Bil, båt og motorsykkel Salting av snødekte veier ... Ha Ha Ha Ha....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Til dere som tror salting av snødekte veier er bra - det er det absolutt ikke, tvert om faktisk... her er et eksempel på snøens konsistens når det er blitt saltet. Dette er med kjettinger. Dagens vinterdekk for personbiler er dårlige nok men har man "moteriktige" brede vinterdekk og null drenering i midten er det for de fleste ikke vanskelig å skjønne hvor det bærer ......

    Grovmønstrede dekk med kjetting.

     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Du har nok misforstått litt, det saltes før snøfall for at snøen ikke skal feste seg til underlaget, man salter ikke for å bli kvitt snøen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Saltet burde vært forbudt - finnes knapt noe mer miljø-uvennlig stoff ! De som ikke behersker å kjøre uten salt på veien får man ta ut av trafikken :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Anti-ising
    – salting på bar vegbane for å unngå tilfrysing

    Anti-ising er salting som utføres på en snø- og isfri vegbane (tørr, fuktig eller våt) for å unngå glatt veg på grunn av tilfrysing eller rimfrost. Da utnytter vi at saltet senker frysepunktet til vann. Frysepunktet for vann med oppløst salt er avhengig av saltkonsentrasjonen, dvs. hvor mye salt som er oppløst i vannet. Ved lavere temperaturer trengs det derfor en vesentlig høyere saltkonsentrasjon for at det ikke skal dannes is. Dersom saltkonsentrasjonen blir for lav og en får tilfrysing, vil denne isen som inneholder salt være svakere enn om rent vann fryser. På saltede veger vil derfor ishinner lettere kunne brytes opp av trafikken.

    Anti-kompaktering
    – salting for lettere å fjerne snø ved brøyting


    Anti-kompaktering er salting før, under og etter snøfall for å hindre kompaktering (sammenpakking) av snø og for å gjøre snøen lettere å fjerne mekanisk. Saltet svekker bindinger mellom snøkrystaller og mellom snøkrystaller og vegbane, slik at det blir lettere å fjerne snø ved brøyting.

    De-ising
    – salting for smelting og fjerning av snø og is i vegbanen

    Salt kan brukes til å svekke og/eller smelte et snø- eller isdekke for å gjenopprette bar veg. Ved et tynt isdekke, eller rimfrost vil saltet kunne smelte vekk hele isdekket. Er det et tykt snø- eller isdekke vil saltet hjelpe til med å bryte opp sålen slik at den kan fjernes mekanisk. Salt smelter is og bryter opp bindinger slik at is kan fjernes lettere mekanisk og brytes lettere ned av trafikken.



    I tilfelle du lurte.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De som tror at vi greier oss uten salting av veier med den mengden av biler og tungtrafikk vi har på Østlandet må ta seg en realitetssjekk.
    a8b90974-ca1e-40a9-bb02-7fd6fb20e068.jpeg
    Motorveier, nullføre, tåke, 2 akslede trekkvogner med uerfarne sjåfører med lasten plassert langt bak på semihengeren for å spare slitasje på egen bil og de nye bestemmelsene som tillater 25 meter lange vogntog er en skummel kombo sammen med en mengde privatbiler som stresser rundt. At motorveiene saltes er en forutsetning for at dette skal gå bra.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Oslo Kommune hadde åpen dag i Oslo for noen år siden, da var vi innom saltlageret de har nede ved fjorden. Det var ganske tøft. Og veldig stort. Den som betaler 250 kroner kiloen for en liten boks salt i butikken bør føle seg lurt...

    En leveranse har ankommet

    salt.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Enig med tråstarter.
    Et godt eksempel for min del er veien til hytta i Tuddal.
    Fra Sauland og opp er det ikke saltet, mye bedre å kjøre på "vintervei"
    Den suppa som blir etter salting er langt farligere.
    Joda det saltes på snødekkede veier i stor stil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ok, siden det er en hel del som ikke skjønner hva dette dreier seg om og ikke har erfaring med kjøring på "mukker" utdyper jeg det litt.

    Klippet er fra innkjørselen min der brøytebilen har bygget opp en solid haug med en blanding av snø og salt = mukker.
    Brøytebilen med skjær salter samtidig som den brøyter. Når det snør legger snøen seg raskt på veibanen og blandes med salt. Biler kjører på dette og blander det enda bedre. Nå har det vært -10 til -17 i lengre tid mens det har snødd. Mao saltet har ingen misjon enn å skape farlige kjøreforhold pga at snøen mukrer seg. I senter av veibanen, mellom hjulsporene og mot veiskulder blir denne snøen liggende uansett trafikk.

    Mao dere uten relevant kjøreerfaring, på brede piggfrie, om det oppstår en situasjon hvor dere havner i denne suppa R U DOOMED, garantert. 0 styring eller brems.

    Filmklippet viser hvordan mukkert pakker freserhjulene - med kjetting når jeg forsøker å frese vekk driten.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ingen andre skjønner noe og ingen andre kan kjøre bil....i know
    You know nothing. Derimot, som det fremgår av innlegg tråden er det kanskje en del av oss som har bred reell kjøreerfaring på slikt føre - i motsetning til U Wannsbees....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    You know nothing. Derimot, som det fremgår av innlegg tråden er det kanskje en del av oss som har bred reell kjøreerfaring på slikt føre - i motsetning til U Wannsbees....
    Selvsagt. Det er jo bare slik.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ok, siden det er en hel del som ikke skjønner hva dette dreier seg om og ikke har erfaring med kjøring på "mukker" utdyper jeg det litt.

