Bil, båt og motorsykkel Salting av snødekte veier ... Ha Ha Ha Ha....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Noen syntes det er stor stas å gå bak en snøfreser. Har dere merket at snøen alltid blåser dere midt i fleisen?

    Her er en bedre løsning

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Noen syntes det er stor stas å gå bak en snøfreser. Har dere merket at snøen alltid blåser dere midt i fleisen?
    Har aldri opplevd å få snø i trynet når jeg bruker snøfreser. Justerbart utkast som jeg vanligvis styrer vekk fra meg selv. Utfordringen er mest å ikke treffe biler og vinduer i nabolaget mens det foregår. Derfor jeg heller ville hatt hjullaster hvis plassen tillot det.

    Har undersøkt, man får mindre varianter (ikke Volvo) til drøyt hundre tusen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Er nok et par gutter som vil omtale WayAheads snøfreser som lekteøy for Wannebes også. Som de vet, når det er ordentlig mye snø så er det freser som gjelder. Men den skal være stor. Ordentlig stor.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Legg til 100 til for maskinførerbevis... --- eller- jeg har spurt flere hvor grensen går mellom maskin og traktor.... jeg har lov å kjøre traktor...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Usikker på om man egentlig trenger maskinførerbevis på egen eiendom hvis man ikke har naboer som er sladrehanker.

    Har uansett ikke plass til det selv, men undersøkte for lenge siden for å se om det fantes noen veldig små utgaver som kunne passet. Minste jeg fant var sånne som dette:


    Frister nesten litt å finne et forfallent småbruk som koster nesten ingenting, med stor nok tomt til å kunne rettferdiggjøre en sånn maskin. :unsure::ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror man kan kjøre hva som helst på egen eiendom bare det er på bakkeplan eller under 300m. I gamledager umfh... kunne man kjøre anleggsmaskiner uansett størrelse og vekt med billappen, også på veien inkl elevatorbiler registrert som anleggsmaskiner.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Siden det skrytes så fælt om dagen med billig strøm, så er det bare og ha deler av gårdsplassen med varme kabler der hvor bilen/bilene parkeres. Eller en passende stor traktor som flere nevner.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Funderte på å kjøpe en dieselgenerator fra forsvarets outlets og legge ned varmekabler eller rør. det er ikke noe problem å holde veien bar med de men saltlakebrøytekanten brøytebilene legger igjen ville nok bli en utfordring. Har 500L diesel på lager så.....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hva har egen snøfres med saltede veier å gjøre - det må da være et marginalt problem å bruke egen snøfres i egen oppkjørsel/vei ? Er det noe jeg ikke har fått med meg her ?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er kjetting på begge hjul og freseren (Canadian) er temmelig tung samt kraftig. Store problemer med fremdrift og at utkast blokkeres, Sleaføre-
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Her jeg bor saltes ikke veien forbi huset, det strøs, så da får jeg ikke problemer med snøfreseren annet enn litt grus inn på deler av gårdsplassen. 50 oompa loompaer kunne også gjort nytten sin med måkingen hver morgen.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er kjetting på begge hjul og freseren (Canadian) er temmelig tung samt kraftig. Store problemer med fremdrift og at utkast blokkeres, Sleaføre-
    Da høres det ut som om snøen rett og slett er for kompakt/våt/tung i forhold til hva den takler. Tror ikke det er saltet som er hovedproblemet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er faktisk helt enig.
    Vanlig sørpe går greit, men saltjørpa er veldig vanskelig å ha med å gjøre.
    Uansett så foretrekker jeg vinterveier kontra salt.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    OK da er sommerens byggeprosjekt klart.
    Har en stk snefres type stor med motor som ikke går.
    Har en stk bensin 3,5 liter V8 som ikke har bil.
    Dette må kunne kombineres. med rake rør!! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Sverger til velprøvd teknologi. En enkel konstruksjon som krever lite vedlikehold og holdbarheten vurderes som svært god.

    fiskars.JPG

    Har måkt j..ig mye snø i mitt liv. Mamma og pappa har ganske lang innkjørsel og de bor i et områe hvor det kan snø temmelig mye når det først setter i gang. Husker ikke nøykatig hvor lang tid det gikk fra jeg flyttet ut til pappa kjøpte seg snøfreser, men det var ikke spesielt lenge.

