Sannhetens øyeblikk

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Hei har begynt å leke meg med Rew 😄 .Her ser dere bass responsen i mitt rom . Har skikkelig 45 Hz stående bølge . Er dette noe å gjøre med i en vanlig stue ? Har DSP i anlegget men hva virker av absorbenter eller lignende ?
 

Vedlegg

M

MarkusH

Gjest
Plassering av høyttalere og lytteposisjon er alfa omega, har selv hatt en runddans på stuegulvet med høyttalerne mine. Jeg målte kun etter at jeg var i mål etter øra og da målte det ganske bra, har noen stygge peaker/dipper, men de trengte jeg ikke å måle meg frem til, de hørte jeg selv også. Dsp synes jeg personlig bare er noe tull, hos meg ble så mye av dynamikken borte at jeg endte opp med å selge dspen .... Jeg har også absorbenter i førsterefleksjon, men det er det hele. ;) Beregn 30+ timer på plassering så begynner du å nærme deg, har selv brukt 40-50 timer på plassering her ....
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Hei og takk for svar. Jeg har veldig begrensende mulighet for å flytte anlegget og lytteplass pga anlegget og stuens størrelse . Kan vel kanskje flytte lytteplass 10-20 cm framover men så lite har kanskje ikke noen betydning ?
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Jepp skal prøve . Det et kanskje en ide å bruke mikrofon og høre/måle hvor denne 45 Hz bølgen har lavest nivå ?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.475
Torget vurderinger
1
Er det bassrefleks høyttalere du har?
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Nei lukket dypbass ,mellombass og dipol mellomtone .
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Last ned en 45Hz tone og ta en spasertur fra høyttaler og bakover. Har utført den øvelsen med min 55Hz.Hører lett hvor topp og bunn på amplitude er.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Hei igjen
Har tenkt litt her . Vil et høypass filter fra ca 60 Hz hjelpe på den stående bølgen på 45 Hz ?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hva med en Svanå variabel Helmholtz?

Eller DIY.Form og størrelse kan varieres,til en viss grad.Det er morosamt,




Plassert opp under taket i hjørnene

helmholtz.jpg
 
M

MarkusH

Gjest
Den enkleste løsningen er f.eks en minidsp 2x4hd med dirac (var det jeg hadde), da er det bare å kjøre gjennom setup også låter det bra, for min del ble det kjedelig å høre på musikk. I ei stue kan det være greit hvis du er låst på plassering av høyttalere og lytteposisjon. Akustikkremedier funker jo, for all del, men noe videre pent vil jeg ikke si at det er. Det viktigste er å velge det som passer deg best. :)
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Har Dirac på PC men synes at det tar mye nivå , detaljer . En løsning kan kanskje være å få Dirac til å jobbe opp til ca 500 Hz men har ikke funnet hvordan dette gjøres i settingen på Dirac .
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Joda, klart det vil hjelpe. Sender man mindre energi ut av høyttaleren på den gitte frekvensen vil man også få mindre problemer med den stående bølgen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har Dirac på PC men synes at det tar mye nivå , detaljer . En løsning kan kanskje være å få Dirac til å jobbe opp til ca 500 Hz men har ikke funnet hvordan dette gjøres i settingen på Dirac .
Dette er såpass enkelt som å flytte musepekeren til enden av analysevinduet (hvor du legger inn target kurven) og drar hele vinduet mot venstre. Da vil du se en linje som skiller venstre og høyre ved at alt til høyre blir grått. Man flytter denne linjen til den frekvensen man ønsker, så vil alt over der stå ukorrigert.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Takker :) Hva slags bassfeller vil virke her (45 Hz) og hvor mange må man ha i en stue på ca 22 m2 ?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du har to muligheter som kan fungere, den ene er RPG Modex Type 2 som er en membranfelle og som forhandles av @Bjørn ("Orso") her på sentralen.

De må plasseres der hvor trykket er høyest og hvor mange man trenger vet jeg ikke. Hør med Bjørn.

Den andre muligheten er bassfelle i form av aktiv motfase-sub, som feks Bag-End. https://bagend.com/products/series/active-bass-trap/
Det forhandles av @Gjallarhorn Audio og skal være særdeles effektivt plassert og justert riktig, men vet ikke over hvor stort område i rommet det hjelper.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
https://perfect-acoustic.com/termekkategoria/sound-acoustic-panels/
Jeg fant disse på nettet . Er det noen som har en oppfatning på disse produktene ?
Ingen ytelsesdata eller målinger som kan gi oss noe svar på om de membrangreiene fungerer. Man må bare anta at det er standard isolasjon med en tynn uspesifisert lett plate som membran. Dersom man ikke får seg konkrete målinger må man bare anta at målingene som presenteres ikke er representative for små rom. Jeg vil tippe bassfellene begynner å bli effektive fra ca 100 hz og oppover, noe du oppnår med vanlig glava i samme størrelse/formfaktor.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Hei her kommer en oppdatering . Har nå installert 4 stk GIK T40 . 3 stk bak sofa og 1 bak lytte stol . Ble det noe bedre dypbass ? Jeg skal være forsiktig med å være bombastisk men jeg kan nå høre på musikk spor nå som var helt umulig før pga av en stående bølge som dominerte/ overførte alt . Har også oppdaget ny dypbass info på spor som jeg har spilt mange ganger før. Synes også at dybde perspektiv og detaljer har blitt bedre .
 

Vedlegg

Topp Bunn