Sansui sr-525 trenger litt innspill ifbm arm

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Jeg har akkurat fått tak i en sansui sr-525. Også leser jeg tråden Pickup og stift til sansui sr-525 /sr 626 der Gunnar Brekke nevner det å passe på slark i armen.
Det er jo knivlager i armen. Hva skal jeg kjenne etter av slark. I den jeg har fått tak i er det ikke slark når jeg rikker på armen frem og tilbake. Men det er mulig å bevege armen sideveis ved senter arm. Er dette normal slark i ett knivlager Må spørre siden jeg aldri har tatt i en sånn spiller før.
Tenkte først å bruke nevnte tråd. Men fant ut at det kunne se ut som jeg var ute etter pickup tips og det ble jo godt dekket i den tråden.
Derfor valgte jeg nå å opprette en ny tråd :)
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
God kveld.
Jeg tipper Brekke prosederte på generelt grunnlag og kanskje ikke var klar over knivlagerløsningen.

J
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Den vandringen du opplever i lageret er helt naturlig og skal være slik.
Det er en fin platespiller, jeg liker modellen godt :)

sr525.jpg
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Takker for svar. Da tror jeg spilleren jeg har fått tak i er i god stand. 100% riktig hastighet hel og meget pen. Så dette er en spiller jeg nok skal bli glad i.
Jeg får lese meg litt opp på modellen. Fant noe info på vinyl engine. Så da skal jeg nok klare å bli litt klokere etterhvert :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.691
Sted
Kongsberg
Hei.

Min kommentar om slærk i lagrene var som Lyngtoft utrykker mer på et generelt grunnlag, snarere enn spesifikt til denne armen.


Med en klassisk SME (3009) konfigurasjon på tonearmen - med knivlagre for vertikalbevegelsen - og kulelagre for horisontal-
bevegelsen - vil det alltid være litt slingringsmonn (i vertikalplanet) når du kjenner etter - med tak i armrøret.

I et knivlager holdes kniven kun på plass i knivbeddingen av jordens gravitasjon (og en "bøyle" montert (et stykke) over lageret,
som er der for å hindre at armrøret faller av under transport/håndtering).

Det man skal være obs på et ved slag mot armen (eller langt tids bruk) kan kniven sløves, og knivbeddingen få "grader" - som
obstruerer bevegelsen. Dette kunne være et problem på SME 3009 Improved armene der kniven (laget i plast) ble sløvet etter
langvarig kontakt med knivbeddingen (i stål). Jeg tror også SME hadde motsatt konfigurasjon i noen versjoner av 3009 Series II;
med stål kniv og plast bedding.

Med hvilke materialer Sansuiarmen er konfigurert, vet jeg ikke (aldri skrudd den fra hverandre), men det kan være verdt å sjekke
om armen beveger seg med minimal friksjon i vertikalplanet. Dette gjør du ved å balansere armen helt, og sjekke at du - etter å
ha "satt den i (vertikal) bevegelse" - får en del "gynginger" før den faller til ro.
Du kan også skru av bøylen over vertikallageret, løfte armrøret (litt) opp fra knivbeddingen og sjekke etter sløving av kniv og
"grader" i beddingen. Om du gjør dette, får du dele med oss hvilke materialer Sansui har valgt å bruke - i kniv - og bedding.
(Jeg regner ikke med at du har noe slikt problem, da jeg aldri har hørt om noen slike problemer med Sansuiarmene).


Samtidig som det kan være en del slærk i vertikalplanet, skal det IKKE være noe slærk i horisontalplanet der Sansui benytter
kulelager. Men dette har du allerede forstått, ut fra det du skriver.


Sansui SR-525 er en flott spiller, som kan bli ennå mange hakk bedre med en dyrere pickup, et bedre headshell, bedre armkabler
og en bedre platematte. Gratulerer med et flott funn.

mvh
Gunnar Brekke
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Takker for svar. Jeg ble enda tryggere etter å ha lest innlegget ditt. For øyeblikket står det en Audio Technica AT5F OCC montert på armen som fulgte med spilleren.
Den oppfattes som noe bassfattig for øyeblikket. Da jeg tidligere benyttet Audio Technica AT 12EX på en Thorens 166mkI via project riaa.
Jeg vet lite om den aktuelle pickup'en så jeg får jobbe litt med spilleren å høre hva denne comboen kan levere når alle parametere for armen er riktige.
Jeg er uansett veldig glad for at jeg kom over denne spilleren da den fremstår som velholdt og solid :)
 
Topp Bunn