Bil, båt og motorsykkel Samkjøre til jobb ...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.535
Sted
Holmestrand
Naboen har uforskyldt blitt fotgjenger for noen måneder i første omgang, og sitter nå på med meg.
Vi kjører 100 km/dag, og nå vil han betale for "tjenesten", men hva er et rimelig bidrag her?

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
421
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Statens satser for pr km er kr 3,90. Regnestykket blir da 3,90 kr x 100 km = kr 390 / 2 personer = kr 195.
Er jo greit utgangspunkt, så kan du selv vurdere hvor godt naboforhold dere har med pluss/minus :)

Men han kommer jo godt ut med en hundrings hver vei.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.053
Torget vurderinger
4
Bensin+bom delt på 2 ?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.837
Vennetjeneste? Skal se at du selv i fremtiden kan dra fordeler av et slikt tilbud.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.102
Din ekstrakostnad er uansett omtrent null siden du kjører uansett. Å dele direkte variable kostnader på to burde vel være en grei deal for begge i så måte? Han betaler da litt mindre enn han uansett ville gjort og du får dekket halve dine direkte variable kostnader som uansett påløper for din del.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hva om du sitter på med han noen mnd’er etter han har fått tilbake sertifikatet?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.535
Sted
Holmestrand
Da han tok det opp svarte jeg det samme at tjenesten sikkert kunne returneres etc, men han vil gjerne betale.
Tenkte kanskje noen hadde erfaring fra slikt.
:)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.102
Om du vil angripe problemstillingen som en sann økonom kan du tilby han å sitte på for en krone mindre enn hans alternative kostnad (månedskort på buss eller hva der nå måtte være).

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg liker best ideen om å dele på drivstoff og bompenger. Det tjener begge parter på og med mindre du blir forsinket av dette, må hente eller vente så virker det fair på meg.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.535
Sted
Holmestrand
Jeg liker best ideen om å dele på drivstoff og bompenger. Det tjener begge parter på og med mindre du blir forsinket av dette, må hente eller vente så virker det fair på meg.
Litt venting blir det sikkert, for oss begge, men det er OK.
Da tar jeg utgangspunkt i dette.
:)
Poenget er ikke å bli rik, men det heller ikke urimelg at han bidrar litt.
Han sparer 2000 km på egen bil/måned.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
De reelle kostandene med å kjøre bil er mye høyere enn bensin og bom. Du har også forsikring, vedlikehold, vegavgift og verdifall. Den siste er normalt det høyeste utgiften. Statens satser tar rimelig hensyn til dette, så det er det mest riktige, selv om den satsen er uavhengig av hvor dyr bilen er i drift.

Det enkleste er kanskje å spørre naboen hva han synes er riktig, og ta det derfra.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.102
^ men trådstarters kostander (og skattefradrag) påløper uansett om naboen sitter på eller ikke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
^ men trådstarters kostander (og skattefradrag) påløper uansett om naboen sitter på eller ikke.
Hva har det med saken å gjøre? Det er da bare fair å dele kostnadene.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.102
Hva har det med saken å gjøre? Det er da bare fair å dele kostnadene.
Ja, det var også mitt forslag. Men det koster ikke trådstarter noe ekstra om naboen sitter på eller ikke, men for naboen har det mye å si om han betaler for egen bil og tilhørende driftskostnader eller ikke. For trådstarter er enhver betaling fra naboen en ren "inntekt" som reduserer kostnader som uansett påløper så lenge han kjører til jobben. Den som kjører bilen får også hele skattefradraget, noe naboen går glipp av ved å sitte på.

Det mest interessante er strengt tatt hvorfor de ikke samkjørte fra børjan av...

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
433
Torget vurderinger
1
Hvis man skal ta statens satser blir det vel mer riktig med passasjer-satsen som er 1 kr per km.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Den som kjører holder bil. De som sitter på betaler utgifter til drivstoff/bom mm. Slik pleier vi gjøre det når kompiser er på tur. Fratrekk på skatt har man vel uansett om ordner seg selv eller sitter på med buss/kompis/sykler.

Topp Bunn