SACD over Transporter - er det mulig?

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Er på tur over til å bli semi-trådløsavspillende, og planen er la Oppo BDP-83 og PC dele jobben som avspillere, benytte Transporter som DAC og Pre, samt SS effekttrinn av ett eller annet.

Oppo-spilleren leser, blant de fleste kjente formater på markedet, SACD. Med handlekurven full av jazzskiver på SACD format, begynte jeg å spekulere på om det i det hele tatt er mulig å hente ut SACD via Toslink/coax og S/PDIF, slik jeg har sett for meg.

Med litt googling fant jeg ymse forumreferanser, som beskrev at SACD kun kan sendes i DSD, og at dette må skje over HDMI. Har jeg skjønt dette riktig?

Transporter har etter det jeg kjenner ingen HDMI inngang, ei heller analoge innganger, slik at Oppo kan ta seg av analogiseringen. Vil det si at jeg ikke har mulighet til å utnytte Oppospillerens mulighet til å lese SACD eller DVD-Audio uten å inn med en A/D før Transporter, eller hive inn en annen pre etter Transporter, og bruke Transporter kun som kilde?

JE
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er nok ikke mulig å spille SACD via digitalt-inn på Transporteren. Skal du bruke Transporteren, må du gjøre som du antyder: konvertere et analogt signal via en A/D til et SPDIF-signal som Transporteren kan jobbe videre med.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
Det er nok ikke mulig å spille SACD via digitalt-inn på Transporteren. Skal du bruke Transporteren, må du gjøre som du antyder: konvertere et analogt signal via en A/D til et SPDIF-signal som Transporteren kan jobbe videre med.
Da tror jeg jeg dropper hele superkjøret for denne gang. Flere bokser er uaktuelt, i allefall dersom det bare er for å spille en håndfull supercd-er.

Får vel heller satse på hi resolution trådløst fra disk..
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Se der, ja. Noe sånt kan funke. Vet ikke hvor mye glede man får av SACD når det gjøres på denne måten. Regner med overgang til spdif og PCM fører til en nedskalering?

Skal jeg inn med noe sånt må jeg også inn med adaptere for å få flere innganger som takler toslink eller coax på Transporteren. Blir mange bokser og mye knot for å få til noe jeg sannsynligvis vil få begrenset igjen for. Jeg eier en SACD i dag, og redbook har ikke begrenset mine lytteseanser tidligere. SACD er ikke noe jeg må få til, men det hadde vært moro å prøve.

Mulig jeg kommer til å prøve en HDMI splitter i framtida. Takk for forslaget!
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Veggen skrev:
Terka skrev:
Mulig noen av disse kan fungere? (HDMI inn, SPDIF ut), vet dog ikke om det gir et løft mtp å spille av SACD..
http://www.smartvm.com/HDMI-Switche...-COAX-Toslink-Audio-Output-Channel-P39534.htm
http://www.octavainc.com/HDMI distribution amp_splitter 2 port.html
Disse boksene gjør vel ikke noe annet enn å splitte signalet?
Den kan vel ikke gjøre DSD til PCM konvertering?
Søkte bare 1 min på web'en og fant produktene over. Dvs jeg kjenner ikke til funksjonaliteten...

Sakset fra en av linkene:
Support digital audio (LPCM/Dolby-AC3/DTS7.1/DSD) split from HDMI signal, send SPDIF (RCA\OPTICAL) to digital audio amplifier device.
SPDIF and COAX interface supporting PCM, Dolby Digital, DTS digital audio at up to 192kHz frame rate
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Hmm. Det står jo at boksen konverterer til PCM, og sender ut signalet over S/PDIF.

Oppo kan også konvertere DSD til PCM. Hvorfor kan den da ikke sende dette signalet over S/PDIF??

Jeg ser det finnes mange guruer på SA-cd.net/forum. Jeg legger ut spørsmålet der.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
janerlen skrev:
...
Oppo kan også konvertere DSD til PCM. Hvorfor kan den da ikke sende dette signalet over S/PDIF??
...
Det finnes ingen standard for å overføre DSD over SPDIF. Generelt sett tror jeg ikke det finnes noen standard for digital transmisjon av DSD. Det er noen proprietære løsninger (med kryptering og av hensyn til «copy right»), men da må man også «gifte» seg med produsenten. Ergo må du via PCM dersom det skal fungere på kryss av produsenter.

mvh
KJ
 
Topp Bunn