Digitale avspillere Sannhetens øyeblikk, om å kjøpe hifi i det store utland (APL defekt)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.714
Antall liker
11.181
Torget vurderinger
2
noe av det beste de har målt er en topping dac til $200. sier litt om hva som kreves av utgifter for å få det i verdensklasse. de dyre dacene måler nesten utelukkende dårlig.
Det hjelper ikke om det måler bra om lyden ikke treffer deg, eller mener du seriøst at målinger trumfer alt?
Reprodusert lyd er kun underholdning.:cool:
Vi har jo det interessante fenomenet der Marin Colloms, som kan det meste du kan drømme om angående målinger, ser på sine instrumenter at Audio Note DAC ikke akkurat er en målemessig treffer, men uansett opplever at den spiller helt urimelig bra. Joda, jeg vet, dette har vært diskutert fra alle mulige og umulige vinkler allerede, men hevet over tvil er det, i hvertfall, at akkurat dette fenomenet forundrer og engasjerer også de med mest vitenskapelig innstilling til temaet.


Mvh
Håkon Rognlien
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.426
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Joda, jeg vet, dette har vært diskutert fra alle mulige og umulige vinkler allerede, men hevet over tvil er det, i hvertfall, at akkurat dette fenomenet forundrer og engasjerer også de med mest vitenskapelig innstilling til temaet.
At man foretrekker en ørevennlig forvrengning mener jeg ikke er like forunderlig som enkeltes betalingsvilje for produkter som beviselig har store svakheter.

-BB-
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.714
Antall liker
11.181
Torget vurderinger
2
Joda, jeg vet, dette har vært diskutert fra alle mulige og umulige vinkler allerede, men hevet over tvil er det, i hvertfall, at akkurat dette fenomenet forundrer og engasjerer også de med mest vitenskapelig innstilling til temaet.
At man foretrekker en ørevennlig forvrengning mener jeg ikke er like forunderlig som enkeltes betalingsvilje for produkter som beviselig har store svakheter.

-BB-
Hva den hele og fulle årsaken til enkelte produkters overbevisende gjengivelse av emosjoner, mikrodynamikk og musikkens sjel, egentlig er, skal jeg være veldig forsiktig med å komme med bastante påstander om. Men jeg tror at det stadig gjentatte, og noe lettvinne begrepet "ørevennlig forvrengning" i beste fall er en liten del av sakskomplekset.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Joda, jeg vet, dette har vært diskutert fra alle mulige og umulige vinkler allerede, men hevet over tvil er det, i hvertfall, at akkurat dette fenomenet forundrer og engasjerer også de med mest vitenskapelig innstilling til temaet.
At man foretrekker en ørevennlig forvrengning mener jeg ikke er like forunderlig som enkeltes betalingsvilje for produkter som beviselig har store svakheter.

-BB-
Men det står da ikke så værst til med din egen betalingsvilje heller når jeg ser på de produktene du lister opp i signaturen din. :D
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Joda, jeg vet, dette har vært diskutert fra alle mulige og umulige vinkler allerede, men hevet over tvil er det, i hvertfall, at akkurat dette fenomenet forundrer og engasjerer også de med mest vitenskapelig innstilling til temaet.
At man foretrekker en ørevennlig forvrengning mener jeg ikke er like forunderlig som enkeltes betalingsvilje for produkter som beviselig har store svakheter.

-BB-
Når man kun har en hammmer, ser man bare spiker.
 

Papillon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2007
Innlegg
230
Antall liker
194
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Fortsatt ikke livstegn fra produsent, bare for å ha det nevnt. Dette til tross for at jeg spurte om pris på full oppgradering til siste versjon, hvilket i praksis ville bety et innbytte til nye produkter. Har vel sendt omlag 6 mailer i løpet av 2019, ikke fått svar på en eneste av dem. Har utelukkende hatt en høflig tone, bare for å være klar på det også.
Så konklusjonen er i hvertfall at vi behøver folk som kan påta seg å fikse opp i problemer med spesialprodukter av ymse slag.

Mvh
Håkon Rognlien

Livstegn

Fikk tilsendt USB driver i midten av mai:

"Hello Roy,

Thanks for your email and nice words about the DSD-S-XE converter.

I will send you the Windows driver via WeTransfer service.

Please make sure that DSD-S is turned On and connected to the computer with USB cable, otherwise the driver will not install properly.