    Der jeg bor nå er innkjørselen liten og snømengdene betydelig mindre så da funker enslik fint. Litt trim blir det også, om enn så lite at det knapt teller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Har man mye snø vil jeg tro at det er god butikk å sette ut snømåkingen til en lokal bonde med traktor kontra å eie dyrt utstyr selv.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Gutter er gutter, ser jeg. Denne tråden har utviklet seg til den største pissing contest'en i hele HFS' historie.
    Min er større en din.

    Wannabee's hele hurven.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har hatt en slik avtale i flere år. I stroka utafor er det ikke alltid mengden snø som er problemet, men at den flytter på seg med tildels utrolig fart...
    Absolutt snaskens å komme hjem til ferdig rydda dobbelparkering foran garasjen....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Singel i oppkjørselen, lite bakkefrost og tungt snøryddingsutstyr er visst fine greier. Si meg, er dere fryktelig glade i å rake grus ut av plenen hele sommeren?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har man mye snø vil jeg tro at det er god butikk å sette ut snømåkingen til en lokal bonde med traktor kontra å eie dyrt utstyr selv.
    Slik har jeg hatt det i «alle år», alltid nypreppa utenfor og på veien bort til hovedveien.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Saltet burde vært forbudt - finnes knapt noe mer miljø-uvennlig stoff ! De som ikke behersker å kjøre uten salt på veien får man ta ut av trafikken :)
    Det er vel en grov overforenkling? Salt er klart et miljøproblem, men er dette løsningen?
    Regner med at du (som meg ... ;)) tilhører majoriteten av bilførere, de som alle er bedre enn gjennomsnittet, og at alle som ikke er like gode sjåfører som deg (og meg ... :LOL:) derfor må levere inn lappen? ;)
    Det vil selvsagt spare deg (og meg ...:ROFLMAO:) for mye ergrelser når du (vi) kjører bil, men tror det vil skape uforholdsvismessig store samfunnskonsekvenser. ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Prøvde å finne et bilde av den der plastsylinderen som ble brukt som ansiktsbeskyttelse av moped og motorsykkelførere på 60-tallet...
    Noen som husker den?? :cool:
    Jonny Nilsson gikk 10.000 m i et eller annet mesterskap med en slik.

    Rettelse: " Ellers husker jeg et europamesterskap i Lahti i 1967 og som gikk i streng kulde, og tror det var minus 30 da 10000 meteren skulle gå og den ble da erstattet med 3000 meter og Johnny Nilsson gikk med en slik moped-tut som mange mopedister brukte på den tiden. "


    1611306572081.jpeg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Har aldri opplevd å få snø i trynet når jeg bruker snøfreser. Justerbart utkast som jeg vanligvis styrer vekk fra meg selv. Utfordringen er mest å ikke treffe biler og vinduer i nabolaget mens det foregår. Derfor jeg heller ville hatt hjullaster hvis plassen tillot det.

    Har undersøkt, man får mindre varianter (ikke Volvo) til drøyt hundre tusen.
    Ikke snø i ansiktet?
    Da er det ikke vind der du bor.
    Er det fin snø, så tar vinden snøen og blåser den rett i ansiktet på deg.
    Omtrent som når du sitter ved et bål. Røyken rett inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht brøyting på eget område er det viktig for meg å være on alert 24h / 365 så jeg foretrekker å ha kontrollen. Ikke minst at snøen havner der jeg vil ha den. Chevyen kommer seg opp og ut samme faen men har alle fordeler av å rydde selv rent teknisk/praktisk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jonny Nilsson gikk 10.000 m i et eller annet mesterskap med en slik.
    En ekte nordmann er oppdratt til å nære dyp avsky for Jonny Nilsson. Dessuten å vite i dypet av sin sjel at seieren ikke kunne feires før siste paret var i mål. For det finnes alltid en Jonny Nilsson.

    Jeg er sikker på at Jonny Nilsson var en wannabe. En som aldri hadde gått på skøyter i saltsørpe. Og han hadde en utrolig liten snøfreser, dessuten hadde han sikkert ikke en gang lappen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det ble fiklet med isen og. Dette var vel i Svea. Nyvanning av isen før vårt beste ess (husker ikke hvem) skulle på gjorde at skøytene skar dypt og tregt....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor mange er det her som egentlig husker Johnny Nilsson, og ikke bare har hørt om han? :cool:

    Kriseløpet gikk vel på Nya Ullevi, og Fred Anton Maier var vel nærmeste konkurrent...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg husker seansen. Hadde en Onkel som var sværdeles sportsinteressert og vi/fam var på besøk der da dette skjedde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn