Sangen / låten som som det startet med...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

noenlunde kronologisk :

harpo - moviestar
bonnie tyler - it's a heartache
simon&garfunkel-mrs. robinson
pink floyd - wish you were here
stones - mothers little helper
queen - '39
springsteen - the river

mvh. s
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har du forresten sikret deg The Brondesbury Tapes?
En artig sak med originalopptak av "forarbeidet" til mange av de store låtene deres, bl.a. I talk to the Wind.
Et must for enhver KC fan.

Morty


Takk for tips. Har hørt McDonald & Giles; en annen forløper, men denne var ukjent. Ikke oppført på CDON; får lete litt til.
 

piip

Medlem
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
BT ... bandet het Deep Purple skrev:
Samme album for meg, som fader'n hadde opptak av på en Tandberg spolebåndopptaker. Hele albumet var en oppvåkning, men "Smoke on the water" var favorittlåta.
Resten av verden hørte da på Bee Gees' Saturday night fever, noe jeg ikke forsto en døyt av :p
 

HelgeK

Medlem
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Jøss--- satt og lurchet litt på denne tråden og havnet i delirium nostalgia--- MIne første musikkopplevelser var min ti år eldre brors shadowssingler, avspilt på en Phillips bambino platespiller koblet til en Kurer transi. Men da jeg oppdaget viktigheten av lyd og stereo, var jeg blitt femten, hadde en billig Garrard koblet til en Vox ac30 top boost gitarforsterker, og følte at magien i Canned Heats "You am what you am" fra lp-en "One more river to cross", som jeg følte i platebarens stereo, var forsvunnet. Er det forresten noen derute som husker Canned Heat?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Canned heat ja - alle husker vel de som var påWoodstock!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Kan ikke si at hifi-interessen begynte med denne, men "Moonlight Shadow" er ihvertfall en av de første sangene jeg husker at jeg digget, liggende bak sofaen med opptakskassett og "10 i skuddet" på radioen.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.195
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Fikk De røde og blå samlealbumene til the Beatles av min far, sammen med en samler med Link Wray and his Ray men. Da var jeg 12. På forhånd gikk det mye i Knudsen og Ludvigsen, men de var mest min brors. Like etter begynte jeg å kjøpe musikk selv og de 5 første var Kjøtt sin 12", Materialtretthet med The Aller Værste, It's alive og Rocket to Russia med Ramones, samt Machine Gun Etiquette fra the Damned.
Hører fortsatt på de, men punk og nyveiv er bare en liten del av samlinga mi i dag.

mvh
Bernt
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Vanskelig å peke på akkurat den låta eller det bandet, men noen milepæler var det i tenårene. Som fjortenåring plukket jeg opp Dead Kennedys "Fresh Fruit for Rotting Vegetables". Låter som"let's lynch the landlord", "California Überalles og "Holiday in Cambodia", satte sine spor. Samtidig fikk jeg øynene opp for den norske neogaragebølgen med band som Cosmic Dropouts, Lust O Rama, Cutbacks, Peau de Peche for å nevne noen. Disse ga meg interessen for å grave dypere ned i materien, og interessen for original 60's US-garage kom fort. Den som ikke har en Sonics-skive i samlinga, har en fattig samling..... :)
På slutten av 80 og delvis utover på 90-tallet hadde vi i Norge en veldig rik musikkpresse. Nye Takter, Puls, RockFurore, Beat og ikke minst endel riks og store distriktsaviser med en rikholdig musikkdekning. For en musikkhungrig fjortis i bygdenorge gikk timene fort på gutterommet med Harald Are Lund på radioen, eller siste innkjøp fra UFFA, Bakklandet Bokkafe eller Rock Shops postordrekatalog på spilleren, og det siste av musikkblader.Fikk min første deltidsjobb ved siden av skolen som 15-åring, så cashflow til innkjøp var aldri noe problem. Når jeg så i 1990, i en alder av 17, for første gang kunne snike meg inne på konsert i Samfundet i Trondheim var all lykke nådd. Siden det har det blitt godt over 1500 konserter, tusenvis av skiver og i de siste åra en intens samling på original singler. Ingen som helst tvil hva som er min hovedinteresse her i livet. Gudskjelov har jeg en bedre halvdel som deler litt av interessen og lar meg holde på..... ;D ;D ;D
 

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
141
Antall liker
21
Husker det som om det var i går - platene som startet min interesse for lydgjengivelse og stereoanlegg. Hadde spilt i band fra jeg var 15 til 21, interessen for og "nødvendigheten" av musikk hadde altså vært tilstede i mange år , men jeg brydde meg ikke noe sælig om anlegg for avspilling av plater. Jeg var helt fornøyd med en gammel radio og platespiller tilkoplet denne.
Men så kom jeg i militæret, bandet vårt var oppløst, Beatles var selvsagt store, det sammen var CCR - Rolling Stones - Bee Gees - ++. Men, dette året kom det to milepæler for meg, nemlig Paul Simon "Mother and Child Reunion" og Neil Young "Harvest".
En av gutta på rommet hadde tatt med seg sitt nye Tandberganlegg. Etter den tidas begreper en kjempeinvestering og en fantastisk lydgjengivelse. Jeg frøs ikke, men var kjempekald i nakken da jeg hørte disse platene bli spilt for første gang og viste at nå var jeg "solgt". En slik opplevelse har jeg kanskje bare hatt 3-4 ganger senere i livet. Glemmer det aldri!
 
S

so

Gjest
Norsk artist som sang "Barnetro" på en enkel vinyler hos en kristen nabo.
Den likte jeg som 4-5 åring og den sitter som spikret ;D

Den la nok grunnlaget...faktisk?
 
B

BjornE

Gjest
1) Janis Joplin - Piece of my heart - Monterey pop
2) Otis redding - Dock of the bay - Monterey pop
3) Jimi Hendrix - Star spangeled banner - Monterey pop
4) Bob Dylan - Follow you down - Bangladesh consert
5) Joni Mitchel - Last waltz consert
6) Country Joe - Fixin' to die rag - Woodstock
 
B

BjornE

Gjest
Og selvfølgelig There are somethings known and somethings unknown - and inbetween are The Doors!
 
F

FMG

Gjest
Simon & Garfunkel: "El condor pasa". 6 år gammel var jeg på tivoli på Grønland (Oslo), var vel i 1970? Den var så bra at tårene kom husker jeg...

Kjøpte så steroanlegg for konfirmasjonspengene i 1976. Første LP-plata var Harpo: "Moviestar". Den holder i massevis i dag også!  (Vel og merke melodien, ikke hele plata....)  ::)
 

vikan2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
67
Antall liker
0
Det må ha vært et spolebåndsopptak med Wish you were here - Pink Floyd. (hele albumet)
Ikke akkurat best lyd, men er ihvertfall det albumet jeg først husker jeg virkelig hørte på.....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Te Deum av Marc-Antoine Charpentier.

Historien:

Mine foreldre var/er meget aktive m korsang.
Da jeg var 7 år gammel satte koret og orkesteret opp dette stykket på programmet.
Husker jeg satt og dinglet med beina på kirkebenken, på første rad  :)
Sugde til meg denne for meg da fantastiske musikken.

Etter premieren som forøvrig falt sammen med min fødselsdag (og dirigentens) kom dirigenten hjem til oss og hadde med en gave til meg.
En stor, tykk brun konvolutt.....

"Les" sa han.

Det var partituret på Te Deum

Dette var mitt første partitur.

Er det rart at levebrødet i dag er musikk?
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det første som slår meg når jeg tenker tilbake, er vel et album som jeg arva etter brutter`n.
Mud Slide Slim av og med James Taylor. Dette er et album som jeg kan tekstene utenat enda,selv om jeg ikke har hørt det på årevis..Hmm, må ha satt spor ::)
Etter det gikk det slag i slag med samme type musikk:
Nick Drake, Cat Stevens Roy Harper osv.osv.

Lars (bare 46)
 
Topp Bunn