ringer rundt punktene som har kontakt.

SAT - Kopi.JPG
SAT Amplifix - Kopi.jpg
 
N

nysjerrigper

Gjest
vet å klippe/lodde av ene kabelen og ohme på nytt vil du iallefall finne ut hvilket kort som er kortsluttet. (og om det evt. er kabelen eller kontakten) :) men baksiden av kortet ser da helt greit ut, så går utifra at feilen er på andre siden av ledningen, om man utelukker selve støpselet.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
I andre enden av den kabelen sitter det nok en transformator. Det du måler og kaller kortslutning er DC-motstand i trafoen og helt normalt. Du bør kontakte en reparatør som kan dette.
-m
 
N

nysjerrigper

Gjest
mye som har gått i glemmeboken her skjønner jeg, feilsøking på audioforsterker var faktisk en del av fagprøven jeg tok for noen år siden.. det er selvsagt riktig det du sier, man vil kunne måle kortslutning over 230V til trafo :)
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Nå er det en viss motstand i primærviklingen på en trafo, men ikke mange Ohm-ene. En trafo kan smelte og kortslutte, men det er vel mer vanlig at likeretterbroen har defekte dioder eller at utgangstransistorer har kortslutning. Om forsterkeren er noen år kan også ladelytter i poweret kortslutte.
Flussmiddelet på loddepunktene beskytter disse og leder ikke strøm. VH. Bernt
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Snakk med Morten hos Dalens Elektronikkservice, han kan Michael Bladelius sine forsterkere.
 
Topp Bunn