Best regards,
Alex"
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Apropos kvalitet på laser/drivverk...
Her er det nye drivverket til Teac/Esoteric som heter VRDS Atlas. Drivverket brukes i den nye SACD spilleren til TEAC som ligger helt i toppsjiktet på ytelser.
Hvis du spør om prisen på spilleren, så har du ikke råd! ;)

Men TEAC er vistnok veldig stolt av drivverket, dem stiller ikke ut bare spilleren på messer, selve drivverket stilles ut separat.
Transport mekanismen veier 6,5kg.

Skjermbilde 2019-10-28 kl. 14.00.08.jpg
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Laser I VRDS, er nok standard. Svakeste leddet i kjeden.
 
Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Laser I VRDS, er nok standard. Svakeste leddet i kjeden.
Er dette noe du vet eller spekulerer du?
Spekulerer.
Tilbudet av lasere er begrenset. Kan jo være fordel at de er billige og laget i mange eksemplarer. Pioneer er typisk leverandør til toppmodeller. Første Bluray modell fra Pioneer og Sony var nesten identiske. Har byttet laser på et par spillere som Sony BDP-5000ES (samme laser som mange andre billigere spillere fra Marantz, Sony og Denon), Denon DVD AX1-XVA (delte laser med billige spillere) og eldre klassikere som Sony CDP-X707ES/505ES/303ES (Har alle modellene og de har samme laser - KSS-272A som har en tendens til å bli utslitt lenge før spiller og er selvfølgelig ikke til salgs lenger). Angående Sony CD-spillerne, så har 707 det mest forseggjorte drivverket med safirlager, børsteløs motor og solid metall konstruksjon på de fleste deler. 303 Er bygget i mest plast og man kan høre og føle at operasjonen er forskjellig, det vil si mer rakklete. Men laser er den samme.
 

Corleone

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
59
Antall liker
36
Torget vurderinger
1
Jeg kan legge til litt til det eldo472 sier her: Det har stort sett bare vært nok produsenter av lasere til å telle dem på én hånd. Eksempelvis kan en se at masse av Esoteric-drivverkene var bygd rundt Sony's KSS-151A.
Laseren skal uansett kun lese digitale data, og hverken den eller drivverket betyr egentlig noe for lyden forbi leste og leverte data. Skulle bare ønske at produsentene kunne ta til vett og sitte på et større lager av lasere og drivverk enn hva som har vært tilfellet! D:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Man kan jo i noen tilfeller lure på hvor kompetent ingeniørene egentlig er?
Problemet på min første SACD spiller fra Sony var laseren. Laseren måtte byttes ca hver 18 måned, for da begynte den å feile. Det første man merket det på var problemet med Toc-reading på hybrid discer.
Selve problemet med laseren var en bitteliten detalj, nemlig en tynn plastring som omsluttet selve linsa. Varmen fra spilleren fikk plasten til å utvide og trekke seg sammen, utvide og trekke seg sammen...osv. Etterhvert ble det så romt rund selv linsa at den ikke klarte å fokusere.
Problemet ville vært ikke-eksisterende hvis det hadde vært brukt kr 1,- mer på produktet og heller brukt en karbonring, metallring eller noe annet rundt linsa, bare ikke plast.

Var på verkstedet med bilen i går. En kunde satt og ventet på bilen sin. Kom i prat med ham. Han hadde en BMW som var noen få år gammel. Bilen nektet av og til å starte hvis den hadde stått 3-4 dager, og problemet gjentok seg særlig på høsten. Ingen på verkstedet klarte å finne feilen, ikke importøren heller. Det måtte en raring av en «pelementmaker» på bygda for å lokalisere problemet; en boks med elektronikk var plassert sånn ca rett under vindusviskerne på bilen. Vann fra viskerne kom da ned på boksen og elektronikken ble litt fuktig under visse forhold. Problemet hadde enkelt vært løst på to måter; enten plassert boksen med elektronikk et annet sted i bilen, eller brukt en 10-kroning på dobbel beskyttelse rundt elektronikken.
Nok en gang, hvorfor klarer ikke ingeniører på høyt nivå å forutse sånne banale ting?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Tror du må skylde på økonomene :)
Joda, vet at alle konsumprodukter er innom «økonomiavdelingen» for å komme i mål med den gitte utsalgsprisen som er det første som defineres når produktet er planlagt utviklet.
Men i tilfelle laserlinsa, så er det jo utrolig hvis den lille plastbiten i utgangspunktet var tiltenkt i et annet materiale av ingeniørene, men byttet ut av økonomiavdelingen😟
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Normalt finner teknikere ut av en "designfeil". Spør om midler for å endre produksjonslinje. Da blir det en regneøvelse i etterkant.
Kanskje det er bevisst at den skal ha en begrenset levetid?
https://www.framtiden.no/medlemsblad/teknologi/laget-for-ikke-a-vare.html
Joda, planlagt produktdød er velkjent. Og kjøleskap og vaskemaskiner, vaffeljern og støvsugere kunne godt vart lengre.
Men at plasma eller LCD tv’n som ble kjøpt i 2005 ikke rent kvalitetsmessig var designet for å vare i 50 år, er nok like greit :)

Forresten, jeg måtte bytte startmotoren på min bil som er 4,5 år gammel. Den kunne gjerne vært designet til å vare i 30 år :)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.707
Torget vurderinger
96
Apropos kvalitet på laser/drivverk...
Her er det nye drivverket til Teac/Esoteric som heter VRDS Atlas. Drivverket brukes i den nye SACD spilleren til TEAC som ligger helt i toppsjiktet på ytelser.
Hvis du spør om prisen på spilleren, så har du ikke råd! ;)

Men TEAC er vistnok veldig stolt av drivverket, dem stiller ikke ut bare spilleren på messer, selve drivverket stilles ut separat.
Transport mekanismen veier 6,5kg.

Vis vedlegget 558228
Et nydelig stykke satt sammen av masse aluminium, erketypisk for high-end. Men er mange kilo metall ensbetydende med at laseren leverer noe magisk ved sin avlesing av en og null på plata? Jeg har ikke kunnskap nok til å utbrodere om det, men tillater meg å være skeptisk. Men jeg synes at det der ser knalltøft ut, ingen problem med å si det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.333
Sted
Ytterst i havgapet...
Enkelte konstruksjoner trenger faktisk litt tid før man innser feilen. Dette gjelder særlig produkter med ny teknologi, hvor man ofte går for en løsning som i ettertide viser seg å være for dårlig. Liten tue velter stort lass, osv....
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Laser I VRDS, er nok standard. Svakeste leddet i kjeden.
Er dette noe du vet eller spekulerer du?
Spekulerer.
Tilbudet av lasere er begrenset. Kan jo være fordel at de er billige og laget i mange eksemplarer. Pioneer er typisk leverandør til toppmodeller. Første Bluray modell fra Pioneer og Sony var nesten identiske. Har byttet laser på et par spillere som Sony BDP-5000ES (samme laser som mange andre billigere spillere fra Marantz, Sony og Denon), Denon DVD AX1-XVA (delte laser med billige spillere) og eldre klassikere som Sony CDP-X707ES/505ES/303ES (Har alle modellene og de har samme laser - KSS-272A som har en tendens til å bli utslitt lenge før spiller og er selvfølgelig ikke til salgs lenger). Angående Sony CD-spillerne, så har 707 det mest forseggjorte drivverket med safirlager, børsteløs motor og solid metall konstruksjon på de fleste deler. 303 Er bygget i mest plast og man kan høre og føle at operasjonen er forskjellig, det vil si mer rakklete. Men laser er den samme.
Eldo - ser du har byttet laser noen ganger. Du har ikke tilfeldigvis linsen til laseren en Pioneer PD95 (PWY1004 drev)??? Ser dårlig uten briller ....
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Hei, har dessverre ikke noe slikt liggende.
Feilsøking og bytting av laser er beskrevet i servicehåndbok for aktuell spiller modell. Det kreves ofte at man har test plater og måle utstyr for å justere inn laser.
Må understreke at jeg ikke har fagkompetanse på området og bytte av komponenter selv innebærer en betydelig risiko for at noe blir feil.
Selv profesjonelle må også ofte ha flere forsøk før de får det til.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.213
Torget vurderinger
1
Dyre CD spillere er nesten galskap å kjøpe. Philips Pro 2 drivverket brukes i en rekke hig-end spillere, men er ikke lenger å få kjøpt (vel, finnes new old stock i USA hvis du vil bruke 10 000kr). Kinalaserne som tilbys på ebay virker ikke.
Har en Ancient Audio Lektor som er bare å kaste på dynga.....
 
Topp Bunn