    Klippet er fra innkjørselen min der brøytebilen har bygget opp en solid haug med en blanding av snø og salt = mukker.
    Brøytebilen med skjær salter samtidig som den brøyter. Når det snør legger snøen seg raskt på veibanen og blandes med salt. Biler kjører på dette og blander det enda bedre. Nå har det vært -10 til -17 i lengre tid mens det har snødd. Mao saltet har ingen misjon enn å skape farlige kjøreforhold pga at snøen mukrer seg. I senter av veibanen, mellom hjulsporene og mot veiskulder blir denne snøen liggende uansett trafikk.

    Mao dere uten relevant kjøreerfaring, på brede piggfrie, om det oppstår en situasjon hvor dere havner i denne suppa R U DOOMED, garantert. 0 styring eller brems.

    Filmklippet viser hvordan mukkert pakker freserhjulene - med kjetting når jeg forsøker å frese vekk driten.

    Feil freser:=) Står ikke Honda på den:=)
    Dette var en spøk fra en Honda elsker.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Feil freser:=) Står ikke Honda på den:=)
    Dette var en spøk fra en Honda elsker.
    Vet, vet, har naturligvis en HONDA HS 622 eller hva den heter med belter fra 1985 og den er - etter alle disse år i et snøhull akkurat fordømt like god men den sliter litt med denne suppen (is + mukker, 3,5 hk) så jeg kjøpte denne Meec som et exp, 5000 NOKKer på Hjula i fjor. Kvalitetsforskjellen mot Hondaen er enorm men den klarer seg ganske greit i suppen. Mateskruen er tagget så det funker ikke verst, utkastet derimot.....


    Pga størrelsen på området som skal freses kjøpte jeg med en eldre Canatian for litt siden Fikk den for 30 pils. Gjenstår noe småtteri med den men er testet på samme materiale og den var ikke mye bedre til å ta seg ut men hadde klart mer OMMFFF! mht å arbeide med snøen.

    Får se om det blir traktor eller større Honda etterhvert.

    6D416A71-FCA0-46A0-99D5-CC65B7756E0B.jpeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå er det vel NaCl (bordsalt...) som brukes på veiene?
    Ja det er NaCl som brukes, men den er ikke spesielt ren. Det berget jeg så var ikke spesielt hvitt og så ikke ut som noe jeg ville være spesielt interessert i å putte i maten i utgangspunktet.


    I Norge brukes natriumklorid (NaCl) som salt i vinterdriften.

    NaCl er det samme saltet som matsalt eller bordsalt. For salt som brukes i vinterdriften settes det krav til blant annet renhet, fuktinnhold og kornstørrelse.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Til trådstarter:
    Det finnes nok veldig mye mer kunnskap om salting, effekter, virkning, rett og feil bruk, hos de som har ansvaret for vinterdrift, enn hos den gjennomsnittlige snøfresereier. Det betyr selvsagt ikke at de aldri gjør feil.


    Det sitter enormt mye teknisk kunnskap hos dem som planlegger strategisk. Det betyr ikke det samme som at deres kunnskap alltid forstås eller benyttes hos hve sjåfør i landet.

    Og dessuten tror jeg mange av de middelaldrende herrer her på HFS har kjørt bil i Norge på vinteren i mer enn 30 år, så antakelig har de ganske god forståelse av kjøring på diverse underlag, selv om de ikke eier snøfreser.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hjelper faen så lite ift å være på veien real time året rundt og over hele landet under alle slags forhold. Hvorfor trot du det skjer stå mange ulykker? Sjekk ulykker på E18 Asker - Holmestrand ca den siste uken så kanskje du forstår litt mer av realitetene. Du har vel ikke en gang bil...?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hjelper faen så lite ift å være på veien real time året rundt og over hele landet under alle slags forhold. Hvorfor trot du det skjer stå mange ulykker? Sjekk ulykker på E18 Asker - Holmestrand ca den siste uken så kanskje du forstår litt mer av realitetene. Du har vel ikke en gang bil...?
    Betyr svaret over at du vet mer om salting av både veier og mat enn selveste DJ Trump? (som kjent vet jo han mer om det aller meste enn noen annen)

    Kan det være at antallet ulykker på veiene er relatert til friksjonen i veibanen, og at det statistisk sett kan medføre høyere antall ulykker i vinterhalvåret?

    Og dersom du tenker over at antallet trafikkulykker fortsetter å falle, til tross for at antallet biler bare stiger, hva sier det oss om veisalt, førerkompetanse og snøfresing?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Tidenes dummeste start på en tråd på HFS(og det sier joe ikke rent lite ;) )

    Klage på salting, fordi man ikke skjønner hvordan man bruker en snøfreser??? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

    Håper TS kun var ironisk her(men mistenker at så ikke er tilfelle...)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    You know nothing. Derimot, som det fremgår av innlegg tråden er det kanskje en del av oss som har bred reell kjøreerfaring på slikt føre - i motsetning til U Wannsbees....
    Jepp, jeg har ferdes med bil, som sjåfør, på E18 i snart 45 år så jeg har også opplevd tiden før salting. Jeg savner ikke tiden før salting. Anekdoter om den fine vinterveien opp til hytta har ingen relevans med hvordan en sterkt trafikkert vei blir uten salting, nemlig 10 cm. is og dype spor.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jepp, jeg har ferdes med bil, som sjåfør, på E18 i snart 45 år så jeg har også opplevd tiden før salting. Jeg savner ikke tiden før salting. Anekdoter om den fine vinterveien opp til hytta har ingen relevans med hvordan en sterkt trafikkert vei blir uten salting, nemlig 10 cm. is og dype spor.
    Wannanbe
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det kalsiumkloriden du sikter til, så var det det som var standard inntil.....mulig vanlig salt er billigere, så derfor... :cool: :cool:
    Det saltes på ytre strøk også, men der saltes det også fra oven, så smørja blir den samme....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn